Kommentar

Gymnasiets pensum reproducerer en mandsdomineret kultur

13 mænd og én kvinde. Det er den politisk bestemte kønsfordeling i den kanon af forfattere, som alle gymnasieelever skal igennem. Det vidner om, hvordan undervisningssystemet medvirker til at skrive kvinderne ud af vores fælles historie, skriver student Ditte Marie Stokholm Kær i dette debatindlæg
»Vores uddannelsessystem bærer et enormt ansvar for at fremme ligeværdet mellem det mandlige og kvindelige køn,« skriver student Ditte Marie Stokholm Kær i denne kommentar.

»Vores uddannelsessystem bærer et enormt ansvar for at fremme ligeværdet mellem det mandlige og kvindelige køn,« skriver student Ditte Marie Stokholm Kær i denne kommentar.

Jakob Dall

26. oktober 2020

Da jeg gik i 2.g, gennemgik min klasse et forløb om Det Moderne Gennembrud i dansk. Vi læste Georg Brandes’ berømte forelæsning fra 1871 og talte om at sætte problemer under debat. Vi læste »Frøkenen« af Herman Bang og talte om sædelighedsfejden og undertrykt seksualitet. Vi læste Henrik Ibsens Et Dukkehjem og talte om ægteskabet og kønsroller.

Det var et spændende og lærerigt forløb.

Det var først, da vi blev bedt om at evaluere forløbet, at det gik op for mig: I hele dette ugelange forløb, hvor talrige litterære værker var blevet læst, analyseret og gennemgået, var ikke et eneste skrevet af en kvinde.

Det undrede mig, for Det Moderne Gennembrud er netop en af de (få) litterære perioder, hvor et væld af talentfulde, kendte kvindelige forfattere debuterede. Amalie Skram, Thit Jensen, Emma Gad og Mathilde Fibiger blandt andre. Temaerne, disse kvinder beskæftigede sig med, er desuden fremragende eksempler på de generelle tematiske strømninger i perioden: De skrev om de kvindelige kår, det ulige og ofte ulykkelige ægteskab, fortrængt og forbudt seksualitet, samt de roller mænd og kvinder blev tildelt.

Hvorfor havde min lærer skøjtet så let hen over disse mange kvinders bidrag til perioden? Hvorfor læse Et Dukkehjem, en mandlig forfatters udlægning af en kvinde fanget i et ulykkeligt ægteskab, når man kan læse en kvindelig forfatters udlægning af det selv samme i Amalie Skrams Constance Ring?

Jeg nævnte denne undren for min dansklærer og var oprigtigt ærgerlig over at være gået glip af de mange læseværdige værker, periodens kvinder havde forfattet. Min dansklærer viste sig at tage del i min utilfredshed. Hun fortalte åbent klassen, at hun havde valgt et så mandsdomineret pensum, fordi der i STX-bekendtgørelsens danskkanon, som oplister 14 forfattere, eleverne i løbet af gymnasietiden skal »stifte bekendtskab med«, kun står én eneste kvinde: Karen Blixen. De resterende 13 er alle mænd.

Jeg var mundlam. Kunne det virkelig være rigtigt, at kun en eneste kvinde i hele danmarkshistorien er blevet anset som værdig til at stå i danskkanonen? Det krævede dog blot en hurtig googlesøgning at få dette bekræftet.

Nu var jeg ikke længere mundlam. Nu var jeg rasende. Og det er jeg stadig. Rasende fordi eksemplet med kanonforfatterne i dansk vidner om, hvordan kvinder bliver skrevet ud af vores fælles historie og kultur.

Fortsat fortielse

Det handler ikke om, at kvindelige forfattere generelt er mindre talentfulde, og derfor ikke har fået plads på ungdomsuddannelsernes pensum. Det handler om, at kvinder systematisk bliver overset og nedvurderet og derfor sjældent opnår en ligeværdig anerkendelse med mænd. Dansk litteraturkanon indeholder 13 mænd og én kvinde. Det skyldes hverken talent eller tilfældighed. Det er systematisk diskrimination.

