Kommentar

Corona har taget min ungdom fra mig

Det kan være svært at bevare håbet om en lysere fremtid, når corona har overtaget ungdomslivet. Især når samfundet samtidig skælder mig og andre unge ud for at være årsagen til, at corona spredes, skriver studerende Stine Høeg Hansen i dette debatindlæg
Debat
7. oktober 2020

Kære corona. Jeg kan snart ikke mere. Du har fået al min tid. Jeg gav dig de sidste mange måneder af mit sabbatår. Jeg gav dig min længe ventede, hårdt tjente rejse.

Jeg har virkelig prøvet at få det bedste ud af det. Jeg tog tid til at strikke og læse. Jeg flyttede hjem til mine forældre og nød at være hele min familie samlet under et tag igen.

Der var nogle uger, hvor det næsten gik godt. Det fik en duft af normal sommer i juli. Men nu kommer du og vil have mere. Du rev min studiestart fra mig, og jeg prøvede igen at få det bedste ud af det. Men nu bliver mine tjenervagter fjernet, så huslejen presser pludselig også.

Midt i alt kaosset skælder folk mig og mine venner ud. Vi får at vide, at vi fester for tæt og drikker for meget, og vi er skyld i, at alt det onde kommer igen.

Mere at miste

Vi ser da også, at det er den unge generation med flest smittede for tiden.

Men er det også, fordi vi er tvunget i servicejob med masser af kundekontakt? Eller fordi vi tager offentlig transport?

Det er klart, at vi også fester og kysser på hinanden, fordi vi er unge og vil gerne være tætte. Det her er så hårdt for os i forvejen, og vi gør virkelig vores del.

Men jeg har beholdt min Roskilde-billet og har bestilt skitur for at tro på det bedste. Jeg bliver ved med at dukke op til undervisning, for jeg vil ikke lade corona definere min fremtid. Så lad nu være med at tro, at unge mennesker håndterer det her dårligt, og at vi er uansvarlige.

Det er bare os unge, der har givet mere end alle andre i det her. Og vi har stadig mere at miste, end I har.

Stine Høeg Hansen er studerende.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jeg tror nu helt helt ærligt at mange ældre hvis sidste år bliver med markant mindre frihed pga. risiko ved smitte mister langt mere end dig og dine jævnaldrene. Samvær med børn, børnebørn osv. er ret vigtigt for vores ældre borgere, hvis du kan forestille dig det.

Anina Weber, Svend-Erik Runberg, Werner Gass, Steffen Gliese, Benta Victoria Gunnlögsson, Anne-Marie Krogsbøll, Herdis Weins, Heidi Larsen, Frederikke Nielsen og Torsten Jacobsen anbefalede denne kommentar
Frederikke Nielsen

Stine Høeg Hansen

Jeg har svært ved at have ondt af dig. Beklager.

Dem der har givet mest i denne corona tid, er dem der er døde af virus - og dem, der har store mén efter at have været alvorligt syge af virus. Så er der dem, der har mistet deres arbejde og dem, der har mistet deres virksomhed. Og så er der resten af befolkningen, inklusive både dig og mig, der må leve mere isoleret for at beskytte både os selv og andre.

Glæd dig over at du er ung - du er ikke i en lige så alvorlig risikogruppe som dem, der risikerer at dø af det. Om nogle år, når den næste virus rammer os, er det måske dig, der er i en risikogruppe - for du bliver også gammel engang.

Og husk på, at du får masser af tid til at kysse og feste i fremtiden.

Og så vil jeg dele en kæmpe (og dejlig) overraskelse med dig - alle mennesker kan lide at kysse og være tætte, alle mennesker er sociale og har behov for at møde andre. Jeg synes, du trænger til at ændre dit syn på dine medmennesker bare en smule.

Anina Weber, Svend-Erik Runberg, Werner Gass, Steffen Gliese, Anne-Marie Krogsbøll, Herdis Weins og Heidi Larsen anbefalede denne kommentar

Stine Høeg Hansen, jeg kan risikere at dø hvis jeg bliver syg med Covid-19, så hvem har lige mest at miste her?
Og nej, jeg er ikke gammel... eller jo, det er jeg jo nok i forhold til dig. Jeg er nok mere på alder med dine forældre, sidst i 40’erne.

