Klumme

Østergaards exit skyldes De Radikales uhæderlige hijacking af #MeToo-bevægelsen

#MeToo-bevægelsens mål er ikke at udskamme den enkelte krænkers selvransagelse, for bevægelsens succes bunder i, at den enkelte kan skifte kurs. Hvis man tør. De Radikale valgte at polere overfladen i stedet for at efterleve bevægelsens principper, skriver Khaterah Parwani i dette debatindlæg
Den tsunami, der har ramt De Radikale, skyldes forloren branding. At man har hijacket en vigtig bevægelse, der skal beskytte nedre led mod krænkelser, skriver Khaterah Parwani.

Den tsunami, der har ramt De Radikale, skyldes forloren branding. At man har hijacket en vigtig bevægelse, der skal beskytte nedre led mod krænkelser, skriver Khaterah Parwani.

Ida Guldbæk Arentsen

13. oktober 2020

#MeToo-bevægelsen er skyllet ind over Christiansborg som en tsunami og har slået sine bølger ind mod Radikale Venstres magtcentrum. En konfrontation, der har tvunget partiet ud i en eksistentiel krise.

Det har mindet mig om en samtale, jeg engang havde med min far. Dengang jeg ikke forstod, hvordan Afghanistan var havnet i årtiers blodig krig, og hvorfor vi aldrig så en politisk leder med større visioner for det afghanske folk. Oven på mit spørgsmål sukkede han med et skævt smil og svarede: »Når du profilerer dig på store principper, må du også være forberedt på at møde købmanden«.

Her handlede det godt nok om korrupte, magtliderlige afghanske politikere, men min fars metafor illustrerer fint, hvordan det er en gratis fornøjelse at give visionære og idealistiske skåltaler, mens det at efterleve dem kræver, at de samme principper er forankret i ens karakter.

Morten Østergaards exit har skabt en lavine af vrede og frygt i befolkningen. Kan fortidens små fejltagelser indhente en og koste en jobbet? Har #MeToo-bevægelsen skudt sig selv i foden? Er den blevet en heksejagt?

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kim Folke Knudsen
  • David Zennaro
  • lars søgaard-jensen
  • Lisbeth Glud
  • Olaf Tehrani
  • Kurt Nielsen
  • Marianne Stockmarr
  • Jan Brunchmann
  • Ejvind Larsen
  • Stig Bøg
  • Troels Ken Pedersen
Kim Folke Knudsen, David Zennaro, lars søgaard-jensen, Lisbeth Glud, Olaf Tehrani, Kurt Nielsen, Marianne Stockmarr, Jan Brunchmann, Ejvind Larsen, Stig Bøg og Troels Ken Pedersen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jeppe Lindholm

Alle mandlige politikere landet over sidder lige nu ude på toilettet med låst dør og grubler over, hvor deres hænder har været henne de seneste årtier. Ha ha ha

Det tror jeg så ikke, at de gør, Jeppe.

Benjamin Nisic, Ole Frank, Helle Walther, Nickolinne Liff Damgård og Jacob Schmidt anbefalede denne kommentar
Marie Mollerup

”#Metoo-bevægelsens mål er ikke at udskamme den enkelte krænkers selvransagelse, for bevægelsens succes bunder i, at den enkelte kan skifte kurs. Hvis man tør.”

1. Der er jo ingen der har ”udskammet” hans ”selvransagelse”.

2. Bevægelsens succes bunder i, at den kunne mobilisere sig og vælte magtfulde mænd i USA. Det er forholdsvis vigtigt at krænkelser og deres håndtering har politiske konsekvenser, hvis man er oprigtig i ønsket om et paradigmeskift. Det kommer dog ikke bag på mig, at Parwani har et kæmpe problem med det eftersom hun selv har alvorlige forklaringsproblemer når det kommer til at forskønne offentlige krænkere (en som ikke turde skifte kurs i øvrigt).

Jeppe Lindholm

Hvad skal vi med Corona- og Klimakrise, når vi har... Morten Østergaard mine herre og damer.