Det kan ikke passe, at vi i 2020 stadig skal forstå kvinden, hendes seksualitet, følelsesliv, intelligens, ønsker og drømme ud fra mandens perspektiv.

Som nævnt rummer det moderne gennembrud et væld af kvindelige forfattere, og hvis ikke vi lader disse – og mange andre af historiens kvinder – blive hørt, legitimerer vi en fortsat fortielse af deres tanker, liv og væren.

Derfor vil jeg nu i tidsåndens tjeneste tage Brandes på ordet og sætte et vigtigt problem under debat.

Der er brug for et opgør med det mandsdominerede undervisningsmateriale, danske studerende præsenteres for. For det er ikke kun i danskfaget, mandlige forfattere og tænkere dominerer. Det er en gennemgående tendens i alle fag. Der er brug for et opgør med den androcentriske (mandsdominerede, red.) kultur og mentalitet, der negligerer kvinders bidrag til historien, kulturen og litteraturen.

Der er brug for at italesætte den subtile kønsdiskrimination, der stadig eksisterer i vores samfund og som sætter dybe spor i vores virkelighedsforståelse. Det er vigtigt for, at kvinder som jeg kan spejle mig i andre kvinder og deres tanker, følelser og livssituationer både i fortiden og nutiden, og at vi alle bliver bekendt med de mange kvinder, der før os levede, tænkte og havde en stemme.

Vores uddannelsessystem bærer et enormt ansvar for at fremme ligeværdet mellem det mandlige og kvindelige køn. Den måde, vi vælger at indrette dette system, de forfattere, vi vælger og fravælger til pensum, bør afspejle en vilje til at opfatte mænd og kvinder som ligeværdige. Når 13 mænd og én kvinde udgør dansk litteraturs kanon, afspejler det det modsatte. Det skal der rettes op på, og jeg er sikker på, at både Georg Brandes og Thit Jensen ville have bakket mig op.

Ditte Marie Stokholm Kær er student.

Karen Blixen er en af de kvinder, der har fået plads i Knud Wentzels nye kvindekanon.
Læs også
Det er i danskfaget muligt for eksempel at lade taler af Suzanne Brøgger, debatindlæg af Thit Jensen og krigsreportager af Karin Michaelis udgøre ens egen uformelle kanon, men når det er sagt, fremstår den nuværende kanon ikke desto mindre kønsmæssigt snæversynet, mener Birgitte Darger og Nikolaj Elf, der begge sad i læreplansudvalget
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Marie Vahl Hansen
  • Claus Bødtcher-Hansen
  • Torben Skov
  • Fam. Tejsner
  • Estermarie Mandelquist
  • Eva Schwanenflügel
  • Troels Ken Pedersen
  • ingemaje lange
  • Halfdan Illum
  • Søren Nielsen
  • David Zennaro
Marie Vahl Hansen, Claus Bødtcher-Hansen, Torben Skov, Fam. Tejsner, Estermarie Mandelquist, Eva Schwanenflügel, Troels Ken Pedersen, ingemaje lange, Halfdan Illum, Søren Nielsen og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

@Ditte Marie Stokholm Kær : "Hun fortalte åbent klassen, at hun havde valgt et så mandsdomineret pensum, fordi der i STX-bekendtgørelsens danskkanon, som oplister 14 forfattere, eleverne i løbet af gymnasietiden skal »stifte bekendtskab med«, kun står én eneste kvinde: Karen Blixen. De resterende 13 er alle mænd."

Ja. Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.

Enig med Ditte Marie Stokholm Kær. Vores andedam afgjort ville blive et bedre samfund for alle, hvis læsepensumet for generationer af gymnasiaster også omfattede Agnes Henningsen, Karin Michaëlis og Thit Jensen, tillige med naboernes nobelprismodtagere, Selma Lagerlöf og Sigrid Undset.

