Kommentar

Unge mennesker skal introduceres til redaktionelle medier for at blive kritiske medborgere

Det har aldrig været nemmere at finde gratis informationer, men samtidig er samfundsfagslærernes adgang til troværdige medier blevet begrænset, skriver samfundsfagslærer Johanne Littrup, der bakkes op af 153 samfundsfagslærere fra hele landet
»De store danske private medier har faktisk brug for samfundsfagslærerne til at lære unge mennesker om værdien af solid dansk journalistik,« skriver samfundsfagslærer Johanne Littrup. Arkivfoto.

»De store danske private medier har faktisk brug for samfundsfagslærerne til at lære unge mennesker om værdien af solid dansk journalistik,« skriver samfundsfagslærer Johanne Littrup. Arkivfoto.

Jakob Dall

Debat
16. november 2020

Samfundsfagslærerne på landets ungdomsuddannelser arbejder hver eneste dag med at klæde unge mennesker på til at forstå demokrati, politik, økonomi og hvordan mennesker i Danmark lever på forskellig vis. For at løse denne opgave er vi helt afhængige af nem adgang til troværdige og seriøse materialer.

Det har aldrig været nemmere at finde gratis informationer og underholdning i alle døgnets 24 timer, men de gratis informationer på internettet er på ingen måde tilstrækkelige, og derfor har vi brug for adgang til de danske redaktionelle mediers artikler.

Frem til 2018 havde vi et utroligt godt værktøj til dette i form af Skolernes Database (kendt som SkoDa), som blev forvaltet af Undervisningsministeriet, og som indeholdt en række arkiver, lærere på ungdomsuddannelserne meget flittigt benyttede, herunder mediearkivet Infomedia. For samfundsfagslærere er især Infomedia en sand guldgrube, når vi skal finde seriøse artikler om aktuelle samfundsemner, som kan bruges direkte i undervisningen.

Kan miste adgang i 2021

Desværre lukkede Undervisningsministeriet SkoDa-databasen med udgangen af 2018 på trods af protester fra både rektorerne på landets gymnasier og en lang række faglige foreninger, herunder samfundsfagslærerne. Argumentet fra ungdomsuddannelserne var, at SkoDa var et skatkammer, som i årevis har fungeret som et onlinebibliotek med troværdigt materiale for ungdomsuddannelserne, men denne indvending vandt desværre ikke genklang.

Efter SkoDa lukkede, er gymnasieskolerne gået sammen om en fælles løsning om adgang til Infomedia via Ungdomsuddannelsernes Licensservice som forvaltes af Det Kongelige Bibliotek. Denne fælles løsning er dog væsentlig dyrere og skal løbende genforhandles mellem Ungdomsuddannelsernes Licensservice og Infomedia, hvorfor samfundsfagslærerne nu står med en usikkerhed om, hvorvidt vi mister adgang til Infomedia allerede i 2021 med de igangværende forhandlinger.

Traditionelle medier under pres

Det er et paradoks, at samfundsfagslærerne begrænses i deres adgang til den grundige, seriøse journalistik, da de store danske private medier faktisk har brug for samfundsfagslærerne til at lære unge mennesker om værdien af solid dansk journalistik, da mange af vores elever ikke læser aviser, men i overvejende grad får deres nyheder og informationer fra den sociale medieverden.

At danske medier er udfordret af de såkaldt gratis informationer på nettet analyseres grundigt i en rapport udarbejdet for Kulturministeriet fra 2017 om »Globaliseringen af den danske mediebranche«. I denne rapport konkluderes det, at store udenlandske teknologivirksomheder i dag har afgørende indflydelse på de teknologiske, distributionsmæssige og forretningsmæssige standarder i den danske mediebranche – herunder hvilket indhold der produceres, for eksempel nyheder. Samtidig betaler de udenlandske teknologivirksomheder ikke én eneste krone for journalistik – de viderebringer blot andres journalistiske materiale på deres platforme. Resultatet bliver således færre penge til solid, kritisk journalistik, som er så vigtig for et velfungerende demokrati.

Denne udvikling, hvor danske mediebrugere bevæger sig væk fra de redaktionelle danske medier og over til udenlandske sociale medieplatforme, kan i allerhøjeste grad ses blandt elever på landets ungdomsuddannelser.

Derfor har samfundsfagslærere brug for nem og ubegrænset adgang til troværdigt materiale om både de emner, som eleverne møder i deres sociale medieverden, og de mange vigtige samfundsemner, som eleverne ikke møder der. I dag er den sidstnævnte opgave næsten endnu vigtigere for os som samfundsfagslærere, da mange elever har brug for grundlæggende viden om det danske samfund og demokrati.

