Kommentar

Kære unge, vi er mange, der ser jeres ofre og samfundssind

Siden antikkens tid har vi hørt om den uduelige ungdom, og med coronakrisen er ungdommen igen blevet syndebuk. Men sandheden er, at dagens ungdom er pligtopfyldende, ansvarsfuld og viser samfundssind. I unge skal vide, at vi er nogle, der ser det, skriver gymnasielærer Martin Winkler Wille i dette debatindlæg
»Kære ungdom, I skal vide, at det ikke er alle, der mener, at I er årsagen til alverdens dårskab, eller at I er direkte skyld i, at smitten spredes særligt blandt unge i øjeblikket,« skriver gymnasielærer Martin Winkler Wille i denne kommentar.

»Kære ungdom, I skal vide, at det ikke er alle, der mener, at I er årsagen til alverdens dårskab, eller at I er direkte skyld i, at smitten spredes særligt blandt unge i øjeblikket,« skriver gymnasielærer Martin Winkler Wille i denne kommentar.

Mads Claus Rasmussen

Debat
22. december 2020

»Vore dages ungdom elsker luksus. Den har dårlige manerer, foragter autoritet, har ingen respekt for ældre mennesker og snakker, når den skulle arbejde. De unge rejser sig ikke længere op, når ældre kommer ind i et lokale. Den modsiger sine forældre, skryder op i selskaber, sluger desserten ved spisebordet, lægger benene over kors og tyranniserer lærerne.«

Der hersker disput om, hvorvidt disse ord skal tillægges Sokrates eller Aristofanes, men sikkert er det, at det ofte benyttede citat er udtalt af en gammel, vred mand for omtrent 2.400 år siden.

Selv om verden er en smule af lave i disse tider, må man konstatere, at den generelle tilstand for store dele af jordklodens befolkning har bevæget sig mod det bedre, på trods af at den har måttet bygge videre på ikke mindre end 80 generationers uduelig ungdom, siden nogen tissede på Sokrates’ sukkermad.

Og så skete det igen. Det var uundgåeligt. Smittetrykket har været stigende noget tid, og nu skal de unge igen sidde derhjemme og blive undervist virtuelt. Den dovne, ugidelige ungdom, hvis kulturelle indsigter lige akkurat kan omfavne det mest tarvelige indhold i Netflix’ katalog, og hvis verdens grænser slutter 30 cm fra næsen i en lille lysende skærm frembragt på en af Apples monsterfabrikker i Kina.

Men kære ungdom, I skal vide, at det ikke er alle, der mener, at I er årsagen til alverdens dårskab, eller at I er direkte skyld i, at smitten spredes særligt blandt unge i øjeblikket.

Ingen hæve-sænke-borde

Årsagen til, at coronaen turnerer særligt rundt blandt de unge, skal måske findes et helt andet sted end deres dårlige adfærd, nemlig i det faktum, at de følger reglerne og igennem de sidste par måneder har bevæget sig hen i skole – på samfundets ordre – for at sidde tæt sammen i små klasselokaler.

Hvis Arbejdstilsynet kom forbi en gymnasieklasse (eller en folkeskoleklasse for den sags skyld), ville de korse sig og udstede påbud og bøder, indtil arbejdsforholdene var bragt i orden. Men hverken elever i folkeskolen eller gymnasiet er omfattet af arbejdsmiljølovgivningen, hvilket er årsagen til, at man skal kigge langt efter kontorstole og hæve-sænke-borde i et undervisningslokale, for ikke at tale om de 12 kubikmeter luft pr. medarbejder, der ifølge Arbejdstilsynet er et krav på resten af arbejdsmarkedet.

Der findes ganske vist en undervisningsmiljølov, hvori der står, at »elever (…) har ret til et godt undervisningsmiljø«, og nu kunne man måske fristes til at tro, at der i et bureaukratisk samfund som det danske var opstillet en række målbare regler, der definerede dette undervisningsmiljø nærmere. Men det er ikke tilfældet.

Ingen brok

Hvis man i løbet af de sidste par måneder havde stillet sig på torvet i midten af det gymnasium, hvor jeg er lærer, kunne man få tårer i øjnene ved at betragte det samfundssind, der blev udvist. Alle elever havde maske på, der var ingen, der gjorde oprør – og frem for alt, der var ingen brok.

