Kommentar

Khaterah Parwani: Løgnen om den perfekte profet må dø, så islam kan få en åndelig vækkelse

Terroristens gerninger er inspireret af den krigsførelse, Mohammed sikrede islams udbredelse med. Vores imamer skal erkende, at det ikke er totalt afkoblede fantasier, der har skabt ekstremisten, og at religionskritik er et vilkår, som kun ekstremisten forkaster, skriver Khaterah Parwani i dette debatindlæg
Efter det bestialske knivdrab på to kvinder og en mand lægges der blomster og tændes lys foran Norte-Dame kirken i Nice, hvor drabene fandt sted. Med det mord bliver Mohammedkrisernes egentlige årsag tydelig: nemlig ekstremisten, skriver Khaterah Parwani i denne klumme

Efter det bestialske knivdrab på to kvinder og en mand lægges der blomster og tændes lys foran Norte-Dame kirken i Nice, hvor drabene fandt sted. Med det mord bliver Mohammedkrisernes egentlige årsag tydelig: nemlig ekstremisten, skriver Khaterah Parwani i denne klumme

Valery Hache/AFP/Ritzau Scanpix

31. oktober 2020

I Danmark navngav vi den udenrigspolitiske krise, der blev affødt af 12 karikaturtegninger af profeten Mohammed, Mohammedkrisen. Navnet ’Mohammedkrisen’ antydede, at profeten var offer for tegnernes overgreb, og at tegningerne var årsagen til krisen. Nu befinder Frankrig sig i en Mohammedkrise, der blev indledt af et bestialsk mord på en lærer, der viste Charlie Hebdos karikaturtegninger i sin undervisning. Med det mord bliver Mohammedkrisernes egentlige årsag tydelig: nemlig ekstremisten.

Ekstremistens fatale efterlevelse af profetens eksempel afslører en åbenlys konflikt i fortolkningen af profetens skyggesider.

Ekstremismen forsvinder ikke, før vestlige muslimer rummer den nødvendige eksistentielle krise, ligesom man gjorde i den islamiske guldalder, hvor skikkelser som den persiske digter og islamiske tænker Rumi forsøgte at vække den islamiske åndskultur ved at forkaste krigerisk adfærd.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kurt Nielsen
  • John Scheibelein
  • Jens Flø
  • Sören Tolsgaard
  • Maiken Guttorm
  • Per Klüver
  • ingemaje lange
  • Jørn Stjerneklar
  • Torsten Jacobsen
  • Klaus Lundahl Engelholt
  • Ejvind Larsen
  • David Zennaro
  • Karen Møller E.
  • erik pedersen
  • Marianne Stockmarr
  • Olaf Tehrani
  • Erik Karlsen
  • Lillian Larsen
  • Freddie Vindberg
  • Viggo Okholm
Kurt Nielsen, John Scheibelein, Jens Flø, Sören Tolsgaard, Maiken Guttorm, Per Klüver, ingemaje lange, Jørn Stjerneklar, Torsten Jacobsen, Klaus Lundahl Engelholt, Ejvind Larsen, David Zennaro, Karen Møller E., erik pedersen, Marianne Stockmarr, Olaf Tehrani, Erik Karlsen, Lillian Larsen, Freddie Vindberg og Viggo Okholm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ekstremisterne/terroristerne er fløjtende ligeglade med, hvordan andre muslimer eller imamer opfatter profeten Muhammed - de har deres egen fortolkning, som instrumenteres i deres vold.
Så KP mangler derfor at gør rede for den mekanisme, der vil afhjælpe islamistisk vold, når moderate muslimer gøre opgør med deres profets status.
For ellers handler det bare om at delegitimere Islam og muslimer som helhed.

Når det så er sagt, har KP ret i, at den islamiske verden skal vende tilbage til den åbne debatkultur, der eksisterede i guldalderen, hvor filosoffer som Ghazali, Averroes og Al Kindi diskuterede Allahs eksistens og Mutazilitterne kunne diskutere Koranens guddommelige status.

Kurt Nielsen, Michael Kamp, Karsten Aaen, Per Klüver, ingemaje lange, Grete Bjorholm-petersen, Alexander Moesgaard, Jørn Stjerneklar, Rolf Andersen, Ejvind Larsen, Henrik Ilskov-Jensen, Ruth Sørensen, Søren Fosberg, Marianne Stockmarr, Lillian Larsen, Pietro Cini, Anders Reinholdt, nils valla, Viggo Okholm, Rasmus Knus og Torben Bruhn Andersen anbefalede denne kommentar

En modig klumme i denne tid og en af de veje der skal gås i dialog og respekt, når den værste storm her lægger sig.
Men jeg vil stadig påstå at disse karikatur tegninger af en profet ikke har medført noget godt.