Dog er vi som samfundsfagslærere optimistiske, for heldigvis er unge mennesker lige så nysgerrige som altid. Og de vil rigtig gerne lære om verden – herunder deres egen medieverden – så vi skal nok få lært eleverne at være kritiske mediebrugere og fornuftige samfundsborgere.

Men vi har brug for gode værktøjer – og de senere år er disse værktøjer blevet forringet. Konsekvensen af dette kan desværre betyde, at vi får sværere ved at hjælpe unge mennesker til at finde vej i informationsjunglen og udvikle en selvstændig, kritisk evne til at vurdere og træffe beslutninger både i deres eget liv og i det danske demokrati.

Johanne Littrup, Samfundsfagslærer på Gentofte Studenterkursus

Medunderskrivere: 153 samfundsfagslærere fra hele landet

  1. Anders Midtgaard, Viborg Gymnasium.

  2. Anja Becher Andresen, Fredericia Gymnasium.

  3. Anna Østergaard, Haderslev Katedralskole.

  4. Bente Bisgaard, Horsens HF og VUC.

  5. Bjørn Bøgh Simonsen, VUC Djursland.

  6. Cecilie Gabel Preuss, Rybners Gymnasium.

  7. Christian Rye Hougaard, Egaa gymnasium.

  8. Christoffer Bredsgaard, Støvring Gymnasium.

  9. Jan Friis, Syddansk Erhvervsskole.

  10. Jon Urskov Pedersen, Egaa Gymnasium.

  11. Jytte A. Jørgensen, Horsens Gymnasium og HF.

  12. Kira Kopp Mortensen, Thisted Gymnasium.

  13. Kirstine Gade, Horsens Gymnasium og HF.

  14. Klaus Holleufer, Skanderborg Gymnasium.

  15. Lasse Blichfeldt Hansen, Struer Statsgymnasium.

  16. Linda Bettina Petersen, Rosborg Gymnasium og HF.

  17. Louise Dam Vildbrad, Egaa Gymnasium.

  18. Louise Wulff, Bjerringbro Gymnasium.

  19. Mads Bager, Aarhus Gymnasium Tilst.

  20. Mads Peter Fuglsang, Egaa Gymnasium.

  21. Maja Højmark, Bjerringbro Gymnasium.

  22. Maja Kieffer Pedersen, Skive Gymnasium.

  23. Martin Schrøder, Haderslev Katedralskole.

  24. Marvin Ochsenfarth, Det Blå Gymnasium Sønderborg.

  25. Mette Schack Karlsen, Holstebro Gymnasium og HF.

  26. Michael Petersen, Silkeborg Gymnasium.

  27. Morten Damsgaard-Madsen, Egaa Gymnasium.

  28. Morten Winther Bülow, Aarhus Katedralskole.

  29. Niels Jensen, Odder Gymnasium.

  30. Niels Magnus Christensen, Nørresundby Gymnasium og HF.

  31. Ole Staun, Sønderborg Statsskole.

  32. Pernille Bach Steffensen, Viby Gymnasium.

  33. Preben Kjærulff, Skive Gymnasium.

  34. Rune Simonsen, Rønde Gymnasium.

  35. Rune Valentin Hansen, Egaa Gymnasium.

  36. Selma Vidimlić Schrøder, Holstebro Gymnasium og HF.

  37. Stine Friis Mortensen, Egaa Gymnasium.

  38. Susanne Dencker Larsen, IBC Kolding.

  39. Søren Krogh Jensen, Dronninglund Gymnasium.

  40. Søren Peter Iversen, Sønderborg Statsskole.

  41. Søren Rasmussen, Skanderborg Gymnasium.

  42. Tanja Berle, Vejlefjord Gymnasium.

  43. Thomas Arum, HF og VUC Fredericia.

  44. Tina Rydal, Egaa Gymnasium.

  45. Troels Skytte Sigmann, Uddannelsescenter Holstebro (UCH).

  46. Jakob Sinding Skött, Nyborg Gymnasium.

  47. Jesper Hjarsbæk Rasmussen, Nyborg Gymnasium.

  48. Lisbeth Møller, Nordfyns Gymnasium.

  49. Malene Korsgaard, Fyns HF.

  50. Maria Roug Winther, Svendborg Gymnasium.

  51. Marie-Louise Bach, Nyborg Gymnasium.

  52. Martin Madsen, Svendborg Gymnasium.

  53. Morten Rudfeld Henriksen, Middelfart Gymnasium & HF.

  54. Nerma D. P. Aedo, HF & VUC FYN Odense.

  55. Niels Becher Johannesen, Svendborg Gymnasium.

  56. Rasmus Snitkjær Nielsen, Nordfyns Gymnasium.

