Klumme

Min datter rydder op og leger mor. Mine sønner smadrede alting. Spørgsmålet er hvorfor

Min datter krammer, kysser og fodrer sirligt sine dukker. Da hendes storebrødre var på samme alder, smadrede de mest af alt ting ind i hinanden. Der er forskel på drenge og piger, det evige spørgsmål er som bekendt, om det skyldes arv eller miljø, skriver Kristian Villesen i denne klumme
»Taler vi til vores datter på en anden måde, end vi talte til vores sønner? Ja, jeg tror faktisk, at jeg talte hårdere til dem, end jeg gør til hende, nu hvor jeg tænker over det. Men de havde jo altså for helvede også væltet rundt og smadret deres værelse fuldstændig,« skriver journalist Kristian Villesen. Arkivfoto.

»Taler vi til vores datter på en anden måde, end vi talte til vores sønner? Ja, jeg tror faktisk, at jeg talte hårdere til dem, end jeg gør til hende, nu hvor jeg tænker over det. Men de havde jo altså for helvede også væltet rundt og smadret deres værelse fuldstændig,« skriver journalist Kristian Villesen. Arkivfoto.

Torben Klint

3. december 2020

Sidste år fik jeg en datter. Hun er det tredje barn i familien, men det første uden en tissemand, og det var vi faktisk lidt lettede over. Der er ikke noget galt med drengebørn, men når nu man to gange har overværet, hvordan sådan nogle smadrer sig igennem tilværelsen i de første leveår, så var det kærkomment med lidt afveksling. Og forskellen har vist sig at være slående.

Min datter har en spilledåse med en lille ballerinadanserinde, der kommer op og snurrer rundt. Under danserinden er en skuffe, hvor hun har nogle hårspænder og perlearmbånd, som hun elsker at sidde og dimse med. Ellers leger hun med nogle babydukker, som hun krammer, trøster, vugger og fodrer med vand fra en legetøjssutteflaske.

Hun har – trods sølle 19 måneders livserfaring (børnefamilier opgør alder i måneder) allerede en holdning til, hvilket tøj hun skal have på om morgenen. Hun leger også med biler og gravkøer og elsker at blive beskidt – hun er ikke sådan ’prinsessen på ærten’-agtig – men forskellen til hendes brødre er slående.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Kurt Nielsen
  • Alvin Jensen
  • Jens Flø
  • Viggo Okholm
  • Christian Mondrup
  • Erik Karlsen
  • lars søgaard-jensen
  • David Zennaro
  • Ete Forchhammer
  • Mikael Aktor
  • Ejvind Larsen
Kurt Nielsen, Alvin Jensen, Jens Flø, Viggo Okholm, Christian Mondrup, Erik Karlsen, lars søgaard-jensen, David Zennaro, Ete Forchhammer , Mikael Aktor og Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

@ Men de havde jo altså for helvede også væltet rundt og smadret deres værelse fuldstændig @

Lige præcis. Det er helt sikkert dine børns egen skyld og har intet med opdragelse eller forældrene at gøre.

Skægt, det er det samme i Folketinget, hvor blå blok smadrer alt det sociale, Skat, lokalskoler, lokalhospitaler osv. osv. mens rød blok med Socialdemokraterne i spidsen ..... øh, nå nej, Socialdemokraterne sidder bare og lader stå til, de ignorerer fattigdommen :(

Når nu man flere gange har overværet, hvordan sådan nogle politikere smadrer sig igennem tilværelsen, så har det helt sikkert at gøre med miljøet på Christiansborg, men det ville være kærkomment med lidt afveksling. Det er overhovedet ikke sjovt for dem det går ud over. Da de borgerlige sad på magten sammen med Liberal Alliance, smadrede de mest af alt ting ind i hinanden.

Forskellen har vist sig at være ens. Hele tiden skal erhvervslivet fodres, og fattigdommen ignoreres. Der er ikke meget forskel på blå og rød blok. Det evige spørgsmål er som bekendt, om det skyldes deres luksustilværelse, rig arv, for høje lønninger eller dårligt arbejdsmiljø?

