Kommentar

Jeg har mærket sexismen og den seksuelle vold i islam på egen krop

Samtlige imamer i Informations islamserie glemmer at nævne den sociale kontrol og seksuelle vold, som mange kvinder udsættes for i islams navn. Jeg har selv levet i et voldeligt islamisk ægteskab i 17 år og ved, at for mange kvinder er det normalen, skriver Meriam Sejr i dette debatindlæg
Debat
21. november 2020

Jeg har nu læst flere kronikker i Informations serie Islamskolen, blandt andet kronikken af Taimullah Abu-Laban, der advokerer for, at islam er løsningen på al Vestens fordærv, og at #MeToo ikke ville eksistere, hvis mere islam blev indført i Vesten. Den retorik er typisk for Hizb ut-Tahrir. Men det gode liv finder man ikke igennem islam.

I serien er også en kronik af Tessie Jørgensen, en dansk konverteret kvinde, der gør sig til fortaler for ayatollaherne og deres reform af islam og kvindesynet. Hun har læst islam i Qom, Iran. Et land, der er kendt for at fængsle kvinder for at tage deres tørklæde af. Det alene gennemhuller troværdigheden af den reform af islam, hun er fortaler for.

Som jeg ser det, er det hendes paniske forsøg på at tale islam op, for det er implicit i islam, at Koranen er perfekt og ikke står til at reformere. En reform vil kræve en omskrivning af Koranen, og det vil blive fornægtet af enhver retslærd. At man har en blødere tilgang til islam, ændrer ikke på det faktum, at en reform ikke er mulig.

Jeg var selv muslim i 17 år og er etnisk dansk, så jeg valgte selv islam til i sin tid. Min konvertering til islam skete gennem Hizb ut-Tahrir. Min nysgerrighed fik mig til at undersøge islam og den undervisning, jeg modtog hos Hizb ut-Tahrir. Det viste sig, at Hizb ut-Tahrirs undervisning ikke handlede om islam. Derimod modtog jeg undervisning i at omvende folk.

Organisationen har nærstuderet psykologien bag at omvende mennesker. Hvert et argument havde underviserne et svar på. Hver en forhindring var der en løsning på. Det mindede lidt om et pyramidespil, hvor belønningen var kalifatet og en kortere vej til paradis, jo flere du fik omvendt. Og hvem vil ikke i paradis og leve i en verden kun med sharia? Man må sige, at det skaber incitament hos de rettroende.

Mandens ejendom

Derfor kan jeg også genkende den retoriske snilde, når Taimullah Abu-Laban plæderer for, at #MeToo ikke ville være et problem, hvis islam havde større indflydelse i Vesten. I islam er kvinden jo tildækket, med blikket i jorden, og har først samleje efter at have indgået ægteskab. Hun er familiens eller sin mands ejendom.

Der bliver bare lige udeladt den lille detalje, at i islam er det ikke tilladt at afvise sin mand. Det har den betydning, at kvinden bliver presset til samleje, når hun ikke har lyst. Det har vi en term for her i Vesten, og det er voldtægt. Det resulterer af og til i ophold på krisecenter, hemmelig adresse og udstødelse fra familien, for ifølge islam har manden ikke gjort noget forkert. Det er grunden til, at vi ikke ser muslimske kvinder råbe op om #MeToo-sager. Disse kvinder er tavse, fordi problematikken tales ned, både af imamer og indbyrdes i familierne.

Jeg ved disse ting af egen bitter erfaring. Jeg har set andre muslimske kvinder underlagt vold og voldtægt. Flere af dem har levet i det i så mange år, at det er blevet deres normal. De kommer ikke til at gøre oprør eller stille sig frem på tv og italesætte disse problemer.

Jeg var islamisk gift i 17 år, og det var min normal i alt for mange år. Samleje var kun noget, der skete for husfredens skyld, og vold og trusler var en del af hverdagen. Efter at jeg forlod min eksmand, blev han tiltalt for vold mod mig og vores fælles børn. Han blev dømt for grov mishandling og psykisk vold efter svensk lov, da vi boede i Sverige.

Han blev aldrig tiltalt for voldtægt, for da jeg anmeldte ham til politiet, var det første gang i 15 år, jeg åbnede op for alt, hvad der var sket. Det er svært at åbne op for 15 års vold og social kontrol sådan uden videre. Det var en lang proces, og der er en enorm skam forbundet med at være blevet udsat for vold og voldtægt.