Marie Louise Petersen, Anders Lund, Fam. Tejsner, Malene Clante, Estermarie Mandelquist, Karsten Aaen, Eva Schwanenflügel, Troels Ken Pedersen, Ruth Sørensen, ingemaje lange, Hanne Ribens, Hans Houmøller, Herdis Weins, Rikke Nielsen, Randi Christiansen, Rolf Andersen, Birthe Gawinski og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Mads Peder Lau Pedersen

Det står læreren frit for at vælge alle mulige andre forfattere, så længe eleverne i øvrigt "stifter bekendtskab" med kanonforfatterne. I princippet kan næsten alle resterende forfattere i undervisningen være kvinder, hvis det er det, man ønsker, og hvis man har overblikket. Man kan diskutere kanon, selv udelod jeg gerne flere og havde nogle andre med, men det er altså ikke hele litteraturdelen af faget, der handler om kanonforfatterne.

Steen K Petersen, Hans Houmøller, Claus Nielsen, Bjørn Hebsgaard Nielsen, Hans Aagaard, Rolf Andersen, Bent Nørgaard og Ulla Nygaard anbefalede denne kommentar

Der er stor signalværdi i at lave en kanon over forfattere. Især når kun én af dem er kvinde.
Og jeg forstå udmærket din frustration, Ditte Marie Stokholm Kær, over, at der har siddet en flok ronkedorer af smagsdommere og udarbejdet en så ekskluderende én af slagsen.

Bare bliv ved med at råbe, du gør det virkelig godt og sobert.

Claus Bødtcher-Hansen, Torben Skov, Fam. Tejsner, Malene Clante, Estermarie Mandelquist, Eva Schwanenflügel, Ruth Sørensen, ingemaje lange, Hanne Ribens, Helene Gertsen, Felix Fredens og Benjamin Bjerre anbefalede denne kommentar
René Arestrup

Det kan lynhurtigt udvikle sig til en håbløs diskussion om litterær kvalitet kontra kønsspecifikt perspektiv.

Men det er vel en uomgængelig, historisk kendsgerning, at udbuddet af væsentlig litteratur, skabt af mænd er væsentligt større end tilsvarende for kvinder. Det er ved at udligne sig, men det ændrer jo ikke på, at litteraturhistorien tager sig ud som den gør - hvilket så også afspejler sig i den aktuelle kanon.

Bevares, man kan helt sikkert diskutere et par af d'herrer, der figurerer i dag, når der findes stærke kvindelige alternativer. Men det ville være decideret misforstået at tilstræbe en kanon i absolut køns-balance.

Kim Houmøller, Steen K Petersen, Torben Bruhn Andersen, Jens Christensen, Jens Jensen, Ulla Nygaard og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar
Benjamin Bjerre

@René Arestrup
Vi kan selvfølgelig ikke ændre på hvem der skrev hvad og historien er sjældent i balance, men når nu der er givet flere eksempler på kvalificerede kvindelige forfattere, så mener jeg godt vi kan rykke en tak eller to, uden at være bange for at ende i kønstyranni.

Marie Vahl Hansen, Torben Skov, Estermarie Mandelquist, Ruth Sørensen, Hanne Ribens og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar

René Arestrup

"Bevares, man kan helt sikkert diskutere et par af d’herrer, der figurerer i dag, når der findes stærke kvindelige alternativer. Men det ville være decideret misforstået at tilstræbe en kanon i absolut køns-balance."

Enig, og det skulle man så have gjort. Det tror jeg ikke engang er svært.

ingemaje lange, Hanne Ribens, Benjamin Bjerre, Hans Houmøller og Halfdan Illum anbefalede denne kommentar

René, selv litteratur studerende (sproglige) kan tælle så din indvendig er omsonst. Hvis 14 er det magiske forfatterkanon tal så skal mindst 7 af dem havde kvindelige kønsdele. Ethvert tal under dette må være at betragte som sexistisk/norm-reproducerende/systemisk/indsæt selv post humanistisk udtryk. Det er åbenlyst og uden for enhver diskussion og alle kan jo se hvordan uddannelses systemet sprøjte mænd/"mandekulturs"fremmende studerende ud....

