Læserbrev

Udskamning af folkeskolelærere løser ingen af folkeskolens problemer

Der skal hele tiden være debat om, hvordan vi kan forbedre folkeskolen. Men det skal ikke være en overfladisk og generaliserende debat, hvor en hel faggruppe uretmæssigt udskammes, skriver formand for Århus Lærerforening, Jesper Skorstensgaard, i dette debatindlæg
21. september 2020

I et debatindlæg her i Information den 16. september skærper lærer Peter Stouby Hansen retorikken under overskriften »De luddovne lærere er folkeskolens største problem«. Alene overskriften vidner om en grov generalisering og dæmonisering af de mange lærere, der hver dag yder en værdifuld indsats og gør en forskel for vores børn og unge i folkeskolen.

Den danske folkeskole er blandt Europas bedste. Folkeskolen lykkes med at kombinere gode resultater med høj trivsel hos eleverne – og det skyldes i høj grad dygtige og engagerede lærere. Derfor skal skolerne bygge videre på deres viden og erfaringer med det, som fungerer i praksis og tage kritik til efterretning.

Peter Stouby Hansens debatindlæg taler for stempelure, der er udtryk for mistillid hele vejen igennem og ikke hører til i en undervisningsinstitution som folkeskolen bemandet med professionelle medarbejdere og ledere.

Generaliserende kritik

Lærere er som faggruppe generelt drevet af et ønske om at gøre en forskel, og de bliver motiveret af at se eleverne udvikle sig. Langt de fleste lærere møder hver dag dedikeret ind til deres arbejde, de elsker at undervise deres elever, holder af samarbejdet med kollegerne og tror på folkeskolen som en vigtig institution i samfundet. Men samtidig oplever de også en hverdag, der er præget af quick fixes og utilstrækkelighed. Det udfordrer den enkelte lærer – men også det løbende teamarbejde.

Kritik fra egne rækker kalder ikke på mere kontrol, men derimod på en åben og dialogpræget kultur. Lærere og ledere skal sammen skabe et trygt arbejdsklima, hvor folk føler sig frie, tør sige deres mening og dele deres bekymringer, spørgsmål og ideer. Kun sådan får vi skabt en reel mulighed for professionel udvikling af folkeskolen.

Det er et fælles ansvar at levere den bedst mulige undervisning. Det opnår vi ikke, når debatten flyttes væk fra det enkelte team eller den enkelte skole, men i stedet bliver en overfladisk og generaliserende debat, hvor en hel faggruppe uretmæssigt udskammes.

Så min dør står åben for Peter Stouby Hansen, så vi kan drøfte kritikken og omsætte den til dialog, læring og i sidste ende en endnu bedre folkeskole.

Jesper Skorstengaard er formand for Århus Lærerforening.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Viggo Okholm
  • Per Klüver
  • Poul Erik Pedersen
  • Eva Schwanenflügel
  • Ete Forchhammer
  • Kristian Nielsen
Viggo Okholm, Per Klüver, Poul Erik Pedersen, Eva Schwanenflügel, Ete Forchhammer og Kristian Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Peter Stouby Hansen

Jeg kan kun være enig i, at det er et fælles ansvar at levere den bedst mulige undervisning. Det kræver dog, at man italesætter de problemer, der reelt er i folkeskolen. Det hjælper ikke at lade som om, alt er godt, når det ikke er tilfældet.

Jeg taler samtidig om MIN erfaring som folkeskolelærer og de ting, jeg har oplevet. Jeg udtaler mig altså ikke om ALLE folkeskolelærere, for jeg har bestemt også mødt dygtige lærere og engagerede skoleledere. Min hovedpointe er imidlertid, at jeg har oplevet en mentalitet, hvor man dækker over dem, der ikke passer deres arbejde.

Hele min bevæggrund for at gøre opmærksom på problemet er, at jeg gerne vil have bedre arbejdsforhold for lærerne og en bedre folkeskole for børnene. At dække over arbejdsforsømmelser hjælper ikke i den retning. At der ikke er et reelt og frugtbart samarbejde hjælper heller ikke. Problemerne skal frem i lyset.

Det er korrekt, at stempelure er baseret på mistillid, men jeg har desværre oplevet, at mange lærere misbrugte den tillid og kom og gik, som det passede dem. Det kan godt være, at stempelure ikke er en løsning på den lange bane, men det kunne være en begyndelse til at genoprette tilliden til lærerne.

Det kunne være rart, hvis man kunne tale frit og trygt om problemerne ude på skolerne. Men det er langt fra den virkelighed, jeg har set. Tværtimod er der efter min mening en lukket kultur, hvor man ikke samarbejder og da slet ikke om så store og overordnede problemer som arbejdsforsømmelser og manglende samarbejde.

Jeg vil derfor gerne drøfte problemerne i folkeskolen. Det er netop derfor, jeg har skrevet kronikkerne. Det forudsætter imidlertid en erkendelse af, at problemerne er der.

Peter Stuby:
Du fik da sat noget i gang og får nu en direkte invitation til "dialogkaffe" med en formand for lærerne i et stort område. Den synes jeg du bør tage imod.
Men i det du valgte det hårde skyts bliver du så måske nødt til at reflektere over dine ordvalg, hvilket dine bemærkninger tyder på du gør..
I mit indlæg i debatten argumenterede jeg for at sikre at hvis man vil sætte sine ben i skolen som lærer skal man kunne lide børn og mennesker, men mennesker bliver så til gengæld bedst hvis der er gejst-ansvar og frihed i en skøn forening-tor jeg. Det er min erfaring som pædagog i ale roller gennem 35 år.