Kommentar

Som virksomhed udvælger vi ansøgere på CV'et, for ansøgningerne er for mange og for dårlige

Jeg har selv været arbejdsløs og ved, hvor frustrerende en ansøgningsproces kan være. Men da jeg sad på virksomhedens side af situationen, gik nogle realiteter op for mig: Med omkring 300 ansøgninger, mange af tvivlsom kvalitet, er man nødt til at sortere på CV’et og det går ud over nyuddannede, skriver Jens Lauge Johannesen i dette debatindlæg
Debat
7. december 2020

To skribenter skrev i Information den 26. november en kritik af virksomheders manglende svar på deres jobansøgninger.

Jeg er selv uddannet cand.mag. og har oplevet at være arbejdsløs og skrive jobansøgninger, men også at være ansat i en C20-virksomhed og dermed være en af dem, der gennemlæste og vurderede de jobansøgninger, vi modtog.

Da jeg ikke længere var arbejdsløs, men selv i perioder skulle være med til at læse ansøgninger – det var en pligt, der gik på skift – oplevede jeg nu den samme situation, men fra virksomhedens side.

Fordi dagpengesystemet er, som det er, modtager især store virksomheder mange ansøgninger. 250 til 300 ansøgninger til en kommunikationsstilling er ikke usædvanligt, og det er ressourcekrævende for virksomhederne. Især fordi en hel del af ansøgningerne er af tvivlsom kvalitet.

Mange staver hverken virksomhedens eller kontaktpersonens navn korrekt – og ja, det gælder også dem med en universitetsuddannelse.

Dårlig stil og uacceptabelt

En tommelfingerregel siger, at kun 20 procent af de jobsøgende ringer og spørger ind til alt det, der ikke står i stillingsopslaget. For eksempel om det er intern eller ekstern kommunikation, der fylder mest, hvis det nu er en kommunikationsstilling, der er opslået.

Det betyder, at mange ansøgere skriver sig ’forkert’ ind i stillingen og ud fra virksomhedens synspunkt slet ikke har forstået stillingsopslaget.