Kommentar

Krydstogtbranchen tjener penge på at se stort på sundhed, skattebetaling og arbejdsvilkår

Krydstogtindustrien er skyld i 900 tilfælde af corona, alligevel er 922 passagerer på rejse lige nu. Besætningsmedlemmer arbejder under dårlige arbejdsvilkår, og store krydstogtselskaber er i skattely. Derfor bør EU stramme krydstogtindustriens lovgivning, skriver medlem af transportudvalget i Europa-Parlamentet Marianne Vind (S) i dette debatindlæg
Debat
13. oktober 2020

Mindst 28 dødsfald og 900 tilfælde af corona kan spores til ét krydstogtskib, der i marts lagde til i Sydney med 2.700 passagerer. Det er blot en af mange skrækhistorier om krydstogtbranchens håndtering af corona.

Mere end 30 krydstogtskibe har haft smitte ombord og dermed bidraget til spredningen af corona.

Tilbage i juni var mere end 40.000 besætningsmedlemmer fanget på skibene, fordi selskaberne ikke ville dække hjemrejsen. Og så sent som i august blev 41 besætningsmedlemmer og 21 gæster testet positiv for corona efter en sejlads med et norsk krydstogtskib.

Derfor er det også helt uforståeligt, at der i øjeblikket sejler 922 feriegæster og 666 besætningsmedlemmer rundt i det græske øhav på et stort krydstogtskib.

Verden befinder sig i en pandemi, og skibene har vist sig at være petriskåle for smittespredning. Men sejladsen beviser blot endnu en gang, at krydstogtbranchen vægter jagten på profit højere end det fælles bedste.

Det kan ikke overraske, hvis man har fulgt branchens gøren og laden de seneste år.

Hvis man kigger på selskaberne Carnival, Royal Caribbean og Norwegian Cruise, som er de tre største i branchen, så vil man se, at deres forretning er baseret på amerikanske og europæiske kunder.

Alligevel er virksomhederne placeret i skattely i Panama, Liberia og Bermuda, så de kan slippe billigere i skat.

Selskaberne sejler også med såkaldte ’bekvemmelighedsflag’ for at dumpe vilkår og lønninger for besætningsmedlemmer.

Det betyder for eksempel, at et tysk krydstogtskib kan sejle under maltesisk flag her i Europa og få lov til at lønne besætningsmedlemmer efter de dårligere forhold på Malta. Det er social dumping.

Krydstogtbranchen har altså forsøgt at slippe billigere i skat og dumpe vilkår og lønninger for at maksimere sin fortjeneste. At de nu påbegynder sejladser under en pandemi, understreger endnu en gang, at branchen gerne sætter det fælles bedste over styr i jagten på profit.

Derfor skal vi på europæisk niveau spænde bardunerne i lovgivningen og få ryddet op i branchen, så den ikke længere kan tjene sine penge på at se stort på folkesundheden, skattebetaling og arbejdsvilkår.

Marianne Vind er medlem af transportudvalget i Europa-Parlamentet (S)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Thomas Tanghus

De bliver hugget op i stor stil i Tyrkiet. Bedre ville være, at bruge dem som hospitalsskibe, studieboliger eller lign.

Eva Schwanenflügel, Peter Beck-Lauritzen og Nina Hermanson anbefalede denne kommentar