Imam: Tørklædet symboliserer, at kvinder er mere end deres udseende

Islam stiller lige store krav til mænd og kvinders kyskhed, men holder fast i, at der er forskelle på mænd og kvinder, og at der derfor ikke er noget galt i, at man udtrykker hengivenhed til hinanden og til islam forskelligt, skriver imam Mohammad Khani i dette debatindlæg
Debat
2. november 2020

Gunvor Auken stiller i et debatindlæg i Information spørgsmål til islams og mit kvindesyn. Det vil jeg forsøge at svare på her.

I islam ser man positivt på sex med det modsatte køn, dog inden for rammerne af et ægteskab. Derfor er det vigtigt, at mennesket ikke underlægger sig sit seksuelle begær – selvkontrol er et must i selvudviklingen.

Dette gør sig lige så gældende for mænd, som det gør sig for kvinder: »Sig til de troende mænd, at de skal holde deres blik tilbage og værne om deres kyskhed. Det er mere renfærdigt for dem. Allah ved om hvad I gør.« (Koranen 30:24)

Auken refererer et andet citat om kvinders kyskhed på den moské, hvor jeg er imam. Citatet over indgangen til moske er om Jomfru Maria, fred være med hende. Hun er en fællesnævner for muslimer og kristne, og et forsøg på at vise Danmark, hvad vi har til fælles. 

Verdens realiteter

Med det sagt, så køber vi som muslimer ikke ind på erkendelsesteoretisk relativisme og mener derfor ikke, at man til trods for de mange kønsforskelle skal tildeles det nøjagtigt samme ansvar. Vi finder ideen om, at køn og kønsroller skulle være et resultat af socialkonstruktivisme ugyldig, og ser derfor intet forkert i, at der er forskelle på, hvordan man udviser hengivenhed – som for eksempel med tørklædet.

Unge piger bliver i islam oplært i at frigøre sig fra menneskeskabte skønhedsidealer og i at mennesket er mere end bare sit udseende. De bliver oplært i, at selvobjektivisering har negative konsekvenser for både dem selv og samfundet. Det handler ikke om at se på mænd eller drenge som fjender, men om, at man gør piger såvel som drenge bevidste om verdens realiteter. Jeg lærer ikke mine børn, at alle i samfundet er tyve, blot fordi jeg lærer dem at passe på deres cykel.

Tørklædet er også den respekt, man bærer for den arv fra gudsbevidste kvinder, der ændrede på menneskets historie for altid, fra Aisha og Jomfru Maria til Khadijah og Fatimah al-Zahrah til gudsbevidste kvinder i nyere tid. Det er kvinder, vi som muslimer ønsker at tage ved lære af.

Så det korte svar er, at vi ikke mener, at menneskets køn er afgørende for, hvor god eller dårlig man som menneske er, men på samme tid benægter vi ikke de forskelle, der er på kønnene, og ser ikke det forkerte i, at man ikke har roller, der er helt identiske.

Mohammad Khani er imam.

Islamskolen – et nysgerrigt blik på islam

I Danmark snakker vi meget om islam, men ved vi egentlig, hvad vi snakker om? Ligesom det at være kristen betyder noget forskelligt for forskellige mennesker, er en muslim heller aldrig bare en muslim. Information spørger i denne kronikserie en række danske imamer og islamiske autoriteter, hvad islam betyder for dem, og hvordan man bør praktisere islam i Danmark.

