Kommentar

Abortlinien giver ikke uvildig rådgivning, men udøver psykisk vold mod sårbare kvinder

Abortlinien drives af den kristne organisation Retten til liv, som kæmper for at afskaffe fri abort. Derfor er det løgn, når landssekretær Ellen Højlund Wibe i DR-programmet ’Signe Molde på Udebane’ fastholder, at de er et ’uvildigt rådgivningstilbud’, skriver Johanne Filipsen, som selv har modtaget rådgivning fra Abortlinien
Debat
3. december 2020

Det var ikke kun Signe Molde, der kom på udebane i forrige torsdags udgave af DR-programmet Signe Molde på udebane. Det var også landssekretær for Retten til Liv, Ellen Højlund Wibe, da hun kom til at kalde Abortlinien for et »uvildigt rådgivningstilbud«.

Abortlinien er drevet af Retten til Liv, der kæmper for at afskaffe fri abort. Direkte adspurgt, hvorfor Abortlinien ikke fra start oplyser brugerne om foreningens grundlæggende holdning, svarer Ellen Højlund Wibe: »Det er ikke relevant at vide, at vi er en kristen forening. Det er heller ikke relevant at vide, at vi er imod abort.«

Jo, det er det.

Hermed et eksempel: Jeg fik foretaget en kirurgisk abort i 2018. Da de fysiske smerter var overstået, blev jeg ramt af noget anderledes uventet: skyld og skam.

Hvorfor kunne jeg ikke udstå synet af en baby? Havde jeg overvejet alternativerne grundigt nok? Havde jeg overhovedet ret til at være så ked af det, når nu det var mit eget valg?

Ulykkeligvis ringede jeg til Abortlinien.

Her blev jeg bekræftet i, at mine følelser var helt naturlige. At slå sit eget barn ihjel er jo en voldsom ting at gøre, forstås. Jeg havde ikke bare forbrudt mig mod mit barn, men også mod mit inderste væsen.

Var jeg ikke blevet så vred og forarget, kunne Abortlinien nemt have skubbet mig ned i det hul, jeg havde gravet foran mig. Det værdisæt jeg mødte, dømte mig som morder, og jeg tør ikke tænke på, hvilken påvirkning det kan have haft på andre kvinder i samme situation.

Man vil i visse kredse muligvis tolke min føromtalte skyld som bevis på, at abort vitterligt er en forkastelig handling. Det kan jeg nok ikke tale dem fra, så jeg vil i stedet tale til de kvinder, der har følt det samme som mig: Du må godt være ked af det, selv om du har valgt at få en abort. Du er ikke morder. Og har du brug for uvildig rådgivning, så anbefaler jeg Mødrehjælpen.

Så kære Ellen Højlund Wibe: At Abortlinien er drevet af kristne abortmodstandere burde stå bøjet i neon alle de steder, hvor I nu løgnagtigt præsenterer jer som uvildig rådgivning til så sårbar en målgruppe. Ellers er det jer, der udøver vold. Psykisk vold.

Og kære menneskerettigheder, sundhedssektor og ikke mindst Mødrehjælpen: Tak for hjælpen.

Kærlig hilsen

Én ud af de 14.210 kvinder, der fik foretaget en abort i 2018.

Johanne Filipsen er studerende

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Mon Abortlinien modtager støtte fra offentlige kasser?

@ Ellers er det jer, der udøver vold. Psykisk vold.@

Psykisk vold er nok en overdrivelse. Ringede du får at få ros? Du havde også mulighed for at gå til en professionel psykolog men det fravalgte du af en eller anden grund.

Dem der svarer på telefonen må i øvrigt ikke rådgive ud fra deres egne holdninger til abort men skal lytte til kvinden og hendes behov.

Tak for oplysningen om 'Abortlinien' - rystende og nødvendig. At landssekretæren for foreningen ikke finder det relevant, at oplyse hvilket grundlag foreningen arbejder ud fra, opfatter jeg som en falskhed, der er vanskelig at adskille fra løgnen.

Troels Ken Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar