Kommentar

Coop og Salling Group bør droppe plastikemballage i deres supermarkeder

Coop og Salling Group må tage ansvar og udfase plastikemballage fra deres butikker, så den ikke længere ender i naturen og gør skade på planter og dyr. Sådan kan de gøre en indsats i klimakampen og samtidig give deres kunder besparelser, skriver medlem af Radikal Ungdom Marius Aagard i dette debatindlæg
Debat
23. november 2020

Socialdemokratiet har med sin klimaplan tydeligt vist , at de ikke har intentioner om at gøre det, der skal til for klimaet. Derfor vender jeg mig nu mod virksomhederne, der også må vise, at de er villige til at lave grønne tiltag nu. Det gælder alt fra bilindustrien til fødevareproduktionen.

Mange industrier er begyndt at rykke på det grønne område, men steder som supermarkeder står stadig stille. Coop og Salling Group fortsætter som de altid har gjort med at komme plastikemballage rundt om alle deres varer. Det er et kæmpe problem.

Plastikemballage er noget af det mest hyppige plastik fundet i naturen. I 2050 forventes det, at der er mere plastik i havene end fisk. Det tager lang tid for naturen at nedbryde alt det plastik, og mange dyr spiser det inden da og dør af det.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Plastik er ikke ondskab. Plastik har rigtig mange gode egenskaber, især hvad angår indpakning af letfordærvelige fødevarer. Men det er hensigtsmæssigt at producenterne ASAP går over til monomerer fremfor blandingsplast: https://affaldplus.dk/plast-og-genanvendelse

Eva Schwanenflügel, David Zennaro, Christian De Thurah, Torben Skov, Lillian Larsen og Erik Fuglsang anbefalede denne kommentar
Mette Ravn Larsen

Emballering af især letfordærvelige fødevarer sker ikke kun af hensyn til holdbarheden i forbrugerens hjem. Det sker især af hensyn til lang og langvarig lagring og transport over hele verden. Jeg er meget enig i, at vi som forbrugere må tillægge os nye vaner mht indkøb, mængder og hjembringelse, men hvis vi vil have det til at batte noget, skal vi nok også vænne os til at spise mere lokale råvarer, som ikke kræver transport den halve klode rundt. Jeg glæder mig til den dag, hvor man i et almindeligt dansk supermarked kan købe et rigt udvalg af frugt og grønt også indeholdende forskellige sorter af friske/frosne/tørrede ærter og bønner, suppleret med alskens urter og nødder, som bl.a. nyt nordisk køkken og et hav af kogebøger så fint har sat fokus på. Alt sammen dyrket i Nordvesteuropa og naturligvis i økologisk kvalitet. Så kan vi nemlig nemt undgå at lade os friste af tropiske og subtropiske madvarer i det enorme omfang, der omsættes DK i dag. Og vi behøvede ikke at pakke alt ind i plastik.

Eva Schwanenflügel og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar

Jeg levendegør stenalderen i Sagnlandet Lejre, så jeg har prøvet at leve i et samfund uden plastik. Det kræver meget at transportere og opbevare fødevarer, når man ikke bruger plastik. Blandt andet er det virkelig tungt. Jeg synes, kampagnen for afskaffelse af al plastik er uden hold i virkeligheden. Jeg nyder fx. at man i Rema kan veje (nogle af) sine grøntsager af selv. Og også at transportere dem hjem i en plastikpose.
Jeg tror, man kommer meget længere, hvis man koncentrerer sig om, hvordan man undgår at det ender i naturen.

Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek og Henning Kjær anbefalede denne kommentar

Især hvis man bruger COOPs selv-scannings-app og ikke skal pakke ned ved samlebåndet. Tager man sin egen (genbrugelige) pose kunne man nok også have et par beholdere med, måske af plastik men dog genanvendlige, og fylde dem op. Der vil naturligvis nok være visse varer, der vil være sværere og skulle undtages - men også her vil der nok kunne minimeres en del med en fokuseret indsats!