Seneste artikler

• Jeg har mærket sexismen og den seksuelle vold i islam på egen krop

21. november 2020
    Samtlige imamer i Informations islamserie glemmer at nævne den sociale kontrol og seksuelle vold, som mange kvinder udsættes for i islams navn. Jeg har selv levet i et voldeligt islamisk ægteskab i 17 år og ved, at for mange kvinder er det normalen, skriver Meriam Sejr i dette debatindlæg
  • Vi mangler viden om islam, siger imamerne. Men ansvaret for uvidenheden er også deres

13. november 2020
    Informations kronikserie Islamskolen har vist, at danske imamer og islamiske autoriteter er uenige om islams syn på helt fundamentale områder som demokrati, ligestilling og en reformation af islam. De mener også, at vi mangler viden om islam – men det er først og fremmest deres ansvar
  • Islam er foranderlig og mangfoldig – men vestlige imamer blokerer for forandringer

4. november 2020
    Islamiske retslærde, der bryder med traditionelle fortolkninger, har opnået anerkendelse i udlandet. Men herhjemme negligerer imamerne de nye fortolkninger af islam. Blandt årsagerne er sprogbarrierer og udbredt social kontrol, skriver Tessie Jørgensen, der har kandidatgrader i islam fra både København og Qom, i kronikserien Islamskolen
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels-Simon Larsen

Religioner skal ikke beskæftige sig med sex.

Mohammad Khani:
Jeg er fuldt klar over i arbejder med en lidt anden kønsmoral indenfor Islam, men det der får mig til at ryste på hovedet-uanset min "Islamvenlighed" er altså jeres stereotype fortsættelse af den manglende egen selvbestemmelse om kønnenes valg og adfærd.
Jeg kunne måske forstå det, hvis I i alle andre livssammenhænge var kærligere og fredeligere end os, men sådan virker det altså ikke, som jeg oplever det.
For mig er tørklædet et ok valg for den enkelte ,vel at mærke hvis det uden pres.
Men vi har altså fået en seksualitet som begge køn skal stå til ansvar for og finde sin egen vej og heller ikke I kan løbe fra en udvikling eller tomhed i verden-alt forandrer sig ud fra valg- handlinger og hermed nye valg og erkendelser.
Ægteskabet som sådan er jo ingen garanti for lykke og harmoni seksuelt og jeg må tilstå at det at
ikke samvær før ægteskab kan betyde triste oplevelser i ægteskabet, fordi man ikke kender hinanden på det punkt.
Sex er ikke alt men trods alt en meget vigtig del i et ægteskab bilder jeg mig ind.
Jeg har haft meget med muslimer at gøre gennem en del år og har da kart opfattelsen at hankønnet ikke altid er rene, men hvor det undskyldes og her kan en dansk pige måske bruges og så kaldes ludder derefter! Jeg håber og tror det er et mindretal der mener det, men de findes
Et af mine anklager er så også at I ikke "må" være sammen med os til diverse koncerter og sammenkomster hvor begge køn frit er sammen fordi der også nydes lidt alkohol. Ved at holde jer for jeg selv udenfor arbejde er I også med til at marginalisere jer selv og hermed gøre vores fælles sværere og hermed styrke fordomme.
Det var et lille pip omkring problematikken, som jeg ser det. PS: er buddhist uden at løbe fra min kristne kultur.

Sven-Åge Westphalen, Estermarie Mandelquist, David Zennaro, Karsten Aaen, erik pedersen og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

"Unge piger bliver i islam oplært i...” Hvad bliver unge drenge oplært i?

Estermarie Mandelquist og Sören Tolsgaard anbefalede denne kommentar

Uanset hvad unge muslimske mænd bliver oplært i, så har jeg aldrig oplevet nogen, der var så besat af sex, som unge muslimske mænd, der ikke dyrkede sex. Og for rigtig mange fører det til sex på uordentlige måder. De religiøse har forsøgt at kontrollere seksualiteten i årtusinder, heldigvis forgæves. Men holdninger som denne fører blot til løgne og bedrag, ikke det bedste fundament for ens seksualitet. Og så har vi endda ikke været inde på alle dem, som ikke kan lukkes ind i varmen, nemlig bøsser og lesbiske.

