Kommentar

Folketingets misforståede aversion mod affaldsbrændsel fører til flere lossepladser i Europa

Hvis vi brænder mindre affald af på varmeværkerne, vil vi ganske rigtigt se en besparelse på Danmarks CO2-regnskab, men kun fordi regnskaberne afgrænses nationalt – for det fører i sidste ende til en langt højere udledning at lade skraldet ligge på de europæiske lossepladser, skriver Mads Prag Roesen i dette debatindlæg
19. oktober 2020

I 25 år har jeg selv arbejdet med cirkulær økonomi, genanvendelse af affald og nyttiggørelse af ressourcer. I min virksomhed er vores vision, at alle restprodukter genanvendes på den bedst mulige måde. Derfor er jeg glad for, at klimadebatten fylder så meget, som den gør – især i Information.

Men jeg bliver også lidt træt, når debatten bliver usaglig, og politiske beslutninger tages på trods af fakta – måske er det bare min ingeniørbaggrund, der spiller mig et puds.

Lad mig give et eksempel på en konkret politisk beslutning, der ikke har fået så meget bevågenhed, måske fordi det umiddelbart virker som en fornuftig beslutning; at lukke en stor del af de danske affaldsforbrændingsanlæg og stoppe importen af affaldsbrændsel.

Danmark importerer store mængder brændsel til vores energiproduktion, for vi er langt fra at være selvforsynende på det område. Kul er heldigvis på vej ud, mens importeret træ udgør en foruroligende stor andel. Vi hjælper imidlertid også nogle af vores nabolande ved at aftage noget af deres affald. De er gode til at sortere deres affald, men har ikke så udbygget kapacitet til forbrænding af restaffaldet og har ikke fjernvarme, så de kan udnytte al energien i affaldet.

På et moderne dansk affaldsforbrændingsanlæg kan man typisk få cirka 20 procent af affaldets energi ud som elektricitet og cirka 80 procent ud som varme. Til det formål importerer Danmark affaldsbrændsel fra blandt andet Italien og Storbritannien. Dermed er Danmark med til at holde affald væk fra lossepladser, for der er endnu hverken tilstrækkelig genanvendelse eller forbrændingskapacitet i Europa. Samtidig tager vi os godt betalt for hjælpen, og der går hvert år mange millioner i den danske statskasse på den konto.

Alligevel har danske politikere af påstået klimahensyn valgt at halvere den danske kapacitet til affaldsforbrænding – beslutningen er allerede taget i Folketinget. Konsekvensen er desværre ikke en reduktion af udledning, men at det affald, vi ikke brænder i Danmark, i stedet ender på en losseplads i et andet EU-land, hvor det udleder metan og CO2.

På papiret pynter det i det danske klimaregnskab, men kun fordi regnskaberne afgrænses nationalt. Desværre kender CO2 ingen grænser, og hvis beslutningen om at lukke den danske affaldsforbrænding føres ud i livet, vil udledningen øges. Men måske handler det bare om at se godt ud og ikke om at gøre en forskel.

Desværre betyder beslutningen samtidig, at Danmark mister indtægt og dermed i sidste ende et velfærdstab. Så her har vi en ægte dansk klimabeslutning med to store tabere: klimaet og statskassen.

Mads Prag Roesen er compliancechef.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Zennaro
  • Frank Borchorst
  • Poul Anker Juul
David Zennaro, Frank Borchorst og Poul Anker Juul anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu