Kommentar

Georg Metz: I DR kan man ikke se lederne for bar ledelse

Polanskis mesterværk ’Officer og spion’ inspirerer til kritik af størknede strukturer som DR’s, der er alvorligt ramt af beslutningsbetændelse i ledelseslagene
Radioen laver ustandseligt tekniske fejl med afbrudte forbindelser og forfjamskede medarbejdere, der trykker på alle andre knapper end de rigtige. Måske ledelseslagene skulle opprioritere kerneydelse og teknikerlaget, inden lytterne går i sort, skriver Georg Metz i ugens Intermetzo.

Radioen laver ustandseligt tekniske fejl med afbrudte forbindelser og forfjamskede medarbejdere, der trykker på alle andre knapper end de rigtige. Måske ledelseslagene skulle opprioritere kerneydelse og teknikerlaget, inden lytterne går i sort, skriver Georg Metz i ugens Intermetzo.

Thomas Rousing

13. november 2020

Beslutningslagene bliver ofte uigennemskuelige, når en given topledelse ikke fagligt er bevidst om, hvad dens virksomheds forpligtelse, kultur og kerneydelse indebærer. Problemet løses ved at udbygge strukturen i nye indviklede ledelseslag med flere ledere.

En sjældent menig medarbejder fra underlaget i DR har ifølge egen udtalelse svært ved at sparke sig frem for ledere. Der er så mange, at man ikke kan se lederne for bar ledelse. Et længe iboende vilkår, der hæmmer en tilfredsstillende produktion af den vare, der er virksomhedens berettigelse.

I politikernes søgelys trues DR kronisk på liv, ære og velfærd og har i tidens løb fået øretæver for bare at være til. Såfremt en udsendelse slår et par skæve, gælder det om at have ryggen dækket, så de øverste etager ikke kommer til skade. Velkendte forholdsregler i udsatte hierarkier.

Roman Polanskis mesterværk Officer og spion (J’accuse, 2019) drejer sig om justitsmordet i 1894 på Alfred Dreyfus, den jødiske officer i den franske hær man for højforræderi sendte livsvarigt til Djævleøen, og hvis sag først efter 12 år blev genoptaget og ultimativt førte til hans frikendelse.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Caspar Christiansen
  • Trond Meiring
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Lars Koch
  • Freddie Vindberg
  • Eva Schwanenflügel
  • Mads Greve Haaning
  • David Zennaro
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Kurt Nielsen
  • Lillian Larsen
  • John Scheibelein
  • Torben K L Jensen
Caspar Christiansen, Trond Meiring, Maj-Britt Kent Hansen, Lars Koch, Freddie Vindberg, Eva Schwanenflügel, Mads Greve Haaning, David Zennaro, Bjarne Bisgaard Jensen, Kurt Nielsen, Lillian Larsen, John Scheibelein og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Georg Metz

Fred være med DR - hvis bare jeg slipper for at betale penge til foretagenet, så kan DR gøre lige nøjagtigt, hvad de vil.

DR skal være et tilvalg i TV-Pakken.

Ole jakob Dueholm Bech og Niels K. Nielsen anbefalede denne kommentar
Allan Nørgaard Andersen

For nylig kunne man kl.12.25 høre de indbudte gæsters + og bidragende lytteres overvejelser over hvad statsministeren mon ville fremkomme med på eftermiddagens pressemøde. Samme dag kl. 18.15 genudsender man så diskussionen om hvad statsministeren mon vil sige på det nu overståede pressemøde.
Den slags absurditeter finder man masser af i DR, som Metz så rigtigt påpeger. I perioder med hvor det går hæsblæsende til med valg, virus og skandaler, fastholder ledelsen åbenbart rigidt dens genudsendelsesprincipper, hvorfor man gang på gang kan høre den slags foromtale af allerede overståede begivenheder. Det skyldes jo ikke mangel på dygtige medarbejdere, fx på P1, selv om mange af dem åbenbart forventes at bruge mere tid på at styre teknikken - hvad de ikke magter - end på at producere godt indhold.

Trond Meiring, Egon Stich og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

Nu tænker jeg lige så stille: er Tv 2 et alternativ? den lader vi lige stå et øjeblik.
Jeg synes det er en forfriskende spark til et måske stivnet system og nok lid t afhængig hvem man er.
Jeg er 75 og min kone 71, vi ser ikke så meget tv., men stort set er det dr1 og dr2
Radioen ja, vi er til p6, de ved om noget hvad der ører sig i den seriøse beat og rock blandet med gode samtale og emner. Så jeg håber da systemet finder rytmen og kemien så den gode kvalitet fortsætter.

Søren Kristensen

Var der ikke noget der hed K. Der var i hvert fald noget der var bedre for ikke så længe siden. Jeg også utilfreds med at den vertikale TV-Oversigt er lukket til fordel for den uoverskuelige horisontale TV-Guide. Ting bliver ikke nødvendigvis bedre bare fordi man ændrer dem.

Peter Mikkelsen, Finn Jakobsen, Allan S. K. Frederiksen, Ole Henriksen, Trond Meiring, Lillian Larsen, Jens Frederik Drivsholm, Maj-Britt Kent Hansen, Lars Koch og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@Freddie Vindberg 13. november, 2020 - 19:36

"Jeg vil ikke undvære DR2."
citat fra læserbrev

Du behøver da heller ikke undvære DR2, hvis du gerne vil se den kanal.

DR-TV skal bare være et tilvalg i TV-Pakken, så kan vi alle sammen vælge at betale for de kanaler, som vi gerne vil se.

Ole jakob Dueholm Bech og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Jens Frederik Drivsholm

Altså, genudsendelses-uaktualiteten varer jo mange dage! Der sker genudsendelser senere på andre dage på andre tidspunkter. Når det er gedigne programmer - som gode artikler her i Information, kan de som i Weekendavisen tåle at blive læst/ hørt en hel uge. MEN så er det jo, at programredaktøren mindst må have 2 programmer til nyhedsvasken: Der må kunne laves 'udfyld' med ikke-kl/dag-aktuelt indhold til alle genudsendelses'felterne' for det pågældende program.

Med konstruktiv hilsen

NB
Var det ikke fordi DF'erne - ligesom Trump - ikke kunne tåle at blive forholdt virkeligheden, at de 'krævede' 20-30% besparelse i DR. Og det måtte ikke være det-der orkester!

Torben Morten Lund

Det såkaldte armslængde princip, gemmer ellers medieansvarlige politikere sig bag. Men jeg er sikker på at det politiske ansvar for at bruge milliarder mere end f.eks. Grønland på public service snildt kunne følges op af lyttere og seeres indsigt i hvad hver enkelt udsendelse har kostet. Og cheflagenes ekstreme lønninger står uden kontakt med leveret vare.

jens peter hansen

Jeg synes Metz' udsagn om ledere der står i vejen for hinanden og forhindrer den der skulle producere noget i at udføre sit arbejde er skræmmende. Hvad med at skrælle dem fra, ville det ikke give masser af luft til kvalitet og plads i budgettet?

Ole jakob Dueholm Bech og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Ketilbjørn Jonsen

Nu må man heller ikke glemme at DRs mange nye ledere er rekrutteret fra både TV2 og de kommercielle tv stationer i jagten på seere. DRs kulturpolitik viser med al tydelighed at den er stort set ikke eksistrende. Kultur er blevet til quisser og den slags pop.

Torben Arendal, Finn Jakobsen og Ole jakob Dueholm Bech anbefalede denne kommentar