Sherin Khankan: Flere imamer bør anerkende kvinders ret til selv at vælge kærlighedspartner

De største dilemmaer for nutidens unge muslimer handler om kærlighed på tværs af religion samt kvinders ret til skilsmisse. I Mariam Moskeen gør vi op med de patriarkalske fortolkninger af islam, der forbyder dette, skriver imam og forfatter Sherin Khankan i kronikserien Islamskolen, der retter et nysgerrigt blik på islam.
»Vi hylder kærlighed på tværs af national såvel som religiøs identitet,« Sherin Khankan om Mariam Moskeen.

»Vi hylder kærlighed på tværs af national såvel som religiøs identitet,« Sherin Khankan om Mariam Moskeen.

Emilie Lærke Henriksen

Debat
28. oktober 2020

Det er en varm sommermorgen i august 2016, og jeg forbereder mig på at kalde til bøn og lede den første fredagsbøn i Mariam Moskeen i København sammen med Saliha Marie Fetteh, som skal holde prædikenen.

Jeg tager mit tørklæde på og min lange hvide Galabiyya, som jeg har konverteret til min imamkjole. Galabiyyaen er en gave fra Damaskus fra min far, som flygtede til Danmark fra Syrien under Hafez al Assads torturregime.

Mine fire små børn observerer mig, mens jeg gør mig klar til fredagsbøn. De ved, at noget er på spil. De ved, at der bliver skrevet danmarkshistorie i dag. For i dag vil en håndfuld kvindelige og mandlige muslimske aktivister åbne Skandinaviens første moské med kvindelige imamer i hjertet af København, tæt på Rundetårn og Synagogen, i en bygning, der tidligere husede det spanske konsulat.

Min yngste datter Halima Maria, som er fem år på det tidspunkt, har besøg af en dansk ikkemuslimsk veninde. Hun hvisker genert Halima i øret: »Hvad er en imam?« Halima vender sig stolt imod hende og siger med en klar og høj stemme: »Ved du ikke det? En imam er en kvinde, der laver meget vigtige ting.« Hun har helt ret, min datter.

Kvindelige imamer er langtfra et nyt fænomen. Der findes flere eksempler på kvindelige imamer i 600-tallet i Medina. I den første moské i den islamiske historie ledte Umm Salama og Aisha bønnen for andre kvinder. Det er en del af den klassiske islamiske tradition, og tre ud af fire islamiske retsskoler, anerkender kvinder, der leder bønnen for andre kvinder. Derfor er der moskeer med kvindelige imamer over hele verden – både i Kina, Sydafrika, Canada, Tyskland, USA, England og Frankrig.

Sekularist og troende

Da jeg var en ung pige, plejede min far at sige: »The perfect man is a woman«. Ordene stammer fra Ibn Arabi, som er en af islams store reformatorer inden for sufitraditionen. Ibn Arabi udfordrer patriarkalske strukturer og traditionelle fastlagte forestillinger om islam og køn.

Citatet er en del af mit barndomsminde og har inspireret mig i kampen for at bryde mænds monopol på at fortolke og definere islam. Netop denne kamp har formet den islamiske aktivisme, jeg har været talskvinde for, siden jeg i august 2001 stiftede Kritiske Muslimer – den første muslimske organisation i Danmark med kvindeligt muslimsk lederskab.

Sherin Khankan.

Sherin Khankan.

Emilie Lærke Henriksen
Foreningen talte for en antipatriarkalsk fortolkning af Koranen med fokus på kvinderettigheder, en adskillelse af religion og politik og islamisk pluralisme. Kritiske Muslimer så sekularisme som et samspil mellem religion og politik, og altså ikke som areligiøsitet. Ideen er, at man sagtens kan være troende muslim og sekularist på samme tid, samt at der intet modsætningsforhold er mellem islam, sekularisme, demokrati og menneskerettigheder.

Muslimer i Europa kan sagtens være hengivne muslimer og samtidig underlægge sig Danmarks Riges Grundlov. Koranen foreskriver, at muslimer skal underkaste sig den lovgivning, de lever under. Således rummer Koranen en minoritetsteologi.

