Klumme

Vi kan ikke tale os fri af sexismen. Den skal bekæmpes med håndfast ligestilling

Det er ikke nok at slå ned på krænkeren, når skaden er sket. Målet bør være at skabe arbejdsmiljøer, der forebygger sexisme. Ledelserne har et stort arbejde foran sig, så længe mænd dominerer, hvad angår magt og anerkendelse, skriver debatredaktør Gry Inger Reiter i dette debatindlæg
Lederne kan ikke læne sig tilbage, bare fordi de har skrevet en nultolerancepolitik og ikke har nogen chikanesager på deres bord. Så længe mænd dominerer, både hvad angår magt og anerkendelse på arbejdspladserne, har ledelserne et stort arbejde foran sig, skriver Gry Inger Reiter.

Lederne kan ikke læne sig tilbage, bare fordi de har skrevet en nultolerancepolitik og ikke har nogen chikanesager på deres bord. Så længe mænd dominerer, både hvad angår magt og anerkendelse på arbejdspladserne, har ledelserne et stort arbejde foran sig, skriver Gry Inger Reiter.

Sofie Amalie Klougart

Debat
2. oktober 2020

Den seneste måned har Danmark taget hul på en tiltrængt debat om sexisme. Med få undtagelser har de fleste erkendt problemet, og 3.200 erhvervsledere har svoret, at seksuel chikane nu skal have konsekvenser for krænkerne.

Det er positivt, at flere nu efterser deres personalepolitikker og laver klarere og mere trygge kanaler, hvor ansatte kan henvende sig om grænseoverskridende adfærd. Men der er behov for at gå langt mere systemisk til værks. Det er ikke nok at slå ned på krænkeren, når skaden er sket. Målet bør være at skabe arbejdsmiljøer, der ikke giver grobund for sexisme – og forebygger den i alle dens afarter og alvorsgrader.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Ja, bl.a. ved tvungen og lige delt barselsorlov mellem forældrene - til barnet er to år. Så har vi både tilgodeset forældrene og barnet.

Jens Flø, Rikke Nielsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Idéen om 'ledelse' som svaret på problemer er en del af problemet.

Gert Friis Christiansen

Mit gæt er, at du var god i underskolen, var hurtig til at lære at læse, kom i gymnasiet efter 9. klasse, hvorefter du var en tur på universitetet, hvor du fik en bachelor i et samfundsfag, efterfølgende en journalistisk overbygning og et job som debatredaktør på Information.
Jeg er næsten lige så sikker på, at du aldrig har skilt en motor, været arbejdspige på et maskinværksted, spist frokost i en skurvogn, eller at du iøvrigt har nogen indsigt den kultur, der hersker på en mandearbejdsplads. Det forhindrer dig åbenbart ikke i at komme med detaljerede anvisninger på hvorledes disse mennesker skal indrette deres kultur, for at du kan føle dig mere tryg og ligestillet. I øvrigt går jeg ind for lige delt barselsorlov mellem forældrene.

Emil Davidsen, jan sørensen, arne tørsleff og Bent Nørgaard anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Jeg har altid foretrukket kvindelige ledere.

Rikke Petersen

Tak for artikel.

Det er spot on!!! Jeg er meget enig.

Det kunne give et bredere perspektiv på sexisme, med et tværkønnet perspektiv. Artiklen viser eksempler på hvad kvinder vil se efter.

@Gert
Hun er til at finde på den danske wiki og ja, dit bud virker ikke til at være helt ved siden af. Men når man skal bekæmpe en allerede fælles vedtaget fjende, så er det jo bedst hvis han ikke virker for menneskelig, så det ser hendes "egne" nok bare som en fordel.