Klumme

Minoritetsetniske elevers hoveder eksploderer ikke ved eksponering for kontroversielle temaer

Debatten for eller imod Muhammed-tegninger i undervisningen er en unuanceret for eller imod-diskussion, som ikke passer til den virkelighed, jeg møder i klasseværelserne. Begge fløje undervurderer undervisernes evner og de studerendes potentiale, skriver diversitetskonsulent Fahad Saeed i dette debatindlæg
Den nationale samtale om Muhammed-tegningernes plads i undervisningen er endt som en skudduel med to fløje. Denne skudduel skaber en alt for snæver ramme for debatten, skriver diversitetskonsulent Fahad Saeed i dette debatindlæg.

Den nationale samtale om Muhammed-tegningernes plads i undervisningen er endt som en skudduel med to fløje. Denne skudduel skaber en alt for snæver ramme for debatten, skriver diversitetskonsulent Fahad Saeed i dette debatindlæg.

Mikkel Østergaard/BAM/Ritzau Scanpix

Debat
9. november 2020

Enten skal man gøre det, eller også skal man ikke. Den nationale samtale om Muhammed-tegningernes plads i undervisningen er endt som en skudduel med to fløje, der enten er for obligatorisk brug af satiretegningerne på uddannelserne eller mener, der bør nedlægges forbud mod at vise dem. Skudduellen skaber en alt for snæver ramme for debatten, der slet ikke passer til den virkelighed, jeg personligt har mødt i de danske klasseværelser.

Retten til at bestemme, hvad man viser eller ikke viser, bør ligge i den enkelte undervisers hænder. For ikke to klasseværelser er ens. Gør vi det til en principsag om den uknægtelige ytringsfrihed, undervurderer vi både undervisernes evner og de studerendes potentiale.

Når jeg mener, jeg kan udtale mig i så følsom og polariseret en debat, er det, fordi jeg som oplægsholder selv har stået i undervisningslokalerne i både folkeskoler, gymnasier og højere uddannelsesinstitutioner. I mere end 100 klasseværelser har jeg talt om det, der på embedsmandssprog kaldes kontroversielle temaer.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Eva Schwanenflügel

Såfremt det skulle være et krav i undervisningen at fremvise de famøse tegninger, bevæger man sig paradoksalt over i tvang - ytringspligt- og ikke frihed.

Det bør selvfølgelig være op til den enkelte lærer, hvordan undervisningen gribes an.

Godt indlæg, tak for det.

Rolf Andersen, Claus Nielsen, Rikke Nielsen, jens christian jacobsen, Christian Mondrup, Per Klüver, Ole Meyer, Lisbeth Glud, Karsten Aaen, Steffen Gliese, ingemaje lange, Karen Grue og Hanne Utoft anbefalede denne kommentar

"Debatten for eller imod Muhammed-tegninger i undervisningen er en unuanceret for eller imod-diskussion, som ikke passer til den virkelighed, jeg møder i klasseværelserne."

Problemet er måske at medierne og vore politikere er afhængige af sort/hvide perspektiver på tingene - ellers får man hverken solgt sine 'nyheder' og markeret sig i markedet - eller taget handlekraftige, endorfindrivende og karriereudviklende beslutninger.

Rolf Andersen, kjeld hougaard, Rikke Nielsen, Gert Romme, Per Klüver, Lisbeth Glud, Karen Grue og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

Problemet ved at lægge det i den enkelte undervisers hænder, er, at den enkelte underviser ikke altid er kompetent i en grad, at man bør lægge afgørelsen i dennes hænder.

"Retten til at vise" er vi alle enige om eksisterer. "Pligten til at vise" er noget, der sætter den enkelte underviser i en situation så svær, at man ved at insistere på "pligt" fremfor "ret" sætter underviseren i en situation, der underminerer dennes "ret" i en grad, der ikke er et frit samfund værdigt.

Paradoksalt nok.

Claus Nielsen, Per Klüver, Eva Schwanenflügel, Lisbeth Glud, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Hanne Utoft og Karen Grue anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Ja, klart og velformuleret indlæg.
Dernæst et lille memento til alle jer i denne tråd, der endnu engang skelner mellem ret til at vise tegningerne og pligt til at vise dem - og afviser sidste. Enig, MEN hvad vil I stille op, hvis emnet Muhammedtegninger gøres til pensum? Det er der mange tegn på kommer til at ske på et tidspunkt for folkeskolen. Eller hvis politikerne i forlængelse af et fast pensum i folkeskolen undlader at nævne Muhammedtegninger? Fordi det jo ikke skal være en pligt...
Er det en udfoldelse af ytringsfriheden? Er det et tilstand I vil bifalde?

Det underlige med diskussionen om pligten til at vise tegningerne frem, er at alle elever da er kvikke nok til at google sig frem til dem, hvis de virkelig vil se dem.

Rolf Andersen, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar

@Dvid Zannaro

.. helt enig. Og så er det jo kun godt med en fornuftig skolelærer, der kan forklare historien og sammenhængen bag tegningerne. Dét ville være god undervisning.

@David .. undskyld :)