»Og Mari. Imrans datter, som vogtede sin kyskhed. Vi blæste deri Vor ånd, og hun bekræftede sin Herres ord og Hans bøger, og hun var en af de lydige.« Koranen Surah 66:12.
Sådan står der ved indgangen til Imam Ali Moskeen på Nørrebro. Teksten er smukt indrammet og omkranset af blomster og de iranske moskeers blå og turkise kakler. Moskeen er shiamuslimsk og nybygget for fem år siden, så budskabet er vedstået ny formaning.
Mohammad Khani er imam ved moskeen og har skrevet kronik i Information den 19. oktober i kronikserien ’Islamskolen – et nysgerrigt blik på islam’. Han må vel stå inde for besyngelsen af kvindens kyskhed og lydighed der ved indgangen, så jeg læste nysgerrigt kronikken. Men nej, der er ingen konkretisering af synet på køn og kønsroller i hans kronik.
Hvorfor står lige præcis det citat ved indgangen? Hvad vil den sige til kvinder, ikke mindst unge kvinder? Og hvad siger den mænd?
Ovre på den anden side af gaden på Vibevej, hvor moskeen er, ligger den muslimske friskole, Al-Huda Skolen. Så drenge og piger får i princippet budskabet om betydningen af kvindens kyskhed indprentet.
Fra pigerne går i de mindre klasser, får mange af dem tørklæder på. Jeg ved ikke nok om tørklædets betydning i islam, for jeg maser mig ikke på over for dem, der bærer det. Men man kan vel spørge Mohammad Khani eller en anden opdrager i den muslimske tro, hvorfor pigers og kvinders ofte smukke, store, mørke hår skal tildækkes?
Hvad er det for et syn på drenge og mænd, som piger og unge kvinder oplæres til at beskytte sig imod? Hvorfor skal unge kvinder beskytte sig mod mænd?
I en anden kronik i serien skriver Hizb-ut-Tahrirs frontfigur, Taimullah Abu-Laban, den 15. oktober om »kvindens høje status i islam«. Men hvordan udmønter den respekt sig, når den kombineres med besyngelsen af kvindens kyskhed og lydighed, her i Danmark hvor vi forfægter kønnenes konkrete ligestilling?
Det er ikke et forsvar for, hvordan det står til blandt etniske danskere, hvor #MeToo aktuelt tager magtens seksuelle overgreb ved vingebenet.
Gunvor Auken, socialrådgiver
Islamskolen – et nysgerrigt blik på islam
I Danmark snakker vi meget om islam, men ved vi egentlig, hvad vi snakker om? Ligesom det at være kristen betyder noget forskelligt for forskellige mennesker, er en muslim heller aldrig bare en muslim. Information spørger i denne kronikserie en række danske imamer og islamiske autoriteter, hvad islam betyder for dem, og hvordan man bør praktisere islam i Danmark.
Seneste artikler
Jeg har mærket sexismen og den seksuelle vold i islam på egen krop
21. november 2020Samtlige imamer i Informations islamserie glemmer at nævne den sociale kontrol og seksuelle vold, som mange kvinder udsættes for i islams navn. Jeg har selv levet i et voldeligt islamisk ægteskab i 17 år og ved, at for mange kvinder er det normalen, skriver Meriam Sejr i dette debatindlægVi mangler viden om islam, siger imamerne. Men ansvaret for uvidenheden er også deres
13. november 2020Informations kronikserie Islamskolen har vist, at danske imamer og islamiske autoriteter er uenige om islams syn på helt fundamentale områder som demokrati, ligestilling og en reformation af islam. De mener også, at vi mangler viden om islam – men det er først og fremmest deres ansvarIslam er foranderlig og mangfoldig – men vestlige imamer blokerer for forandringer
4. november 2020Islamiske retslærde, der bryder med traditionelle fortolkninger, har opnået anerkendelse i udlandet. Men herhjemme negligerer imamerne de nye fortolkninger af islam. Blandt årsagerne er sprogbarrierer og udbredt social kontrol, skriver Tessie Jørgensen, der har kandidatgrader i islam fra både København og Qom, i kronikserien Islamskolen