Kommentar

Social- og sundhedsassistent: Vi er skarpere end nogensinde og fortjener den løn, vi får

Det klæder ikke en sygeplejerskestuderende at tale ned om social- og sundhedsassistenternes uddannelse og kritisere den løn, vi får, skriver social- og sundhedsassistent i dette debatindlæg
Debat
24. november 2020

I Information den 19. november skriver sygeplejerskestuderende Ann-Louise Lynggaard Olesen, at »vi svigter de ældre, når det er for let og for velbetalt at uddanne sig til sosu-hjælper«.

Olesen skyder med skarpt mod faggrupperne, som hun kalder for »sosu’er« – men det er der ikke noget, der hedder. Det hedder social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent. Det er en glidebane at tale nedladende om andres uddannelser, men det bekymrer tydeligvis ikke Olesen. Især når det fremstår som andenhåndsviden, hun har.

Olesen er måske ikke klar over, at social- og sundhedshjælper- og social- og sundhedsassistent-uddannelserne er erhvervsuddannelser, og at sygeplejerskeuddannelsen er en bacheloruddannelse. Deri ligger forskellen i, at hun modtager SU, hvorimod os, der har læst de andre uddannelser, får elevløn. Vi indgår samtidig med uddannelsesaftalen i et ansættelsesforløb.

I modsætning til min faggruppe har sygeplejerskestuderende flere klare fordele under praktikken: Vi arbejder fuldtid. Sygeplejerskestuderende har studiedage, som de delvist selv kan administrere, og de indgår som studerende ikke i normeringen. Det skyldes, at de ikke har indgået et ansættelsesforløb, men modtager SU.

Dernæst er det ikke alle i min faggruppe, som kan få voksenelevløn. Det kræver, at man har haft ét års relevant beskæftigelse inden for de seneste fire år. Har man ikke oparbejdet den erfaring, kan man ikke få voksenelevløn.

Jeg ønsker som social- og sundhedsassistent ikke at skyde med skarpt efter mine sygeplejerskekolleger. De er for mig en fantastisk gruppe at sparre og arbejde sammen med, og det går sådan set også den anden vej. I praksis arbejder vi alle som et team for borgerne.

Olesen nævner også, at der skal stilles højere krav på uddannelsen. Der er de seneste år allerede sket et markant løft i uddannelsesniveauet, og de kommende social- og sundhedsassistenter og social- og sundhedshjælpere kommer efter endt uddannelse ud på arbejdsmarkedet skarpere end nogensinde før.

Svend Arne Hansen, social- og sundhedsassistent

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her