Klumme

Hvorfor gøre rent, når man aldrig får gæster? Corona har beskidte konsekvenser hjemme hos os

Når man ikke har gæster, er der ingen grund til at gøre rent. Sådan siger min underbevidsthed, der trods svære samtaler med sin overbo fastholder sin indstilling. Corona har ikke gjort det nemmere at holde griseriet hjemme i børnefamilien nede, skriver forfatter Nanna Goul i denne klumme
Hvis ikke engang corona kan få ens indre Marie Kondo frem, hvad kan så?

Hvis ikke engang corona kan få ens indre Marie Kondo frem, hvad kan så?

Denise Crew/Netflix

4. december 2020

Den berømte japanske tv-stjerne og oprydningskonsulent Marie Kondo mener, at oprydning er selvindsigt, mens rengøring er omsorg for dig selv.

Jeg ved ikke, om det avler særlig selvindsigt at kaste legoklodser i kasser, sortere tøj eller i al hemmelighed smide gulnede børnetegninger i containeren, men det skaber i det mindste plads og gør hjemmet lidt mere overskueligt at være i. Rengøring derimod er sværere at se fornuften – eller selvomsorgen – i.

Misforstå mig ikke. Jeg kan god lide, at der er rent, bevares, og selv om det at gøre rent måske ikke er sindsoprivende, er det rart, at håndvasken ikke længere har alle de der bumser af tandpasta eller andre substanser.

Udfordringen ved rengøring er, at det er svært at finde motivation til en handling, der skaber en så utrolig kortvarig effekt. Især i en børnefamilie med mindre børn. Det er selve indbegrebet af sisyfosarbejde: Akkurat, når du er blevet færdig, er der nogen, der taber mælken, syltetøjet, tandpastaen eller måske bare tisser i hjørnet. Der er mange muligheder. Alle har deres varianter.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Katrine Damm
  • Thomas Tanghus
  • David Zennaro
Katrine Damm, Thomas Tanghus og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jens Christian Jensen

Tjaa - det kommer jo an på hvem man er. Jeg vælger også at tørre mig bagi efter en tur på potten, selvom jeg er alene derude og ingen ser det :-)