Frederik Groth Nordstrøm, Peter Mikkelsen, ingemaje lange, erik pedersen, Arne Thomsen, Pietro Cini, Erik Winberg og nils valla anbefalede denne kommentar

Man lægger hvertfald ikke den "perfekte profet" i graven ved hjælp af karikaturtegninger.

Karikaturtegningerne er nede på niveau med ekstremisternes sort/hvide verden.
Ændrer ingenting. Holder kun kog i modsætningerne.

Frederik Groth Nordstrøm, Karsten Aaen, Peter Mikkelsen, Michael Gudnæs, kjeld hougaard, Arne Albatros Olsen, Jens Ole Mortensen, erik pedersen, Hanne Utoft, Arne Thomsen, Pietro Cini og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Viggo Okholm.

Du påstår ideligt at tegningerne ikke har bragt noget godt.
Hvad er så dit bud på der kunne have bragt det faktum frem til debat, at en del muslimer forventer, ja forlanger, at ikke-muslimer skal følge islamiske dogmer ?.

Forhåbentligt er dit bud ikke at demokratisk sindede mennesker skal underkaste sig ? Og tror du i at én underkastelse stopper kravet om flere dogmer der skal rettes ind efter ?
samt tror du at moderate muslimer føler sig repræsenteret af islamisterne ?.
Er dit bud at vi bare skal stikke hovedet i busken så problemet aldrig kom op til overfladen ?
Og tror du at argumenter ud fra demokratisk tankegang vil bide på islamister?

Det var 5 hurtige fra hoften.

René Arestrup, Bo Klindt Poulsen , Jørn Stjerneklar, Rolf Andersen, Klaus Lundahl Engelholt, Henrik Ilskov-Jensen, Jacob Schmidt, Søren Fosberg, Flemming Olsen, Henrik Andersen, Jacob Nielsen og Jan Kauffmann anbefalede denne kommentar
Freddie Vindberg

"Mohammedkrisen er vores egen krise, verdens muslimer, forskyldt af vores åndsforladte imamer. En krise, der tvinger os til at indse, at det perfekte menneske ikke findes. Og at religionskritik er et livsvilkår, som kun ekstremisten forkaster."

Er der skrevet noget mere rigtigt om emnet?

Kurt Nielsen, Jens Flø, Peter Mikkelsen, Per Klüver, Carsten Hansen, Bo Klindt Poulsen , Alexander Moesgaard, Edda Hardardottir, Jørn Stjerneklar, Rolf Andersen, Ejvind Larsen, Henrik Ilskov-Jensen, Jørgen Greve, Christian De Thurah, Jacob Schmidt, Søren Fosberg, Estermarie Mandelquist, Marianne Stockmarr, Flemming Olsen og Nanna Kinch anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Dernæst.
Jo; De 12 tegninger viste lige præcis hvad de blev konstrueret til. De var relevante dengang og de var relevante nu.
Derfor er der da også kun 17 % danskere der mener de var fejlanbragte.
Og der er 100 % opbakning blandt de gamle demokratier i forhold til tegningernes legitimitet.
Og for DK´s vedkommende bliver der aldrig lavet en grundlovsændring så censur genindføres.

Bo Klindt Poulsen , Henrik Ilskov-Jensen, Jacob Schmidt, Søren Fosberg, Flemming Olsen, Jannick Sørensen, Henrik Andersen og Jacob Nielsen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Jeg kan også rette mine spørgsmål ud generelt.

- Hvordan konkret meddeler vi islamister, at ikke-muslimer gerne må tegne Mohammed f.eks. i en bog om Islam?.
-Hvordan konkret for vi overbevist islamister om at islam ikke kan undtages for karikatur , hån spot og latterliggørelse?.
- Hvordan konkret gør vi det forståeligt for islamister, at den ytringsfrihed og meningsfrihed de gerne vil stække, er selve grundlaget for at de selv kan eksistere i et demokrati som det danske/franske ?

