Kommentar

Der er en mobbekultur på mange arbejdspladser. Bekæmp den på linje med sexismen

Der er blevet sat fokus på sexisme på arbejdspladserne i toppen af hierarkiet. Men der skal også fokuseres på den grove mobning, der finder sted på arbejdspladser i lavere socialklasser. Her er der nemlig ofte inkompetent ledelse og dårligt arbejdsmiljø, skriver kandidat i pædagogisk antropologi Annika Gaard i dette debatindlæg
Debat
12. november 2020

Debatten om sexisme omhandler den øverste del af hierarkiet på det danske arbejdsmarked. Magtfulde mænd med bagdelen solidt plantet i lædersofaen har krænket unge kvinder.

Længere nede i hierarkiet finder vi voksenmobningen, som stortrives i de typiske kvindefag. Her er det gribbene, der kan holde sig svævende oppe i hierarkiet, der hakker ned på de kolleger, der har hjerterne fulde af gode intentioner.

I psykisk krævende job er man i tæt kontakt med andre mennesker hele dagen, man står til rådighed og skal dække alles behov.

Derudover samarbejder man med sine kolleger i forhold til planlægning og udførelse af arbejdet. Det er altafgørende at have et godt og anerkendende kollegialt samarbejde og en ledelse, der behandler en ordentligt.

Det sker desværre ikke altid.

Den vigtigste videnskabelige pointe om mobberen er, at der ikke findes en ond mobber, men en ond kultur. Det gør sig også gældende inden for voksenmobning, som foregår på arbejdspladser med dårligt arbejdsmiljø og inkompetent ledelse.

Mobbeofferet er typisk en ny eller meget ambitiøs medarbejder, der i forsøget på at udføre et godt stykke arbejde og at udvise samarbejdsevner spørger sine kolleger eller ledelse til råds. Det er tegn på svaghed i et dårligt arbejdsmiljø og arnestedet for den form for mobning, hvor mobbeofferet konstant bliver udsat for kontrollerende bemærkninger og irettesættelser af mobberen.

I de grelleste eksempler opstår der en alliance mellem mobber og ledelse. Mobberen får tildelt tillidsposter og endnu mere magt. Inkompetente ledere hopper med på bølgen, ser et let offer, og mobningen fortsætter på et højere plan.

Jeg håber, at mit indlæg kan være med til at skubbe sexismedebatten i en retning, hvor vi ser på arbejdsforholdene for samtlige sociale klasser og ikke blot for de privilegerede i toppen af hierarkiet.

Lad os stå sammen og holde afstand til magtfulde mænd, inkompetente ledere, voksenmobning, sexisme og dårligt arbejdsmiljø.

Annika Gaard er kandidat i pædagogisk antropologi

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Magtfulde kvinder som dårlige ledere er altså også et problem i alle ender af fødekæden - tvinger mit indre mig til at skrive.
Vi mænd er de største syndere, når det kommer til magtmisbrug af enhver art, men vi er altså ikke alene om det - kvinder kan være ligeså store svin eller skiderikker.

Så rigtigt og vigtigt at huske.