  57. Stefan Gram Jørgensen, HF & VUC Fyn, Nyborg.

  58. Thomas Christensen, Nyborg Gymnasium.

  59. Thomas Ohnesorge, Mulernes Legatskole.

  60. Ulla Jeppesen, Social- og sundhedsskolen Fyn.

  61. Anders Stausholm, Nykøbing Katedralskole.

  62. Bettina Hestbek, Nykøbing Katedlskole.

  63. Johanne Marie Nørrelund Rasmussen, Nakskov Gymnasium og HF.

  64. Leise Buhl Jensen, Maribo Gymnasium.

  65. Jonas Berthelsen, VUC Storstrøm.

  66. Michael Welling, Nykøbing Katedralskole.

  67. Trine Paludan, Maribo Gymnasium.

  68. Anders B. Vinther, Virum Gymnasium.

  69. Anders Kahr-Højland, Christianshavns Gymnasium.

  70. Anders Mads Jansen, Hvidovre Gymnasium og HF.

  71. Anette Damm Scheuer, Virum Gymnasium.

  72. Anna Stautz, KBH Syd.

  73. Anne Sofie Fuglsang-Damgaard, Solrød Gymnasium.

  74. Anne Østergaard, Roskilde Gymnasium.

  75. Annette Nordstrøm Hansen, Gefion Gymnasium.

  76. Bettina Bjernø, Virum Gymnasium.

  77. Birgit Hamming, H.C. Ørsted Gymnasiet.

  78. Bolette Holmberg Anisimov, Roskilde Gymnasium.

  79. Britt Parsberg Jakobsen, Ordrup Gymnasium.

  80. Carina Pedersen, Roskilde Katedralskole.

  81. Carl Fuglsang-Damgaard, Herlev Gymnasium og HF.

  82. Christian Illum, Gladsaxe Gymnasium

  83. Christian Paulin, Høje-Taastrup Gymnasium.

  84. Christoph Burmester, Ørestad Gymnasium.

  85. Ditte Burmeister, KVUC.

  86. Erik K. Ahlgreen, Borupgaard Gymnasium.

  87. Helene Caprani, Midtsjællands Gymnasium.

  88. Gitte Hansen, Midtsjællands Gymnasium.

  89. Georg Polke, Næstved Gymnasium og HF.

  90. Henning Romme Lund, Roskilde Gymnasium.

  91. Henrik Nilsson, Birkerød Gymnasium, HF & IB.

  92. Hubert Mørch, Roskilde Gymnasium.

  93. Inge Berg Madsen, Rungsted Gymnasium.

  94. Inge Støttrup, Gladsaxe Gymnasium.

  95. Jacob Sølgaard, Nærum Gymnasium.

  96. Jakob Dahm Jensen, Frederiksberg Gymnasium.

  97. Jakob Thiemann, Akademisk Studenterkursus.

  98. Jan Nielsen, Gentofte Studenterkursus

  99. Jens Lander-Olsen, Frederiksborg Gymnasium og HF.

  100. Jens Andersen, Hillerød Tekniske Gymnasium.

  101. Jesper Sheikh Larsen, Virum Gymnasium.

  102. Jonas Paludan, Roskilde Gymnasium.

  103. Kasper Hansen, Hvidovre gymnasium og HF.

  104. Katrin Nørtoft Jensen, Sankt Annæ Gymnasium.

  105. Kirsten Elisabeth Lauritsen, Virum Gymnasium.

  106. Kristian Helmersen, Roskilde Katedralskole.

  107. Laila Piilgaard, Herlev Gymnasium og HF.

  108. Lars Frederiksen, Roskilde Katedralskole.

  109. Lars Høyer Holmqvist, Espergærde Gymnasium & HF.

  110. Lene Bach Nielsen, Akademisk Studenterkursus.

  111. Lone Gunbak, Aurehøj Gymnasium.

  112. Mads Feodor Nilsson, Stenhus Gymnasium.

  113. Mai Møller Nielsen, Aurehøj Gymnasium.

  114. Majbrit Libak Rasmussen, Gladsaxe Gymnasium.

  115. Malene Brønd, Roskilde Katedralskole.

  116. Maria Francisca Gavilan, Roskilde Gymnasium.

  117. Marie Helene Krogsøe, Himmelev Gymnasium.

  118. Maria Helmberger, Stenhus Gymnasium.

  119. Marie Berg Carlsen, Aurehøj Gymnasium.

  120. Martin Ludvigsen, Gladsaxe Gymnasium.

  121. Martin Wildenschild, Gefion Gymnasium.

  122. Martin Wissing Jensen, Gladsaxe Gymnasium.

  123. Mia Munch, Espergærde Gymnasium.

  124. Michael Bech Lauridsen, Niels Brock.

  125. Michael Kirkeby Salbo, Øregård Gymnasium.

  126. Mikkel Marienlund, Stenhus Gymnasium.