Billedet af de unge med ansigtsmasker er et symbol på den ungdom, jeg kender og arbejder med hver dag. Det er unge, der er pligtopfyldende og tager ansvar, de deltager i politiske debatter og ungdomsorganisationer, de udfører velgørende arbejde, og frem for alt stiller de krav til en bæredygtig klimaudvikling ligesom Greta Thunberg, der taler magtens mænd imod.

Deres energi og livsglæde er sat på pause, den er tøjret af to elastikker, der går rundt om ørerne og dækker smilet til. Og ja, inden Morten Messerschmidt eller andre gamle, vrede mænd, der har glemt, hvordan det er at være ung, kommer for godt i gang, så er der naturligvis enkelte, der ikke kan finde ud af at overholde alle coronarestriktionerne med håndsprit før, under og efter håndvask. Men jeg mener også at have hørt om enkelte 40-års eller 50-års fødselsdage, der ikke har overholdt alle reglerne.

Nu sidder I så derhjemme igen. Lænket til den skærm, som vi ellers hele tiden fortæller jer, at I skal slippe og slukke. Først med undervisning via Teams eller Zoom, eller hvad jeres skole nu bruger, fra kl. 8 til 15.30, og herefter skal I aflevere alle de skriftlige opgaver, der skal afleveres i løbet af dagen som dokumentation for, at I faktisk har deltaget i undervisningen.

Ofte bliver computeren ikke lukket igen før sent om aftenen, og så kan det hele gentage sig næste dag. I skal vide, at vi er nogen derude, på den anden side af skærmen, der er dybt imponerede af jeres engagement og jeres selvopofrelse i denne sag.

I skal også vide, at i går vendte det hele. Det kan hverken corona, Messerschmidt eller andre vrede, gamle mænd gøre noget ved: Jordkloden drejer videre i sin bane om Solen, og dagene er begyndt at blive længere her på den anden side af mørket. Solen vil varme vores del af kloden igen – måske lidt for meget – og så skal I vide, at foråret 2021 ikke bliver jeres forsømte forår.

Martin Winkler Wille er gymnasielærer og lektor i fysik og dansk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Problemet er nok, at flere ting blandes sammen her - det begynder med det falske citat om ungdommen, som skyldes en misforstået parafrasering over Aristofanes' 'Skyerne', i hvilket stykke Sokrates spiller en hovedrolle, ikke den historiske, selvfølgelig, men netop den karakter, hans samtid betragtede ham som; som bekendt henviste Sokrates i sin forsvarstale til netop 'Skyerne' som et eksempel på, at han var blevet misrepræsenteret i almindeligt omdømme. Det burde en gymnasielektor måske vide...
Dernæst kommer vi så til den alt for arbejdsomme ungdom, der måske er flinkere til at tilegne sig andres fremlagt synspunkter end at udvikle deres egne, originale. Der er blevet for meget name-dropping over akademiske sysler og for lidt drøm om en egen position udover det gode, velbetalte job.
Vi har simpelthen en alt for lidt oprørt og alt for dydig ungdom - som desværre synes at lide ganske gevaldigt under at være blevet opdraget til flokdyr i stedet for selvberoende, tænkende demokratiske borgere med fremdrift i kendskab til den verden, de også bebor.

Hanne Ribens, Karsten Nielsen, Jørn-Erik Rasmussen, Arne Lund, Hanne Utoft, Mogens Holme, Vibeke Hansen, Eva Schwanenflügel, Jan Weber Fritsbøger, Ninna Maria Slott Andersen, Kim Folke Knudsen, Torsten Jacobsen, Peter Engelbrecht og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Anders Budde Christensen

Tak! Så fint skrevet. Steffen Gliese - vrøvlehoved.

Frank Meier, Niels Bent Johansen og daniel malcus anbefalede denne kommentar

"De unge" er jo ikke en ensartet masse. Men de unge jeg kender er ret fantastiske - kloge og rummelige, fyldt af visdom og mod.

Dan D. Jensen, Niels Bent Johansen, Eva Schwanenflügel, Jens Christensen, Jeppe Lindholm og Ruth Sørensen anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

@ De unge

Jeg synes det er helt skæv vinkel den med anekdoten om de unge, som ikke gider at tage hensyn her i epidemien.

Det er ikke min personlige erfaring snarere tværtimod.

Smitten blandt unge skal ses i lyset af, at der f.eks på kollegier er mindre plads og mulighed for at holde afstand end hvis du bor i en stor villa med din familie. Unge vil også have flere sociale bobler end ældre personer, fordi de ikke er fasttømret i den forkætrede kernefamilie.