Læg mærke til ordet "konkret" og husk på, at ud over Socialdemokraterne, så stemte samtlige partier for Enhedslistens forslag om at afskaffe blasfemiparagraffen. Og hav det i tankerne at "Charlie Hebdo" er et venstreorienteret magasin.

René Arestrup, Rolf Andersen, Klaus Lundahl Engelholt, Henrik Ilskov-Jensen, Søren Fosberg, Estermarie Mandelquist, Marianne Stockmarr, Flemming Olsen, Henrik Andersen, Else Marie Arevad og Jan Kauffmann anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Lidt sindsygt, hvor meget postyr sådan en hændelse udløser. Ak ja, disse "moderne" internet tider.

Komplet latterligt efterhånden. Men behovet for sensations/breaking news nyheder kræver jo sit hver dag og hver time.

erik pedersen, Pietro Cini og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

Carsten:
Grundlæggende skal vi forblive dem vi er under evig forandring fordi alting ændrer sig -nye tanker. nye ord .nye handlinger-nye betingelser og hvad vi reagerer på o.s.v.
Det der irriterer dig er at jeg ikke kan se at karikaturtegninger af en profet, som muslimer ikke ønsker afbilledet i det hele taget, har kunnet føre noget godt med sig.
Vores demokrati og ytringsfrihed havde jo været det samme uanset disse tegninger. Det at muslimer ikke ønsker deres profet tegnet m.v. skader ikke os.
Man kunne jo groft sige at det vi gjorde var at fortælle de troende at de er godt dumme fordi de ikke ønsker disse tegninger og nu skal vi sgu vise jer hvordan vi vil ytre os og drille.
De reagerer så mod vores handling og ja sygt og uforståeligt, men det at de gør det får os til at blive fornærmede igen med en holdning hvad F...bilder de sig ind. Da dannebrog blev brændt af nogle steder uha hvor blev vi gale!
Under alle omstændigheder har de ingen ret til eller undskyldning for at dræbe helt uskyldige mennesker uanset vores (i mine øjne) dumhed.
Det er her vi står nu med dybe kløfter og ondskab og en Vermund som vil provokere yderligere.
Nu bør det måske i hele det her pointeres at uskyldige islamiske kvinder også blev stukket ned af mænd ,som måske tilhørte den yderste højrefløj.
Selvfølgelig skal vi diskutere og bekæmpe vold i ord, men uden vold..

Henriette Bøhne, Mogens Holme, Jens Thaarup Nyberg, erik pedersen, Pietro Cini og Erik Karlsen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Viggo Okholm.

Det var ikke konkret overhovedet.

Du ser stort på at alle har ret til at ytre sig eller mener at alle skal ytre sig som du synes.
Men sådan er verden ikke.
Når du nu ikke kan ændre verden, hvordan skal vi så konkret fortælle islamister at vi ikke giver afkald på vores rettigheder ?

Spørgsmålene er står stadig at besvare.

Carsten Hansen

Ret beset er jeg ligeglad med hvordan vi får det til at sive ind hos islamister at de ikke kan bestemme noget som helst i forhold til demokratisk sindede menneskers gøren og laden.
Om det er via tegningerne eller andet er betydningsløst for undertegnede og ganske sikkert for langt de fleste.
Er der nogen der har konkrete bud eller er der kun tomme ord om dialog, dialog, dialog ?
Kan vi ikke få sat nogle ord på hvad en sådan dialog konkret skal gå ud på ?

En ting er sikkert; Det er med uheldige udviklinger og grøfter der graves dybere, at det aldrig er til minoriteters fordel.

"Ret beset er jeg ligeglad med hvordan vi får det til at sive ind hos islamister at de ikke kan bestemme noget som helst i forhold til demokratisk sindede menneskers gøren og laden."

Det forekommer korrekt; når man læser hvordan du skriver om 'dem' og 'os', bliver det tydeligt at vi er i et sort/hvidt verdensbillede, som minder kraftigt om verdensbilledet for de islamister, du opfordrer til oplysning af; de abonnerer jo som du på en konfliktforestilling, som kun på ydersiden handler om religion - men som vi med historiske, sociologiske, politologiske og dialektiske analyser naturligvis må konstatere fortrinsvist hidrører fra strukturelle, økonomiske, politiske, sociale og kulturelle forhold.

Husk Ghandi; øje for øje gør begge parter blinde.

