Læserbrev

Lærernes udsathed stopper ikke ved Muhammedtegningerne. Det burde debatten handle om

I stedet for at gøre Muhammedtegningerne obligatoriske i undervisningen bør man sikre, at det bliver ufarligt at undervise i holdningsbaserede tekster og billeder generelt, så eleverne forberedes på at deltage i en globaliseret verden med forskellige opfattelser, skriver folkeskolelærer Pia Henriksen i dette debatindlæg
28. oktober 2020

I den verserende debat om, hvorvidt Muhammedtegninger skal være en obligatorisk del af undervisningen i skolen, er vi nødt til at tage udgangspunkt i, at den enkelte underviser har metodefrihed til at opfylde skolens formål.

Der er en tendens til, at politikere i højere grad forsøger at styre skolen ned i detaljen, hvilket kolliderer med den måde, vi holder skole på. Det må derfor i alle tilfælde være lærerens fagprofessionelle dømmekraft, der lander det enkelte materiale.

Jeg overhørte dog nogle lærere sige, at når vi nu alligevel allerede har nogle ret specifikke kanonpunkter i historiefaget, kunne det give mening at tilføje tegningerne. Det kan være en selvstændig pointe, men det efterlader to andre markante problemstillinger.

For det første er tegningerne, sammenlignet med for eksempel billeder af Solvognen og Jellingestenene, omgivet af så meget politik, at de hurtigt kan flytte fokus fra undervisning til konflikt, hvilket ikke nødvendigvis skaber den bedste grobund for dialogen.

Derfor giver det i særlig grad anledning til en faglig vurdering af klassen, situationen og helheden, før der træffes beslutning om materialevalg.

For det andet opfattes tegningerne som kontroversielle. Store mediehuse under terrorbeskyttelse tør ikke engang at vise dem. Hvis en lærer føler sig truet eller frygter for elevernes sikkerhed, så tør jeg godt garantere, at et sådant krav til pensum ikke vil blive efterlevet af alle. Der følger jo ikke beskyttelse med.

Derfor bør man politisk hellere se nærmere på, hvordan vi sikrer, at det bliver helt ufarligt at undervise i alt det, som er eller kan blive opfattet som provokerende af de mange mennesker med forskellige interesser, der mødes i skolen. For det stopper selvfølgelig ikke ved Muhammedtegningerne.

Det er der bare ikke så mange, der har opdaget endnu. Meget af det, der bliver drøftet, talt om og vist i skolerne, er jo netop tekster, billeder og holdninger, som viser en mangfoldig verden, hvor vi ikke tænker ens. Det er hele essensen af en globaliseret verden, hvor man hele tiden skal møde og forholde sig til andre, der tænker markant anderledes.

Det er selvfølgelig meget sværere at svare på politisk, og derfor ender vi nok med et mere symbolsk forslag. Uanset hvordan vi placerer os politisk, må vi sammen insistere på, at skolen bør være fri til at løse sin opgave, som jo blandt andet er at forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre.

Pia Henriksen er folkeskolelærer og kredsstyrelsesmedlem i Albertslund lærerkreds

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Per Klüver
  • Alvin Jensen
  • Dorte Sørensen
  • Ete Forchhammer
  • David Zennaro
Per Klüver, Alvin Jensen, Dorte Sørensen, Ete Forchhammer og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jens Voldby Crumlin

Ytringsfriheden er presset på rigtig mange områder, det handler ikke kun om religion. I England er det blevet forbudt at undervise i antikapitalistiske tekster og hele debatten bliver her vendt på hovedet. Her et citat fra artikel i arbejderen:
I en guide til skoleledere beordrer Storbritanniens uddannelsesministerium (DfE) at brug af antikapitalistiske kilder i undervisningen skal stoppes. Ønsket om at afskaffe det kapitalistiske system sidestilles af regeringen med modstand mod ytringsfrihed, antisemitisme og opfordringer til ulovlig aktivitet. Det skriver The Guardian.
https://arbejderen.dk/udland/storbritanniens-regering-vil-stoppe-brug-af...

Per Klüver, Alvin Jensen og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar