Kommentar

Georg Metz: I sagen om tv-ikonet Jens Gaardbos fyring har TV 2 valgt den ringeste løsning

Fortidig adfærd i principiel marinade på TV 2. For hvad fanden har Jens Gaardbo egentlig gjort for tyve år siden, når hans adfærd dengang udløser en sanktion i den foreliggende kategori?
Tv-vært Jens Gaardbo er ikke længere på skærmen hos TV 2.

Tv-vært Jens Gaardbo er ikke længere på skærmen hos TV 2.

Maria Albrechtsen Mortensen

Debat
18. december 2020

Forleden blev den kendte TV 2-journalist Jens Gaardbo enig med sin arbejdsplads om, at Gaardbo  øjeblikkeligt fratrådte sin stilling. Jens Gaardbo har i årtier arbejdet for stationen som henholdsvis chef og studievært og er således ikke hr. hvem som helst, og begivenheden er ikke helt så uvæsentlig, som den umiddelbart lyder.

Den officielle begrundelse er: »dårlig dømmekraft« udvist som chef for 20 år siden, en forklaring Gaardbo kontrasignerede med det spinkle forbehold at tiden dengang var anderledes. Unægteligt men ikke i sig selv og uden uddybning relevant.

TV 2 og den afskedigede holdt historien inden for nævnte snævre rammer.

Enten som udtryk for hensyntagen til den i sammenhængen nu svage part: den fyrede medarbejder; eller et udtryk for dårlig dømmekraft. Ikke nødvendigvis kun 20 år tilbage.

TV 2 er bl.a. en journalistisk arbejdsplads, hvor Gaardbo har haft betydeligt ansvar og medansvar for nyhedsformidlingen. Hans vandel kan af den årsag ikke siges at være uden offentlig interesse. I det mindste ikke når den tidligere nyhedschefs datidige adfærd udløser en så determineret disposition.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Skarp og præcis analyse!

God konklusion: "Det er bestemt ikke kun Gaardbo, der har udvist dårlig dømmekraft i denne her sag."

Nej - i dén grad!!!

Hvad er der gået galt i TV2's nuværende ledelse, siden sådan en sag bliver håndteret så amatøragtigt?

Det virker urimeligt overfor Gaardbo, at en fæl mistanke skal klæbe til ham resten af hans dage.
Det er altså 20 år siden.

Det virker også meget mærkværdigt, at en nyheds station, som i forhold til alle andre har travlt med at få sagen frem i lyset, opfører sig sådan.

For når det er på nyhedsstationen selv, der er problemer - så klapper man i som en østers!

TV2 - Det' en ommer!

Søren Fosberg, Carsten Wienholtz, Benta Victoria Gunnlögsson og Gitte Loeyche anbefalede denne kommentar

Ole Svendsen.
Måske er det en fordel for Gaardbo, at det kun er en (fæl) mistanke der kommer til at klæbe ham. Alternativt kunne det være et bevisligt/erkendt groft seksuelt overgreb/chikane/ mobning som var tæt på et strafbart forhold.

TV 2 skylder absolut ikke offentligheden noget som helst. Det er kun sensationshungrende journalister der ønsker at "snave". Det er et anliggende mellem arbejdsgiveren og den ansatte. Hvis de ønsker det skal være sådan, så er det sådan.

Helene Thorup Hayes og Svend-Erik Runberg anbefalede denne kommentar
Kenneth Jacobsen

Men er problemet ikke, Henning, at mistanken just kan gå på samtlige de muligheder, du opregner, uden at være alle tre eller bare nogen af dem?

Svend-Erik Runberg

Det er næppe i professionel sammenhæng, at Jens Gaardbo har udvist dårlig dømmekraft. - Så ville vi have vidst det 20 min. efter.
Indtil jeg evt. ved bedre, må jeg slutte, at det handler om Gaardbo’s privatliv.
Hvad rager Gaardbo’s privatliv mig!!!

Bent Nørgaard, Carsten Bjerre, Ole Svendsen, Torben Bruhn Andersen, Kaj Emil Koman-Mejer, Hans Larsen, Leif Iversen og Tonie Holmberg anbefalede denne kommentar
Torsten Jacobsen

Jens Gaardboe har haft seksuelt samkvem med en, der stod under ham i magthierarkiet på TV2.

Som det vel er de fleste mennesker bekendt, så er den slags forhold ikke just befordrende for arbejdsklimaet..Og da slet ikke på en arbejdsplads som TV2, hvor de spidse albuer vinder hver gang..