Ja, det er surt det her Corona, men ved du hvad, det sure følger altså også med til det at blive voksen. Og som Rikke Nielsen siger, så er der andre der har mistet rigtig meget i den her coronatid, det er ikke kun jer unge. Husk, I har hele jeres lange fremtid foran jer, det er der mange der ikke har. I skal nok nå det I skal nå. Det store spørgsmål er så bare, om den måde I handler på nu er noget I kan se tilbage på med en god følelse når I når min alder, eller om I bitterligt kommer til at fortryde at I ikke handlede anderledes. Det er helt op til jer selv.

Anina Weber, Svend-Erik Runberg, Steffen Gliese, Benta Victoria Gunnlögsson, Anne-Marie Krogsbøll og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

Kære Stine. Tak for din høflige henvendelse. Jeg forstår jeg har voldt dig sorg og ubehag, selv om vi ikke endnu har været i direkte kontakt. Det kommer måske. Jeg er naturligvis ked af, at du og andre unge og ældre er gået glip af så meget, fordi nogen ville bekæmpe mig og mine. Jeg forstår, du synes, du har ydet så meget, og at det nu er min tur til at være lidt flink. Desværre tror jeg ikke, du helt har forstået, hvordan jeg som virus er afhængig af, at jeg kan blive spredt så meget som muligt. Jeg ville elske, om alle I, mine værter, ville kysse, kramme, gnide jer og ad hinanden; om jeg uhindret kunne vandre fra den enes til den andens svælg, båret af usynlige liflige spytdråber. Det ville lægge jer alle for mine fødder. Men i sætter bestandigt hindringer i vejen. Jeg kan betro dig, det er meget mere svært for mig end for dig. Hvis I bliver sådan ved risikerer I at udrydde min art. Så kan I feste, kysse og kramme så tosset i vil. I øjeblikket er jeg trængt, men din utålmodighed giver mig håb. Med venlig hilsen, din Corona.

Anina Weber, Svend-Erik Runberg, Werner Gass, Steffen Gliese, Egon Stich, Anne-Marie Krogsbøll og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

"Det er bare os unge, der har givet mere end alle andre i det her. Og vi har stadig mere at miste, end I har."

Hvad mener du? Hvordan måler man det ud? Hvad med dem, som har mistet kære? Hvor meget har de mistet ift. dit tab af Roskildefest og den slags dejligheder? Hvad med dem, som har mistet deres arbejde? Jeg kender ikke den målestok, du benytter dig af, når du meget kategorisk fastslår, at du har mistet mest.

Jeg er faktisk lidt i tvivl om, hvordan dit indlæg skal forstås, for jeg giver dig da ret i, at ikke alle unge er uansvarlige, og at mange - unge, gamle, særlige grupper - ikke smittes pga. uansvarlighed, med fordi de på en eller anden måde, eks. studiejob - kommer i tæt kontakt med smittede. Og at de derfor også lettere kommer til at smitte andre. Så på den måde er det selvfølgelig urimeligt at skælde ud på unge som gruppe, ganske som det er urimeligt at skælde ud på etniske danskere som gruppe, etc. Så hvis det bare er det, du vil fortælle, er jeg enig.

Men er det det, der er dit budksab, eller er det, at der gøres for meget for at bekæmpe smitten, og at der burde tags mere hensyn til de unge - de burde have lov til mere, der burde løsnes nogle restriktioner? Er dit budskab, at man ofrer de unge på de ældres/sårbares alter, og at det er urimeligt?

Hvis det er det sidste, er du på afveje. Vi forsøger at redde BORGERE, gamle som unge. Det er det, et samfund skal. Og du kan vel ikke i ramme alvor mene, at det ville være mere rimeligt at ofre en masse ældre og sårbare borgeres liv for at unge kan feste og mødes uhindret? At din fest er mere vigtig og rigtig end din gamle/unge sårbare nabo liv?

Når det stilles op på dén måde, så kan du sikkert godt se, at det ville være en bindegal tankegang.

Men jeg tror faktisk ikke, at det er det, du mener. Du giver nok bare udtryk for sorg over situationen, og den deler jeg med dig. Det er hårdt, og det er trist. Men du kommer ud på den anden side engang - der er du heldigere end mange ældre.

Herdis Weins, Anina Weber, Heidi Larsen og Werner Gass anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Velkommen til virkeligheden.
Virkeligheden vil aldrig leve op til dine forventninger.
Og nej, du eller din generation har ikke gjort jer fortjente til hverken fester, kys, rejser eller smittefrie omgivelser.

