Kommentar

Klasser med 28 elever og lærere, der mangler efteruddannelse, gør undervisningen vanskelig

Det er ikke kun læreres samvittighed, der afgør kvaliteten af undervisningen. Når vi underviser 28 elever og samtidig skal tage hensyn til tosprogede og diagnosticerede elever uden relevant videre- og efteruddannelse, påvirker det kvaliteten af undervisningen, skriver lærer Mia Lodberg Nielsen i dette debatindlæg
Debat
9. oktober 2020

Jeg mødes ofte af kommentarer som »godt, det ikke er mig«, eller »så har du vel snart ferie« i forbindelse med mit job som lærer. Jeg har efter års træning lært at anvende standardkommentaren »mmm«. For det er sådan med folkeskolen, at mange mener at vide, hvad der er på spil, hvis blot de selv engang har gået i folkeskole.

Peter Stouby Hansens kommentar i Information den 3. oktober kan jeg ikke passere med et »mmm«. Han beskriver folkeskolen som en institution, hvor lærere kan tillade sig ikke at passe deres arbejde, fordi pligtforsømmelse er normen, og hvor kvaliteten af undervisningen er op til den enkelte lærers samvittighed. En oplevelse, som jeg ikke vil negligere, men heller ikke lade stå uimodsagt.

Jeg er sikker på, at kvaliteten af undervisningen ikke blot er op til den enkelte lærers samvittighed. Kvaliteten af undervisningen handler også om, hvorvidt man er uddannet i det fag, man underviser i, og hvor mange og hvilke elever man underviser.

Det er vanskeligt at undervise i fag, man ikke har læst på seminariet. Det er vanskeligt at undervise op mod 28 elever. Det er vanskeligt at undervise tosprogede elever og diagnosticerede elever uden at have taget kurser i dansk som andetsprog eller specialpædagogik. Ikke desto mindre er det realiteten for mange lærere.

Læres og næres

Det kræver lige dele lærer- og ledelsesansvar at sikre trivsel, læring og udvikling, og jeg forventer, at skolens ledelse er sin ledelsesret og -pligt ansvarlig, lige såvel som det forventes, at jeg er min undervisningspligt ansvarlig, og at jeg viser mig »værdig til den agtelse og tillid, stillingen kræver,« som lovgivningen kræver af mig.

Peter Stouby Hansen mener, at vejen mod en bedre folkeskole er større gennemsigtighed i form af kollegial sparring, stikprøver, kontrol, større bevågenhed fra ledelse, fuld tilstedeværelse og en økonomisk bonus for den gode arbejdsindsats.

Jeg mener, at videre- og efteruddannelse er vejen mod en bedre folkeskole, hvis alle elever skal inkluderes, udvikles, læres og næres, og jeg håber, at de nye frikommuneforsøg, som regeringen ønsker at give syv kommuner adgang til, på skoleområdet vil medvirke til, at folkeskolen udvikles til gavn for elever og ansatte.

Mia Lodberg Nielsen er lærer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her