Kommentar

Islam må ikke holde børn tilbage fra at deltage i det danske foreningsliv

Vi skal gøre op med den sociale kontrol i muslimske miljøer, der afholder børn fra at deltage frit i det danske foreningsliv – blandt andet ved at insistere på, at piger og drenge ikke skal seksualiseres, fordi de dyrker idræt letpåklædt sammen, skriver medlem af Københavns Borgerrepræsentation Karina Bergmann (K) i dette debatindlæg
Debat
10. november 2020

Islam nævnes ikke nogen steder i den nye Ligestillingsredegørelse 2020, som Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune netop har offentliggjort. Men islam spiller ikke desto mindre en rolle i fravalget af det københavnske idrætsliv for flere børn og unge med anden etnisk baggrund. Det er min konklusion efter at have læst den 86 sider lange redegørelse.

Venstrefløjen får det ofte til at handle om økonomisk ulighed, når vi ser disse børn og unge underrepræsenteret i idrætsforeningslivet. Men ifølge udsagn fra flere københavnske idrætsforeninger kan noget tyde på, at det religiøse og kulturelle syn på piger og drenge også spiller ind.

En basketklub fortæller, at »de har medlemmer, hvor drengene i familien har haft fortrinsret til at gå til sport, hvorfor det har været en udfordring at fastholde og/eller rekruttere piger med anden etnisk herkomst«.

En svømmeklub på Nørrebro fortæller, »at de har mange anden- og tredjegenerationsindvandrerbørn på holdet. Det giver ikke udfordringer, men de kan se, at nogle forældre vælger muslimske svømmeklubber, fordi de vil holde drenge og piger adskilt«.

Og en spejderforening fortæller, »at spejderbevægelsen udspringer af en kristen tankegang, hvorfor det kan være en udfordring at få muslimske børn med«.

Et fælles ansvar

Som politiker kan jeg være med til at bevilge nok så mange skattekroner til støtteordninger for økonomisk trængte familier, men hvis de holder deres børn hjemme af religiøse og kulturelle årsager, er vi lige vidt. Vi må i stedet åbne øjnene og tage et opgør med parallelsamfund og social kontrol.

Vi skal stå fast på, at piger og drenges ligestilling i Danmark skal gælde for alle. Det er en debat, vi skal tage offentligt og en dialog, vi skal sørge for, at offentlige institutioner og idrætsforeninger tager med deres medlemmer.

Hvis børnene ikke går i institution eller er del af en forening, kan vi sætte ind via folkeskolen. Her kan vi for eksempel sørge for at blande piger og drenge mere i idrætsundervisningen. Vi skal insistere på, at piger og drenge ikke skal seksualiseres, fordi de dyrker idræt letpåklædt sammen. Yderligere kan man fra politisk hold vælge at øremærke en del af de offentlige ydelser til børn og deres idrætsliv.

Jeg er såmænd åben for forslag, men vi har et fælles ansvar for, at ingen børn står uden for idrætsfællesskaberne mod deres vilje.

Karina Bergmann (K) er medlem af Københavns Borgerrepræsentation for De Konservative.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Bent Dahl Jensen

Kære Karina Bergmann. Jeg kan støtte dig i målet om, at ingen børn står uden for idrætsfællesskaberne mod deres vilje. Men i din opfordring til dialog savner jeg, at du nævner dialogen med forældrene og familierne. Integration handler efter min mening ikke om, at man fra politisk eller anden side gør noget for, med eller hen over hovedet på folk - men om at man inddrager mennesker som ligeværdige individer og med respekt for vores forskelligheder.