Læserbrev

Stop med at fremstille folk med fertilitetsproblemer, som om det er deres egen skyld

Det er positivt, at Dagbladet Information sætter fokus på folk med fertilitetsproblemer, men deres serie underbygger desværre den udbredte fordom, at folk med fertilitetsproblemer bare kunne leve sundere, skriver Rasmus Hammer-Jakobsen i dette debatindlæg
Debat
21. december 2020

I artiklen »Nedsat frugtbarhed er en af de mest udbredte kroniske sygdomme i Danmark« fra den 18. december sætter Dagbladet Information fokus på fertilitetsproblemer, og tak for det. Men Information er desværre i artiklen med til at styrke stigmaet ved barnløshed med deres fokus på livsstilsproblemer.

Fertilitet og mangel på samme er et samfundsproblem, der rammer hver femte københavnske mand og hver fjerde på landsplan. Jeg er en af dem, og jeg har sammen med min kæreste været i fertilitetsbehandling i fem år. Det er et dybt personligt problem, som berører vores liv på næsten alle niveauer.

Derfor blev jeg så skuffet, da Information i deres tema om fertilitet valgte at lægge fokus på livsstil, overvægt og rygning som årsager til fertilitetsproblemer.

Rygning og overvægt har, som Information korrekt beskriver, en nedsættende effekt på fertiliteten. Men det er ikke den primære forklaring, hvilket Lone Schmidt også redegør for i artiklen.

Infertilitet rammer alle mulige. For mange er infertilitet medfødt og en konsekvens af negative miljøpåvirkninger under moderens graviditet. Alligevel bidrager Information til individualiseringen af problemet, når de underbygger de fordomme, som alt for mange går rundt og har om barnløse som nogle uansvarlige voksne mennesker, der bare kunne leve sundere.

Infertilitet er et socialt stigma. Ikke fordi man ikke kan tale om det, men fordi folk grundlæggende har svært ved at udvise empati, når de tror, at problemet er selvskabt og løsbart ved et par hurtige livsstilsændringer. Vi har som samfund en forestilling om, at hvis du bare har det rigtige træningsprogram og sørger for at skære gluten fra, så skal alt nok lykkes.

Men når overvægtige, kæderygere og narkomaner hver dag får børn landet over, er det udtryk for, at livsstil alligevel ikke er så afgørende, som mange går og tror.

Så kære Information, tak fordi I sætter fokus på et nærværende og svært emne, men vil I ikke være venlige at alliere jer med de syge i stedet for at fortsætte stigmatiseringen?

Rasmus Hammer-Jakobsen, barnløs og i fertilitetsbehandling på femte år uden held.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torsten Jacobsen

Gud fader, hvilken hudløshed..

Er rygning og overvægt lidet fremmende for fertiliteten? Der er her tale om et ja/nej spørgsmål.

Er det, i bekræftende fald, relevant at nævne disse faktorer i en artikel om ufrivillig barnløshed? Der er her igen tale om et ja/nej spørgsmål.

Præsenterer den refererede artikel i Dagbladet Information 'livsstilsvalg' som noget nær en primær årsagsforklaring for ufrivillig barnløshed. Endnu et ja/nej spørgsmål.

Er det relevant at bringe Rasmus Hammer-Jakobsens aldeles grundløse anklager i dagens avis..? Der er her igen igen tale om et ja/nej spørgsmål..

Gudfaderbevares..

Sören Tolsgaard

@Thorsten Jacobsen -

Gud fader, hvilken tykhud ..

Du plejede ellers af og til at komme med et velafbalanceret indspark, men lyder efterhånden mere som en gnaven gammel knark. Hvor er din indlevelse endsige empati med de unge?

Der er mange faktorer, som kan checkes af med et ja eller nej. Men det er ikke hele historien. Hele biosfæren er mere eller mindre forgiftet, og de fugle eller fisk, der omkommer under et olieudslip, har ingen personlig skyld deri.

Der kan være særdeles subtile grunde til infertilitet, som hverken er relateret til rygning, uheldig kost eller den umiddelbare livsstil. Måske endda så subtile, at lægevidenskaben kan være magtesløs.

Hvis jeg ønskede et barn og levede relativt sundt, mens lægerne i årevis havde rådgivet mig forgæves, ville jeg måske overveje nogle alternative skridt. For det synes langtfra givet, at problemet kan løses ad teknologisk vej.

Luftforandring gør af og til underværker, og mange faktorer kan sættes i spil: Bopæl, indretning, beskæftigelse, samt naturligvis fødeindtag, søvnvaner, mv. Om livet har en åndelig dimension bør naturligvis også overvejes ..

Jeg vil ikke anbefale heksekunst, det handler nærmere om at finde en dyb tro på forbindelsen mellem de kosmiske kræfter og de legemlige. En sådan tro kan være den vugge, der gør frugtbar, som født på ny.

En tro, som mange har mistet.

Torsten Jacobsen

Søren Tolsgaard,

Jeg har længe været en gnaven, gammel knark.

Min indlevelse og empati skal du i grunden ikke bekymre dig om. Den forvalter jeg selv så fint, men alting har som bekendt en grænse..

Har du overhovedet læst den artikel, som nu har fået Rasmus Hammer-Jakobsen til at fare i blækhuset, med for mig at se fuldstændig grundløse beskyldninger om, at Dagbladet Information medvirker til at 'stigmatisere barnløse'?

Hvis ikke, så vil jeg da indbyde dig til at læse den. Du vil så, formoder jeg, medgive at Rasmus Hammer-Jakobsen ser spøgelser ved højlys dag.

Du skriver,

"Der kan være særdeles subtile grunde til infertilitet, som hverken er relateret til rygning, uheldig kost eller den umiddelbare livsstil. Måske endda så subtile, at lægevidenskaben kan være magtesløs."

Ja, for sørensen da. Det står der endda i Informations artikel. Faktisk er det artiklens hovedsigte og pointe, at der er tale om et problem uden simple årsagsforklaringer. Mon ikke det er derfor, at Dagbladet Information nu laver en hel artikelserie om emnet?

Men ak, Laura Friis Wang kom for skade at nævne i sin indledende artikel, at livsstil kan have en indflydelse på et individs fertilitet. Hun nævner det blot - et fuldstændig ukontroversielt faktum - og nu føler Rasmus Hammer-Jakobsen sig så endnu mere 'stigmatiseret'..

Well, der er kø ved indgangen til de sårede følelsers holdeplads i disse dage.. Som du måske har bemærket? Det er nærmest som om, at et eller andet i vores samfund er kørt helt skævt...

Det tænker i det mindste denne gnavne, gamle knark...

Mikael Kristensen, Søren Dahl, Steen Obel og Jan Damskier anbefalede denne kommentar