Kommentar

Ældre kvinder bør være stolte af, at vi unge siger fra overfor det, de kalder bagateller

Det kan være svært ikke at se os som karaktersvage, når vi råber op om det, I har fundet jer i og været vant til i årtier. Men det aktuelle opgør med sexismen er et hædersmærke til de kvinder, der har opdraget os til at have høje forventninger til ligestillingen, skriver Louise Merian Johanna Rosenlyng i dette debatindlæg
Det, I kalder bagateller, er en tydelig torn i øjet på os, skriver teologistuderende Louise Merian Johanna Rosenlyng til den ældre generation af kvinder, der har kæmpet for ligestilling før hende selv. På billedet ses tidligere formand for De Radikale Morten Østergaard, der måtte trække sig fra posten efter anklager om seksuelle krænkelser.

Det, I kalder bagateller, er en tydelig torn i øjet på os, skriver teologistuderende Louise Merian Johanna Rosenlyng til den ældre generation af kvinder, der har kæmpet for ligestilling før hende selv. På billedet ses tidligere formand for De Radikale Morten Østergaard, der måtte trække sig fra posten efter anklager om seksuelle krænkelser.

Mads Claus Rasmussen

26. oktober 2020

Kære mødre, fastre, mostre og tanter

I smilede værdigt, når nogen på arbejdspladsen tog jer på låret, og I valgte at tage det som en kompliment, når jeres kolleger offentligt seksualiserede jer i stedet for at tale til jer som ligeværdige.

Det har krævet ben i næsen og en overordentligt udholdenhed at holde til det i længden. Derfor forstår jeg godt, hvis I forventer samme standarder af min generation, eller hvis det er svært ikke at se os som karaktersvage, når vi råber op om de ting, I har fundet jer i og været vant til i årtier.

Men se det som et hædersmærke, at vi yngre kvinder nu kollektivt siger fra, for det er jer, der har ændret verden. I lykkedes så flot med at indføre lighed i opdragelsen, at vi rent faktisk forventer en jævnbyrdig behandling og har så høje forventninger til ligestillingen, at vi bliver chokeret, når vi træder ind i voksenlivet, og virkeligheden er en helt anden, end den vi så frem til gennem hele vores opvækst.

Det, I kalder bagateller, er en tydelig torn i øjet på os – og det skal I være stolte af.

Verden er forandret

Men jeg kan godt forstå, hvis der står noget i vejen for stoltheden. De muligheder, nutidens unge kvinder har for at sige nej tak til det arbejdsmiljø, som har formet jeres liv, må kaste et ubehageligt lys på den tid, I ved et tilfælde blev født ind i. Hvis tingene havde været en smule anderledes, havde I ikke behøvet at stå så mange uretfærdigheder igennem, og det må være svært at slå sig til tåls med.

Men takket være jer, har verden forandret sig. Alt, hvad I har gjort, sagt og kæmpet for, har affødt nye mennesker med nye øjne, og vi ser, at det er uværdigt, at de lumre og langfingrede kan behandle folk på job som sexobjekter, og at det er urimeligt, at der på en arbejdsplads skal eksistere kønsbaserede magtdynamikker – og vi nægter at vænne os til det.

Så hermed tak for den fine opdragelse og de gode idealer, I har gødet os med – og en opfordring til ikke at trække dem tilbage igen, fordi de frugter, vi høster af jeres arbejde, ser lidt nye og uvante ud.

Louise Merian Johanna Rosenlyng er teologistuderende.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Halfdan Illum
  • Karen Grue
  • Alvin Jensen
  • Elisabeth Andersen
  • Benjamin Bjerre
  • Lisbeth Glud
  • Herdis Weins
  • ingemaje lange
  • David Zennaro
  • Kristian Nielsen
Halfdan Illum, Karen Grue, Alvin Jensen, Elisabeth Andersen, Benjamin Bjerre, Lisbeth Glud, Herdis Weins, ingemaje lange, David Zennaro og Kristian Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hans Houmøller

Sikke et dejligt og kærligt indlæg i debatten. Det bør læses af mange og vække til eftertanke i en til tider meget sort-hvid debat.

Alvin Jensen, Birgit Kraft, Hanne Ribens, Susanne Kaspersen, Rikke Nielsen, Ruth Sørensen og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
ingemaje lange

1000 tak for et uhyre præcist indlæg. Kærligst en fra den ældre generation.

