Kommentar

27 kommende statsborgere: Vi vil ikke inddeles i et A- og et B-hold

Dansk Folkeparti vil afskære alle borgere fra muslimske lande fra dansk statsborgerskab. Det er i strid med menneskerettighederne, men alligevel har Mattias Tesfaye udleveret en liste over disse ansøgere som »teknisk bistand«. Det vil vi ikke finde os i, skriver 27 kommende danske statsborgere i dette debatindlæg
Udlændinge- og integrationsminister, Mattias Tesfaye (S), lod sit ministerium udlevere en liste over borgere fra muslimske lande og har betegnet det ’teknisk i bistand’. Listen er både en svinestreg og en farlig udhuling af borgernes ret til ligebehandling, skriver 27 kommende danske statsborgere i dette debatindlæg.

Udlændinge- og integrationsminister, Mattias Tesfaye (S), lod sit ministerium udlevere en liste over borgere fra muslimske lande og har betegnet det ’teknisk i bistand’. Listen er både en svinestreg og en farlig udhuling af borgernes ret til ligebehandling, skriver 27 kommende danske statsborgere i dette debatindlæg.

Mads Claus Rasmussen

Debat
19. december 2020

Vi, der står bag dette debatindlæg, hører til de næsten tretusind borgere, som kan glæde sig til at blive danskere ganske snart. Folketinget har tildelt os statsborgerskabet ved 3. behandling af lov L 73 den 18. december.

I lovteksten kan enhver læse vores navne samt tilhørende fødselsår, hjemkommune og herkomstland, tilknyttet et nummer fra 1 til 2944. Alle har vi opfyldt samtlige betingelser for statsborgerskab, som (normalt) består i ni års bopæl her i landet, en bestået indfødsrets- og sprogprøve, status som selvforsørgende, en ren straffeattest samt ingen gæld til det offentlige.

Dansk Folkeparti gjorde sig under lovbehandlingen bemærket med et ændringsforslag, som blev afvist, men stadig fortjener opmærksomhed. Det gik ud på, at alle allerede godkendte ansøgere fra lande med muslimsk befolkningsflertal skal frasorteres. DF’s Marie Krarup anfører i forslaget helt konkret 47 lande fra Albanien til Yemen. Mere åbenlyst lovstridig diskrimination kan vel næppe tænkes.

Som »nydanskere« fra alle verdenshjørner med alle mulige religiøse overbevisninger – eller helt uden – kan vi grine, sukke, bande eller råbe højt af dette forslag. Men vi vil i hvert fald ikke tie stille over for en sådan foragt for ganske almindelig anstændighed og retsstatens grundlæggende principper.

Liste af B-lande

Heldigvis var der ikke den fjerneste chance for, at forslaget ville opnå et flertal i Folketinget. Dansk Folkeparti prøver at lokke vælgere tilbage fra Nye Borgerlige i deres kapløb om, hvem der kan udtænke den mest brutale udskamning af muslimske borgere.

Dansk Folkeparti vil tilsyneladende forsøge at matche Nye Borgerliges forrykte forslag om at udelukke »alle troende muslimer« og alle ansøgere fra muslimske lande fuldstændig fra dansk statsborgerskab.

Udlændinge- og integrationsminister, Mattias Tesfaye (S), har reageret afvisende på baggrund af justitsministeriets henvisning til Danmarks forpligtelser over for den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

Han skrev for nylig i et svar til et udvalgsspørgsmål fra Marie Krarup: »Jeg er ikke tilhænger af et samfund, hvor rettigheder er defineret af vores religiøse baggrund.«

Det er vi i den grad enige i. Desto større var vores forundring over, at ministeren i sit svar til Krarup gjorde den religiøse baggrund for hver eneste af os, der kommer fra et land med muslimsk befolkningsflertal, offentligt tilgængelig ved at opliste alle numre tilhørende de berørte.