Eva Schwanenflügel, Jens Christensen og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
Marianne Ljungberg

Ditte Marie, jeg var i branchen i 33 år. Fra 1976 til 2009. Kanonbegrebet blev indført i 2004. Jeg har brugt højest 14 dage på at undervise i det. Brugt det som et eksempel på en politisk værdikamp. Ellers er vi enige. Der findes stor og særlig litteratur der ikke er kanoniseret i den gymnasiale litteraturundervisning, fx Tove Ditlevsen....som vi brugte mere tid på end fx Brandes.
Du skal gå efter det politiske, ikke det danskfaglige - den store litteratur. Dansklærerne klarer sikkert det nationalkonservative synspunkt på begrebet litteratur på deres egen vis i det daglige arbejde. Heldigvis.
Henrik Ljungberg

Egon Stich, Jan Nielsen og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Helt rigtigt, for selvom køn ikke er og aldrig må blive et kvalitetsktriterie, mangler der forfattere af hunkøn fra det Moderne Gennebrud som fx Adda Ravnkilde, Massi Bruhn, Illa Christensen, Olivia Levison, Emma Gad og Erna Juel Hansen.

Thomas T. Jensen

Nu ved vi af gode grunde ikke, hvor på kønsskalaen, de forskellige forfattere følte, de befandt sig.
Mon ikke Herman Bang følte sig lidt som kvinde indimellem?
Men hov, er køn ikke lige meget? De to køn er vel ligeværdige, så hvorfor opdelingen i binære køn?
Er mon opdelingen i binære køn en finte til brug som ammunition i kønsdiskussionskanonen?

Norske og svensker kvinder burde da ikke være med i en dansk kanon. Tåbeligt forslag. Tove Ditlevsen og Emma Gad burde dog efter min mening være med.

“Nu var jeg ikke længere mundlam. Nu var jeg rasende. Og det er jeg stadig. Rasende fordi eksemplet med kanonforfatterne i dansk vidner om, hvordan kvinder bliver skrevet ud af vores fælles historie og kultur.“

Det giver helt fejlagtigt indtrykket af at der ikke må undervises i andre forfattere og at dansk på gym udelukkende er kanonforfattere. Der bliver gennemgået genrebegreber, nyhedstekster, litterær metode osv. osv. der ikke tager udgangspunkt i de 14 forfattere. At stifte bekendskab med er ikke at udelukke andre gode forfattere.

Mads Peder Lau Pedersen, Steen K Petersen, Jens Christensen, Emil Davidsen, René Arestrup og Niels Johannesen anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

@RIkke Nielsen

I disse tider hvor mænd bliver bedt om at behandle kvinder med værdighed og respekt og hvor der er meget hårde sanktioner for ikke at leve op til dette nye moralske krav, synes du så udtrykket "ronkedor" for en ældre, mandlig litterat er passende?

Dit ordvalg siger en del om metoo bevægelsens egne blinde vinkler...

ulrik mortensen, Steen K Petersen, Bent Nørgaard, Jens Christensen, Ulla Nygaard, Jacob Mathiasen og Thomas T. Jensen anbefalede denne kommentar

Niels Johannesen

"I disse tider hvor mænd bliver bedt om at behandle kvinder med værdighed og respekt og hvor der er meget hårde sanktioner for ikke at leve op til dette nye moralske krav, synes du så udtrykket "ronkedor" for en ældre, mandlig litterat er passende?

Dit ordvalg siger en del om metoo bevægelsens egne blinde vinkler..."

Det var dig der satte køn på ronkedoren - ikke jeg. Så det siger nok mere om din fordomme om mig og det jeg står for Måske du har behov for at skrue lidt på din linse.

Niki Dan Berthelsen

Rikke Nielsen,

Det er jo pr definition en gammel han elefant, derfor noget man specifikt siger om en vrissen gammel mand.

Jens Christensen

En ronkedor er og bliver per definition noget af hankøn, mere præcist en enligt levende han-elefant, udstødt og svær at samordne med. At bruge det om mennesker er selvsagt direkte nedladende netop om mænd. Lidt ligesom at høre en Klarlund sammenligne Hans Bonde med aber. Ganske simpelt dårlig stil.

Niels Johannesen, Ulla Nygaard, Steen K Petersen, Bent Nørgaard og René Arestrup anbefalede denne kommentar

Amalie Skram boede næsten hele sit liv i DK; og faktisk er det krav i dansk, også i gymnasiet i dag, at eleverne læser norsk og svensk litteratur - derfor...

