Klumme

Fint nok med advokattilbud til voldtægtsofre, mere vigtig er dog en bevidsthedsrevolution

Den nye finanslov tilbyder voldtægtsofre en bistandsadvokat, inden de anmelder voldtægt til politiet, det kan være godt nok for nogle, hvis de ellers kan finde en bistandsadvokat. Mere vigtig er dog, at der sker en bevidsthedsrevolution i forhold til opfattelsen af voldtægtsofre, skriver Karen Syberg i denne klumme
Det er fint, at parterne bag den nye finanslov har givet voldtægtsofre ret til vejledning fra en bistandsadvokat, inden de anmelder voldtægten til politiet. For mange ofre er det nok et fremskridt, at de ikke behøver at henvende sig til politiet umiddelbart. Men så burde det understreges, at man til gengæld straks skal henvende sig til gynækologisk klinik på et voldtægtscenter og ikke vente flere døgn, skriver Karen Syberg i denne kommentar.

Det er fint, at parterne bag den nye finanslov har givet voldtægtsofre ret til vejledning fra en bistandsadvokat, inden de anmelder voldtægten til politiet. For mange ofre er det nok et fremskridt, at de ikke behøver at henvende sig til politiet umiddelbart. Men så burde det understreges, at man til gengæld straks skal henvende sig til gynækologisk klinik på et voldtægtscenter og ikke vente flere døgn, skriver Karen Syberg i denne kommentar.

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Debat
14. december 2020

Med den nye finanslov har voldtægtsofre fået ret til vejledning fra en bistandsadvokat, inden de anmelder voldtægten til politiet. Før kunne man først få en bistandsadvokat, når man havde anmeldt overgrebet.

Fint nok, tænker jeg. Men hvor finder man lige en bistandsadvokat uden at henvende sig til politiet? Måske er en grundig research på nettet ikke det, der ligger lige for, hvis man netop er blevet voldtaget.

Jeg gav mig til at undersøge det. Det viser sig, at der findes ni nationale voldtægtscentre, man kan henvende sig til, men hvor mange ved det? Jeg vidste det ikke. Og da jeg gav mig til at undersøge dem, dukkede nye spørgsmål op. I min tids kvindebevægelse blev vi indskærpet igen og igen, at vi skulle anmelde voldtægten straks. Ikke skifte tøj eller tage bad, for det ville fjerne bevismateriale.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Gustav Alexander

Det kunne da være gjort noget kortere, hvis blot det var blevet ved apellen til at indskærpe anmeldelse som noget af det første, man bør tage sig til. En "bevidsthedsrevolution" er tilpas ukonkret og betydningsløs og dækker desværre over et indæg, der faktisk har en meget mere konkret og anvendelig pointe.

Det virker dog ulødigt at sammenkæde det her moderne begreb "hverdagssexisme" med voldtægt og MeToo. Det er en ukritisk sammenkædning, der egentlig behøver argumentation. Metoo har primært haft en effekt i den kreative øvre middelklasse, hvor dens største støtter også findes. Det er ikke som sådan en bevægelse, der bekymrer sig om de resourcesvage kvinder, de socialt udsatte kvinder mm. Det er kvinder i mediebranchen, i film og medier. De højt profilerede der nu blot kan misbruge og forvanske feminismen, således at den kun vedrører den hvide, øvre middelklasse kvinde, der er veluddannet og nok ved at man skal sige tydeligt fra overfor selv det mindste.

Hverdagssexisme startede - så vidt jeg ved - som et projekt på facebook, hvor en del rigtig sexisme og en del påstået eller mistænkt sexisme blev det blandt kvinder, der også ledte aktivt efter det og antog det som motivation til de fleste af deres negative møder med det modsatte køn. På den måde bliver det positive budskab i feminismen også forvansket af et sekterisk mandehad.

Det er på den ene side enormt vigtigt at kvinder kan få vejledning og hjælp uden først at tale med politiet. Omvendt er det vigtigt at de ved, hvor vigtigt det er for deres egen retfærdighed, at de gør det. Det er en fin pointe, som lidt går tabt i moradset af sammenkædninger til andre sociokulturelle tendenser.