Taler vi om vores forrige regering på en anden måde, end vi taler om den nye regering? Ja, jeg tror faktisk, at vi talte hårdere om dem, end vi gør til den nye, nu hvor jeg tænker over det. Men de havde jo altså for helvede også væltet rundt og smadret vores tilværelse fuldstændig. Spørgsmålet er hvorfor.

Mikael Velschow-Rasmussen, Kurt Nielsen, Thomas Jensen, Alvin Jensen, Ruth Sørensen, Eva Rosenstand, Hanne Ribens, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Carsten Wienholtz, Lise Lotte Rahbek, Viggo Okholm, Palle Jensen, Martin Rønnow Klarlund og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Temaet: hvordan påvirkes børn af det de ser på en skærm, og hvad har de adgang til at se? burde ha’ meget, meget højere prioritet i og uden for medierne!
Hvilke økonomiske interesser er forbundet med udbuddet, og er det o.k. at de er der?
Hvilken pris betaler børnene for forældrenes nemme løsning med at lade stå til og fylde skærmen med alt hvad der faldbydes?

Alvin Jensen, Carsten Bjerre, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Hvor længe skal vi diskutere om forskellen på drenge og piger skyldes miljø? Jeg har i en årrække arbejdet som vicevært i en børnehave og har en unik og mulighed for at studere børne i deres "naturlige habitat", da jeg ikke på samme måde som pædagogerne bryder ind i deres leg. Min erfaring siger mig (surprice!) at drenge fra naturens side er mere fysisk udfarende end pigerne, som til gengæld er mere betænksomme og omsorgsfulde. Intet i børnenes adfærd tyder på at disse forskelle skulle være tillærte. Pædagogerne stiller i hvert fald ikke særlige kønsspecifikke krav om hverken god opførsel eller et bestemt sindelag. Forskellen på det to køn er bare så tydelig at det undrer mig at diskussionen aldrig hører op. Børn er forskellige og du kan godt finde en følsom fyr der er mere omsorgsfuld end en bestemt aggressiv pige, men det hører til sjældenhederne. Det jeg taler om er det generelle billede og det er ret entydigt. Hvis du spørger mig. .

Kurt Nielsen, jan sørensen, Jacob Schmidt, Carsten Bjerre, Per Christensen, Bent Nørgaard, Allan S. K. Frederiksen, Finn Thøgersen, Søren Sommer, Torben S, Ete Forchhammer , Flemming Berger, Ole jakob Dueholm Bech, Thomas T. Jensen og Benno Hansen anbefalede denne kommentar
Margit Johansen

Min erfaring er, at drengebørn er -mere end man lige regner med - bagud i - sorry Villy og Cai - hjerneudvikling end pigebørn - go Bella og Sia :) og at det meste indhentes over tid.

Karina Pedersen

"Når hun har været i bad, stiller hun plastikbadekarret på sin plads – og tager de dyr og badeting, hun har haft med, og lægger dem op i karret. Vi afventer fortsat lignende adfærd fra vores sønner på henholdsvis otte og ti år – og her vil min kone formentlig tilføje, at vi også venter på deres 42-årige far"

Du giver selv svaret her. Boern efterligner deres foraeldre.

Ulla Boje Jensen, Kurt Nielsen, Carsten Bjerre, Søs Jensen, Alvin Jensen, Britta Petersen, Ruth Sørensen, Hanne Ribens, erik pedersen, David Adam, Nette Skov, Denise Krogsbøll, Viggo Okholm, Rikke Nielsen, Dario Mijatovic og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar

Margit Johansen hvis drengebørn er bagud betyder det vel at pigerne er kontrolgruppen og udgangspunktet?

Det må så også betyde at de områder hvor drenge og senere mænd er foran at de er kontrolgruppen der og at kvinder/piger er bagud?

At hjernen skaber forbindelse i forskelligt tempo og forskellige typer af forbindelser er veletableret. At det skulle være en fordel i forhold til normal funktion er tvivlsomt. Kvinder har blandt andet større chance for at udvikle OCD, depression osv. senere i livet mens mænd har større chance for at udvikle afhængighed.

