Kommentar

Universitetsledere: Endnu en nedlukning vil få uoverskuelige konsekvenser for fagligheden

Undervisningen på universiteterne er afhængig af nærvær og interaktion, og selvom der findes succeshistorier fra onlineundervisningen i foråret, må det ikke blive til virkelighed igen, skriver formand og næstformand for Danske Universiteters uddannelsespolitiske udvalg, Hanne Leth Andersen og Berit Eika i denne kommentar
Debat
1. oktober 2020

Da Danmark lukkede ned i foråret, fortsatte undervisningen på landets universiteter, men al undervisning foregik online. Det var fantastisk at opleve, at det var muligt at omlægge undervisningen til virtuelt format på så kort tid.

Men efter en første jubel over, at det hele lykkedes, er der nu ved at indfinde sig en mere nøgtern vurdering af omlægningen. De evalueringer, der allerede nu foreligger, peger på, at der mellem mange vellykkede forløb også var en hel del, hvor der var alvorlige tekniske og pædagogiske udfordringer.

Mange undervisere måtte under nedlukningen overskride store teknologiske grænser. Det blev for mange et godt skub til at afprøve digitale teknologier og gav motivation til at arbejde videre med at udvikle egen undervisning ved at supplere den fysiske undervisning med digitale elementer. Men flere og flere undervisere rapporterede også hen over foråret, at de ikke fandt, at deres undervisning levede op til deres sædvanlige standarder.

Mange studerende havde svært ved at opretholde social kontakt med deres medstuderende, og de savnede at kunne interagere med deres undervisere i forbindelse med undervisningen.

Alle strakte sig langt og flyttede sig under nedlukningen, men selvom vi vil arbejde videre med blended learning, computersimulationer og flipped classroom, så er vi blevet mere klare end nogensinde før på, at bundlinjen er, at undervisning på moderne uddannelser er dybt afhængig af nærvær og interaktion.

Vi kan ikke undvære nogle af de vigtigste samtalefunktioner som blikretning, kropssprog og små sproglige markører, der både appellerer og bekræfter i den fysiske kommunikation. Uddannelse kræver tilstedeværelse.

Undervisning udelukkende bag en skærm er ikke holdbar i længden. Derfor vil endnu en nedlukning have uoverskuelige konsekvenser. Prisen vil være en nedgang i undervisningskvalitet, og det vil ramme de studerendes trivsel og studiemiljø, som i høj grad medvirker til den faglige succes.

Hanne Leth Andersen er rektor på RUC og Berit Eika er prorektor på AU. De er henholdsvis formand og næstformand for Danske Universiteters uddannelsespolitiske udvalg.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her