NB: Dialogen kan ikke finde sted, så længe at 'vi' fører den med konfrontationskurs, en mangefuld forståelse af islam, mangefuld selvkritik, mangelfuld historisk viden, mangelfuld refleksion over vort eget demokratur og en irrationel frygt for det fremmede. Så allerførst skal 'vi' udvikle integritet selv, før vi med udbytte for både 'dem' og 'os' kan skabe dialog.

Henriette Bøhne, Sus johnsen, Karsten Aaen, Svend Erik Sokkelund, Mogens Holme, kjeld hougaard, Carsten Munk, Per Klüver, Torben Kjeldsen, Viggo Okholm, Pietro Cini, David Zennaro og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Hanne Utoft

Heller ingen forslag fra dig.

Den unuancerede her er dig. Du evner ikke at skelne mellem almindelige hverdagsmuslimer og Islamister.
Det er vi nogle der gør og mener at islamisterne har kapret dagsordenen til ulempe for de mange muslimer der gerne vil vores samfund og værdier.

Flemming Olsen, Gaderummet Regnbuen, Nike Forsander Lorentsen og Henrik Ilskov-Jensen anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Og lad mig lige gentage:

Som tidligere leder af offentlige tilbud har jeg haft en del muslimer ansat. Jeg har nuværende muslimske kolleger og dyrker sport med bl.a. muslim.
Så fri mig for insinuationer om fremmedhad/frygt og i den dur.

PS: Er der folk her der vil overgive sig til islamisternes krav, så gør bare det; Det er jeres ret.
Det gavner nok ikke den almindelige muslim; Tværtimod.

Flemming Olsen, ingemaje lange og Henrik Ilskov-Jensen anbefalede denne kommentar

Om en ytringsfrihed-fundamentalist, der elsker satire

Imens han om de hellige tegninger værner,
bliver han til en ulidelig floskel-kværner.

"Heller ingen forslag fra dig."

Hvis du gad at læse efter, så var/er mit forslag at vi selv udvikler integritet og et reelt demokratisk sindelag, før vi giver os i kast med at belære andre om 'den rette adfærd'. Men jeg er med på at det næppe er i din herværende interesse at se indad og først lære noget mere selv; du ved allerede hvad der gælder: Vi er i krig og konfrontation - og det er 'de andre' som bærer ansvaret. Voila.

Karsten Aaen, Mogens Holme, kjeld hougaard, Torben Kjeldsen og Pietro Cini anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

"Hvis du gad at læse efter, så var/er mit forslag at vi selv udvikler integritet og et reelt demokratisk sindelag, før vi giver os i kast med at belære andre om ’den rette adfærd’."

Jaså; Det rene luftkastel.
Og indtil da, så har vi ikke-muslimer bare at følge islamistiske dogmer, ellers er vi selv ude om at uskyldige bliver myrdet!!.

Der er lang vej endnu eftersom ingen partier repræsenteret i folketinget mener der skal gives køb på noget som helst i forhold til islamister. (Som for øvrigt ikke nødvendigvis hører til blandt de dårligst stillede)

@Hanne Utoft.
Du efterlyser bedre forståelse af Islam og mener at konflikten ikke er af religiøs karakter men kommer af strukturelle, økonomiske, politiske, sociale og kulturelle forhold?? Problemet med denne betragtning er at Islam netop er hele pakken og regulerer alle de nævnte aspekter.
Du citerer Ghandi, som da han blev adspurgt om hvordan hans principper kunne være anvendt af Jøderne under Nazismen forklarede at de burde have begået kollektivt selvmord.
https://www.jewishvirtuallibrary.org/gandhi-on-the-holocaust

Carsten :
"lytter" du til andre argumenter?
Jeg er helt indforstået med dine holdninger som til en hver tid aldrig vil kunne angribes juridisk m.v.
og jeg er af den overbevisning at mange er enige med dig. Jeg er også helt klar over at du professionelt og menneskelig er helt ok i din omgang med andres kultur og tro.
men jeg giver mig ikke her uanset du mener jeg er blød og naiv :)
Disse tegninger er produceret for at basunere vores/Vestens ret til at ytre os mod medmennesker uanset vi med fuld viden ved/vidste at afbildning af deres profet ikke er tilladt.
Min indgang er stadig? Har den uskrevne troslov fra muslimer skadet os? Ja eller nej?
Vi kan sagtens være enige om at muslimer som mennesker ikke er et hak bedre end os, men som mennesker er de nok heller ikke værre vel?

Carsten Hansen

Viggo Okholm.