Steinar A. Klock

Kjære Khaterah Parwani #methree
Det ligger et stort ansvar på den som hevder en fasit! Jeg har i snart 32 år (så gammel er min datter!) kjempet en stille kamp for likestilling. På min gravsten skal det en gang stå: "Han gav aldri sin datter en Barbie-dukke!" (Unntak: Den delen av kampen - mot mor, mormor og farmor - gikk ikke stille for seg!)
Jeg, pensjonist nå, var blant annet snekker, så det falt meg naturlig å ville lære mine barn (sønn og datter) å bruke verktøy, hammer, barnestørrelse - størrelse 4 - 5 år. Da festet jeg gjerne noen små stifter på en bordbit og sa; "fokuser på hodet på spikeren, for da treffer hammeren nesten av seg selv"! Min sønn konsentrerte seg - og traff spikeren. Min datter (like gammel, noen år senere) svarte meg, litt trassig; "jeg gjør det på min måte!" og smelte til med hammeren og traff - tommelen!. Det skal hun dog ha, hun felte ikke en tåre. Det var bekreftelsen jeg trengte på at hun ikke kom til å bli en standard pike og det ble hun heller ikke. Hun ble verdens vakreste menneske, kaptein i forsvaret, med mann, barn og gode venner; og et godt liv! Kanskje kunne hun være representant for en annen slags bevegelse - #mefirst - ("jeg gjør det på min måte!"), så kan de damer som er så ensidig opptatt av å -være sitt kjønn - ha #metoo for seg selv. Jeg, mann, kan kanskje fronte en #methree-bevegelse.
En #methree beveglse, tenker jeg, skal bidra til å rydde offentligheten for matriarkalsk sexisme. Lovfeste likestilling. Etablere kjønnsnøytrale titler i alle sammenhenger. Lage forpliktende kjøreregler for offisielt samarbeide på tvers av kjønn - kanskje forby alkohol (!) i festlige offentlige lag. Rydde alle media, annonsesider og SoMe-plattformer for hel- og halvnakne kvinner (og ditto for menn). Innarbeide respekt som grunnprinsipp for all offentlig kommunikasjon.
Siden, kan vi kanskje komme dit hen, at all form for intim adferd og samkvem i den private sfære, både for de enkleste daglige trivialiteter og de mer emosjonelle situasjoner som har med kjærlighet, sexualitet og kjønn å gjøre, blir holdt og utlevd trygt utenfor offentlighetens søkelys. Der kan vi være oss selv og møte hverandre - på likefot.
Beste hilsen Steinar

Karen Schultz, Kim Folke Knudsen og Pietro Cini anbefalede denne kommentar
Margit Johansen

Det der skyller ind over landets arbejdspladser i disse dage er ikke nogen særlig bevægelse. Det er ganske almindelig hverdags kamp for et sundt og sikkert arbejdsmiljø, hvor mænd ikke kan sige og gøre hvad de vil med kvinder - når de vil - og hvor det ikke er kvinders ansvar at skulle sige fra. Vi høre personlige vidnesbyrd fra arbejdspladserne, respekt for de der står frem - også i de meget mandsdominerede brancher - som underholdning, journalistik, forskere, faglærte-ufaglærte, medicin, politik og kultur. Det handler om et opgør med de faktiske strukturelle forhold på arbejdspladser og faktiske - historiske - systemiske forhold, hvor mænd har magten og retten i det offentlige rum - og også på arbejdspladsens domæner - og når kvinder bevæger sig ind på denne savannen - så er de byttedyr. Det er vi ved at gøre op med. Respekt for at det er svært og ikke lige ud ad landevejen.

Kim Folke Knudsen, Werner Gass, Henriette Bøhne, Eva Schwanenflügel, Henning Kjær, Troels Ken Pedersen, Maiken Guttorm, Annette Stengade Christensen, Martin Karlsson Pedersen, Tinne Stubbe Østergaard, Nike Forsander Lorentsen, Mogens Kjær og Nickolinne Liff Damgård anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Rød og blå blok er ved at ændre karakter fra at være arbejderklassen mod overklassen til at være kvinder mod mænd. Rød blok er blevet kvindernes heppekor og blå blok mændenes.