Vi må heller ikke glemme den sociale kontrol, som de muslimske skribenter taler med eller glemmer at nævne i deres kronikker. De har dog ret i, at der i islamiske miljøer ikke er tale om #MeToo i den gængse form. Alvoren er langt større, for jeg ser ikke kvinder fra #MeToo-bevægelsen på krisecentre.

Når man bryder op med de islamiske normer, har det enorme konsekvenser. Oftest er det genopdragelse i hjemlandet, udstødelse og forfølgelse, hvis kvinder følger deres ønske om frihed. Der er også et mørketal af kvinder, der bare forsvinder. Om de er døde, eller hvad der er sket, vides ikke.

Jeg vil gerne advokere for, at islam ikke er løsningen på nogen af de problemstillinger, vi har i Vesten. Det er derimod sund fornuft og en jævnlig kalibrering af det moralske kompas.

Meriam Sejr Vinding, næstformand i foreningen Frafalden.

Information har haft adgang til eksmandens dom.

Serie

Islamskolen – et nysgerrigt blik på islam

I Danmark snakker vi meget om islam, men ved vi egentlig, hvad vi snakker om? Ligesom det at være kristen betyder noget forskelligt for forskellige mennesker, er en muslim heller aldrig bare en muslim. Information spørger i denne kronikserie en række danske imamer og islamiske autoriteter, hvad islam betyder for dem, og hvordan man bør praktisere islam i Danmark.

Seneste artikler

• Vi mangler viden om islam, siger imamerne. Men ansvaret for uvidenheden er også deres

13. november 2020
    Informations kronikserie Islamskolen har vist, at danske imamer og islamiske autoriteter er uenige om islams syn på helt fundamentale områder som demokrati, ligestilling og en reformation af islam. De mener også, at vi mangler viden om islam – men det er først og fremmest deres ansvar
  • Islam er foranderlig og mangfoldig – men vestlige imamer blokerer for forandringer

4. november 2020
    Islamiske retslærde, der bryder med traditionelle fortolkninger, har opnået anerkendelse i udlandet. Men herhjemme negligerer imamerne de nye fortolkninger af islam. Blandt årsagerne er sprogbarrierer og udbredt social kontrol, skriver Tessie Jørgensen, der har kandidatgrader i islam fra både København og Qom, i kronikserien Islamskolen
  • Imam: Tørklædet symboliserer, at kvinder er mere end deres udseende

2. november 2020
    Islam stiller lige store krav til mænd og kvinders kyskhed, men holder fast i, at der er forskelle på mænd og kvinder, og at der derfor ikke er noget galt i, at man udtrykker hengivenhed til hinanden og til islam forskelligt, skriver imam Mohammad Khani i dette debatindlæg
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hvis den tragikomiske forening Hizb-ut-Tahrir (Befrielsespartiet på arabisk) er lig med islam, så er Jehovas Vidner lig med kristendom. Mariam/Meriam kalder sig frafalden. Frafalden fra hvad? Det ville være rart, hvis hun kom nærmere ind på spørgsmålet.

Andreas Lykke Jensen

@ Pietro. Frafalden fra Islam.

Flemming Olsen, Klaus Lundahl Engelholt og Søren Fosberg anbefalede denne kommentar

I patriarkalske samfund og rigid religionsdyrkelse vil der være grobund for kvindeundertrykkelse.
Dermed helt naturligt indenfor Islam også.

Der kan sikkert plæderes for at noget lignende sker indenfor andre religiøst prægede grupperinger, men så er det bare med at tage afstand herfra også, og ikke forsøge sig med forsvar for islamisk præget idioti.
Fint at sidstnævnte ikke er sket endnu i denne tråd.

Meriam Sejr Vinding

Held og lykke med dit og foreningens arbejde.
Der er sikkert nok at tage fat i.

Erik Fuglsang, Jacob Schmidt, Rikke Nielsen, Søren Fosberg og Klaus Ankerstjerne Eriksen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Ja - det er desværre ikke kun islam der har kvindeundertrykkelse med i deres religion. Men kvindeundertrykkelse er den ikke mere en kultur udformet af mænd end religion.

I Danmark har "vi" haft en lang kamp for kvindefrigørelse , som ikke er helt fuldendt endnu.

