Kommentar

Vi har alle et ansvar for den sexistiske kultur, så drop udskamningen

Vi har alle – kvinder som mænd – været underkastet en sexistisk kultur længe. Det er godt, at vi tager et opgør med den, men det er ikke konstruktivt at udskamme mænd for deres tidligere opførsel. Vi bør i stedet kigge fremad, skriver Sascha Qvortrup og Annette Sommer i dette debatindlæg
Debat
20. oktober 2020

Sexismedebatten raser. Krænkelser finder sted, skeletter vælter ud af skabene, syndere udpeges, og ofre skabes. Polarisering, splittelse og uforsonlige udsagn. Der vises ingen nåde.

Det er nu, vi skal huske, at alle mennesker begår fejl. Og vi er mennesker, førend vi tildeles køn, etnicitet og status. Vi lærer alle løbende at ’performe’ vores køn og identitet ved at opføre ritualiserede handlinger, der gennem gentagelse fastsætter normer for adfærd. Det er vigtigt at huske, når vi diskuterer sexisme.

Vi er en del af en social praksis, hvor alle er underkastet bestemte normer for omgang med hinanden. Måden at anerkende det andet køn på var i lang tid gennem klap bagi, kindkys og lignende komplimenter. Vi var i en tid, hvor kvinder underkastede sig objektivisering og gennem både aktiv respons og stiltiende accept medvirkede til at konstruere mening for hænder på lår.

Og det er godt, at vi nu sætter spørgsmålstegn ved, om denne sociale konvention stadig bør eksistere. Men det er ærgerligt, hvis debatten reduceres til specifikke anklager, frem for at handle om hvordan vi fremover kan indgå i relationer, hvor der er fokus på gensidig respekt.

Vi kan udpege klamme svin og ynkelige ofre, grave dybere grøfter og øge afstande, men med hvilket formål? Hvorfor hænge folk ud, hvis undskyldningen er faldet? Hvis ikke der er tale om ulovligheder, er der tale om en praksis, der hører en fælles kultur til, og det er den, vi skal gøre op med. Man skal som bekendt gå efter bolden, ikke manden.

Vi skal tage den vigtige samtale om, hvad der skal ske, når vores identiteter og sociale praksis udfordres, og ikke reducere diskussionen til udskamning og skyldsspørgsmål. Det er på tide at være visionære, ellers bliver vi nærsynede og overser den vigtigste del af debatten – nemlig hvordan vi kommer videre. Hvordan vi ændrer den forfejlede sociale praksis.

Så lad os ikke bruge mere tid på, hvad der skete. Det ved vi alle sammen nu. Lad os fortsætte samtalen og fokusere på, hvad det er, der forener os på tværs af konstrueret køn og fortidig praksis. For vi er sammen om at skabe kulturen, og vi skal sammen sørge for at komme videre.

Af Sascha Haunstrup Qvortrup, højskoleforstander, og Annette Sommer, sprogunderviser

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Troels Ken Pedersen

Mjø. Der udvises sgu masser af nåde. De, der indtil videre er faldet i denne bølge, har klokket fuldstændig absurd i det og deres "undskyldninger" har været præget af helt åbenlyst hykleri og uvilje til at ændre på deres uvaner. Frank Jensen sagde undskyld søndag aften og var allerede mandag morgen i gang med at piske en storm op mod sine kritikere. Er det så forfærdeligt at vi ikke tager hans undskyldning for pålydende?

Og ærligt talt er det lidt klamt med denne romantisering af de gode, gamle dage hvor vi angiveligt alle var enige om at det var en uskyldig kompliment at rage på folk. Ikke et ord om at det centrale problem som er blevet bragt op her i #MeToo v2 er seksuelt magtmisbrug, hvor de magtfulde tager sig friheder med folk, der ikke er i position til at protestere uden at risikere omfattende konsekvenser.