Lasse Mikkelsen

Hvis kønsdebatten absolut skal forsimples til denne type observation af helt umiddelbare forskelle, så er det jo åbenlyst, at der er masser af forskelle. Piger har oftere kjoler på, går oftere i lyserødt, er gennemsnitligt mere rolige i deres leg, ender gennemsnitligt med en markant lavere løn end mænd, en markant større del af omsorgsarbejdet samt det huslige arbejde etc. Der er mange undtagelser, men gennemsnitligt er det tilfældet. Men når man læser dette indlæg bliver det vel for en hver ganske tydeligt, at denne 19 måneder gamle pige er vokset op med forældre, der har forventet et helt anerledes barn end de ældre drenge. Forældrene er tilsyneladende også ganske stereotype, hvilket formentlig forstærker børnenes opfattelse af forventninger og idealer, der forbindes med det biologiske køn. Til sidst bliver det jo også tydeligt, at pigen er blevet disponeret for legetøj, der fordrer og udvikler netop de karaktertræk, som de finder det så bemærkelsesværdigt, at hun besidder ift. sine brødre. Det er muligvis en evindelig og uendelig diskussion, hvorvidt det er arv eller miljø, der skaber køn, men her er der vel ikke meget tvivl..

Ulla Boje Jensen, Alvin Jensen, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, erik pedersen, David Adam, Lise Lotte Rahbek, Andrea Tune og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar

Jeg har 3 drenge og ingen af dem har smadret noget som helst. De er blide og omsorgsfulde allesammen. Så pas på med at projicere egne erfaringer ud som en lovbestemt egenskab.

Ulla Boje Jensen, Per Christensen, Alvin Jensen, Anders Olesen, Pernille Gadegaard, Josephine Kaldan, Ruth Sørensen, Hanne Ribens, Kevin Vilhelmsen, Eva Schwanenflügel, Marie Jensen, Jens Flø og Lars N. Jensen anbefalede denne kommentar

Lige her er der tale om en lille pige på 19 måneder, som måske igennem de nye forventninger til et nyt barn, selv om det benægtes her, allerede har afluret visse roller og forventninger og ja måske har mærket forældrenes glæde. Nu var de lige vant til lidt kaos og så kommer der et nyt lille individ, som læser det hele hurtigt.
Jeg vil tro, som gammel pædagog, at mennesket har en genetisk arv omkring køn og at denne arv så i samspil med miljøet finder et mønster som er hende her.
Men uanset hvor meget vi forsøger som voksne/pædagoger/ psykologer m.v. Så er jeg overbevist om at vi aldrig løser gåden helt, hvilket jeg tror er sundt. Tænkt hvis vi kunne læse og styre hjerne og miljø? Og hvilket menneskesyn skulle styre det? Jeg tør ikke tænke tanken.
Livet er et mysterium så lad os bare undres hele livet og undgå "kasser" I min overbevisning ser børnene igennem livet mere på det vi gør mere end det vi siger. Ret så mange os siger det "rigtige" nogen gange ,når vi ved det er klogest, men desværre handler vi helt anderledes. Se bare på kloden og verden!
Men heldigvis har også det enkelte barn et ansvar for sine handlinger og det er generelt ikke så gammelt, før det ved hvad der grundlæggende er godt og skidt., bilder jeg mig ind.

Lige her er der tale om en lille pige på 19 måneder, som måske igennem de nye forventninger til et nyt barn, selv om det benægtes her, allerede har afluret visse roller og forventninger og ja måske har mærket forældrenes glæde. Nu var de lige vant til lidt kaos og så kommer der et nyt lille individ, som læser det hele hurtigt.
Jeg vil tro, som gammel pædagog, at mennesket har en genetisk arv omkring køn og at denne arv så i samspil med miljøet finder et mønster som er hende her.
Men uanset hvor meget vi forsøger som voksne/pædagoger/ psykologer m.v. Så er jeg overbevist om at vi aldrig løser gåden helt, hvilket jeg tror er sundt. Tænkt hvis vi kunne læse og styre hjerne og miljø? Og hvilket menneskesyn skulle styre det? Jeg tør ikke tænke tanken.
Livet er et mysterium så lad os bare undres hele livet og undgå "kasser" I min overbevisning ser børnene igennem livet mere på det vi gør mere end det vi siger. Ret så mange os siger det "rigtige" nogen gange ,når vi ved det er klogest, men desværre handler vi helt anderledes. Se bare på kloden og verden!
Men heldigvis har også det enkelte barn et ansvar for sine handlinger og det er generelt ikke så gammelt, før det ved hvad der grundlæggende er godt og skidt., bilder jeg mig ind.