Alvin Jensen, Birgit Kraft, Hanne Ribens, Hans Houmøller, Susanne Kaspersen, Rikke Nielsen og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar

Som en af dem du henvender dig: Vi har helt åbenbart glemt noget i vores gode opdragelse, nemlig at forberede Jer godt nok til voksenlivet i den tro, at enhver må lære og gøre sine egne erfaringer - ligesom os selv. Vi har heller ikke lært Jer hvordan og hvornår I skal og må sige fra når grænser overskrides, hvad enten det gælder sexistiske eller andre former for krænkelser. Den slags grænser er individuelle (her taler jeg ikke om åbenbare overgreb som er af en helt anden kaliber og dermed strafbare) men efter et langt liv på arbejdsmarkedet kan jeg tydeligt se at grænserne for hvad nogen tror man kan tillade sig, har rykket sig, chikaner er blevet grovere og det skal ingen finde sig i. Men, for der er et men: I kære, unge mennesker MÅ og SKAL også lære at skelne, for alt er ikke sagt eller gjort i ond hensigt eller for at udøve magt og da slet ikke - som vi ofte ser - når den omtalte krænkelse er sket i festligt lag med (rigelig) indtagelse af alkohol; her vil jeg snarere sige, at krænkeren er pinlig/latterlig og dermed svækker sin magt, og det ved han/hun godt - hvorfor ellers søge at dække over det?
Foregår krænkelsen på arbejdspladsen må der siges fra straks, uanset om krænkeren er en overordnet eller en sidestillet kollega; fortsætter det skal man naturligvis gå videre med en direkte klage så der kan blive fulgt op på det. Præcis som man skal med enhver form for mobning på arbejdspladsen.
Held og lykke med at ændre kulturen; det lykkedes i lyntempo med alkoholpolitikken for år tilbage, så bare mas på - men lad være med offentligt at anklage både Per og Poul - og da slet ikke for noget der måske er sket for mange år siden, da VAR kulturen en anden og det var os, jeres mødre, fastre, moster og tanter, der levede i den - fortiden står ikke til at ændre - kun nutiden og fremtiden. Gør det!

Nickolinne Liff Damgård, Kenneth Graakjær, Halfdan Illum, Henrik Peter Bentzen, Jonna Jensen, Ete Forchhammer , Alvin Jensen, Niki Dan Berthelsen, erik pedersen, Jacob Mathiasen, Danny Hedegaard, Hans Houmøller, Bent Nørgaard, Torben S, Marianne Ljungberg og Helle Walther anbefalede denne kommentar

Min mor lærte mig at sige fra, du går første gang, lød det, for gør "han" det en gang, kan det ske flere gange, så man kan godt blive behandlet ordentligt også i en mandsdomineret arbejdsplads.. er min erfaring gennem over 60 år . Når det er sagt, er det fint unge kvinder og ældre også for den sags skyld siger fra, og forventer at blive behandlet ligeværdigt og med respekt og gør selv følgelig selv det samme modsat.

Karen Grue, Alvin Jensen, Birgit Kraft, Hans Houmøller, Susanne Kaspersen og Elisabeth Andersen anbefalede denne kommentar

Tak for et præcist og rigtig fint indlæg i denne debat

Alvin Jensen, Birgit Kraft, Hanne Ribens, Hans Houmøller, Susanne Kaspersen og D. Joelsen anbefalede denne kommentar

Enig og fortsæt den vigtige kamp.

Selvom jeg ikke er så ung som jer, har I i hvert fald min fulde opbakning, men jeg har også fået mange tæsk i min tid, og jeg under jer, at I ikke skal igennem det samme.

Alvin Jensen, Ruth Sørensen, Birgit Kraft, Hanne Ribens, Hans Houmøller og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

Bagateller er det i hvert fald ikke, når medierne gentagende taler om “en hånd på låret”, og det så senere viser sig som utallige gentagelser eller større krænkelser. Eller når ens lyst til uddannelse, karriere eller politik spoleres af en magtsyg person.

Alvin Jensen, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Tina Peirano, Birgit Kraft, Hanne Ribens, Hans Houmøller, Susanne Kaspersen og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Marianne Ljungberg

Louise, jeg, som er onkel, bliver lidt fornærmet over at min køn ikke er med i din lovprisning? Jeg var der selv. Jeg er 73 år. Hvorfor er jeg ikke med?

Henrik Ljungberg

Dorte Sørensen

Kære Louise Merian Johanna Rosenlyng
Du skriver -"I smilede værdigt, når nogen på arbejdspladsen tog jer på låret, og I valgte at tage det som en kompliment, når jeres kolleger offentligt seksualiserede jer i stedet for at tale til jer som ligeværdige."- hvor har du det fra?
I min omgangskreds holdt vi døren , når mænd/drenge holdt døren for os - det var der mange der blev sure over, da de så gerne ville være så galante. Ligeledes klappede "vi" i gen hvis nogen forsøgte sig - det havde den gode virkning at de holdt op.

Derudover hvorfor skal det gøres til en generationskamp - men tak for de pæne ord om tidligere generationers forarbejde.