Enhver kunne nu sammenligne med lovforslaget: Hvilket navn med hvilket fødselsår og fra hvilken kommune, der blev sorteret under kategorien »muslimsk«. Vedkommende kunne sagtens være buddhist, hindu, ateist eller kristen, men altså tilhørende den af Dansk Folkeparti uønskede kategori af B-lande med muslimsk flertal.

’Teknisk bistand’

Ministeren begrundede denne udskamningsliste, som han havde ladet sit ministerium udarbejde på Dansk Folkepartis forespørgsel, som »teknisk bistand« til, at DF kunne fremsætte sit ønskede ændringsforslag. Listen var ifølge Tesfaye udarbejdet »for god ordens skyld« på trods af regeringens udtrykkelige stillingtagen: nemlig at eksklusion af ansøgere fra listen ville være ulovlig.

Men hvorfor så lave den? Os direkte berørte læser den som en sejr for Dansk Folkeparti, som herved opnår partiets mål: at få udstillet de uønskede ansøgere med navn og herkomstland.

At ministeren ikke er forpligtet til den slags »teknisk bistand« til åbenlyst lovstridige ændringsforslag, har Dagbladet Information den 16. december gjort klart: Tesfaye afviste nemlig den 4. december en anmodning om »teknisk bistand« fra Marcus Knuth (K) i en anden sag. Hvorfor gjorde ministeren ikke det samme gældende for at beskytte en stor del af de 2.944 borgere mod åbenlys diskrimination og udskamning?

Hvad bliver det næste? Som en del af Dansk Folkepartis udspil hører jo også, at statsborgerskab kun skal tildeles folk, som er dansk gift. Må vi så regne med en officiel liste som »teknisk bistand« over de af os, som ikke er gift med en dansker?

Som nydanskere vil vi ikke acceptere, at politikere inddeler os i et A- og et B-hold. Listen med inddelingen er ikke bare en svinestreg over for en gruppe af borgere, som med stor energi og succes har kæmpet for at opfylde Europas formentlig strengeste statsborgerskabskrav.

Det er også en farlig udhuling af borgernes ret til ligebehandling, en ret, vi som indvandrere egentlig betragter som en positiv kraft i vores nye hjemland.

Regeringen har inviteret alle folketingspartier til forhandlinger om nye statsborgerskabsregler i begyndelsen af det nye år.

Det bliver det første år for os med fuld stemmeret.

Vi glæder os til at bruge den!

Ramazan Akbas (nr. 366), Øzlem Akbas (367), Juan Al-Gamour (387), Pauleen Bang (567), Thomas Borchert (674), Kathrin Branderup-Tannous (692), Amneh Chehade (792), Anneke Dapper (893), Michelle Ellefson (1005), Atussa Ghaderi (1110), Annette Herzog (1294), Pieter Wilhelm Heydenrych (1297), Sahar Jabr (1386), Hawraa Ahmad Kamel (1495), Roshan Latifi Yaghin (1700) Sandrine Legal (1708), Jenifer Marie Lloyd (1740), Thuy Vy Mai (1802), Imran Mehmood (1861), Albano Monga (1927), Amela Mujak (1953), Billy O’Shea (2112), Nadia Ramazani (2286), Hamid Roashan (2331), Phillip Steptoe (2600), Syed Hasnain Tirmazi (2692) og Caroline Warner (2824) er kommende danske statsborgere. Deres numre fremgår af lov L 73 om tildeling af dansk statsborgerskab.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hvordan kan han tillade sig at offentliggøre folks religiøse tilhørsforhold? Den slags oplysninger er private.

Rikke Nielsen, Gunvor Henriksen, Svend-Erik Runberg, Marianne Stockmarr, Søren Cramer Nielsen, Gitte Loeyche, jens rasmussen, David Zennaro og Edda Hardardottir anbefalede denne kommentar
Jens Peter Madsen

Skam over Regeringens følgagtighed over for Dansk Folkeparti og Nye Borgeliges Udanske fremfærd. Vi må forlange at Mette Frederiksen sætter sin Udlændinge- og Integrationsminister på plads og klar tager afstand for hans uværdige handlinger.