Jamen hvad er dine argumenter ?
Du har jo ikke svaret på hvordan vi kommer videre !.
Du vedbliver blot med at fordømme tegninger som stort set hele Europa, eller i hvert fald de gamle demokratier, mener blot er udtryk for den frihed alle mennesker har i demokratier.
Du benægter totalt at tegningerne blev bragt som konsekvens af selvcensur tegnere pålagde sig af frygt for repressalier.
Og hvorfor bruger du termen "muslimer" når jeg tydeligt skriver om "islamister"? . For jo; islamister er værre end så mange andre; lige så slemme som fascister normalt er.

Egon Stich, Flemming Olsen og Jens Frederik Drivsholm anbefalede denne kommentar

@Viggo Okholm.
"uanset vi med fuld viden ved/vidste at afbildning af deres profet ikke er tilladt"
Det er diskutabelt, i Iran kan man købe posters med profeten.
I øvrigt er der i Koran forbud mod at afbillede levende ting da man ikke må konkurrere med gud i at skabe, skulle vi så ud af bævende respekt for de andre måske overveje det også?

"Jaså; Det rene luftkastel."

Det er ikke nødvendigvis et luftkastel at opfordre til bl.a. demokratiudvikling og styrkelse af vor politiske integritet i Danmark (manges bestræbelser i så henseende har medvirket til at du og jeg kan kommunikere relativt frit og ucensureret), men jeg er enig i at det (fortsat) er en yderst vanskelig mission.

Erik Hansen, naturligvis spiller religioner én eller flere roller i problemerne - for islams vedkommende er religionen jo blevet misbrugt, og misbruges, af bl.a. politiske og økonomiske årsager ... og for krisendommen gør det samme sig gældende. Og som vi ved om misbrug, så opstår der på et tidspunkt en situation hvor misbruget ikke længere kun er et symptom, men i sig selv bliver et problem ... hvilket er én af årsagerne til at vi bl.a. skal have stoppet misbruget af religioner. Dette kan naturligvis ikke ske med et juridisk knips, eller med en rask lille krig, men f.eks. med gensidig, folkelig oplysning, udvikling af lighed og en stærk økonomisk omfordeling, folkedemokratiske tilstande og andre goder, som vi på solide empiriske grundlag kan antage, over tid, vil virke både reparerende og forebyggende.

Jeg idoliserer i øvrigt ikke Ghandi, jeg citerede ham blot for et udsagn som ofte vil kunne have et afbalancerende perspektiv på konfliktoptrappe(n)de debatter.

Sus johnsen, Karsten Aaen, Mogens Holme, Torben Kjeldsen og Pietro Cini anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Tjah.

Jeg læser mere om "Demokrati-afvikling" indtil den dag Islamister bliver fromme som lam, i diverse indlæg fra folk der ikke går ind for de individuelle frihedsrettigheder vores aner så stærkt har kæmpet for.

Ulla Utoft.
"hvilket er én af årsagerne til at vi bl.a. skal have stoppet misbruget af religioner" I dette ligger der en antagelse om den rene religions godartede natur som er meget naiv. Islam er fra dens undfangelse konstrueret som en ideologi der omfatter alt fra samfundets strukturer til anvisninger om dens erobring af resten af verden. Heri ligger der ikke noget misbrug af religionen.

""hvilket er én af årsagerne til at vi bl.a. skal have stoppet misbruget af religioner" I dette ligger der en antagelse om den rene religions godartede natur som er meget naiv."

Der ligger erfaring og en viden, ikke en antagelse, om at både islam og kristendommen kan praktiseres på fredelige måder, herunder at de kan sameksistere lokalt. Underforstået er det også at alle verdensreligioner (islam og kristendommen inklusive) fortolkes og praktiseres meget forskelligt, og at en række af disse fortolkninger/praksisser er fuldkommen fredelige. Som også Carsten Hansen er inde på, findes der mange muslimer som godt kan få islam til at hænge sammen med frihedsrettighederne i det borgerlige, vestlige demokrati.