Som dansker så har du jo set/hørt om forløbet/kampen fra kvindernes valgret, ligestilling med mænd osv.
De muslimske kvinder er også begyndt denne langvarige kamp - held og lykke med den.

Jacob Schmidt, Rikke Nielsen og Pietro Cini anbefalede denne kommentar

Skribenten er jo tydeligvis formet efter HuT, også efter hendes frafald:
"En reform vil kræve en omskrivning af Koranen, og det vil blive fornægtet af enhver retslærd. At man har en blødere tilgang til islam, ændrer ikke på det faktum, at en reform ikke er mulig."

Interessesammenfaldet mellem skribenten og HuT (og ligesindede) er ikke til at tage fejl af - de forærer retten til tolkning til de mest ortodokse muslimer.

Meget rist læsning og ja der er sikkert lang vej endnu for en del i denne kultur.
Men mon ikke der også i det stille er harmoni i kærlighedslivet i muslimske familier og en grøde på vej i den rigtige retning. Jeg er så i tvivl om imamernes reelle magt. "kirkegangen" blandt muslimer e rvist ikke så meget bedre end i de kristne kirker.

Trist læsning og selvfølgelig vigtigt at vi hører skribentens historie.
Jeg er dog stadig tilbøjelig til at tro, at her er mere tale om rådden kultur end religion. Og hvis jeg skal være endnu mere kritisk, så lyder skribenten som en traumatiseret person, der har haft en rigtig dårlig oplevelse, med den forkerte mand, i den forkerte omgangskreds. Altså kan der være tale om kognitiv bias og dermed en subjektiv realitet som skribenten har skabt for sig selv.
Dette er ikke for at underminere skribentens oplevelser, men at generaliserer ud fra personlige oplevelser er ikke på nogen som helst måde objektivt og bidrager negativt til debatten. Det ser vi af og til med personer som står frem, og kritiserer et eller andet på basis af egne oplevelser (f.eks. Ayaan Hirsi og Sara Omar blot for at nævne nogen). Det skal man selvfølgelig lytte til og respektere, men den kan ikke bruges til at tegne et generelt billede af nogen eller noget, medmindre der foreligger en helt klar tendens der kan måles objektivt.
Der hvor jeg stod af, er ved påstanden om at muslimske mænd har ret til at "voldtage" deres kvinder. Det er simpelthen ikke rigtigt. Islam påbyder BEGGE parter i et ægteskab, at opretholde deres ægteskabelige forpligtelser, som nærhed, loyalitet og intimitet. Sex må ikke bruges som et våben eller pressionsmiddel mod den anden part. Og er man i et forhold hvor den ene part ikke vil den anden, jamen så søger man bare om at blive skilt (dette besværliggøres desværre af en manglende officiel islamisk domstol og overlades til baggårds/kælder-imamerne). Den manglende centralisering af Islam, har desværre resulteret i fremkomsten af baggårds/kælder-imamer og fanatiske grupper, som ofte prædiker en Islam der er sovset ind i regressive kulturelle vaner. Det er her at man skal sætte ind.

Søren Porse, Viggo Okholm og Pietro Cini anbefalede denne kommentar

Islam påbyder BEGGE parter i et ægteskab, at opretholde deres ægteskabelige forpligtelser, som nærhed, loyalitet og intimitet. Sex må ikke bruges som et våben eller pressionsmiddel mod den anden part.

Bare det er et klart signal om at manden har ret til sex.
Samtidigt kan det være svært at blive skilt hvis manden er imod det.

Flot velgennemtænkt indlæg, Michael Kamp. Tak for det!

Forestil jer folkekirken stod frem og påbød medlemmerne at dyrke sex som en forpligtigelse !.

Nej Michael Kemp.
Indlægget er ikke gennemtænkt men fortænkt.

Desværre et forsvar for anakronistisk tankegang.

Erik Fuglsang, Lasse Schmidt, Henrik Ovesen, Flemming Olsen, Per Christensen og Jacob Schmidt anbefalede denne kommentar

Et er at slå alle troende, muslimer eller andre, over én kam, hvilket er ganske forkert; Noget andet er at forsvare tåbelige religiøse forskrifter fra svundne tider.
Fundamentalister dyrker religionen rigidt og bogstavtro. Dette desværre i mange tilfælde til skade for andre.

Oplysningsresistente sekularister er desværre i mange tilfælde til skade for andre.

