Bliv vegetar, du vil fortryde det; bliv ikke vegetar, du vil også fortryde det, bliv vegetar, eller bliv ikke vegetar, du vil fortryde begge dele. Sådan sagde Søren Kirkegaard ikke, men det gjorde op til flere i regeringen måske, efter at de i begyndelsen af måneden trak deres forslag om to obligatoriske kødfrie dage på statslige arbejdspladser tilbage.
Måske blev modstanden for voldsom, måske var det en svipser med nogle vigtige oplysninger gemt i et bilag ligesom med minkene eller måske handlede det om, at den vegetariske idealisme hos regeringen ikke er så velnæret. Måske særligt ikke i disse tider.
Vi kæmper med corona, restriktioner, sociale afsavn og hver dag ruller billeder af døde mink hen over skærmen. Måske vil regeringen og resten af Danmark gerne have deres frikadeller i fred. Måske er det ikke lige nu, man skal tage noget fra den hårdt prøvede befolkning. På en måde er det rigtigt, på en måde er det forkert. Som sagt: ’Bliv vegetar, du vil fortryde det; bliv ikke vegetar, du vil også fortryde det’.
Jeg ved det af egen erfaring, for jeg lever selv vegetarisk for tiden. Min vegetariske idealisme brænder som en lanterne i natten, meeen jeg oplever også, at der er ret mørkt omkring mig. Ikke bare fordi min lille familie synes, at det er et temmelig nederen projekt, og jeg har mareridt om, hvad jeg skal sige til min mor, når jeg kommer hjem til jul. Min mor, der mener, at kylling ikke er rigtigt kød og derfor uden problemer kan indgå i en vegetarisk diæt.
Misforstå mig ikke, jeg er glad og lettet over at spise vegetarisk, fordi jeg mener, at det er det rigtige at gøre. Og det er utroligt slidsomt hver dag at spise kød for nemheds skyld, når man faktisk ikke mener, at det er i orden.
Men jeg har også opdaget, at det at blive vegetar ikke bare handler om ikke at spise kød. Nej, det er nærmest bare toppen af isbjerget.
Vi elsker det
For kød er også en måde at omgås på, at være en del af et socialt fællesskab. Når man bliver inviteret hjem til folk, der har lavet mad til en, melder man sig ud, hvis man takker nej til en skive af stegen. Alternativt skal man på forhånd bede folk om at lave særlig mad til én, og det bryder jeg mig heller ikke om. At skulle være besværlig på den måde. Jeg har ikke noget problem med, at andre gør det, men skal jeg selv til at gøre det? Det virker næsten grænseoverskridende.
Noget andet er, at kød og fravær af samme handler om meget mere end smag, proteiner, klima og dyrevelfærd. Kød er også følelser, nationalitet og kulturhistorie. Kød er en fortælling om det gode liv, om den du og jeg er. Og det er derfor, det bliver så emotionelt, når klimaforskere, politikere eller ens ægtefæller pludselig vil have en til at droppe kødet.
Man kan næsten aflæse det i sproget: Jeg elsker lasagne. Vi indgår i kærlighedsrelationer med vores livretter, og mad kan være en ven i nøden, der kan trøste, tænk bare på comfort food. Mad er nostalgi, vi kan glæde os til, næsten forfalde til tårer, når vi skal hen til bedstemor og have hendes æbleflæsk. Mad er nationalitet, stegt flæsk med persillesovs og marinerede sild. Mad er en fælles kulturhistorie, og mest af alt er elskede retter også tryghed. Og trygheden er selvfølgelig svær at give køb på.
At omlægge sin hverdag til enten helt eller delvist vegetarisk kost kræver på den led virkelig noget af én. Man skal til at finde nye trygge, sikre, vegetariske retter, som kan være den skulder, man har brug for, når tårerne presser sig på. Og man skal smide generationers familietips om stegning af ænder, vildtsaucer og flæskestege i skraldespanden og tilegne sig nogle andre færdigheder i køkkenet, hvor man før bare kunne køre på rutinen.
Det er ikke nemt, men jeg er sikker på, at gevinsten – ikke bare for klimaet og dyrene, men også for én selv – kommer hen af vejen, også selv om man skal kæmpe lidt for det. Jeg forestiller mig, at det er lidt ligesom et rygestop. Der skal bare lige gå lidt tid, før jeg ikke fortryder.
Vegetar eller ej. Det er ret simpelt. Et spørgsmål om etik. Længere er den vel egentlig ikke.
Madglæde hører til den æstetiske side af tilværelsen for at tale 'Kierkegaardsk'. At spise er en umiddelbar sanselig oplevelse, og kan ikke reduceres til et spørgsmål om etik. Derfor vil vi altid opleve en konflikt mellem vores glæde ved mad, og de følger vores madvalg har for vores egen sundhed, for naturen og klimaet etc.. Jeg anser glæden ved mad, for en af de basale goder vi har. Uden den bliver livet farveløst og trist. Men den har trange kår for tiden. Man tør knapt udtrykke sin glæde med en sprød flæskesvær, af frygt for de fordømmende kommentarer det medfører.