Og til alle de som synes, at der ikke er nok kvindelige forfattere: må jeg præsentere:

Thomasine Gyllembourg

Mathilde Fibiger

Leonora Christine

Tove Ditlevsen

Inger Christensen

Kirsten Thorup

Cecilie Bødker (ikke den nye, men hende, der har skrevet Salthandlerskens Hus og meget andet)

Dea Trier Mørch

Adda Ravnkilde

og mange, mange, andre....

:)

Claus Bødtcher-Hansen, Anina Weber, Malene Clante og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
DR Kultur&Kunst

Hej Ditte,
Jeg er journalist på Danmarks Radio P1 og vil meget gerne tale med dig om den problemstilling, du tager op her. Hvis du ser denne kommentar, må du meget gerne sende mig en mail på arje@dr.dk, så kan jeg lige fortælle nærmere. Det er selvfølgelig i første omgang helt uforpligtende :)
Bedste hilsner,
Astrid Louise Jensen

Vi kan da indføre galskab som i Sverige

"På det samfundsvidenskabelige fakultet ved Lund Universitet i Sverige findes et krav om, at kvinder skal udgøre mindst 40 procent af litteraturen på alle litteraturlister.

Det krav havde lektor i statskundskab Erik Ringmar svært ved at opfylde, da han for nylig skulle sammensætte litteraturlisten til et fag i politisk idéhistorie om højreorienterede og fascistiske idéer omkring år 1900.

For selv om han tænkte sig grundigt om, kunne han ikke komme op på mere end 15,2 procent kvinder på litteraturlisten. De fleste tænkere, som beskæftigede sig med de emner på det tidspunkt, var ganske enkelt mænd.

Erik Ringmar henvendte sig derfor til institutstyrelsen for at bede om en dispensation, men det blev pure afvist"

https://reelligestilling.dk/ingen-kursuslitteraturkomite-i-verden-kan-tv...

Steen K Petersen, ulrik mortensen, Jens Christensen, Niels Johannesen og Ulla Nygaard anbefalede denne kommentar

@ "Gymnasiets pensum reproducerer en mandsdomineret kultur"

Jeg har aldrig (!) fattet behov for det halvlærte politikerpåfund - 'Dansk litteraturs kanon'. Hvad andet er den, end politisk besluttet redskab til indoktrinering af (endnu) forsvarsløse unge og yngre borgere, der i så fald ikke har en kinamands chance at opdage vore virkelige, ægte litterære skatte, fordi en Foghsk minister udpegede 13 'kultur' personer til at udelukke broderparten af danske forfattere fra at blive oplevet af unge og yngre borgere, hvis skolegang, for mange var og fortsat er en af de få, reelle muligheder for at opdage og udforske andet, end det, det behager onlinemedier at udvælge til dem.

Hvorfor skulle et stykke papir forfattet af en tilfældig flok professionelle, udpeget af Ulla Tørnæs i 2004, bestemme, hvad gymnasiasternes (= fremtidige forældes) fremover skal kende, og hvad de end ikke kan vælge at forbigå, eftersom de end ikke får kendskab til, hvad 'Kanon-flokken' havde udelukket... :(

Beklager mit brug af ordet ronkedor. Jeg tænkte det ikke kønnet, da jeg skrev det. Men mere som en betegnelse på en gammel stivnet kultur, der også kan omfatte kvinder, der jo, naturligt også, har skulle tilpasse sig en kultur, der sjældent ville dem det godt. Det er jo overlevelsesinstinktet, der er i spil her. De kvinder har vænnet sig til at blive behandlet dårligt. og de mener også, at det må andre kvinder så også bare finde sig i. Kultur gør jo som bekendt blind.

Godt brølt, Ditte! Og det er sagt af én der var med til at skrive den seneste læreplan for dansk i stx. Men der var én ting vi ikke måtte røre ved. Og det var kanonlisten. En revision af dén er stærkt tiltrængt. Alternativt kunne man overveje helt at afskaffe den. Deri ligger klart en interessant metoo-undersøgelse. Den kunne man jo passende starte med at gennemføre i danskundervisningen.