Det er nok også her vi skal finde " den i perioder meget dyrket forestilling " om de ikke etniske danskere af ikke vestlig herkomsts højere tilbøjelighed til at blive smittet. Det at bo i mindre lejligheder i forhold til at bo i store huse og have flere biler gør en væsentlig forskel på smittespredningen.

Skødesløshed og ligegyldighed findes i alle lag af samfundet og skal kritiseres i den konkrete situation. Vi skal ikke have et samfund som peger fingre af de unge og af andre grupper. Der er en kedelig tendens i tiden til at dyrke udskamning en slags resultat af de sociale medier og de hurtige myter, som kan udbrede sig med lynets hast uden at nogen egentlig tænker over.

Er det her egentligt sandt ?.

Glædelig Jul uden COVID19

VH
KFK

Pietro Cini, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel, Jane Jensen, Jan Weber Fritsbøger, Gert Romme og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

....Morten Messerschmidt eller andre gamle, vrede mænd,

Altid interessant at få sat ens egen alder i perspektiv engang imellem.

/O

Bjørn Pedersen, Lillian Larsen, Inge Lehmann og Esben Lykke anbefalede denne kommentar

Gammel af sind? ;-)

Hanne Ribens, Arne Lund, Lillian Larsen, Eva Schwanenflügel og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Morten Messerschmidt er 40 år. Under ungdomsoprøret sagde man: Stol ikke på nogen over 30. Det må da være betryggende for MM og andre at de hører til den første gruppe der skal vaccineres.

Steffen Gliese kan de gamle ronkedorer snart bestemme sig til hvad de vil bebrejde ungdommen. Her handler om at mangle har haft travlt med at bebrejde ungdommen den stigende coronasmitte og så kører du ud ad en tangent med bebrejdelser i en helt anden boldgade. Det er vist ikke kun forfatteren der har problemer med at blande ting sammen.

jens peter hansen

Det er da tankevækkende at en gymnasielærer skælder mennesker ud fordi de er gamle, mens han priser de unge. Jeg tror nu nok at lige i denne situation er det vist nok vi gamle der især viser samfundssind ved at lukke os inde, ikke besøge og ikke få besøg af unge og gamle. Så isolerede er de uddannelsessøgende da vist ikke endnu. En vred ung mand skrev for at stykke tid siden i Politiken at han ikke skyldte de gamle noget som helst. Man kunne jo sige at det omvendte også var tilfældet. Hvad med at undlade at skælde ud som den småvrisne gymnasielærer gør. De fleste gamle håber ikke på hæve/sænke borde, men ønsker måske ikke lige nu at blive sænket ned hvor der næppe er mere end et par kubikmeter luft.
Skøn på livet.

Inge Lehmann, Herdis Weins, Erik Fuglsang og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Med foruroligende få undtagelser er de unge, jeg kender, gennemgående møgforkælede og utaknemmelige.

Mest iøjnefaldende er dog deres hang til alene at tænke på deres egne behov. Ansvarlighed og samfundssind er ingenlunde det første, der falder mig ind, når jeg betragter ungdommens gøren og laden. Derimod forekommer bemeldte gruppe at være selvoptagne og egoistiske i stor stil.

Med venlig hilsen
A grumpy old man

Inge Lehmann og Ninna Maria Slott Andersen anbefalede denne kommentar

Det er tæt på at være komisk, når bedagede herrer i denne tråd finder anledning til at excellere i hvad man vist godt kan kalde en ældgammel tradition.

I det omfang ungdommen i dag måtte være endnu mere håbløs end alle tidligere ungdomsgenerationer, er det blot at konstatere, at pilen kun peger én vej.

Rikke Nielsen, Pernille Friis, Lisbet Christoffersen, Anders Budde Christensen, Frank Meier, Mogens Holme, Lillian Larsen, Jens Christensen, Carsten Munk, daniel malcus, Anders Reinholdt, John S. Hansen, Esben Lykke, Ruth Sørensen, Jane Jensen og olivier goulin anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

Erik Fuglsang, jeg er faktisk helt enig, altså lige bortset fra at de foruroligende få undtagelser efter min mening slet ikke er alders-afhængig, og altså ikke er værre i blandt ungdommen end andre aldersgrupper,
det er desværre vældig moderne at være egocentreret, og ligeglad med alt andet end egen magelighed og egne behov ,
der skal virkelig ske noget drastisk med folkesjælen hvis verden skal reddes,
men desværre skal det komme helt nedefra, fra bunden af samfundet,
og hvem lytter til "taberne", dem som ikke er ambitiøse eller grådige, men i stedet ydmyge og tilfredse med bare at være i live.
jeg håber det sker, at "de ydmyge skal arve jorden", og ydmyghed er faktisk den klart mest bæredygtige menneskelige egenskab.