Arv. Hvorfor ser millioner og atter milloner af mænd og drenge slåskampe bilulykker på youtube? Måske fordi det hat et udtryk.
Da mænd var jægere, var det reptilhjerne og udtryk for fuld skrald. I dag skal det være civiliseret og udtryksløs, mænd skal opfører sig ordentlig presses sammen, tage medansvar huske, at gå med barnevognen o.s.v De skal være så møgkedelig som overhovedet muligt, så otte mænd fra USA forsat kan eje halvdelen af verdens resurcer-:)

Youtube har nu også en algoritme der bliver ved med at foreslå mere op mere ekstremt indhold hver gang du vælger en video. Hvis du ser kunstskøjteløb er du ifølge youtube muligvis også interesseret i icehockey-slagsmål eller skøjteulykker.

Helt små børn har en grundlæggende eksistentiel interesse i at opfylde deres forældres forventninger til dem. Det er jo et instinkt, der, for dem, handler om liv eller død. Jeg tror forældre undervurderer hvor meget de bliver spejlet og hvor gode små børn er til at aflæse deres forventninger til dem.

Ulla Boje Jensen, Anette Blæsbjerg Ørom, Carsten Bjerre, Lise Lotte Rahbek, Alvin Jensen, jens christian jacobsen, Ruth Sørensen, Eva Schwanenflügel og Jens Flø anbefalede denne kommentar

emil groth
Jeg tror alle mennesker har et civiliseret lag, der udstiller deres tilpasning til samfundets normer. Både mænd og kvinder. Og at det er fedt for alle, også kvinder, at tage den civiliserede maske af engang imellem. Nogle ting er bare mere tabu for kvinder end for mænd, men ellers er der nok ikke den store forskel.

Alvin Jensen, Ruth Sørensen, Henning Kjær og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Marianne Jespersen

Mit store spørgsmål til Kristian Villesen er hvordan fanden det kan gå til at I som forældre har ladet jeres barn på 19 måneder få adgang til sådanne traditionelle ekstremistiske kønsudtryk og normer på nettet.
Hvis drengene har været velsignet med samme intense påvirkning om hvad drenge gør og bør gøre, samtidig med jeres egen rollemodel og opførsel, vuggestue og børnehave påvirkning etc. så er hele diskussionen om arv ikke relevant til hverdagsforklaring. Kan iøvrigt være at der skulle have været lidt mere ihærdig insisteren, overfor drengene til at lægge badedyrene på plads, inklusiv i sin tid hos fars forældre i stedet for at afvente at det skal ske af sig selv. De sidste 30 år er kønsstereotypierne i øvrigt væltet ned over vores børn med reklamer og profitformål

Ulla Boje Jensen, Alvin Jensen, Signe Hansen, Ruth Sørensen, Hanne Ribens og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Klaus Brusgaard

Jeg bliver helt deprimeret over ovenstående. I disse tider vor COV19 spiller alle et puds og klimakrisen så småt for alvor har meldt sig hvordan kan nogen være i tvivl om naturens afgørende betydning for alt hvad der vedrører vort liv. Gå en tur i skoven og se hvordan hjorte ikke er i tvivl om hvem det er der skal slås og hvem der står relativt sagtmodige og ser på. Det samme kunne siges om Solsorte. Det er vor biologi der styrer alt. Kulturen er kun et lag fernis på toppen som afspejler den underliggende biologi

Der kan sikkert findes forskellige gennemsnit for de forskellige køn. Men variationen er større indenfor kønnene, end mellem. Så den statistiske forskel er helt irrelevant, i forhold til det enkelte barn. Eller for den enkelte voksne.

Ulla Boje Jensen, jan sørensen, Rikke Nielsen, Hanne Ribens, Alvin Jensen, Ruth Sørensen, Henning Kjær, Ete Forchhammer og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Poul Anders Thomsen

Hvis ikke de damer mener at der er forskel på kønnene, hvorfor vil I så ikke dele toilet eller bruser med os?