Karsten Aaen, Mogens Holme, kjeld hougaard og Pietro Cini anbefalede denne kommentar

Carsten og Erik:
Relevante modspørgsmål fordi vi nu står i konsekvenserne af nogle såede frø og reaktioner der på.
Ja hvordan kommer vi videre?
Der er flere veje. begrav stridsøksen og slå en streg i sandet og finde vores fælles interesse uden at nogen skal droppe en tro, hvis denne tro er vigtig i det enkelte menneskes liv.
Vi skal arbejde på at alle sider må tage hensyn eller acceptere det nu der er lige nu.
Muslimer skal acceptere eller erkende de ikke kan fratage os vores livssyn, men til gengæld må de have lov til at have deres "særheder" så længe de ikke skader nogen.
Vi har nogle yderpunkter begge steder og hvordan agerer de moderate på begge sider over for dem- eksempler Vermund og disse Hitz o.s.v.
Jeg har ikke løsningen for den er afhængig af nye og dybe erkendelser.
Brobyggerne er en af de organisationer der er vigtig og så de tværreligiøse, som holder mindegudstjeneste i Vor Frue kirke.
I situationen nu har Asmaa været meget tydelig i sin fordømmelse af ugerningen, men vi skal så også huske at to muslimske kvinder der blev knivoverfaldet kort efter den første forbrydelse.
Lige nu virker det håbløst fordi grøfterne er blevet dybere, så kun flere broer-medfølelse og tilgivelse samt ret tale og handling.
Banalt umiddelbart og svært og de frø vi har sået fra begge sider er blevet til ukrudt, som desværre ikke forbedrer biodervisiteten, for at blive i en grøn tankegang.

Henriette Bøhne, Karsten Aaen, Mogens Holme og Pietro Cini anbefalede denne kommentar
Marie-Christine Poncelet

Tak for en interessant klumme men hvorfor reducere terrorismen til kun en religiøs affære og kun til en skyldig: Islam og ens tolkning af profet samtidig abstraere for det geopolitisk, det inderigspolitisk, kolonialismen, de sociale omstændighed de fleste muslimer lever under i Frankrig i hvert fald, fattigdom, diskrimination, mangel af fremtidsperspektiv.
Det er selvføgeligt godt at lede i selv religionen hvad der fører til obkurantismen. De samme elementer vil du kunne finde i Kristendom som har også ført nogle aggressiv ekspansive korstogt som har resulteret i massakrer og undertrykkelsen af millioner af mennesker men det gjordt de ikke for religion.s skylden alene.
Bagved hvert en fundamentalisme findes der magthaverne hvis dagsordenen ikke er religion.
Du pisker muslimer og fortæller dem at de alene er slyldige at deres religion er og glemmer at fortælle konteksten der skaber fundamentalismen.
Huske de frygtelige hændelser i Irland for ikke så lang tid siden mellem katoliker og protestanter hvem vil i dag påstå at det handlede om religion?

Henriette Bøhne, Karsten Aaen, Lillian Larsen, Mogens Holme, Viggo Okholm, nils valla og Pietro Cini anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Viggo Okholm.

Undskyld mig og mit følgende sprog; Men der er 1 her der anklager mig for at bringe flosker. Denne person anbefaler derefter dit indlæg som ved den sødeste grød ikke er andet end floskler.

"Lad os sætte os ned i rundkreds og være gode ved hinanden"; Den dur mange steder men ikke med islamister, nazister falangister og andre fortidige og nuværende fascistoide bevægelser.

PS: Hvorfor skriver du "muslimer" når jeg bruger betegnelsen "islamister". (Jeg spørger igen.

Tak til Khaterah Parwani og til Marie-Christine Poncelet!
Tak for den bevægende oplevelse, det er at læse en muslim, der kriserer islam, og en kristen (formoder jeg), som kritiserer kristendommen. Der er sandelig håb for fremtiden.

Tak også til Carsten Hansen, selv om han ikke kan goutere, at islamister også er muslimer.
Ligesom nazister, falangister og fascister også var og er kristne.
Hitler var katolik og blev aldrig ekskommunikeret af paven. For ikke at tale om Breivik, som opfatter sig selv som korsfarer.

Carsten Hansen

"Tak også til Carsten Hansen, selv om han ikke kan goutere, at islamister også er muslimer"

Endnu en gang udstiller Pietro Cini sit lave niveau.

Jo; Naturligvis er islamister også muslimer; Men det er langt fra alle muslimer der er islamister.

Burde alle vide.

Carsten Hansen

Mon der er nogen her der tror at det er almindelige hverdagsmuslimer der går rundt og slår tilfældige mennesker ihjel?
Så tror disse sikkert også at det er almindelige hverdagskristne der angriber abortklinikker i USA og slår abortlæger ihjel. Og at det var almindelige hverdagsjøder der planlage at angribe islamiske helligdomme på tempelbjerget først i det nye årtusinde.