Moralen fører det store ord for tiden, men min glæde ved flæskesvær har intet med min moralske holdning til dansk svine avl at gøre. Hvis vi underkaster vores sanselige oplevelser moralsk domme, ender vi alle som hyklere. Jeg kan sagtens på en gang elske flæskesteg og afsky den industrielle svineproduktion.
Hvis man overvejer at droppe indtag af kød, bør man tage en tur ud på landet og finde en fåreflok for at se, hvad planteæderne får alle de lyse timer til at gå med.
Jamen, respekt til Nanna. Jeg er bestemt af den opfattelse, at vi bør - og måske endda skal - reducere vores kødforbrug. Jeg har det dog også sådan, at ingen skal forsøge at pådutte mig noget. Jeg vil have lov til, uden at have dårlig samvittighed, at spise en par ristede hotdogs hos min yndlingspølsemand en gang om måneden, ligesom jeg vil spise stjerneskud og burger en gang, hvert halve år.
Blot tanken om at jeg aldrig mere må sætte tænderne i en sprødstegt italiensk porchetta, en spansk, lufttørret iberico skinke eller en saftig lammekølle, næret af græs og urter fra Tøndermarsken, er deprimerende.
Derfor finder jeg det også svært at forlige mig med den vegetariske absolutisme. Uanset de gode argumenter.
Men mon ikke der findes en gylden middelvej?
Faldende forbrug af animalske produkter har af uforklarede grunde foranlediget EU til vitterligt at ofre milliarder af skattekroner på reklamefremstød for at øge forbruget, især blandt unge.
Det og konventionelt landbrugs krænkede og insisterende fastholdelse af miljø og helbredsskadende produkter og produktionsmetoder har ansporet til, for ikke at sige kastet mange almindelige forbrugere i armene på økologi og plantemad, i en grad som kun de mest optimistiske plante- og giftfri mad tilhængere i sin vildeste fantasi har kunnet forestille sig.
Der faldt en dom, hvor nogle vegetar forældre, blev dømt for at skade barnets helbred, fordi børn har brug for kød og det var skadeligt at undvære.
B12 vitamin er nødvendige som tilskud for ikke at få risikere alvorlige mangelsymptomer for vegetarere og veganere.
En anden bekymrende ting, er at der ofte indtages meget soya, som indgår i mange vegetar produkter. Særligt de meget promoverede plane “bøffer” der er det rene gift fordi de er lavet en uskøn blanding af olier de er varmebehandlet på en måde så de skader en over tid. Lidt som med Kærgården og andre erstatningsprodukter, der slet ikke kan give en alle de fordele og sunde fedtsyrer og iøvrigt fodre ens micorbiom og mavekultur på en sund måde. Harskede olieprodukter er hamrende usunde og koster på helbredet, med blodtryk og hjerteproblemer.
Soya er stærkt Endokrin forstyrrende og ødelæggende for drenge og mænds testosteron og er medvirkende til mange følgesygdomme.
Dagens verden er fyldt med “halve” mænd. Deres Sædproduktion indeholder mindre end 50% af hvad med havde i 1970 pg mængden er endnu lavere. Tilsvarende med testosteronet.
Tal lige om at Patriakatet i den sammenhæng. Ingen gider tale om det, for det er jo bare mænd det går ud over. Ligesom værnepligt og hvem der er født som kanonføde. Det er ikke kvinderne, der er undertrykt i de sammenhænge.
Fertilitetsproblemer er meget udbredt og Phthalater, sukker og nævnte endokrin forstyrrende fødevarer menes at være årsagen.
Køb var årsagen til at vores hjerner voksede nok til at vi kunne skabe en civilisation og udvikle os som art.
Hos Ottomanerne, var det kun eliten der måtte spise kød og de rørte ikke kornprodukter og kulhydrater, mens de undergivne mænd blev fyldt med samme. Robin Hood og andre historier fra feudal tidenhandler altid om den stakkels fattige der er krybskytte og beriger sig på Herremandens proteiner hvilket var en kostede livet, hvis man blev taget i det.
Jeg har været Keto(ganer) i mange år og har mærket en helt enorm fysisk forandring i forhold til dengang jeg spiste mange kulhydrater og har sænket mit blodtryk og fået en langt bedre hud.
Min hjerne er langt klarere og skarpere. Jeg sover bedre og er meget vågen i samme øjeblik jeg vågner, uden at skulle bruge halve timer på at komme igang. Jeg spiser en del grønsager med lille eller ingen effekt på mit insulin.
En af de ting der var svært, var faktisk at komme op på at få de 0,8 gør protein pr kilo kropsvægt, der er nødvendigt for ikke at sulte mine muskler. For en vegetar er de endnu sværere at få de proteiner der er nødvendige for at have en sund krop, fordi kroppen har svært ved at omdanne planteprotein til anvendelige proteiner. Kroppen skal arbejde hårdt for at gøre dem anvendelige og man skal derfor indtage langt flere end man skal som kødspiser, fordi kød proteiner kan optages næsten direkte i kroppen.