Rikke Nielsen, ingemaje lange, Svend-Erik Runberg, Per Klüver, Lillian Larsen, Marianne Stockmarr, Hans Larsen, Søren Cramer Nielsen, Gitte Loeyche, jens rasmussen, David Zennaro, Edda Hardardottir og Ruba Altawil anbefalede denne kommentar

Vi skal helt stoppe med at tildele udlændinge dansk statsborgerskab. Til gengæld skal vi være gavmilde med at give opholdstilladelse til dem der vil Danmark. Så dem der har et anerkendelsesvärdigt formål med at opholde sig i Danmark skal naturligvis have lov til det. Det gælder ikke mindst turister, studerende, flygtninge, arbejdende, og dem der er her af kærlighed til en dansker. Og så skal de kunne blive her så længe de opfører sig ordentligt. Men stands al ny lovgivning om tildeling af statsborgskab. Det er helt i overensstemmelse med Grundloven. Jeg er iøvrigt selv gift med en ikke-EU statsborger, og det giver ingen problemer. Min hustru har absolut ingen planer om at blive dansker, hvorfor skulle hun det?

Freddie Vindberg

Mette-regeringen, og resten af de borgerlige partier er meget enige, omkring udlændingespørgsmålene.

Det er et virkeligt latterligt forslag helt i DF’s ånd. I skal være så hjertens velkomne, i 27 unikke værdifulde samfundsborgere. Men jeg synes nu alligevel i skal smide den undertrykkende og dogmatiske religion fra jer og gribe ud efter friheden.

Svend-Erik Runberg

@Ron Levy - Hvilken religion er ikke undertrykkende og dogmatisk? - Kristendommen? - Tager jeg fejl hvis jeg gætter på, at du mener Jødedommen?

Svend-Erik: du tager fuldstændig fejl - alle religioner er dogmatiske og undertrykkende for menneskets selvstændige tænkning. I særdeleshed også jødedommen. Og ja, det er også i sig selv et dogmatisk statement, men ikke desto mindre historisk korrekt.

Svend-Erik Runberg

@Ron Levy: Tak, vi er meget enige. Religion skaber ufred. Så anbefal ikke én trosretning at fraskrive sig sin - men alle!

Kære Ron Levy. Jeg tror du misforstår en smule. De 27 underskrivere, ja jeg kender ikke den enkeltes religiøse overbevisning eller nationale baggrund, men alene af navnene kan jeg se, at det er mennesker “fra alverdens lande”, svarende til den brogede skare af navne/mennesker på den 2944 numre lange liste i loven. Og sådan er det godt: at vi kan lære hinanden at kende som medborgere, uden unødige påstemplinger.

Under krigen i Bosnien 1992-95, definerede serberne alle med et muslimsk efternavn, som Muslim, uanset deres religiøse tilhørsforhold.

Kære Helle Degnbol. Tak for præciseringen. Og min dybeste beklagelse til dem af de 27 jeg ved min formulering måtte have påstemplet uretmæssigt. Til de resterende gælder min opfordring stadig fuldt ud.

Undskyld mig, Jacob Nielsen, men det er nok noget af det mest naive, jeg længe har læst.
Man skulle jo tro, du var beton-kommunist med den tiltro til stasmagten.

Hvem er det, der skal beslutte om din ægtefælle "opfører sig ordentligt"? Matias Tesfaye? Naser Khader? Inger Støjberg? Rasmus Paludan?

Der er immervæk ikke langt fra de Konservatis (og DF og NB) modstand mod at give statsborgerskab til "kriminelle" (tro mig - kriminelle kan i forvejen ikke få statsborgerskab) til at kræve de samme "kriminelle" udvist.
Hvem ved, hvad fremtiden bringer?
Man kan blive impliceret i en trafikulykke, som man får ansvaret får. Man kan blive anholdt til en lovlig demonstration.

Der er statsborgerskabet trods alt en vis sikkerhed at have.

Men held at lykke med at "opføre jer ordentlig" hjemme hos jer. Jeg håber, I kan blive i Danmark, så længe I ønsker.