Kritiske Muslimer forblev en intellektuel universitetsbevægelse med begrænset indflydelse. Anderledes går det med Mariam Moskeen, som Kritiske Muslimer lagde fundamentet til og fusionerede med i 2015. Mariam Moskeen er inspireret af sufismen – den spirituelle antidogmatiske visdomslære inden for islam. 

I løbet af kort tid efter åbningen af moskeen i 2016 spredte nyheden om Mariam Moskeen sig fra København til Kina, og moskeen har siden hen inspireret kvinder til at starte lignende moskeer med kvindelige imamer andre steder i Europa, blandt andet i Finland, England og Frankrig.

Ret til kærlighed og skilsmisse

Som kvindelig imam indså jeg hurtigt, at nogle af de største dilemmaer, nutidens unge muslimer står over for i Europa, er temaer omkring den manglende ret til kærlighed på tværs af religion samt muslimske kvinders manglende ret til skilsmisse.

Jeg har selv to piger på ni og 16 år. Hvad er chancen for, at de vokser op og bliver forelsket i en ikkemuslim? Den er stor, for vi lever i Europa – selv om mine pigers far siger, at det aldrig kommer til at ske, for han har opdraget sine piger godt, og de kunne ikke drømme om at blive forelskede i en ikkemuslim. 

Den samme tanke ses også blandt nogle troende jøder og kristne. Ideen om, at egen religion er hævet over andre religioner. Denne tankegang gør Mariam Moskeen op med. Vi hylder kærlighed på tværs af national såvel som religiøs identitet og anser det for en menneskeret såvel som en islamisk ret at vælge kærlighedspartner.

Derfor er Mariam Moskeen en af få moskeer i verden, der bryder med dogmet om, at muslimske kvinder ikke må gifte sig med ikkemuslimer. Moskeen udfører traditionelle såvel som tværreligiøse vielser. Jeg har som imam i moskeen foretaget mere end 50 tværreligiøse vielser med par fra hele verden. En praksis, der benægtes af majoriteten af imamer i verden med få undtagelser, herunder Tunesien.

Et andet alvorligt dilemma, som jeg møder i mit arbejde som imam, er kvinder, der sidder fast i voldelige ægteskaber, som de ikke kan undslippe, fordi manden nægter dem en islamisk skilsmisse.

Mariam Moskeens ægteskabskontrakt giver kvinden ret til skilsmisse og fusionerer dansk lovgivning med islamisk vejledning. Siden 2016 har Mariam Moskeen givet mere end 30 muslimske kvinder en islamisk skilsmisse, som de ikke har kunnet opnå i andre danske moskeer. I alle 30 tilfælde var kvinderne udsat for vold.

I Mariam Moskeen kan kvinder få en islamisk skilsmisse uden mandens accept og uden forudgående forsoningsprocesser. For at gøre dette muligt har vi designet og standardiseret en islamisk ægteskabskontrakt, der giver kvinden ret til islamisk skilsmisse, og som fusionerer dansk lovgivning med islamisk vejledning.

Helt konkret betyder det, at du ikke kan blive gift islamisk, medmindre du er gift efter dansk lov, og at du er skilt øjeblikkeligt islamisk, hvis du bliver skilt efter dansk lov. Således har vi reformeret ritualerne omkring ’khulaprocessen’ – den proces, hvor kvinder søger skilsmisse.

I Mariam Moskeen opfordrer vi muslimske ledere i Danmark til at handle efter islamiske principper og universelle menneskerettigheder og tildele muslimske kvinder retten til skilsmisse samt retten til at gifte sig med den, man elsker.

Intet sandhedsmonopol

Rabia al-Adawiyya, som er en af mine kvindelige muslimske forbilleder, siger følgende om vigtigheden af at ophæve modsætningsforhold og dogmatismer:

»Gud, hvis jeg stræber efter Dig på grund af frygt for helvede, brænd mig der! Hvis jeg stræber efter Dig på grund af ønsker om paradis, luk mig ude! Men hvis jeg stræber efter dig for Din egen skyld alene, så fornægt mig ikke din uendelige skønhed. Jeg bærer en lampe i den ene hånd og en spand vand i den anden: Med disse to ting skal jeg sætte ild til himlen og slukke ilden i helvede, så de rejsende til Gud kan rive forhængene til side og se det sande mål.«

Digtet udtrykker opløsningen af modsætninger. For at opleve den ultimative kærlighed til Gud er den enkelte nødt til at give slip på ideen om himmel og helvede som absolutte modsætninger.