Søren Fosberg, Estermarie Mandelquist, Karsten Aaen og Sören Tolsgaard anbefalede denne kommentar
Sören Tolsgaard

Uanset postulatet, at Islam stiller enslydende krav til kønnenes kyskhed, er hele den muslimske verden, fra teokratiets top til familien, styret af diktatoriske patriarker med 'licence to kill', når klanens ære krænkes.

Mens vore lederes hykleri bliver offentligt udstillet, kan patriarkerne i den muslimske verden bekvemt neutralisere interne opponenter, som man så det på den saudi-arabiske ambassade i Tyrkiet, hvor Khashoggi blev likvideret. Dobbeltmoralen i magthavernes livsførelse er ikke til offentlig debat, om end de fleste kender til den. Det er forbudt at problematisere, at kejseren ikke har noget tøj på.

Så kvinder dækker sig til, for de tør naturligvis ikke andet, og stockholmssyndromet overleveres fra mor til datter, ifølge den højtærede Profet samt arabisk skik og brug, forstås. De vantro fordrives og Oldtidens templer og statuer destrueres, hvad Paven i øvrigt også forlangte i Middelalderen.

Vi troede, det var et overstået kapitel i det sekulariserede Europa, men islamistiske prædikanter tvinger os til debat med markører som omskæring, tørklæder, koranskoler, klandannelser, tvangsægteskaber, æresdrab og terror, og det tegner til at blive en udfordring, vi knap nok magter at hamle op med.

Søren Fosberg, Sven-Åge Westphalen, Estermarie Mandelquist, Steen Obel og Bo Klindt Poulsen anbefalede denne kommentar

Der er meget hykleri i denne kønsopdelte behandling af piger og drenge. Helt bestemt. At kvinder skal dække sig til for at undgå at friste en mand, er jo nærmest vulgær i sin underliggende præmis om, at mænd kun er primitive dyr styret af deres lyst, og at det er kvindernes ansvar at undgå at komme i en situation, hvor mænd ikke kan styre deres impulser.

Jeg synes dog, det er lige så vigtigt at understrege, at samme præmis om mandens primitivitet, og kvindernes ansvar for at undgå at antænde disse impulser, også er at finde i den danske kultur. Det gennemsyrer ofte debatten, når vi betragter er seksuelt overgreb f.eks. Så jeg mener ikke, der er den store kulturforskel på dette område mellem islam og alm. dansk omgangstone.

Og det skal vi selvfølgelig have ændret på - i begge kulturer. Eksempelvis synes jeg det er ekstremt stødende, at den danske stat har lovgivet om muslimske kvinders påklædning.

Lillian Larsen, Grete Bjorholm-petersen, David Zennaro og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Europa er da bestemt ikke spor sekulariseret! I Frankrig, Portugal, Spanien, Italien, Grækenland bestemmer kirken, den katolske, og den ortodokse, ! allerede mere end de gør i DK, Sverige og Norge, eller i Holland f.eks.

I Tyskland f.eks. har man Tyske Kirkedage, hvor politikerne også er inviteret, og hvor man, ud fra amerikansk forbillede, taler om etik, humanisme, religion, menneskerettigheder mv. i relation til politik f.eks. i Tyskland, og hvordan konkret udføres! i BRD, Tyskland.

Og lige nu sker der så det her:

https://www.information.dk/debat/2020/10/tilbageslaget-kvinders-ret-abor...

Fordi bl.a. USA vil det her:

"Der er snarere tale om en global bølge. 31 lande, herunder Brasilien, Egypten, Saudi-Arabien, Ungarn og Polen foruden USA, underskrev den 22. oktober den såkaldte Geneva Consensus Declaration om blandt andet »beskyttelse af menneskeligt liv«, »styrkelse af familien som samfundets fundament«, samt »beskyttelse af ethvert lands nationale, politiske suverænitet«. Der eksisterer ifølge deklarationen ingen international ret til abort. Hvert land kan suverænt udforme sine egne love. Set fra USA’s synspunkt drejer det sig ifølge seniorforsker ved DIIS Vibeke Schou Tjalve, der medvirkede i P1 Orientering den 27. oktober, netop om at bygge en global nationalkonservativ alliance, der skal redefinere, hvad demokrati og menneskerettigheder betyder – med udgangspunkt i religiøse rettigheder. Det siger sig selv, at det evangelisk kristne højre i USA jubler. Pro familie, pro patriarkalske værdier, imod abort, homoseksualitet og LBGTQ."