De fleste sundhedsproblemer idag kan føres tilbage til den kost vi indtager. Kornprodukers gluten er ikke noget menneskets fordøjelse har indtaget før de sidste 10.000 år hvilket er meget kort i en evolutionær sammenhæng. Mange lider under store bivirkninger uden at vide det, selvom mange er blevet mere bevidste om at undgå glutenprodkter.
Det er muligt at være på Keto som veganer, men det er meget svært og de fleste stopper med det ret hurtigt og går tilbage til at indrage kød i deres mad.
Sukker og andre kulhydrater er gift for sundheden og alligevel promoveres det alle steder uden nogle advarsler som på cigaretter, hviklet sikkert er lobbyister fra fødevareindustriens fortjeneste.
Når jeg er i et supermarked, ser jeg mindst 80% af det der er på hylderne som ren gift for vores krop.
Græsfodret oksekød, olivenolie, smør er godt for helbredet og ikke skadeligt ved mindre man også propper sig med fødevarer, der sender ens insulin til himlen og man ender med diabetes 2 eller insulin resistens som minimum, når man ikke passer på, hvor meget man oversvømmer sine insulin receptorer.
Det frugt man finder i supermarkeder er ofte skadeligt fordi det er fruktose fyldt. I Edinburgh fik aberne i Zoo i en periode doneret frugt der var over dato og de endte med at få diabetes 2. Der er langt mere sukker i appelsin og æblejuice, end der er i Coca-Cola og det fylder folk deres børn med, i den tro, de gør dem en tjeneste.
De fleste veganske erstatningsprodukter er direkte skadelige for helbredet. Spis kød og grønsager med lav Glycemisk påvirkning og du slipper for alle de livsstilssygdomme der koster samfundet uendelige beløb og den enkelte en masse ulykker.
Hvorfor ikke fokusere på smag og madglæde istedet "med eller uden kød"? Og få gang i innovationen på madområdet.
Selv i Horsens findes der nu restauranter og take-away der er 100% plantebasere og man samtidig får stor smagsoplevelse og mæthed med dedikeret fokus på nyudvilklede retter og fortolkninger af klassikere fra alverdens køkkener. https://www.vegetarzan.dk/
Det er rigtigt som Andreas Christensen skriver ovenfor at B12 vitamin er nødvendigt som tilskud for ikke at risikere alvorlige mangelsymptomer. Enten kan vi tage en vitaminpille, eller spise kød. Førhen fik vi B12 ved at gå på jorden uden sko.
Konventionelt landbrugs Køer og svin har det på samme måde, ikke med fodtøj men de er indespærret hele deres liv og kan heller ikke få deres B12 vitamin naturligt ved at gå på jorden. Det er en af grundene til at stadig flere vælger økologisk mad.
Men ærlig talt så lyder det lidt Kinky at give dyrene B12 vitaminpiller og vente på de bliver slagtet for at kunne spise deres kød med B12 vitamin. Streng taget kunne vi selv spise pillen og nøjes med at spise kød og mejeriprodukter ved festlige lejligheder, ligesom vores formødre og fædre gjorde for 100 år siden. Det ville gavne både dyre- og menneske velfærd, og årligt spare meget Co2 og milliarder i sundhedsudgifter, alene i Danmark.
Med den kringlede "spis vitaminkød" logik kan en Whisky drikker hævde at drikke Whisky for ikke at mangle livsnødvendig vand, der jo som bekendt er hovedindholdet i en flaske Whisky. Skål! :-)
P.S. Det andet argument for at spise kød er protein. Ja der er kun to ud over smagen, men da der aldrig er registreret tilfælde af proteinmangel i et vestligt land i fredstid kan vi kødspisere desværre roligt gå ud fra at det er sikkert at spise plantemad til hverdag.
Folk kan jo koncentrere sig om deres egen næringsvej og så lade andre spise hvad de har lyst til i fred.
Hvis du ikke vil have kød, så lad være med at tage det over på din tallerken. Hvis du hellere vil have en broccoli, så spise dog din broccoli og vær glad for den.
Hvis du synes det er synd for dyrene, så hav i det mindste bordskik nok til ikke at diskutere politik midt i maden. Du kan jo stemme på veganerpartiet, eller andre med en dyretisk politk du kan stå inde for.
Dyrevelfærd, skal løses politisk. Hvis der ikke er stemmer nok, må du jo finde dig i flertallets beslutning, indtil der er rejst nok stemmer.
Proteinindtaget via kød handler om de essentielle aminosyrer som alle findes i kød. Hvis du udelukket lever plantebaseret skal du være omhyggelig med at sammensætte kosten for at indtage disse 8 aminosyrer. Oftest ved at indtage produkter som slet ikke er hjemhørende her på vores breddegrader, så derfor ikke kan siges at være naturlig mad for os.
For min fysik er det sundt at leve uden kød og ad åre er min mentale del fulgt med , vh
Allan Petersen. Ved at spise visse bælgfrugter sammen med visse kornprodukter - begge dyrkede på vore breddegrader - får man alle de essentielle aminosyrer.