Kommentar

Som virksomhed udvælger vi ansøgere på CV'et, for ansøgningerne er for mange og for dårlige

Jeg har selv været arbejdsløs og ved, hvor frustrerende en ansøgningsproces kan være. Men da jeg sad på virksomhedens side af situationen, gik nogle realiteter op for mig: Med omkring 300 ansøgninger, mange af tvivlsom kvalitet, er man nødt til at sortere på CV’et og det går ud over nyuddannede, skriver Jens Lauge Johannesen i dette debatindlæg
Debat
7. december 2020

To skribenter skrev i Information den 26. november en kritik af virksomheders manglende svar på deres jobansøgninger.

Jeg er selv uddannet cand.mag. og har oplevet at være arbejdsløs og skrive jobansøgninger, men også at være ansat i en C20-virksomhed og dermed være en af dem, der gennemlæste og vurderede de jobansøgninger, vi modtog.

Da jeg ikke længere var arbejdsløs, men selv i perioder skulle være med til at læse ansøgninger – det var en pligt, der gik på skift – oplevede jeg nu den samme situation, men fra virksomhedens side.

Fordi dagpengesystemet er, som det er, modtager især store virksomheder mange ansøgninger. 250 til 300 ansøgninger til en kommunikationsstilling er ikke usædvanligt, og det er ressourcekrævende for virksomhederne. Især fordi en hel del af ansøgningerne er af tvivlsom kvalitet.

Mange staver hverken virksomhedens eller kontaktpersonens navn korrekt – og ja, det gælder også dem med en universitetsuddannelse.

Dårlig stil og uacceptabelt

En tommelfingerregel siger, at kun 20 procent af de jobsøgende ringer og spørger ind til alt det, der ikke står i stillingsopslaget. For eksempel om det er intern eller ekstern kommunikation, der fylder mest, hvis det nu er en kommunikationsstilling, der er opslået.

Det betyder, at mange ansøgere skriver sig ’forkert’ ind i stillingen og ud fra virksomhedens synspunkt slet ikke har forstået stillingsopslaget.

Så efter at have læst de første 20 ansøgninger, som var off, droppede vi ofte at læse ansøgninger og begyndte at selektere på CV’et i stedet. For eksempel sorterede vi alle dem fra, der ikke havde x-antal års erfaring inden for branchen, og det rammer især de nyuddannede.

Det er dårlig stil og uacceptabelt, når jobsøger ofte ikke får et svar på sin ansøgning, men det er desværre en realitet. Det er ikke fair, og det burde ikke være sådan, men det er virkeligheden.

Mit råd er derfor, at man skriver uopfordrede ansøgninger til mindre virksomheder et stykke uden for København. Her oplever man en helt anden imødekommenhed – især hvis man fortæller, hvordan man som nyuddannet kan skabe værdi for dem. Held og lykke.

Jens Lauge Johannesen, Cand.mag.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Jeg opfordrer til at lave reglerne om tvungne,kvantitative ansøgninger i arbejdsløshedssystemet om. Så hurtigt som muligt.
Hvorfor faen skal mennesker,som ikke er interesseret i et job, siddeog skrive ansøgninger tilet job,som deikke er interesserede i,fordi de skal skrive et vist antal ansøgninger om ugen.
Og virksomheders ansatte skal siddeog dortere i ansøgninger, som er mere eller mindre kvalificerede.
Det er uhyrligt.
Atbejdssøger og virksomhedernes HR-afdelinger bør stille en fælles opfordring til myndighederneom at få den tåbelige, energislugende ansøgningstvang bragt til ophør!

Katrine Damm, Toke Kåre Wagener, Marianne Jespersen, Ete Forchhammer , Torsten Jacobsen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

(æv, krummer i tastaturet .. :-( )

Daniel Emami Riis

Tak for dit svar Jens.

Ja det er en realitet. Og ja det er dårlig stil. Men er det en grund til, at det bør fortsætte? Hvor lang tid vil det tage dig at skrive én ekstra mail, du vil kunne sende til de 250-300 ansøgere du stod med?

Tak for dit velmende råd om at ringe. Det er dejligt at høre der faktisk er én, der gider at tage telefonen og vil tale med mig, når jeg ringer. For normalt beder personen i den anden ende mig høfligt skrive en mail, eller også høres det tydeligt på tonefaldet, at den her samtale skal slutte inden for de næste 60 sekunder.

Søge i små virksomheder udenfor København (jeg tilføjer for retfærdighedens skyld også Århus, da det er her, jeg bor) anbefaler du? Jeg tjekkede lige mine seneste ansøgninger, de er blevet sendt til byer som Jyderup, Høng, Holstebro og Silkeborg.

Jeg vil anbefale dig at læse denne noget aldrende kronik, hvor Thomas Juhl, en arbejdsløs humanist, uddyber de pointer, jeg har forsøgt at skrive frem i dette korte svar: https://www.information.dk/debat/2015/06/arbejdsloes-idiot