Hanne Ribens, Herdis Weins, Benta Victoria Gunnlögsson, Hanne Utoft, Inge Lehmann, Carl Chr Søndergård, Steen K Petersen, jens peter hansen, Esben Lykke, René Arestrup, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel, Ruth Sørensen og olivier goulin anbefalede denne kommentar

Håber at covid-19 er med til at skubbe på for anstændige "arbejdsforhold"  for børn og unge - lige fra vuggestuer og børnehaver til skoler og videre uddannelser. Forældre og studerende har jo råbt herpå i årtier men meget lidt ser sket, og nu har vi set hvilke omkostninger det kan have for det samlede samfund at vi har indrettet os med de nuværende fysiske rammer.
Og det samme kan man sige om de åbne kontorlandskaber der er blevet så "populære" - ihvertfald blandt arbejdsgiverne .

Noget af udbredelsen af smitten i ungdomsårgangene skyldes jo også, at de ikke blev lukket ned og sad tæt sammen uden mundbind og ventilation.
Intet under at smitten spredte sig.

Derudover er det jo ulogisk i forhold til alle de anbefalinger man får fortalt. Så kan de ikke være så vigtige, ergo man behøver ikke overholde dem.

Når jeg har set unge i gadebilledet eller ved institutioner har de opført sig som tidligere og uden afstand. De har også blandet sig med andre klasser udenfor skolesammenhæng.
I klasserne og skolen er de adskilt men ved busstoppestedet klumper de sig sammen.

De unge er jo heller ikke isoleret fra deres forældre, derved kan smittekæderne holdes i gang og springe imellem grupperne.

Teenager- hjemmehjælper- sårbar borger

Men jeg har set mange aldersgrupper, der ikke har forstået anbefalingerne.
Op til december opførte de fleste folk sig i butikkerne som før corona, bare med maske.

Jeg havde forstået, at man accepterede risikoen ved at holde ungdomsuddannelserne åbne, for at disse generationer ikke skulle tabe deres uddannelse på gulvet.

Men det krævede at alle! effektiv overholdt anbefalingerne udenfor skolen.

Den dårlige smitteopsporing og det at mange øjensynlig slækkede beredskabet efter minksagen har heller ikke hjulpet på sagen.

Virus er ligeglad, den elsker alle skødesløse årgange og tiltag, det får den spredt.

Spildt mælk og vand ned af bakken, skaden er sket og vi betaler prisen nu.

Det der generer mig er piveriet om, at det røver ens ungdom og man kan da virkelig ikke berøves sin frihed og ungdom for det er bare et par gamle der stiller træskoene.

Og ja folk blev pikeret, da der var en overhyppighed af unge, som blev fanget i at holde fester.

Herdis Weins, Erik Fuglsang og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Karin Hansen jeg er ikke så optimistisk som dig.

Som du siger man har kendt til konsekvenserne i årtier.
F.eks er gode indeklima forhold vist til at give lige så stor effekt som en til to skoleår.
Alligevel var fokus fra politikerne skolereformen, hvor vi nu har elever der er dårligere end før.

Politikerne foretrækker hurtig flashy lovgivning ikke noget der kræver oprydning og ægte knofedt.

Ligesom at de ikke tog pandemiforberedelse alvorligt, selv om de havde fået en advarsel med svineinfluenzaen. Derfor havde vi ikke nok værnemidler.

Så når coronaen er overstået har vi brugt mange penge og så går politikerne tilbage til hvad de kender.

Jan Weber Fritsbøger, Erik Fuglsang og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Vil man have syn for sagen mht. hvordan "de unge" opfatter situationen så læs Grædemuren aka Politikens debatsektion. Her er der hyppigt indlæg fra unge om "at coronaen stjæler vores liv fordi vi ikke kan køre studenterkørsel eller holde fredagsbar, og dyrke vennerne som vi plejer."
Inden curlingbørnene frikedes totalt, så tænk tilbage på den stigning der skete i smitten da de unge efter sommerferien igen mødtes i skoler, gymnasier og til gå-i-byen-vennerne. Her opstod begrebet en superspreder osv. Slemt var det også i efterårsferien.
I en familie på syv personer lykkes det den 17-årige datter, at smitte hele familien efter en mindre sammenkomst med vennerne. Og så fremdeles.