  127. Morten Hansen, Det frie Gymnasium.

  128. Morten Hansen, Rysensteen Gymnasium.

  129. Niklas Kristensen, Greve Gymnasium.

  130. Peter Brøndum, Øregård Gymnasium.

  131. Peter Gøtzsche, Gladsaxe Gymnasium.

  132. Peter Jacobsen, Ordrup gymnasium.

  133. Pia Nørgaard, Nørre Gymnasium.

  134. Ras Tind Solvig Jansen, Niels Steensens Gymnasium.

  135. Rasmus Rask Jepsen, Øregård Gymnasium.

  136. René Skov Lomholt, Espergærde Gymnasium.

  137. Rikke Krag Christensen, Vestskoven Gymnasium.

  138. Sanne Fournaise Loft, Høje-Taastrup Gymnasium.

  139. Sofie Hertz, Gl. Hellerup Gymnasium.

  140. Steffen Skov Olesen, Københavns VUC.

  141. Stine Nygaard Jakobsen, Gefion Gymnasium.

  142. Søren Lind, Aurehøj Gymnasium.

  143. Søren Rygaard Jensen, Roskilde Katedralskole.

  144. Søren Thygesen, Frederiksberg Gymnasium.

  145. Søren Torbjørn Svendsen, Greve Gymnasium.

  146. Thomas Fischer Biede, Frederiksberg Gymnasium.

  147. Thomas Holm Monberg Jensen, HTX Gastro Science.

  148. Tine Studstrup, Espergærde Gymnasium og HF.

  149. Tony Kabongo-Bentzen, Roskilde Katedralskole.

  150. Torben Kirk, Næstved Gymnasium og HF.

  151. Trine Skov Bjerregaard, Midtsjællands Gymnasium.

  152. Ulla Damsager, Rysensteen Gymnasium.

  153. Ulrik Høgsbro, Helsingør Gymnasium.

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torsten Jacobsen

Hvem ejer Infomedia?

Det er vist mediekonglomeraterne JP/Politikens Hus og Berlingske Media.

Hvem ejer JP/Politikens Hus?

Et par fonde, såmænd, der såmænd ikke kunne drømme om noget som helst..andet end da at bringe et dagblad i print i ny og næ..

Hvem ejer Berlingske Media?

Det er vist nok et eller andet lille firma nede i Belgien, som ingen anden interesse har, end netop den at sikre dansken den absolut mest direkte og ufiltrerede adgang til verdens begivenheder..

De ejer Infomedia, såmænd! Men ikke for at pine penge ud af nogen! Nej, gud fri mig vel da! Hvad har pressefrihed og vidensgørelse i et helt samfund dog med profit at gøre..nærmest ingenting..;)

Jonas Kolodziej, Hanne Utoft og Trond Meiring anbefalede denne kommentar

Jeg er helt enig i synspunkterne i dette indlæg: Der bør være adgang til troværdige medier i undervisningen. Indtil en aftale er forhandlet på plads med Infomedia, så er undervisere jo velkomne til at bruge de medier, som ikke har adgangsbegrænsning, men stadig har et uafhængigt journalistisk og redaktionelt bearbejdet produkt. Hos Globalnyt.dk har vi 50.000 helt gratis artikler i arkivet og man kan som underviser tre gange om ugen få de væsentligste internationale nyheder via mail nyhedsbreve. Se mere her: https://globalnyt.nu/

@Torsten Jacobsen
Jo, jo selvfølgelig er der også kommercielle interesser i det her. Men i tilfældet Infomedia er det en forretningsmodel, der bygger på at give adgang til, overvåge og filtrere redaktionelt indhold fra samtlige redigerede medier i DK, hvilket selvsagt kan være nyttigt i en masse sammenhænge. Og vel ikke mindst når gymnasieelever skal forsøge at finde en eller anden form for fodfæste i den kakofoniske mediestøj.

Torsten Jacobsen

René Arestrup,

Jeg er helt enig. Derfor undrer det mig da også, at Infomedia ikke stilles gratis til rådighed for landets uddannelsesinstitutioner. At snoldede belgiske foretagender således tillades at opkræve en afgift på informations- og vidensdeling i det danske samfund..