Sikke noget vås, at det har noget med rød og blå at gøre. Lige nu er medierne fyldt med sexisme og sexchikane emner, nok mest fordi de hellige af de helligste, de rabiate radikale, viste sig at være hykleriske i stedet. De skammede folk ud fra fortiden, ting som var håndteret for at hæve sig op over den almindelige danske mand og kvinde. Vi er alle mennesker på godt og ondt, og har uden tvivl klokket i det en eller flere gange i vort liv, lavet fejl, fortrudt handlinger, taget konsekvensen og kommet videre. Man kan godt ændre en kultur, uden at der skal dingle hoveder. Jeg synes debatten er ved at komme ud af kurs.

Kim Folke Knudsen, Torben Bruhn Andersen, Nette Skov, lars søgaard-jensen, Sten Dokkedahl, Lisbeth Glud, Annette Stengade Christensen, Mads Kjærgård og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Steinar A. Klock

Til Margit Johansen
... men kvinner skal få "uttrykke" hva de vil, når de vil, som de vil? (Se min tekst en gang til!)
Beste hilsen Steinar

Magtliderlige korupte afganske politikere?? Nåh, jeg troede det var fordi, at Kina ligger lige ved siden af og vil åbne nye markeder, det kunne jo godt være, at USA ikke synes, at det er en god ide. Vedr. sexisme, en kvinde er et øjeblik, og ja det er noget pis.

Øv. Jeg er hægtet af. Jeg forstod ikke pointen med købmanden. Desuden kan jeg ikke frigøre mig fra spekulationer over, hvad det er Marie Mollerup ved, når hun henviser til at artiklens forfatter Parwani har et kæmpe forklaringsproblemer "når det kommer til at forskønne offentlige krænkere". Er hun også en "fortier" ligesom Sofie Carsten Nielsen, Lotte Rod, Morten Østergård og måske flere andre i den tidligere og nuværende radikale ledelse?

Lise Kamp Dahlerup

Fremragende artikel, som i den grad rammer plet. Antallet er skeletter, der i disse dage vælter viser at du har ret. Tak til dig Khaterah Parwani

Ja men røde ører der vokser og vokser, hos de radikale og især den ny leder, hun er ligeså utroværdig som MØ, beklager, men den håndtering, som hun betegner fortrolighed, som undskyldning, holder ikke vand, når man udskammer andre mennesker offentligt og selv ikke kan klare testen, kaster den første sten, så skal man have rent mel i posen.

Ja Helle Walther, hvad skal man tro? Er det hele den radikale folketingsgruppe har løjet og deltaget i et coverup, eller er det kun Morten Østergård og Lotte Rod, der kendte sandheden? – Det har da en betydelig offentlig interesse at få afklaret, om der overhovedet findes sanddru og troværdige radikale folketingsmedlemmer eller om de alle er parat til at lyve for at dække over formandens uheldige optræden.
Information har forskellige udlægninger af krænkelserne, fortielserne og coveruperne hos de Radikale. I en artikel (https://www.information.dk/search/site/morten%20%C3%B8sterg%C3%A5rd) får vi at vide at Sofie Carsten Nielsen ”havde erfaret”, at der i Det Radikale Venstre var en personalesag, »hvor Morten Østergaard er krænkeren«. Men det var ifølge den udlægning først efter, at Mortens indrømmelse af, at Lotte R ikke var alene om at tiltrække hans uønskede og krænkende opmærksomhed. I en anden artikel (https://www.information.dk/indland/2020/10/morten-oestergaard-faeldet-eg...) får vi at vide, at "Den hemmelighedsfulde håndtering blev dog ikke accepteret af flertallet i den radikale folketingsgruppe. Her havde partifællerne nemlig fuldt kendskab til, at krænkeren var Morten Østergaard...".
I den ene beretning frikendes Sofie Carsten Nielsen fra at have del i fortielserne om krænkelserne og coverup-forsøget, idet det først var noget hun ”havde erfaret” efter Mortens nye indrømmelser. Men i den anden artikel var hun medskyldig i løgnene, fortielserne og coverup-forsøgene sammen med hele resten af folketingsgruppen.
Hvis det, som hævdet fra mange sider, ikke var berøringen, men håndteringen, ja så er hele den radikale folketingsgruppe skyldige – i hvert fald ifølge den ene version af historien.