Ét er gymnasielæreren, der frikender sine elever - noget andet er Harald Voertman, der i dags avis skriver flg.:
"De seneste syv år har jeg, som mange andre forfattere, undervist på skrivehold i forskelligt regi. Jeg har et par gange forsøgt at køre forløb om vrede i litteraturen og få eleverne til selv at mønstre noget vrede i skriften. Det er overraskende svært – vrede på kommando er selvfølgelig også kunstigt, men man skulle tro, at de fleste havde opbygget et reservoir.
Sætningen »men jeg tror aldrig, jeg rigtig har været vred over noget,« har jeg efterhånden hørt mange gange. Sjældent fra de unge mænd. De skriver ofte gerne en tekst, der slår sig på brystet og råber, selv om det nogle gange er uklart, hvad den råber ad. Den er rebelsk og tager sig fordelagtigt ud på en vred måde.
Men for en del af de unge kvinder virker vreden åbenbart for uklædelig til at kunne ytres. Jeg køber ikke, at de aldrig har følt vrede. Hvordan kan man være i live og aldrig have været vred over noget? Men jeg tror gerne, at deres persona – den maske, de vil vise frem for andre – ikke er i stand til at fremvise uklædelig vrede.
Den er følsom og kan blive rørt af både tragedier og livets små lykkestunder, men den skal kunne accepteres af den bredest tænkelige målgruppe, og vreden er ikke appetitlig. Hårdt presset kan personaen præstere en tekst, der udtrykker bekymring over et generelt samfundsanliggende, en ængstelse for klimaet eller en fordømmelse af racismen i USA."
Så her kan man virkelig tale om flokimmunitet, og mon ikke også det smitter af på andre af livets områder?
Hvis man vil læse mere om den bekymringsfremkaldende generation, så læs Caroline Fourests Generation Krænket.

Jeppe Lindholm

Danmark er et fællesskab vi skal være dybt taknemmelige for. Et fællesskab, som igen og igen viser sit værd, et fællesskab, som igen og igen viser sin værdi. Det skal vi værne om. Det skal vi passe på.

Danskerne bevare Danmark – Der er ingen andre som kan.

Jeppe Lindholm - Det ser om til at du har skrevet et resume af Mette Frederiksens nytårstale?

Jeppe Lindholm

Arne Lund, hvem er Mette Frederiksen?

Lisbet Christoffersen

Udskamningen af unge mht til Covid-19 har længe bare været for meget. Hvem sidder dag ind og dag ud bag et stykke plastisk i Netto, Føtex, Irma mv og skal finde sig i +60 åriges mangel på evne til at ændre adfærd. Den gruppe har tilsyneladende endog meget svært ved at lade være med at læne sig helt ind over disken, lad være med at bare gå over på siden af plastikken og tale direkte ind i hovedet på kassemedarbejderen, futte rundt mand og kone sammen i butikken og røre ved så mange varer spm muligt. Ja, der er mange eksempler. De unge jeg kender er endt med at tage verden på deres skuldre og har isoleret sig, bliver testet uafbrudt og har mistet lysten til deres studie. Det er (heller) ikke godt!

Hermann Jensen

Erik Fuglsang, det er heller ikke fordi, at der ikke er flere unge som vælger kun at kigge indad og på trods af restriktioner og anbefalinger, alligevel mødes i større forsamlinger og til fester. Da jeg ventede på en bus nytårsaften, var der ved siden af mig, 2 unge piger som snakkede højlydt om hvordan politiet ikke kunne give dem en bøde for at overskride forsamlingsforbuddet med 20 personer, da det foregik på privat ejendom. Og den slags er der flere af. Men du kan og må ikke, trække én hat ned og alles hoveder. Der er også op til flere undtagelser med folk i 50'erne der alligevel holder deres store fødselsdage med hele familien. Men derfor er alle i den aldersgruppe ikke uansvarlige. Du mener at kunne aflæse unges tankegang, som værende en der kun og udelukkende prioriterer dem selv over andre; Hvordan? Jeg er ikke i tvivl om at du har mødt mange rådne æbler før og under denne pandemi, det har jeg også, jeg tror blot du har glemt at kigge op da de modne rullede forbi dig;)