Kommentar

Lærer: Nødundervisning er ikke skelsættende for, hvordan den enkelte elev klarer sig i skolen

Mange forældre er bekymrede for nødundervisningens faglige og sociale efterslæb. Jeg forstår bekymringen, men nødundervisning er ikke lig med læringstab. For børn gør sig erfaringer og lærer hver dag, særligt i en usædvanlig tid, skriver lærer Mia Lodberg Nielsen i dette debatindlæg
Debat
28. januar 2021

Min kæreste konstaterede for nylig, at hans barns lærer lod til at være på badeferie og ikke hjemsendt med ansvar for undervisningen.

Konstateringen førte til en diskussion om UNI-login, ansvar, undervisning, læring og ikke mindst tabet heraf.

Jeg er overbevist om, at alle lærere bestræber sig på at levere kvalificeret nødundervisning, men jeg er ikke overbevist om, at alle lærere er klædt på til opgaven, hvilket skaber bekymring for forældre og elever. Det kan vi ikke være bekendt.

Nødundervisning er virtuel undervisning og egen læring i hjemmet efter anvisning fra underviser.

Det er brug af bøger og andre relevante undervisningsmidler inklusive digitale. Det er opgaver til digital aflevering, det er råd og vejledning til forældre og elever, det er en stressfaktor, og det er et fællesansvar. Nødundervisning er ikke kun Teams eller snemænd, og det er ikke en bland-selvbiks, hvor forældre selv skal vælge dagens digitale platform blandt de 117 forskellige, der findes.

Nødundervisning er en jungle. Det kræver et fagligt og pædagogisk overblik at strukturere for den enkelte elev.

Når nødundervisning ikke er tydeligt defineret ud fra hverken fag eller alderstrin, bliver den et pædagogisk lykkehjul, da nødundervisning hænger uløseligt sammen med lærerens nødundervisningskompetencer og dennes navigering inden for digitale læringsplatforme, tabeltrænings- og skriv-pænt-hæfter.

At definere, forventningsafstemme og sikre kvaliteten af nødundervisning er et ledelsesansvar og et kommunalt ansvar. At strukturere nødundervisning er et læreransvar, som kræver samarbejde med hjemmet og den enkelte elev.

At bekymre sig for et fagligt og socialt efterslæb er ikke irrelevant, men at nødundervisning er lig med læringstab, er jeg uenig i. Børn gør sig erfaringer og lærer hver dag i en på alle måder usædvanlig tid.

Og lad os så blive enige om, at nødundervisningen ikke er skelsættende for, hvordan den enkelte elev klarer sig på sigt, uanset hvor meget eller hvor lidt tid de bruger på Teams eller på at bygge snemænd.

Lærere er ikke på badeferie, forældre smider ikke deres børns UNI-logins væk med vilje, og vores børn er ikke tabere.

Mia Lodberg Nielsen er lærer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Nej