Kim Folke Knudsen

@Stakkels Sofie

Me too sagerne hos Det Radikale Venstre. De sager hører bedst hjemme bag lukkede døre, hvis håndteringen ikke skal løbe løbsk og kaos opstå efterfølgende.

En personaleafdeling i en professionel virksomhed ville ikke tillade, at sexchikane sager det ene øjeblik er fortrolige for et par dage efter at dukke op på Facebook indlæg og lignende. Det dur ikke for at sige det ligeud. Det andet problem ved den offentlige debat er, at vi efterlades med oplysningen om, ja nu er det Katrine Robsøe, som har været udsat for seksuel chikane fra Morten Østergaard. Men vi kan ikke få at vide, hvad sagens substans drejer sig om ud over, at Morten Østergaard ifølge Pressens referat benægter den seneste anmeldte ukendte episode.

Hvad skal jeg mene om denne sag ? Påstandene flyver rundt i lokalet ? . Jeg har ingen mulighed for at dømme hvad der er op og ned i denne sag. Jeg ønsker det heller ikke, for jeg er ikke part i denne konflikt mellem Katrine Robsøe og Morten Østergaard.

Principielt må jeg som vælger mene, at hvis der er for mange belastende sager over Morten Østergaard, så vil det klogeste nok være at trække sig fra samtlige tillidsposter i Det Radikale Venstre i erkendelse af, at hans position i partiet og udenfor vil være varigt svækket.

Så langt så godt – altså få lagt en hel fast procedure, for hvordan det videre forløb skal være i de her sager, og lad være med at gøre den altid nysgerrige presse til en slagmark for videns udveksling om de her sager. Kvinderne i Det Radikale Venstre skal have en garanti for, at der bliver taget hånd om de her sager, og at det får konsekvenser, hvis der er belastende beviser for en grov og chikanøs adfærd.

Men de Damer Fru Robsøe, Fru Rod med videre. Tænk jer om: for lavinen er allerede i gang og med fuld brag ned af bakke. Det Radikale Venstre risikerer en politisk nedsmeltning, hvis det her skal være det dominerende tema i Folketingsgruppen det næste halve år. Så har I Fru Robsøe, Fru Rod har måske nok vundet Jeres principsag, men I skal så søge Jer et nyt parti at gøre karriere i, for Det Radikale Venstre er smeltet ned i mellem tiden til et småtingsparti på vej ned under spærregrænsen.

De store partier Venstre og Socialdemokratiet især de gnider sig måske i hænderne. Jo mere den offentlige henrettelse af Morten Østergaard trækker ud, des mere kan de to store partier sørge for at gemme alt under gulvtæppet og ve den kvinde som pipper op i partierne, så vanker der.

Er Det Radikale Venstre elimineret på Christiansborg, så vil Socialdemokratiet skulle orientere sig mod Dansk Folkeparti og måske tage Nye Borgerlige med for ellers så bliver det Dansk Folkeparti som bliver svækket. Det bliver i sandhed en noget anden Regeringskonstellation end den som vælgerne ønskede sig i Juni måned 2019. For SF og EL så ender det med skakmat læg stemmer til den Socialdemokratiske Regering og se Jeres egen indflydelse reduceret til en gulvmåtte, som DF kan tørre fødderne af i.

Derfor skal Det Radikale Venstre passe rigtig meget på med, at partiet i dets iver for at fremstå som helt klare og korrekte i de her sager ikke kommer til at anbringe sig selv som et feministisk sekterisk parti, der alene dyrker den ene sag Me too og resten det røg ud med den dårlige og røgfyldte stemning i Folketingsgruppen.