Svend Jespersen

Oplysning, oplysning og endnu mere oplysning om islam. Sådan lyder kravet fra mange, og det kommer fra både muslimske og antimuslimske kredse.

Jeg kan ikke være uenig, men de oplysninger findes faktisk allerede findes i store mængder på nettet og i utallige bøger, og når nogen så tillader sig at mistænkeliggøre Meriam Sejr Vindings motiver eller uden blusel sidestiller islams og andre religioners menneske- og samfundssyn, så tyder det på en alvorlig mangel på vilje til eller ønske om at lave en seriøs tekstanalyse af de websider. Eller måske bare uvidenhed?

For mange, mange år siden blev det påstået, at uvidenhed er roden til alt ondt. I dag lyder det: ”Google is your friend”, så brug det til at søge oplysning. Både tilhængere og modstandere af islam benytter nettet for at kæmpe for deres tolkninger, så gå dog i gang!

På mange måder har jeg mere respekt for Hizb ut-Tahrir end mange andre muslimske grupper. HuT udtaler sig, i modsætning til mange andre, ærligt om det, de føler for deres religion.

Dorte Sørensen

Svend Jespersen ja der er mange oplysninger om islam på nettet - men mange er desværre meget misvisende.
Fx for nogle år siden var der nogle danske islam-kritikere, der gennem gik Koranen og trak alle de skriftsteder frem de kunne bruge til at "slå" muslimerne i hovedet med.
De mangler bare at lave samme øvelse med Biblen , for der er lige så mange skriftsteder som kristne kan stås i hovedet med.

Rikke Nielsen, Viggo Okholm og Pietro Cini anbefalede denne kommentar
Svend Jespersen

Dorte Sørensen.

Hvorfra ved du, at de er misvisende? Fra muslimer?

Hvis jeg ønsker at finde ud af, hvad kommunisme egentlig er for en ting, søger jeg på kommunistiske hjemmesider eller i bøger skrevet af anerkendte kommunister. Hvis jeg vil vide, hvad den katolske tro drejer sig om, læser jeg bøger skrevet af katolikker eller søger på katolske hjemmesider, f.eks. fra Vatikanet. Hvis jeg vil vide, hvad islam står for, læser jeg bøger skrevet af muslimer eller finder hjemmesider, som er forfattet af anerkendte islamiske lærde.

Læsning af den slags skal selvfølgelig kombineres med tekster fra mennesker, som kritiserer islam. Hvis en islamkritiker f.eks. siger: ”Kvinder og mænd har ikke lige rettigheder i islam”, og en muslim modsiger det, så er det selvfølgeligt nødvendigt at finde ud af, om islam mener det samme med ”lige rettigheder”, som vi gør her i Danmark. Har du prøvet det?

Dine ord om, at ”De mangler bare at lave samme øvelse med Biblen” tyder på, at du ikke kender ret meget til den slags.

Jens Flø, Erik Fuglsang og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar

Så er der ellers gang i at forsvare islam via at kritisere kristendommen !
Nå ja; Det er lige så sikkert som "Amen i kirken" at det ville ske.
Det er ulig nemmere for os der kritiserer al rigid religionsdyrkelse. Vi behøver ikke slå krøller på os selv.

PS. Kristendommen bliver kritiseret konstant af venstreorienterede. Islam er mindst lige så tåbelig om end ikke endnu mere. Det kan undre at mange af mine med-venstreorienterede har så travlt med at forsvare islam?.
Hold op med et; Koncentrer jeg om at forsvare muslimers ret til at tro hvad de vil, så længe landes love overholdes.

Jens Flø, Erik Fuglsang og Flemming Olsen anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Svend Jespersen
Vi er enige om at der ligger megen god viden på nettet - problemet er bare at der også ligger meget misinformation og det kan være et problem at skille det ad.

Ja jeg har læst flere bøger om islam og hørt mange indlæg om alle de forskellige tolkninger der findes. Der er mindst lige så mange tolkninger som der findes i de kristne kulturer. Der er nok også flere ligheder mellem islam og kristendommen end der er forskelle. Kvinderne har heller ikke samme rettigheder som mænd i Biblen.
De lige rettigheder som du skriver, at vi har i Danmark , har kvinderne hjulpet af få mænd selv kæmpet for gennem en længere årrække - men sjovt nok er det pludseligt blevet en gammel dansk og kristen værdig i modsætning til Islam.
mvh.