Ren spekulation, bevares, men lur mig..

Michael Mansdotter

Det kunne jo også være en mulighed, at bestyrelsen for at styrke sin egen selvforståelse, vælger at uddele en mundkurv, og så selv undlade at udtale sig. På den måde vil der altid klæbe noget lurvet til den afskedigede; “åh, var der ikke et eller andet med ham der?”

Eftersom offentligheden er efterladt på spekulationernes holdeplads, er det nærliggende at antage, at Gaardboes eskapader har en karakter, som er voldsomt belastende, ikke blot for Gaardbo selv, men også for TV2. Det er i hvert fald svært at tro på, at der blot er tale om smålumre bagateller.

Inge Lehmann, Troels Ken Pedersen og Daniel Joelsen anbefalede denne kommentar

Jeg har engang kysset en kollega - og nu fortryder jeg. Det var nemlig en kvindlig kollega; og da jeg rent kønsmæssigt kan opfattes som overlegen, fortryder jeg at jeg har udnyttet situationen.
Jeg skammer mig !!!

TV2 har altid været en underlig dydsiret tante. Der skal ikke meget til førend de gyser. Tænk, hvis vi kom til at krænke vore faste seere i Messerschmidt-segmentet, dem der skal skånes for tilværelsens ubehageligheder, men gerne vil se manipulerede udsendelser a la "Moekerne bag skøret" osv. Uden TV2 (og Ekstra Bladet ) var DF aldrig blevet så store som de blev i 90'erne og fremefter.
TV2 var jo lynhurtige til at fyre Jørgen Leth pga. hans idiotiske eskapade - og efterfølgende praleri - med kokkens datter. Hvad havde det med hans fremragende indsats som Tour-kommentator at gøre? Nada.
I foråret tog en række kvindelige mediefolk og journalister initiativ til protestere mod sexisme på deres arbejdspladser - det var i kølvandet på Sofie Lindes tale. Nogle af initiativtager var ansat på TV2.
Det resulterede i, at de pågældende fik forbud mod at dække emnet rent journalistisk af deres chef. https://journalisten.dk/tv-2-hvis-du-har-underskrevet-sofie-linde-brevet...
Og denne her fra september 2020: "... tidligere ansatte på TV 2 blandt andet fortalt om sexisme, en nedladende tone over for kvinder og en negativ holdning til barsel".
Så på den baggrund, er det hele nok ikke så underligt.

Carl Chr Søndergård, Jens Christensen og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Helene Thorup Hayes

Historien om Jens Gaardbo minder mig om dækningen i USA af Chris Matthews, 70, som forlod MSNBC i Marts. For dem som ikke kender ham: stort TV navn i mange aar - provokerende og skarp interviewer af den gammeldags slags. democrat og liberal. Speechwriter for Jimmy Carter o.s.v. Men vi er i #metoo tider og han havde formodentlig opbrugt ledelsens velvilje overfor sin 'maverick' og ofte dominerende (og patroniserende) stil som nyhedsmand paa MSNBC. Der var upassende kommentarer om og bemærkninger til især kvinder, både politikere (osse mænd) og unge kolleger, som han arbejdede med. Jeg er sikker paa at MSNBC følte at tiden har flyttet sig og at især unge seere ikke synes det er charmerende længere.

Her er en forklaring : https://www.cnn.com/2020/03/02/media/chris-matthews-retires-msnbc/index....
Det er bare en af mange andre kilder som dækkede fyringen eller pensioneringen hvad man nu skal kalde det.

Jeg tror, alternativt, at Jens Gaardboe selv har haft dårlig samvittighed over noget, han har foretaget sig og derfor har trukket sig tilbage.
Mit indtryk af ham er, at han er et menneske med en usædvanlig høj moral, især hans metier taget i betragtning.

Jeg forstår ikke at en person skal fyres for noget , der er sket for 20 år siden og som ikke var kriminelt, moralen er så en anden i dag, Nu er han 64 år, så jeg håber han har fået en god aftrædelsessum. Men men hans eftermæle har fået en stor ridse i lakken. Når en overborgmester forløber sig, i flere omgange, det er ej heller kriminelt, men det er dumt. Man går ikke og slikker på folk, eller leger fingerleg de forkerte steder. Så godt han selv trak sig.

Carsten Bjerre, Torben Bruhn Andersen, Kaj Emil Koman-Mejer, Steffen Gliese og jan sørensen anbefalede denne kommentar