Alt dette ikke for at sige at vi for enhver pris skal hænge så mange så meget ud som muligt. Men hvis vi pr definition accepterer selv de mest åbenlyst hykleriske undskyldninger som gangbar mønt, bliver det et oplæg til en ikke-kulturændring.

Frederikke Nielsen, Katrine Damm, Anina Weber, erik pedersen, Anne Søgaard, Jens Flø, Eva Schwanenflügel, Steffen Gliese og Steen Obel anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

19/okt/2020

Nej, vi har ikke alle et ansvar for
alt, hvad der foregår omkring os ...

Vi har, hver især, ansvar for, hvad vi,
hver især, foretager os og deltager i ...

At kunne se og mærke andres grænser
forudsætter, at man (m/k) kender og
kan mærke ens egne grænser/integritet ...

Det kan læres, og jo før i Livet, man (m/k)
opdager, lærer og træner det, desto bedre ...

Venlig hilsen
Claus

Marianne Jespersen, Frederikke Nielsen, Jens Flø og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Efter min opfattelse, skal vil bruge meget mere tid på, hvad der skete - og på et tidspunkt skal vi videre. Men skribenterne har alt for travlt med at ville videre - så travlt, at det på mig virker som en flugt fra det ubehag, som er en nødvendig forudsætning for, at dette bliver et regulært vendepunkt. Det hverken er eller bliver 'hyggeligt'; men et opgør med den danske 'hyggerisme' (bl.a.!) på dette område kunne måske modne 'folkesjælen'.

Frederikke Nielsen, Anina Weber, Troels Ken Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er ikke kindkys og kys på hænder, der gøres op med, de er hilsener - og noget helt andet end at tiltvinge sig adgang til at kysse alt andet en chevaleresk.
Hånd på lår og jagt på kvinder i en brandert har aldrig været i orden, medmindre alle var enige om, det var i orden.

Frederikke Nielsen, Anina Weber, Troels Ken Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

“Vi kan udpege klamme svin og ynkelige ofre, grave dybere grøfter og øge afstande, men med hvilket formål? Hvorfor hænge folk ud, hvis undskyldningen er faldet?“

Det er jo mediernes del i det hele. Det var ikke et ønske i S der væltede Frank Jensen. Det var et ønske i medierne. At han har fortjent afgang er en anden sag. Det kunne han også uden gabestok.

Eva Schwanenflügel

Der var så også samtlige andre partier på Københavns Rådhus, der var mere end lorne ved Frank Jensens fortsatte fastholden af overborgmesterposten.

Plus DSU.

Men det tæller nok ikke med ;-)

Katrine Damm, Troels Ken Pedersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Kommentaren er skrevet med et glimt i øjet ;)

Godt vi mennesker er ikke dyr. For vi er hævet over noget så lavt som biologiske påvirkninger, og at vi ikke er påvirket af vores seksualdriften.

Og så er det også godt, at vi mennesker er så ens i vores omgange med hinanden og har samme normer og grænser, så der ikke kan opstår misforståelser eller overtrædelser af hinandens grænser, fordi vi har jo ikke forskellige værdisæt og tilgange.

Og manden, selvom han dufter den søde parfumere og ser kvinder, der viser sig frem og hans drift for at kigge og reagere og gøre sig til, så er det gode, at han er så civiliseret, at han holder sig tilbage med sine drifter, for han skal være i kontrol

Mens i samme samfund kan kvinden følge sine drifter, skal ikke hæmmes og kan vise sig frem uden, at der er noget ansvar eller udskamning for hendes del i parringsritualet. for vi er ikke dyr!!!

For som det civiliseret samfund vi er, så er vi nået dertil, hvor vi har frihed til kvinden, og ansvaret til manden.