Helle Walther, Hans Larsen, Karen Grue, Ete Forchhammer , erik pedersen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Marie-Christine Poncelet

Det er noget af det værste jeg har læst om en generationskløft baseret efter min mening på en total uvidenhed om hvordan det har været at være kvinde i mor, mormor,oldmors osv.. tiden og de forskellige kamper og de sejrer kvinderne siden patriarkat dykkede op i tidens morgen opnåede. Hver generation sin kamp og din hvis den føles som det endelig sejr bliver nok ikke den sidste.
Jeg blev fornærmet når jeg læst den, for jeg bliver påbudt nogle holdninger og nogle erfaringer som slet ikke er mine.
Så et råd til Louise, undersøger sagen lidt mere grundigt før du omtaler ældre generationers
Holdninger til det der forgår nu.

Nickolinne Liff Damgård, Nike Forsander Lorentsen, Henrik Peter Bentzen, Helle Walther, Pernille Schultz, Jonna Jensen, Ete Forchhammer , Bent Nørgaard og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Peter Engelbrecht

“Ældre kvinder bør være stolte af, at vi unge siger fra overfor det, de kalder bagateller”

Desværre siger I fra 10-15 år for sent i forhold til hvor I blev krænket, og I siger fra overfor alle mænd, i stedet for at gå efter krænkeren, når han krænker.

Håber snart det lander et sted hvor vi alle kan skille snot fra kanel. Lige nu er det hele mudret og mit indtryk er, at det handler om en hurtigere vej til magten.

Mor, mormor og oldemor gik til hovedet og ikke til røven og sagde fra i øjeblikket.

Henrik Peter Bentzen, Hans Larsen, Mads Jakobsen, Bent Nørgaard og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Josephine Kaldan

Vi Var mange, der sagde fra, vi siger fra nu, tak til de unge kvinder for at fortsætte kampen.

Jonna Jensen, Karen Grue, Alvin Jensen og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar

Jeg er helt klart imod krænkelser af enhver art. Men jeg er helt og aldeles forstående over retten til at gå årevis tilbage og hente episoder frem i offentligheden . Det er i min optik uværdigt for begge parter.
Mvh Hanne Pedersen

Henrik Peter Bentzen, Peter Engelbrecht og Bent Nørgaard anbefalede denne kommentar

Øhhh Uforstående - skulle der selvsagt stå ;)

Mvh Hanne Pedersen

Henrik Peter Bentzen, Peter Engelbrecht og Simon Henriksen anbefalede denne kommentar
Jesper Pedersen

Jeg kan godt forstå hvis nogle ændre kvinder bliver fornærmede over den slags floskler, som kronikøren fremfører.

Kære kronikør, jeres mødre, fastre, mostre og tanter var bare en tand sejere end I er, og derfor har I det meget bedre end de havde det, selvom det ikke er perfekt.

Jeg kender sådan en moster, der for en generation siden blev udsat for helt utilbørlig pågåenhed. En dag vendte hun sig om og gav en syngende lussing så manden røg baglæns og derefter fik hun fred. Og respekt.

Andre måtte sige op og finde sig en bedre arbejdsplads. Det er naturligvis uretfærdigt, men de gjorde sig umage for at bevise at det var deres gamle arbejdsplads og ikke dem, der endte med at tabe på det.

Hvis de ikke er stolte over jer så er det fordi I falder af på den. I er ikke ret gode til at sige fra.
At en kvinde fx ikke har lært at sige nej og derfor giver en kollega et blowjob på et toilet og så venter 5 år med fortælle det til ledelsen er ikke noget der giver meget respekt i den generation.

Henrik Peter Bentzen, Helle Walther, Ete Forchhammer og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

... "det SKAL (min fremhævelse) I være stolte af". Jeg betakker mig for ordren, og det falder mig ikke ind at adlyde.
Heller ikke vender jeg den om og fortæller andre hvad de skal være stolte af. Det er jeg blevet for gammel til at gøre.

Steinar A. Klock

Sitat
"Så hermed tak for den fine opdragelse og de gode idealer, I har gødet os med – og en opfordring til ikke at trække dem tilbage igen, fordi de frugter, vi høster af jeres arbejde, ser lidt nye og uvante ud."
Sitat slutt.
Dette er rørende, vakkert og gripende skrevet: " I har gødet os med – "! Du skriver "I og os!" og gjør deg med det til talskvinne for all verdens kvinner! Hvis det er gyldig, så kunne du kanskje også problematisere hvordan "kvinner", som en enhetlig gruppe kommuniserer! Googler man "picture of woman" får man nesten fire milliarder treff og de fleste ser ut som profilbilder til Tinderkonto'er!
"Du" og "dere", hvis det er slik at dere kommuniserer på vegne av alle, hverandre, så burde dere kanskje tenke over hvordan dere også vil "stå som eksempler" for de som kommer etter dere? (Forøverigt et ansvar som påligger oss alle, synes jeg, uavhengig av kjønn!)
Beste hilsen Steinar