Svend Jespersen

Dorte Sørensen.
Undskyld mit sprogbrug, men din seneste kommentar er, for at sige det pænt, noget gevaldigt sludder. Ja, der kan være meget sludder på nettet, men når ordene kommer direkte fra hestens mund, så kan det ikke være så besværligt ”at skille det ad”. Hvis du kender så meget til ” alle de forskellige tolkninger der findes”, så må du jo også kende alt til, hvor de tolkninger er enslydende og enige?

Din kommentar om kvinders rettigheder i kristendommen vs. dem i islam er skudt helt ved siden af. For det første indeholder kristendommen ikke, som islam, nogle nedskrevne regler om den slags. Kristendommen er ikke en lovreligion, islam er. Prøv f.eks. at gå til din lokale biskop og spørg ham/hende, om det er lovligt for en kvinde at gifte sig uden sin værges tilladelse. Han vil kigge forundret på dig og spørge , hvilket århundrede du befinder dig i. Gå til en imam og stil det samme spørgsmål på vegne af en muslimsk veninde, og du vil helt sikkert få et svar af nogenlunde denne type: ”I sidste ende er det ikke muligt at give en åben tilladelse til, at en kvinde kan gifte sig uden sin walis tilladelse (typisk faren).” Jeg behøver vel ikke oversætte ordet ”wali” for dig?

Måske du alligevel skulle prøve at slå det op på Google. Når du har gjort det, kan du komme tilbage med det tilsvarende ord på ”kristent” for den type person.

Mvh

Kan vi ikke blive enige om, at religion har en tendens til at være dårlig for kvinder?

Pres fra sekulære kræfter kan gøre religioner mere kvindevenlige over tid, men så snart religionen får magt, går det ud over kvinderne igen. Der findes - så vidt jeg ved - ikke et udpræget religiøst land, hvor kvinders rettigheder ikke undertrykkes eller er under solidt pres.

Polen, Iran og Indien er tre eksempler fra tre forskellige religioner. Polen og Iran er i øvrigt glimrende eksempler på, at religion nemt kan komme tilbage og fjerne kvinders tilkæmpede rettigheder. USA bevæger sig i samme retning.

At den danske folkekirke er blevet lidt hyggelig og tandløs er selvfølgelig rart, men vi skal huske, at der stadig er præster, der nægter at give hånd til kvinder. Og det kan hurtigt gå den forkerte vej igen.

Rikke Nielsen, Erik Fuglsang og Carsten Hansen anbefalede denne kommentar

@Carsten Hansen
"Bare det er et klart signal om at manden har ret til sex."
Du læser hvad du vil, ud fra det jeg skrev. Hvordan er det "et klart signal om at manden har ret til sex" når jeg sort på hvidt skriver at BEGGE parter har forpligtelser i et ægteskabeligt forhold? og at man skal afslutte forholdet såfremt en eller begge parter ikke lever op til disse?
Træk lige vejret og forstå det jeg skriver inden du reagerer med din sædvanlige muslim-bashing.

"Samtidigt kan det være svært at blive skilt hvis manden er imod det."
Her er jeg til dels enig med dig men ikke helt, da en muslimsk kvinde sagtens kan gå til en domstol og lade sig skille uden mandens accept. Men qua manglende domstol, er det desværre kun kælder-imamerne kvinderne kan gå til. Den patriarkalske kultur og manglende retsinstanser med hjemmel til islamisk skilsmisse besværliggør desværre sådan en proces.

"Træk lige vejret og forstå det jeg skriver inden du reagerer med din sædvanlige muslim-bashing."

Tak for denne gang.
Du behøver ikke at henvende dig til undertegnede fremover.

Til andre.

Det burde ikke have forbigået seriøse debattører at jeg udelukkende kritiserer fundamentalister/rigide religionsdyrkere af enhver art.
Hvilket også fremgår ganske klart i denne tråd,

Problemerne med den såkaldte" ligestilling" er jo åbenlyse.

1. Manden er , indenfor Islam, højere stillet og kan bestemme; hvilke bogstavtro mænd selvfølgelig retter sig efter.
2. Det er videnskabeligt anerkendt at mænd er langt mere sexfikserede generelt end kvinder. Behovet er større, også for tusinder af år siden.
3. Som bekendt kan manden tiltvinge sig sex mens det straks er vanskeligere for kvinder. Har manden ikke lyst så er det sgutte nemt!.