Kommentar

Det havde vakt ramaskrig på højrefløjen, hvis mænd med anden etnisk baggrund var krænkerne

Højrefløjen havde forlangt massive stramninger, og kaldt det for ’indvandrernes kultur’, hvis krænkerne var af anden etnisk baggrund. Men da det ikke er virkeligheden, er højrefløjen tavs og mener i de fleste tilfælde ikke, at vi har et problem med sexisme, skriver socialpædagog Nahid Riazi i dette debatindlæg
Debat
29. oktober 2020

De seneste sager om seksuelle krænkelser af kvinder, som tilsyneladende ikke er begrænset til blot et par enkeltsager, men mange andre, har fået mig til at forestille mig, hvad der ville ske, hvis de mænd havde en anden etnisk baggrund end dansk.

Hvis det havde været tilfældet, så var en tsunami af anklager og beskyldninger mod alle mænd og alle andre borgere med anden etnisk baggrund allerede være begyndt. Og selv om der kun var tale om en mindre gruppe mænd med anden etnisk baggrund, ville højrefløjspartier og -politikere igen benytte sig af lejligheden til at kalde mænd med en anden etnisk baggrund for potentielle krænkere og voldtægtsmænd, som man som dansker skal frygte.

Jeg forestiller mig, at de ville kræve hårdere straffe, udvisning og en større stramning af udlændingeloven. De ville kalde disse krænkelser for ’indvandrernes kultur’, som ikke kan forenes med den uskyldige, rene og hellige danske kultur.

Dobbeltstandarder og dobbeltmoral

Tænk, hvor uretfærdigt, modbydeligt og krænkende det ville være, hvis nogen forsøgte at sætte alle danske mænd i samme bås og kaldte dem for krænkere på baggrund af de sager. Tænk, hvor meget man ville såre folk og deres følelser, hvis man kaldte sexisme og krænkelse af kvinder for en del af den danske kultur, som gjaldt alle, i stedet for at kalde det en sexistisk kultur, der har udviklet sig på mange arbejdspladser, og som skal bekæmpes af alle.

Sjovt nok hører vi ikke så meget fra disse højrefløjspolitikere og -partier i disse dage om krænkelsessagerne. Det er, som om at højrefløjspolitikerne ikke synes, at man skal tale om sexisme, når den udøves af danske mænd.

De få af dem, der har udtalt sig som for eksempel Inger Støjberg (V) og Pia Kjærsgaard (DF), gør det for at nedtone problemerne, og fordi de synes, at man i alt for høj grad fokuserer på sexisme og krænkelsessagerne. De vil hellere problematisere minoritetsetniske grupper, da det er det, de lever af, og som er deres eksistensgrundlag.

De udstiller nu i den grad deres dobbeltstandarder og dobbeltmoral!

Nahid Riazi er debattør og socialpædagog.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

! <3 !

Ete Forchhammer

Apropos: jeg bli’r nødt til at fortælle statsministeren at langt de fleste af de unge mennesker uden mundbind jeg møder i togene, er så danske at det er håbløst at tælle hvilket generationsnummer de har. MF må altså af hensyn til vores alle sammens tryghed få gjort noget ved det problem. Endnu har vejret ikke været til dynejakker der kunne inddrages, men det kommer vel snart...

Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Hans Larsen, Anker Heegaard, Dorte Sørensen og David Zennaro anbefalede denne kommentar
Michael Hansen

Nahid, noget forundret over at du som ikke etnisk dansker, kan føle dig krænket over at Metoo's tunge hammer ikke skåner nogen krænkere, uanset etnicitet. Den form for krænkelsesparathed havde jeg ikke set komme.

Korrekt observation Riazi, der er en gradbøjning af argumenterne fra den side.

Nogle af de højtprofilerede sager i USA har ikke formået at få opmærksomhed via personernes fælles baggrund til trods for at trafficking, voldtægt og pædofili er en del af anklagerne. Det havde de givetvist fået hvis deres baggrund havde været muslimsk.

Torsten Jacobsen

Jeg kan nu ikke - i modsætning til Nahid Riazi - se den helt store forskel på #Me-too bevægelsens dæmonisering af 'mænd' og så de xenofobiske kræfters dæmonisering af 'de fremmede':

Som mand tager jeg dog ikke de til tider ganske horrible udfald mod min 'kønsidentitet' alt for alvorligt, da jeg i grunden ikke identificerer mig synderligt med kulturens stereotype billede af, hvad
'en mand' er. I min egen selvforståelse er jeg et menneske, førend jeg er en 'rigtig mand', og følgelig er der for mig i grunden slet intet at blive krænket over, når tidens 'progressive' kræfter undertiden skummer over i entydige fordømmelser af 'giftig maskulinitet', 'patriarkatet', fanden og hans pumpestok..

Nuvel, jeg besidder en såkaldt 'privilegeret position', jeg ved det godt: Jeg kan tillade mig at være blaseret, i mødet med disse tidens excesser. Og dog - vil jeg tillade mig at påpege - er det ikke uden betydelige omkostninger sådan ikke at leve op til kulturens forventninger...men det er en anden snak, mine egne kartofler at hyppe, så at sige..

Nahid Riazis tankeeksperiment er ikke præcist nok. Måske han ikke ønsker at gribe tyren alt for hårdt ved hornene? Måske han blot sjusker med sit sprog? Måske han foretrækker dansen om den varme grød?

For det er jo ikke 'mænd med en anden etnisk baggrund end dansk', som han søgt forestiller sig som prügelknabe for denne verdens Inger Støjberg'ere og Pia Kjærsgaard'ere i et i grunden utænkeligt scenarie. Nej, det er mænd af mellemøstlig oprindelse, i daglig tale 'arabisk' oprindelse, specifikt 'muslimske mænd'.

Og her kommer så pointen, skåret ud i endimensionelt pap:

Hvis man som 'muslimsk mand' føler sig som et menneske førend man føler sig som 'muslim', hvad er der så i grunden at føle sig krænket over? Hvorfor dog føle sig krænket, når denne verdens xenofobiske demagoger overtyder de mest problematiske aspekter ved ens identitet?

Hvorfor dog ikke blot melde hus forbi? Eller som James Baldwin, så fint udtrykte det: "I am not your Nigger!": https://www.youtube.com/watch?v=L0L5fciA6AU

En fordel ved at være en mand er, at man omgås rigtig mange andre mænd. Derfor kan man som mand vel heller ikke være i tvivl om, at der findes et ikke ubetydeligt antal af decideret ubehagelige 'rigtige mænd', derude i samfundet? Være i tvivl om, at etiketter som 'giftig maskulinitet' - selv når de opklistres med for letsindig omhu - trods alt har deres grundlæggende berettigelse?

Ligeledes omgås man som muslim vel med andre muslimer...?

Torsten Jacobsen

Ups, jeg troede, at Nahid Riazi er en mand. læs venligst pronomenet 'han' som 'hun' i ovenstående indlæg..

Jens Christian Jensen

Nahid. Du falder selv i fælden ved at generalisere. Støjberg og Kjærsgaard er ikke hele højrefløjen.

Freddie Vindberg

Du er alt for flink, Nahid - der ville være et korstog, for en tvangskastration.