@Søren Kristensen
Tillad mig et forsøg på at svare hvorfor denne diskussion er endeløs.
Hvis der er, nævneværdig, gennemsnitlig forskel på kvinder og mænds adfærd/evner som følge af arv så vil et "ideal" frit samfund jo føre til skævfordeling af hvad kønnene gennemsnitlig arbejder og beskæftiger sig med. Da moderne ligestilling er resultatets-orienteret(og ikke muligheds orienteret) vil en sådan sammenhæng være en seriøs knast i deres argumentation for lighed i resultat og de vil i højere grad være nød til at tydeliggøre brugen af tvang(miljø) til at opnå deres ærinde. Derfor SKAL evolutionen simpelthen være stoppet ved halsen, det er ideologisk givet. Og hvis du tænker at det må være muligt videnskabeligt at blive klog på det her, så overvej hvordan man skal, etisk forsvarligt, skabe et eksperiment der deler arv og miljø ordentligt og uden at efterlade den mindste tvivl. Moderne feminister behøver derfor bare sige at der ingen forskel er og det pålægges så opponenten den umulige opgave at modbevise det. Lidt ligesom religion. Man behøver ikke kunne bevise eksistensen af sin Gud når opponenten ikke kan modbevise eksistensen.

jan sørensen, Jens Flø, Flemming Berger og Jens Jensen anbefalede denne kommentar
Kevin Vilhelmsen

I er bare ikke særligt gode til at være forældre, så er den vel ikke længere, men I er blvet bedre til det tredje barn, det er da værd at tage med.

I spørgsmålet om arv eller miljø indgår både en følelsesmæssig side og en mere videnskabelig side. Da jeg var barn i 70'erne var emnet et af dem som optog de voksne meget. Siden da har vi fået langt bedre forståelse af gener og DNA, og meget forskning tyder på at vores DNA har en langt større betydning for hvem vi er som person, end vores opvækst og vores miljø.

Det skubber til den følelsesmæssige side af diskussionen fordi generne er langt mere deterministiske end vores omgivelser. De sidste kan vi prøve at ændre på, men vores DNA ligger i hver eneste celle i vores krop, og det er vi, indtil videre, nødt til at acceptere. samtidig er der intet som tyder på at arv betyder alt og at miljø slet ingen indflydelse har.

Nogle forsøg har f.eks. vist at helt nyfødte, som ikke kan have haft nogen kulturel påvirkning af deres opfattelse af køn, som endnu ikke har udviklet nok bevidsthed til at erkende deres eget "jeg", og som formentlig stadig har yderst begrænset forståelse af deres sanser, stadig udviser signifikant forskellig adfærd afhængig af køn. Man kan diskutere soliditeten af et sådant forsøg, ligesom man kan diskutere nogle af de sociologiske analyser af køn.

Hvis du vil og tør, så søg efter den norske dokumentar serie "Hjernevask" på f.eks. Youtube. Den beskæftiger sig på en relativt sober måde med emnerne her, og er samtidig ikke bange for at stille nogle af de tabubelagte spørgsmål.

Et tabu kunne være at mennesker biologisk set er meget tæt på chimpanser. Blandt chimpanser ser man unger lege med bla. grene. Hunnerne leger overvejende med grenen som børn leger med en dukke. Hannerne bruger grenen til at slås med. Og chimpanser kan da ikke have nogen kulturelt bestemt holdning til kønsroller, eller hvad? ;)

jan sørensen, Carsten Bjerre, Anders Reinholdt, Finn Thøgersen og Kirsten Nielsen anbefalede denne kommentar
Steffen Poulsen

Der er en bog der hedder BRAIN SEX af Anne Moir & David Jessel (ISBN 0-8184-0543-0) 1991 der går ret så videnskabeligt til værks. Den viser også at videnskabelige analyser bliver misbrugt af medierne (læs: Modeblade) så det bestyrker læsernes livssyn med kun lidt respekt for det videnskabelige grundlag - - en problematik som Information.s læsere uden tvivl er godt bekendt med.
Derfor Information !

Det er tilsyneladende en naturlov, at vi mennesker til forveksling ligner al anden natur, især hvis vi sammenligner med primater. Men det kan da vist ikke passe? Det forbyder da vores medfødte arrogance.