Læserbrev

Vi må gøre det mindre ensomt at være kvindelig smed, ellers forbliver arbejdsmarkedet kønsopdelt

Vi bør gøre op med det kønsopdelte arbejdsmarked, dadet er en forhindring for at skabe et ligestillet samfund. Et skridt på vejen kunne være at skabe netværk af kvinder i mandsdominerede fag og omvendt, så det bliver lidt mindre ensomt at være normbryder, skriver smedelærling Julie Madsen i dette debatindlæg
Debat
26. januar 2021

Vi opnår ikke ligestilling, før vi har et lige arbejdsmarked for både mænd og kvinder, hvor alle bliver betalt det samme for at udføre det samme arbejde. Og ikke mindst skal der ske et opgør med det kønsopdelte arbejdsmarked. Det er på tide, at flere kvinder bliver håndværkere, og flere mænd bliver sygeplejersker eller pædagoger.

Jeg er selv i lære som smed, og jeg omgås derfor meget med mænd, da det er et mandsdomineret fag. Jeg har dog tydeligt kunnet mærke en forskel, efter der er kommet en anden kvindelig lærling. Det har gjort det nemmere. Vi har nemlig nogle af de samme udfordringer, for eksempel at vi ikke har samme fysiske styrke som mændene, og at vi nogle gange må lægge øre til en ubehagelig omgangstone.

En del af løsningen kunne være, at man på tværs af uddannelsessteder satte et netværk op for kvinder i metalfag og andre mandsdominerede håndværksfag, så vi har nogle at støtte os op ad og relatere til. Det samme for mænd i kvindedominerede fag.

Det ville gøre, at man fik nogen, man kunne betro sig til og spejle sig i. Det giver tryghed at vide, at der er nogen i samme situation som en selv. Nogle vil måske påstå, at man selv kan finde dem, men når man går på en erhvervsuddannelse, kan det være svært at finde disse relationer, da man måske er den eneste pige eller dreng i sin klasse. Derfor har man brug for en hjælpende hånd. Jeg ville selv ønske, jeg havde haft nogen, jeg kunne støtte mig op ad fra start af, men jeg er lykkelig for at have fået det nu.

Alle fortjener nogen at spejle sig i, men det kommer ikke af sig selv, når man går en lidt anden vej i uddannelsessystemet. Et større netværk kunne give den tryghed, der er et vigtigt skridt på vejen til et opgør med det kønsopdelte arbejdsmarked.

Af Julie Madsen, smedelærling

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tilde Thordahl Have

Tak for et fint indlæg. Jeg håber, den bold du spiller, bliver grebet. Det kunne jo være, der kunne laves samarbejde på tværs af skoler.

Erik Boeshave

Kender det desværre.
Min datter har grundforløbet som elektriker og ingen læreplads i Danmark, søgte dog ikke Bornholm.
Når jeg siden er stødt ind i elektrikere har jeg spurgt hvor mange kvindelige elektrikere de kendte. Topscoreren var en.
Nu bliver hun tandlæge.

Som udlært smed kan jeg kun nikke genkendende til Julies betragtninger. Da jeg stod i lære for 10 år siden var det helt essentielt for mig at have et netværk af andre håndværkere med samme erfaringer, og af samme årsag har jeg selv været med til at danne flere. Jeg håber du læser med her, Julie, for her er et par netværk som du og din med-lærling er hjertens velkommen i:

Kvinder i Dansk Metal
Der findes en gruppe på facebook, søg på navnet.

Netværket Under Ombygning www.underombygning.org
Der findes en gruppe på facebook, søg på navnet.

Derudover har FIU-ligestilling et mentee-projekt kørende hvor man kan melde sig til og blive parret op med en erfaren mentor inden for ens fag.

Held og lykke med uddannelsen, der er brug for flere faglærte!