Erik Vestergaard, erik pedersen og Arne Thomsen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Jens Jensen. Noget lignende, langt fra så skarpt trukket op, antydede jeg i et fb-opslag for et år eller mere siden, og jeg kom straks igennem en gruppe "hard core me too’ere"s vridemaskine, hvor der nærmest ingen bundgrænse var for de ulykker jeg blev ønsket udsat for. Jeg gik da over til hovedrysten i stedet for at skrive noget. Derfor trøster det mig i disse uger at se at nu er grænsen nået for andre end mig, og det er på tide at forholde sig fornuftigt til de reelle problemer der er omkring omgangen mennesker imellem. En magtkamp vindes jo ikke af modsatte fortegn, men af at blive overflødiggjort.

Erik Vestergaard, erik pedersen og Anina Weber anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

"Så lad os ikke bruge mere tid på, hvad der skete. Det ved vi alle sammen nu. "
Det skal blive interessant at iagttage, hvor langt resten af den danske offentlighed følger den linje. Helt usandsynlig er den ikke. Det blev da i det mindste tydeligt i Deadline.

Ete en magtkamp er det næppe. Det er nærmere cancel-kultur blandet op med kønskamp og mediernes frådende tilgang til unavngivne kilder. Hvis man er blevet kysset på kinden vil jeg mene man godt kan sige det og stå ved hvem man er. Det behøver man ikke anonymitet til. Det lugter langt væk af et forsøg på at knægte den almindelige retstilstand med et kønspolitisk formål at mistænkeliggøre alle mænd i politik fordi der er konsensus i nogle dele af venstrefløjen af at den tilhører kun os.

Steffen Gliese

Jens Jensen, der er ingen, der ønsker at forhindre mænd i at klæde sig, som de vil, eller bruge hvilken som helst parfume, de måtte ønske.

Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek, Troels Ken Pedersen og Frederikke Nielsen anbefalede denne kommentar
Frederikke Nielsen

Jeg må sige, at jeg synes også, nogle af de kommentarer, der kommer til kvinders påklædning og "visen sig frem" antyder en kultur, der er bekymrende tæt på burka-kulturen: "Kvinde gem dig væk, for du er ansvarlig for at friste den driftstyrede mand"... Jeg synes, vi skal bliver enige om, at det i hvert fald ikke er en kultur, vi ønsker. Og jeg synes egentlig også, at vi skal blive enige om, at mænd sagtens kan styre deres drifter, hvis de vil. Mænd er lige så højt udviklede væsener som kvinder, og at påstå andet ville kun fungere som et billigt forsøgt på at undslå sig et ansvar.

Eva Schwanenflügel, Troels Ken Pedersen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

@Steffen Gliese
Helt så frit tror jeg ikke valget er, men af en eller anden grund giver disse debatter mig ofte lyst til at tage et slips på!

@Steffen Gliese
Du har ret, men kun når man ikke tag de biologisk drifter med. Og hvordan vores parringsritualet er. Og at mænd og kvinde er ens i de sociale normer og hvordan de må opfører sig.

Måske i mænd burde læse Esther Vilars “Der Dressierte Mann” (The Manipulated Man).

Enhver god feminist kender den godt, har taget bestik og nikker genkendende men afviser den blankt når emnet bliver bragt på banen. Der er så meget mænd ikke burde vide.

@Rikke Nielsen
Vender du mand og kvinde om, så giver det mere mening :)
”At vi skal blive enige om, at kvinden sagtens kan styre deres drifter, hvis de vil. Kvinder er lige så højt udviklede væsener som manden, og at påstå, andet ville kun fungere som et billigt forsøgt på at undslå sig et ansvar”

For hvor er debatten idag:
At kvinde ikke vil vedstå, at hun viser sig frem (så uskyldig hun er), og derved af naturlige årsager, så kigger manden(som den gris han er) og kan finde på reagere.

"Kvinde gem dig væk, for du er ansvarlig for at friste den driftstyrede mand"
Du har ret i, at manden SKAL styre sig, Selv om kvinde ikke styre sine drifter, men det ændre, ikke ved, at der er forbundet en effekt med, at kvinden viser sig frem..

Et kort klip. Men meget relevant
Jordan Peterson - WHY Women Wear Makeup at Work
https://www.youtube.com/watch?v=1Dl98Z-RyFU