Klumme

Politik er 90 procent ønsketænkning, der ikke kan holde til mødet med virkeligheden

I snart 50 år har jeg prøvet at overbevise mig selv om, at politisk engagement ikke bygger på fantasier. Det er ikke rigtigt lykkedes mig, skriver David Rehling i denne klumme
Et aktuelt eksempel på ønsketænkningens magt er disse dages USA, hvor et flertal af præsident Donald Trumps republikanske tilhængere fastholder, at Trump ’i virkeligheden’ vandt valget, og at kun »massiv svindel« kan sætte Joe Biden i Det Hvide Hus.

Et aktuelt eksempel på ønsketænkningens magt er disse dages USA, hvor et flertal af præsident Donald Trumps republikanske tilhængere fastholder, at Trump ’i virkeligheden’ vandt valget, og at kun »massiv svindel« kan sætte Joe Biden i Det Hvide Hus.

Debat
18. november 2020

Jeg blev utilpas, da Kaare sagde det. Sætningen lød ikke rar, men Kaare havde som oftest fat i sandheden. Kaare var en af mine forbundsfæller i studieårenes kamp mod 1970’ernes uhæmmede universitetsmarxisme. Kaare var historiestuderende af den skeptisk-kyniske skole. Han havde været formand for Konservativ Ungdom på sin hjemegn; hans mor var konservativ udvalgsformand i kommunen, og hans far var knyttet til Forsvarets Efterretningstjeneste. Kaare havde ballast til at gøre iagttagelser.

Vi havde i vores antimarxistiske studentergruppe diskuteret, hvorfor så meget slog fejl for beslutningstagere, herunder den daværende 1968-71 VKR-regering, ledet af statsminister Hilmar Baunsgaard (R).

Det, Kaare sagde, var:

»Politik – det er 90 procent ønsketænkning.« Som altså ikke kan holde til mødet med virkeligheden.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Hej David Rehling, - rart at det er ved at gå op for dig, at de radikale ikke er så "yndige". Jeg har også stemt radikalt men for mange år siden. Nu er det et af de partier, jeg bryder mig mindst om, - på grund af deres "hellighed", den skingre tone, og ikke mindst fordi deres sociale engegement er gået fløjten for længe siden, jf din bemærkning om Thorningregeringen. Ven lig hilsen

John Scheibelein, Poul Erik Pedersen, Claus Bødtcher-Hansen og Christian De Thurah anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

@David Rehling

USA en fejlslagen stat ??

Det kommer vel an på, hvad der menes med en fejlslagen stat.

Du refererer til Weimar Republikken - og så tænker man straks på et diktatur.

Jeg tror ikke på, at USA er på vej til at blive et diktatur -
delstaterne har al for stor indflydelse på udviklingen,
og mange delstater så gerne Washington hen, hvor peberet gror.

Men USA kan sagtens blive uregerligt på Forbundsniveau -
og er det vel allerede på lange stræk.

Repræsentanternes Hus så det Under Nancy Pelosi som en ædel pligt, at forhindre Donald Trump i at få noget som helst gennemført - og Senatet havde tilsvarende indstilling overfor Barack Obama.

Hvis Republikanerne bevarer flertallet i Senatet får Joe Biden svært ved at få noget igennem Kongressen.

Christian De Thurah

Jeg tror, vi er ikke så få, der har været igennem en lignende proces, omend den nok for nogle af os er gået lidt hurtigere.

Hvis man vil forandre verden, må man starte med at bruge sin fantasi til at forestille sig den anderledes. Ellers bliver det bare en reproduktion af status quo.

Kent Bajer, Christian Mondrup, Arne Albatros Olsen, Poul Erik Pedersen og Claus Bødtcher-Hansen anbefalede denne kommentar
Ilja Wechselmann

At med akribi erklære sig selv obsolet og udstille usamtidigt tunnelsyn er en geronts privilegium frem for at skulle tage tingene en ad gangen og hver for sig og derved vise alvorligt engagement i vores tid. En sammenblanding af politiske fænomener og begivenheder fra forskellige tider gør ikke hverken en historiker eller en politolog. Dertil kræves der dybde og analyse. Her får den arme læser en samling godtkøbs-betragtninger som var det fra en butik med ophørsudsalg.

Piketty har om nogen fået os til at indse, at vi ikke skal lade os narre af den herskende fortælling der siger, at tingene er som de er og, at de ikke kan laves om. Så lad os komme i gang med at beskrive fremtiden. Drømmere overgår virkeligheden.

Drømmen om et demokratisk land lever stadigvæk i USA, men virkeligheden trænger sig på. Hvilke samfundsgrupper vil de næste fire år få flere penge ud af valget i USA, og hvem vil få færre?

Hvordan laver man et kup imod demokratiet? Jo en håndfuld i toppen af hvert politisk parti sørger for, at kun dem som ligner dem selv, står på listen til folketingsvalgsvalg. Det var det som skete herhjemme ved Folketingsvalget i 2019. Over halvdelen af folketingsmedlemmerne er akademikere, mens kun otte procent af befolkningen er. Det repræsentative demokrati er kuppet. Vågn op!