På samme måde mener jeg, at vi alle sammen er nødt til at give afkald på at monopolisere sandheden, hvis vi ønsker en fredelig sameksistens.

Sherin Khankan er religionssociolog, kognitiv psykoterapeut, forfatter, stifter og adm. direktør i Exitcirklen – veje ud af psykisk vold samt stifter og imam i Mariam Moskeen.

Islamskolen – et nysgerrigt blik på islam

I Danmark snakker vi meget om islam, men ved vi egentlig, hvad vi snakker om? Ligesom det at være kristen betyder noget forskelligt for forskellige mennesker, er en muslim heller aldrig bare en muslim. Information spørger i denne kronikserie en række danske imamer og islamiske autoriteter, hvad islam betyder for dem, og hvordan man bør praktisere islam i Danmark.

Seneste artikler

• Jeg har mærket sexismen og den seksuelle vold i islam på egen krop

21. november 2020
    Samtlige imamer i Informations islamserie glemmer at nævne den sociale kontrol og seksuelle vold, som mange kvinder udsættes for i islams navn. Jeg har selv levet i et voldeligt islamisk ægteskab i 17 år og ved, at for mange kvinder er det normalen, skriver Meriam Sejr i dette debatindlæg
  • Vi mangler viden om islam, siger imamerne. Men ansvaret for uvidenheden er også deres

13. november 2020
    Informations kronikserie Islamskolen har vist, at danske imamer og islamiske autoriteter er uenige om islams syn på helt fundamentale områder som demokrati, ligestilling og en reformation af islam. De mener også, at vi mangler viden om islam – men det er først og fremmest deres ansvar
  • Islam er foranderlig og mangfoldig – men vestlige imamer blokerer for forandringer

4. november 2020
    Islamiske retslærde, der bryder med traditionelle fortolkninger, har opnået anerkendelse i udlandet. Men herhjemme negligerer imamerne de nye fortolkninger af islam. Blandt årsagerne er sprogbarrierer og udbredt social kontrol, skriver Tessie Jørgensen, der har kandidatgrader i islam fra både København og Qom, i kronikserien Islamskolen
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Søren Fosberg

Held og lykke med dit projekt Sherin

Estermarie Mandelquist, Henriette Bøhne, Karsten Aaen, Edda Hardardottir, Mogens Holme, Peter Hansen, Sus johnsen, Morten Andreasen, Steen K Petersen, Pietro Cini, Jens Flø, Randi Christiansen, Erik Karlsen, erik pedersen, Erik Vindbjerg, Jens Christensen, jens christian jacobsen, Rolf Andersen, Ole Svendsen, Viggo Okholm, Jacob Schmidt og Steen Bahnsen anbefalede denne kommentar

@ Sherin Khankan
Du lyder som et klogt og intelligent menneske med hjertet på rette sted.
Det er et yderst vigtigt arbejde du udfører - al mulig held og lykke med det!

Estermarie Mandelquist, Karsten Aaen, Edda Hardardottir, Carsten Wienholtz, Sus johnsen, Morten Andreasen, Steen K Petersen, Pietro Cini, Jens Flø, Randi Christiansen, Erik Karlsen, erik pedersen, Erik Vindbjerg, Arne Lund, Jens Christensen, jens christian jacobsen, Erik Winberg, Jacob Schmidt, Søren Fosberg og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar

Med stor beundring herfra. Og med alt mulig held og lykke.

Og også med et stort ønske om at hjælpe til på den rette måde - en måde italesat af dig/jer og ikke af majoriteten.

Karsten Aaen, Ole Svendsen, Edda Hardardottir, Sus johnsen, Morten Andreasen, Pietro Cini, Rolf Andersen, Jens Flø, Randi Christiansen, jens christian jacobsen og Jacob Schmidt anbefalede denne kommentar
Carl Chr Søndergård

Alene overskriften..

Hvad med at udskifte ‘flere’ med ‘ALLE’!

Det er fortabt og umuligt, når religion er blevet til lov..

Karsten Aaen, Søren Fosberg, Jannick Sørensen, Flemming Olsen og Bent Nørgaard anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

I øvrigt vil jeg gerne takke sherin for at bidrage med en islam praksis, som er både smuk og respektfuld overfor andre fredselskende overbevisninger.