Slå ordet 'privilegie-blind' op på google, og hvis du ikke kan finde ordet, kan du prøve at tænke dig til betydningen. Eller spørg en af de voksne, du tror dig mere værdifuld end.

Jens Kofoed, Hans Larsen, Herdis Weins, Anina Weber, Svend-Erik Runberg, Heidi Larsen, Egon Stich, Benta Victoria Gunnlögsson og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Alles liv er ændret på grund af Covid 19. De unges hverken mere eller mindre end alle andres. Alle aldre tager offentlige transportmidler og alle aldersgrupper arbejder i servicefag. Ingen aldersgrupper er mere værd end andre og det er sgu blevet lidt patetisk at høre på "Kommer der ikke snart en voksen og gør alt godt for mig igen" klynkeriet.

Herdis Weins, Anina Weber, Svend-Erik Runberg, Anne-Marie Krogsbøll, Heidi Larsen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Min erfaring er, at ungdommen alligevel er en frustreret og alarmistisk tid, der skal overstås, inden man i trediverne kan få det bedste fra alle verdener. - Men det er nu ikke gjort med det: efterhånden som man bliver ældre, opdager man, at det kun bliver bedre, årti for årti.

Herdis Weins, Anina Weber og Heidi Larsen anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Og på en måde er corona jo en gave til ungdommen: den sociale pest, der hedder FOMO, eksisterer ikke i et samfund, hvor de andre heller ikke kan gå til fester, koncerter, i teatret eller andre massebegivenheder i samme omfang som først på året.

Herdis Weins, Anina Weber, Anne-Marie Krogsbøll og Heidi Larsen anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Nå, nu er der indkaldt til pressemøde kl. 14. Jeg håber godt nok ikke, at det er for at bekendgøre lempelse af nogen restriktioner overhovedet allerede, da det så er forfra, om igen, endnu engang, indsatsen er spildt. Så kan vi blive ved på denne måde i årevis, kære Stine.

Steen Simonsen

Jeg er 67
Jar tre voksne børn og tre børnebørn
Jeg synes der er alt for lidt forståelse for ungdommen og set der tages fra dem
Vi andre “begrænses “ også men vi fik som grupper ikke taget vores ungdom og al den vildskab der høre til denne tid fra os
Jeg forstår og støtter indlægget og synes at vi i stedet i langt højere grad skulle finde frem til at debattere mulige andre strategier for T bekæmpe Corona

Anne-Marie Krogsbøll

Der er tale om et halvt år, ikke et helt liv. Hvis man havde lyttet til os alarmister, som allerede før genåbnginen advarede om ikke at lukke for tidligt op, og ikke trappe genåbningen for hurtigt op, så havde vi ikke været i denne situation i dag.

Det er - er det mit indtryk - de samme grupper, som krævede hurtig genåbning, som nu klager over, at det er gået galt (selvfølgelig med undtagelser). Det er patetisk, for det er konsekvens af den politik, man selv - diverse lobbyister - har trumfet igennem - løn som forskyldt. Alligevel hyler man, som om man er ofre.

Det er de 10 % Trumpere og vore hjemlige trump-aflæggere og pengemænd, som driver epidemien videre, så den ikke er til at få has på. Befolkningen - det meste af den - kæmper bravt, men hver gang vi er lige ved at få den i knæ, og for alvor få kontrol over den, får corona-benægterne gennemtrumfet for hurtige lempelser, og så kan vi starte forfra.

Jeg er så vred! Hvorfor skal det gå ud over alle os andre, at der er nogen, som ikke kan/vil undvære i en kort periode? Hvorfor skal det gå ud over alle os andre, at der er nogen, som ikke kan undvære et par fester?

Er et par fester virkeligt vigtigere og mere værdifulde, end at din nabo, kollega, bedstefar, søster, ven kan overleve? I så fald er det da i sandhed et menneskeligt fattigt samfund, nogen har skabt.

Hans Larsen, Herdis Weins og Anina Weber anbefalede denne kommentar

Offerpositionen er invaliderende - både for de der placerer i den og for de relationer, de indgår i.

Anne-Marie Krogsbøll

Her er et ægte offer:
" Mit hjerte er svagt, så i over et halvt år har jeg hverken set mine to voksne døtre eller mine seks børnebørn. Fordi vi skal passe på hinanden. Men man passede ikke på mig på hospitalet, som de er ansat til, siger Flemming Lund Jensen."
https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2020-10-07-kraeftpatient-smittet-med-covid...