Kommentar

Kære undervisningsminister – lad også 3.g’erne i år gå til færre eksaminer

Lad vores studentereksamen til sommer afspejle, at vi ikke har modtaget rigtig undervisning. Jeg har ikke har lært noget det seneste år foran skærmen, og jeg har følt mig så ensom i mit eget selskab, skriver 3.g gymnasieelev Gustav Lund Kusnitzoff i dette debatindlæg
Debat
19. januar 2021

Vi er tilbage i skole igen efter ferien – altså tilbage foran skærmen.

Det er ikke meget, vi gymnasieelever har haft glæde af i løbet af det seneste år med corona og lockdowns. 2021 ligger for fødderne af os og med det afslutningen på vores gymnasietid, hvilket betyder, at vi skal til eksamen. Dog, mener jeg, at vores eksamen bør nedskaleres, ligesom den også blev for årgangen før os.

For hvis jeg skal være ærlig, har det sidste år på ingen måder været optimalt.

I marts, da landet lukkede ned, forstod vi alle sammen situationens alvor. Tingene ville blive markant anderledes. Men nu er der gået næsten et år, og virtuel undervisning fungerer, sorry to say, ikke optimalt overhovedet.

Jeg sidder klar klokken 08:05 på Teams for at være klar til dagens lektioner. Men hvad gør det, hvis man ikke føler, at man har lært noget?

Det er dog ikke lærernes skyld – de fortjener den største ros. Når undervisningen bliver virtuel, bliver mødet mellem mennesker brudt. Jeg kan for eksempel ikke lige hurtigt spørge min lærer om hjælp, hvis der er noget, jeg ikke forstår.

Det er blevet umuligt for os at sidde i pauserne og snakke om de svære spørgsmål fra timen, eller om hvad der sker i klassen. Klassen er holdt op med at eksistere og eksisterer nu kun som begreb og som et virtuelt rum inde på min computer.

Når jeg lukker ned efter en lang dag foran skærmen, er der kun mig tilbage. Ikke nogen venskabelig hyggesnak, ingen lynture ned i Fakta inden toget går. Kun mig.

Ensomheden er begyndt at sætte ind, og jeg føler mig alene. Og jeg tror ikke, det er tilfældigt, at flere af os har været til psykologsamtaler og haft det mentalt dårligt i løbet af efteråret efter den store nedlukning og en sommer, hvor ’de unge’ blev gjort til syndebukke i offentligheden.

Selv erindrer jeg en episode i maj, hvor jeg efter en lektion rejste mig fra skrivebordet og gik helt over til min seng, satte mig, græd uafbrudt i ti minutter, tørrede øjnene, og fortsatte med skole igen. Er det normalt? Nej. Og jeg er sikker på, at jeg ikke er den eneste, der har haft det sådan.

Kære undervisningsminister – nedskaler eksaminerne. Det har vi brug for. Jeg har en hel årgang i ryggen og vil så gerne, at vi får en god afslutning på vores gymnasietid.

Gustav Lund Kusnitzoff går i 3.g

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Året er en ommer. Fra bh.kls. til 3.g bør alle gå året om. Ligeledes bør de videregående uddannelser forlænges med 1/2 år for de, der startede sidste sommer, og med et helt år for januar 2020 optaget. Alles SU m.m. bevares. Voksenuddannelser AVU går også om, HF ligeså.