Derudover: Lidt trist at den ytringsfrihed, specielt venstreorienterede, har kæmpet så hårdt for, nu ønskes indskrænket; Og så endda til fordel for religiøse fascister !
Almindelige hverdagsmuslimer skal nok klare et par Mohammedtegninger eller flere. Jeg kender en del der gør.

Erik Fuglsang og Jens Frederik Drivsholm anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

"Ligesom nazister, falangister og fascister også var og er kristne.
Hitler var katolik og blev aldrig ekskommunikeret af paven. For ikke at tale om Breivik, som opfatter sig selv som korsfarer."

Børnelærdom.

Fascister/nazister alle til hobe.

Viggo
Jeg får det stedse mere stramt med ekstreme religiøse grupperinger af alle hånde slags - det gælder i særdeleshed islamister, som angiveligt er kommet til vores del af verden for at underminere vores demokrati og livsværdier såsom eksempelvis ytringsfrihed, kønnenes ligestilling og respekt for homoseksuelle.
Hvad de laver her, og hvem der har tilladt, at de blev lukket ind, fatter jeg intet af!
Vi kan ikke lide dem. De kan ikke lide os - måske lige fraregnet vores bistandssystem og de gratis velfærdsydelser såsom gratis uddannelse og hospitalsbehandling. Disse ydelser kan de tilsyneladende rigtig godt lide.

Carsten Hansen

Erik Fuglsang.

Ja; Det ville være befriende hvis folk snart evnede at skelne mellem muslimer i almindelighed og islamister.
Det er et tydeligt mønster, at hver gang islamister kritiseres, så svares der igen med at "sådan er muslimer slet ikke".
Suk !!

Søren Juul, Egon Stich og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Men bortset fra det, så er det nok ikke alle islamister der lever af overførselsindkomster.
En del har sikkert fine uddannelser og en god indkomst.

Carsten Hansen

Hvordan det er med islamisterne i Frankrig ved vi nok ikke så meget om.
Men det ser ud som om morderen fra Nice just var ankommet som flygtning fra Tunesien.
Så den med et marginaliseret stakkels offer for fransk racisme, går nok ikke !

Carsten:
Vi er vist ved at være vejen rundt og vi forstår hinanden tror jeg, selv om du "griner" lidt eller ryster på hovedet af min fastholdelse af ikke magt som en løsning på sigt,
Du har ret en muslim behøver ikke være islamist, men det glemmes ofte i debatten.
Men fordi du udmelder en hårdere linje end mig behøver du jo ikke ha mere ret end mig, for ingen af os ved hvor det her ender og vi har kun vores person og daglige adfærd til at så sundere frø end dem der sås lige nu. Grin du bare af rundkredsen, men jeg er ikke sikker på at den er dårligere end yderligere brug af magt.

Jeg kommer ikke - under nogen omstændigheder - til at underlægge mig religiøse dogmer, bakket op af terroristiske trusler.

Vive La France!

Søren Juul, Bent Nørgaard, Torben Bruhn Andersen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Terroristens gerninger er inspireret af den krigsførelse, Mohammed sikrede islams udbredelse med. Vores imamer skal erkende, at det ikke er totalt afkoblede fantasier, der har skabt ekstremisten, og at religionskritik er et vilkår, som kun ekstremisten forkaster, skriver Khaterah Parwani i dette debatindlæg.
Det er da et synspunkt, der er til at føle på.

Henriette Bøhne, Mogens Kjær og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar

Jens Peter Hansen.
Ja du har sikkert ret i at vise imamer og flere har krigsbrugen som legal stadigvæk.
Men jeg tror så også at fortiden spøger lige omkring det for kristendommen og længe efter den berømte "Guds" søn var iblandt os.
Men kunne den kritik og diskussion med muslimer og om Islam ikke gøres uden at overskride
det tabu om at tegne Muhammed ?

Jens Peter Hansen.
Ja du har sikkert ret i at vise imamer og flere har krigsbrugen som legal stadigvæk.
Men jeg tror så også at fortiden spøger lige omkring det for kristendommen og længe efter den berømte "Guds" søn var iblandt os.
Men kunne den kritik og diskussion med muslimer og om Islam ikke gøres uden at overskride
det tabu om at tegne Muhammed ?

Sider