Kommentar

Drenge ser porno, piger lærer om bind, og queerpersoner ekskluderes i seksualundervisningen

Der er ingen grund til at fejre, at seksualundervisningen fylder 50 år. For den forældede undervisningstilgang reproducerer skadelige kønsnormer fra en uhyre tidlig alder. Gør seksualundervisningen obligatorisk på læreruddannelsen og i grundskolen, så vi får mere kvalificerede lærere og elever, skriver studerende i dette debatindlæg
Debat
13. november 2020

I år fylder seksualundervisningen 50 år, men der er intet at fejre. Undervisningen halter.

Her er tre grunde til hvorfor: 36 procent af eleverne i grundskolen modtager ikke seksualundervisning. Undervisningen er kønsopdelt: Drengene ser porno og lærer om sex, pigerne lærer om reproduktion. Undervisningen har også et enormt heteroseksuelt udgangspunkt, som mangler inklusion.

Jeg husker tydeligt, da jeg som 12-årig sad spændt på skolebænken og skulle have seksualundervisning. Jeg blev sygeligt skuffet. Drengene gik med den mandlige lærer og så porno. Pigerne sad med menstruationsbogen Pigernes lille røde og skulle være taknemmelige for, at vi ikke behøvede at strikke vores egne bind mere.

Jeg blev også mødt af undervisningsmateriale, som gennem dets heteronormativitet ikke sikrede den seksuelle mangfoldighed. Som queerperson i provinsen blev min seksualitet reduceret til en lille tekstboks i margen. Homoseksualitet fandtes i teorien, men så behøvede vi ikke snakke mere om det.

Selv om det er 11 år siden, viser en rapport fra Projekt SEXUS, at størstedelen af queerpersoner stadig mener, at seksualundervisningen ikke har været brugbar – og det samme hører jeg i min omgangskreds.

Seksualundervisningen reproducerer skadelige kønsnormer fra en uhyre tidlig alder. Den kvindelige seksualitet negligeres i folkeskolen såvel som i pornoens typiske kronologi: Manden kommer, historien slutter.

Danmarks nye samtykkelovgivning har givet et momentum, som gerne skulle brede sig. Seksualundervisningen skal gøres obligatorisk på læreruddannelsen og på alle undervisningstrin i grundskolen. Og der er brug for flere ressourcer for at sikre diversiteten.

Den manglende inklusion af andre seksualiteter er med til at få mange unge til at føle sig forkerte og kan medvirke til forværret mental sundhed, som i forvejen kan være udfordret hos minoritetspersoner. Det er på tide at revolutionere seksualundervisningen, så den afspejler det samfund, vi lever i.

Emily Olander Christiansen er studerende.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

undskyld, men bestod seksualundervisningen virkelig af at se porno på din skole?

jens peter hansen

En undersøgelse fra 2019 viser at 95% af alle under 55 år har fået seksualundervisning i grundskolen. Hvordan passer det med de 36% i artiklen. De fleste kunne nu ikke bruge undervisningen til noget, så hel god har uv. nok ikke været.

Niels Christian Sauer

Ingen tvivl om at den opvoksende generation ville have godt af en bedre seksualundevisning. Men vi skal passe på, at normkritikken ikke tager overhånd. Ifølge Sexusundersøgelsen er 92 % af danskerne heteroseksuelle.

Bent Nørgaard, Knud Evald Wernberg-Møller, Flemming Berger, Erik Fuglsang og Ulrik Bjørn Jeppesen anbefalede denne kommentar

Der sidder et kontrolpanel af hysteriske mødre derhjemme. Heldigvis fortæller børnene i den alder ikke så meget derhjemme, men nogle gør. Og så har vi balladen :-p