Karsten Aaen, Ole Svendsen, Edda Hardardottir, Viggo Okholm, Sus johnsen, Søren Fosberg og Jens Flø anbefalede denne kommentar

Underligt hvor LIDT information beskæftigere sig med udviklingen i Frankrig, terror og islam.

@Sherin Khankan,
alt det bedste til jeres projekt. Og jeg håber, da at I rykker jer. Så vidt jeg husker ville du ikke vie et homoseksuelt par sidste år, da det var for grænseoverskridende ift islam. Har det ændret sig? Islam er jo omfattet af dansk lovgivning her i Danmark, så det kan da ikke være et problem, at gifte to af samme køn, eller hur?

Mvh
Jakob Knudsen

John S. Hansen, Karsten Aaen og Peter Hansen anbefalede denne kommentar

I forlængelse af Jakob Knudsen: Reformationen af islam kan kun gå for langsomt, så ethvert tiltag i den retning er godt. Med hvad med at vie homoseksuelle? Og vier hun muslimer der vil giftes med personer, der ikke er af 'bogens folk', fx buddhister eller ateister? Det klinger lidt hult, at kvinder selv skal have lov at vælge kærlighedspartner - så længe de ikke vælger en anden kvinde. Og så er det vildt, at faren til Khankans børn - som man må formode er en relativt moderat mand - sætter lighedstegn mellem god opdragelse og ulyst til at elske en ikke-muslim. Prøv at vend den om og forestil jer en etnisk dansker, for hvem god opdragelse er synonymt med ikke at elske en muslim. Vedkommende ville jo stå med mindst det ene ben inde i Generation Identitær!

Lau Esbensen.
"god opdragelse og ulyst til at elske en ikke-muslim"
Det er der rigtigt mange gode grunde til i koranen, eksempelvis:
Quran 3:28 oversat af Muhammad Sarwar:
The believers must not establish friendship with the unbelievers in preference to the faithful. Whoever does so has nothing to hope for from God unless he does it out of fear or taqiyah (pious dissimulation). God warns you about Himself. To God do all things return.

Lau Esbensen:

"Prøv at vend den om og forestil jer en etnisk dansker, for hvem god opdragelse er synonymt med ikke at elske en muslim. Vedkommende ville jo stå med mindst det ene ben inde i Generation Identitær!"

Du må leve ret afsondret fra store dele af den danske befolkning. Selvom "god opdragelse" ikke netop er de ord, der bliver brugt til beskrivelse af fænomenet med tværkulturelle par.

Prøv med "hvis hun kommer hjem med en "[slettet af censuren)", så henter jeg mit haglgevær"

Søren Fosberg

Erik Hansen: Man kan jo finde belæg for alt muligt modstridende i både koran og bibel. Det nytter ikke at smide med udvalgte citater som var de sandheder. Hvad mener du selv?

NB: du citerer en engelsk oversættelse. Men Allah talte som bekendt arabisk. Det er almindelig anerkendt at oversættelser af Koranen et falske fordi det ikke er muligt at oversætte guds ord fejlfrit. Derfor nægter mange muslimer at læse Koranen på det sprog de forstår. I stedet lytter de til imamen som (angiveligt) kan arabisk. At hans udlægning af teksten heller ikke er det sande Guds ord synes ikke at være et problem for de troende, mærkeligt nok. Derfor har imamen en stærk position i islam, ligesom dengang da præsterne var de eneste der kunne læse biblen (på latin!) og fortælle menigheden hvad der stod i den. Men det fik Luther og Gutenberg heldigvis sat en stopper for.

Jakob Knudsen, Grete Bjorholm-petersen, Karsten Aaen og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar

Husk anerkendelsen af LGBT+ forhold med videre, der findes f.eks mange homoseksuelle muslimer derude, som i dag aldrig har en chance for at springe ud, og samtidigt bliver anerkendt ag det muslimskemiljø.

Jo, Søren Fosberg, det nytter at citere Koranen når den udtaler sig præcist og direkte om noget. For det gør muslimer.

Kan du fremhæve et "modstridende" citat, eller er det bare noget du håber på findes? For hvis du tror Koranen er lige så selvmodsigende som biblen, bliver du nok skuffet.