Kim Folke Knudsen. Mener virkelig, at at alle skal holde mund - også de krænkede kvinder?
Er det ligegyldigt om hele den radikale folketingsgruppe står bag - eller i hvert fald var vidende om -løgnene, fortielserne og coveruperne? VIl du på den baggrund fortsat anbefale vælgerne dette parti?
Hvordan er det nu, at de radikales løgne principielt adskiller sig fra Trumps, som vi alle er enige om er aldeles uacceptable?

Og sidst men ikke mindst: Er den nye formand for alvor mere troværdig end den forrige? Godt nok har hun ikke taget nogen på lårene, men hvis det ikke er handlingen men håndteringen, så har hun jo et medansvar for denne og har derfor ikke vist sig bedre til håndtering end Morten Østergård. Eller er det mon alligevel nid, nag, store egoer og en nem og bekvem lejlighed for nogen til fremme deres egen sag og tage magten?

Kim Folke Knudsen, Torben Bruhn Andersen og Helle Walther anbefalede denne kommentar

De radikale gør den fejl, at de altid tror, de er bedre, klogere, end alle andre, rigtigere, har den rigtige politik osv. Deres selvforståelse er høj, de tillader sig begge to, MØ og SCN, med d en viden de begge har haft, at korrekse og udskamme andre. Det er i min optik hyklerisk og farisæisk. Hun har tacklet det klodset, og fremstår lidet troværdig, men hun har gruppens opbakning, og så må man tage den derfra, som radikal, hvad jeg ikke er :)). Hvis jeg var hende, ville jeg lytte lidt mere til Jelved og Lidegård som har den pragmatiske erfaring om vej til indflydelse, den linje hun kører og har kørt med MØ er ikke klog.

Kim Folke Knudsen, Torben Bruhn Andersen og Søren Dahl anbefalede denne kommentar

Nu er der for alvor ballade i den radikale gruppe: Ida Auken siger nu, at Sofie Carsten Nielsen kendte til Østergaards opførseL og dækkede over ham. Den nye formand synes altså ikke at være troværdig end den forrige.

Ida Auken siger nu, at Sofie Carsten Nielsen kendte til Østergaards opførseL og dækkede over ham. Den nye formand synes altså ikke at være mere troværdig end den forrige.

Kim Folke Knudsen

Hej @Søren Dahl

Jeg mener at alle sager med sexchikane og sexisme skal behandles.

Kvinderne skal have sikkerhed for, at de kan gå et sted hen og få behandlet deres sag, og at sexkrænkeren drages til ansvar for hans/hendes handlinger.

Det jeg opponerer imod er det Helle Walther lige netop fremhæver. Hvorfor skal Det Radikale Venstre gøre sig selv til et særligt parti højt hævet over de andre. Det er partiet ikke så simpelt er det. Det Radikale Venstre skal behandle deres sager og rydde op der hvor det er nødvendigt, men lade hver med at gøre det til et mediecirkus.

En uafhængig instans f.eks en advokat bør behandle disse sager i fortrolighed og forelægge resultatet for ledelsen af partiet. Det tjener ingen hverken offer eller den anklagede, at sagerne føres for fuld offentlighed i presse og på sociale medier.

Hvis der f.eks var tale om en fyringssag, så vil du Søren og Jeg næppe synes det er en god ide at hele sagen løbende foregår i medierne. Når sagen er afsluttet skal de relevante parter selvfølgelig underrettes om resultatet.

Pointen Jeg er helt med på, at der skal være et uafhængigt organ i et parti, som kan behandle disse sexisme og sexchikane sager, og ledelsen af et parti skal drage konsekvenser, hvis vi er ud over bagatelgrænsen f.eks et uønsket klap på et lår til en julefrokost. Forudsat at den hændelse står alene. Det viser sig desværre ofte at når en hændelse kommer frem så følger flere efter.

VH
KFK