Og det er faktisk det, tænker jeg, at vi her i DK burde være mere bekymret for! :( - især hvis D.Trump vinder præsidentvalget i 2020, bliver præsident for de næste 4 år, i USA; da vil han nemlig, Trump have magt som han har agt, til at presse også DK, Sverige, Norge, UK, Irland mv. til at forsøge at få abort forbudt - totalt - næsten - igen! også i DK, UK, Norge, Sverige - Holland mv. :(

Og det meget mere bekymrende end nogle, som vi, tegne tændstikmænd eller tegning af en mand, og kalder tegningen, den enkelte, for Mohammed! in my opinion...

Eller om vi diskuterer om, muslimske kvinder og piger må gå med hijab, eller ej!

Netop fordi USA har så stor magt som USA har - i hele verden!

Christian de Thurah

Jeg tvivler stærkt på, at dansk abortlovgivning vil blive påvirket, uanset hvem der bliver præsident over there.

Sören Tolsgaard

Det er en tynd omgang whataboutisme, islamofiler disker op med, for ligesom at dokumentere, at Europa er ligeså kønsopdelt og kvindeundertrykkende, som de muslimske lande.

Jeg medgiver gerne, at også DK tidligere har legaliseret maskulin primitivitet, men det er vel efterhånden en ren anakronisme, når hulemænd blander sig i debatten. Selvfølgelig forekommer der stadig psykopater, men de har jo ikke en chance, når de afsløres offentligt, mens mandlig hånd- og halsret fortsat har lovbefæstet karakter i de fleste muslimske lande.

Der kan meget vel have været tidspunkter i historien, hvor muslimske lande var mindre kvindeundertrykkende, men det er vist et overstået kapitel. Man savner imamens udlægning af, hvad muslimske døtre, der ikke vil bære slør eller være muslimer, risikerer at udsætte sig for?

Kristne kirker har haft en lignende magt i Europa, men har måttet indrette sig efter sekulære styreformer. De kristne befolkningsgrupper påvirker naturligt nok stadig samfundsudviklingen, men kan ikke diktere lovgivningen. Hvis fundamentalistiske partier får flertal, risikerer man naturligvis, at den demokratiske konstitution sættes ud af kraft. Polen udviser muligvis sådanne tendenser som reaktion på århundreders undertrykkelse og rodløshed, men har dog samtidig stor tilslutning til demokratiet, især blandt yngre borgere.

At de katolske og/eller ortodokse kirkeledere i Europa skulle have en magt, der kan sammenlignes med muslimske patriarker, er i hvert fald endnu langtfra tilfældet. De kan muligvis blive styrket pga. frygten for Islam, men den personlige frihed - for både kvinder og mænd - er nok så værdsat af de fleste borgere i Europa, at den næppe for alvor ønskes afskaffet for forældede styreformer.

Og tro nu ikke, at befolkningen i Frankrig, Portugal, Spanien, Italien, Grækenland, er underlagt et religiøst diktat. De er ligeså frigjorte, som man er i Nordeuropa. Her en typisk scene fra græsk mainstream TV (bemærk datoen: 24/12), hvis program ligger milevidt fra, hvad der er tilladt i de muslimske lande. Rart at se, at kvinderne ikke bærer slør og opfører sig ligeså frit som mændene. Grækerne har jo også noget at indhente efter århundreders osmannisk overherredømme.

https://www.youtube.com/watch?v=sGAdKdEAGGk

Søren Fosberg og Sven-Åge Westphalen anbefalede denne kommentar