Klumme

Det er slut med at finde det positive i epidemien. Nu er det ren overlevelse

Forårets konstruktive tilgang til corona ligger meget langt væk. Nu er der bare mørke, frustration og tekniske problemer på Teams. Det handler med andre ord om ren overlevelse – men hvordan overlever man i epidemiens evighed? Det undersøger forfatter og klummeskribent Nanna Goul i denne klumme
Under første nedlukning kunne man søge naturen, og den frihed som den kunne bringe. Nu er der minusgrader udenfor, og træer og buske har mistet bladene. Her ses et billede af Gudenåen vest for Horsens, hvor der i januar er blevet målt temperaturer ned til -11,9 grader celcius.

Under første nedlukning kunne man søge naturen, og den frihed som den kunne bringe. Nu er der minusgrader udenfor, og træer og buske har mistet bladene. Her ses et billede af Gudenåen vest for Horsens, hvor der i januar er blevet målt temperaturer ned til -11,9 grader celcius.

Hans Meineche

Debat
18. januar 2021

Jeg gik for et par dage siden forbi en midaldrende dame på fortovet, som var stoppet op og pludselig råbte så højt ind i sin telefon, at det kunne høres langt ned ad gaden: Jeg synes bare overhovedet ikke, at det er i orden!

Vi var flere på gaden, der vendte os om og betragtede damen. Mest med forståelse. For hvem synes egentligt at det er i orden for tiden? Sådan grundlæggende? I øvrigt var vi alle nok lettede over, at det ikke var vores nedsmeltning, der skete i fuld offentlighed. Jeg var i hvert fald.

Man ved nemlig aldrig, hvornår bægeret flyder over. Vi er alle pressede, pludselig mister man den. I sidste uge undgik jeg kun pinagtigheden med nød og næppe, fordi min datter ved et lykketræf havde slået mikrofonen fra sin fjernundervisning på Teams. Det lød ikke smukt, det jeg råbte, men i det mindste blev det ikke delt med hele 1. U.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

erik pedersen

Det er faktisk det basale ved livet. Overlevelse
. Vores livsstil har bare reduceret det til noget sekundært

Mvh Hanne Pedersen

Morten Balling, Carsten Munk, Freddie Vindberg, Werner Gass og Malene Wiinblad anbefalede denne kommentar
olivier goulin

Foreløbig har vi kun levet med det i mindre end eet år
Jeg kan anbefale at erindre, at vore forældre og bedsteforældre tålte 5 lange besættelsesår

Bare for at sætte de lidt i perspektiv

/O

Sten Victor, Mads Bech Madsen, Brian W. Andersen, Mogens Holme, Peter Engelbrecht, søren ploug, Elisabeth Christiani, Morten Balling, Kim Houmøller, Anne-Marie Krogsbøll, erik pedersen, Hannibal Knudsen, Carsten Munk, Maj-Britt Kent Hansen og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar

Og Norge forbinde 25 dødsfald med vaccinen.

Lise Lotte Rahbek

Jeg synes det er svært nu.
Desværre kan jeg ikke bruge "andre har og haft det værre" i denne sammenhæng længere.

Jeg trænger til at se mennesker.
At kunne tage på biblioeket, købe en kop kaffe på en cafe med en bekendt, tale med andre ansigt til ansigt, holde op med at vrisse og hvæse af mine nærmeste få, fordi jeg savner andre kontakter og input. Trænger til ophør af skænderier og nedladenheder mellem corona-fronternes slagsange. Trænger til at kunne gå i butikker eller bare hen ad en gade, uden at skulle kante sig rundt om andre mennesker i hensyns-afstands-dansen. Trænger til at se de mennesker, jeg ikke har været sammen med længe. Trænger til at se mimikken på folks ansigter. Orker ikke flere påmindelser hver dag i radion om at huske at lægge bånd på naturlig adfærd.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrh.

Estermarie Mandelquist, Anders Reinholdt, søren ploug og Fam. Tejsner anbefalede denne kommentar
kjeld hougaard

Det var et år siden jeg læste i de danske aviser om Wuhan og den nye virus. Den danske myndighed med ansvar for disse sager ”Wuhan ligger meget langt væk, og det er usandsynlig den virus kommer til Danmark. Hvis den kommer ved vi præcis hvordan vi skal gøre”. Og det har vi så gjort. Vi var velforberedte!
Det er mere syd for kinesere, de var uforberedte og lever i en diktaturstat, det er ikke dem selv der bestemmer.

Mads Bech Madsen

Jeg tænker ikke man skal "lyve for sig selv" - endsige føle skyld når man rammes af: "nu_kan_det_altså_og_i_den_ grad_snart_være_nok". Den skal man give den plads den kræver. Og når det så er klinget af .... tilbage til langtidsholdbarhed og et samfund med rygrad ... ja tak. Og velvidende, at vi med vores solidariske adfærd slår en beskyttende ring om de af os, som bare ikke skal rammes af den forpulede virus.
Samfund med rygrad ... ja tak ....

Sören Tolsgaard

Ja, nu går det ufattelig godt. Ganske vist er der coronasmitte og -dødsfald på talrige plejehjem, og mangelen på plejepersonale er så udtalt, at:

'Chefer beder plejepersonale med symptomer om at gå på arbejde. Flere sosu-assistenter og sosu-hjælpere bliver bedt om at møde på arbejde, selvom de har enten symptomer på covid-19 eller er blevet konstateret nære kontakter til en smittet. Det oplyser fagforeningen FOA til TV2 Lorry'

Ligesom kineserne kunne vi have inddæmmet pandemien forlængst, men vi har hele tiden skullet tage kortsigtede hensyn til de utålmodige, - og det giver tilbageslag.

Freddie Vindberg og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

"Statsminister Mette Frederiksen vil ikke indføre en forbud mod rejser til eksempelvis Dubai. Men hun siger følgende om kendte og sportsstjerne som Mikkel Kessler, Nicklas Bendtner og Michael Maze, der rejser på ferie i Dubai trods myndighedernes advarsler og risikoen for at tage smitte med hjem:
»Jeg tror, jeg skal pålægge mig selv lidt restriktioner, inden jeg udtaler mig om det. Der er en grund til, at verden er gået i rød. Der er en grund til, at vi over for alle inklusiv dansk erhvervsliv, som vi lever af i dette land, virkelig anmoder om, at vi ikke rejser ud. Det er virkeligt vigtigt, at alle lytter til det. Man risikerer at tage mutationer med til Danmark. Det kan underminere vores epidemikontrol og dermed smitte andre og det, der er værre,« siger Mette Frederiksen."
www.berlingske.dk/samfund/liveblog-faa-seneste-nyt-om-coronavirus

Skvatmikkel! Når nu vi er enige om, hvor farlig situationen er, og hvor vigtigt det er, at vi bliver hjemme og ikke rejser, hvad i alverden er så begrundelsen for ikke at gribe ind overfor det vanvid? Hvorfor skal disse personer have lov til at ødelægge livet for en masse andre, som bliver ofre for deres smittebagage? Kan vi få begrundelsen? Er der en? Eller er det i bund og grund bare skvatmikleri, dvs. manglende mod til at lægge sig ud med nogle pengestærke vælgere og partistøttedonorer? Kom nu - sig nu, hvorfor I ikke griber meget stærkere ind overfor den åbenlyse fare mod den danske befolknings liv og sundhed:

www.berlingske.dk/samfund/11-personer-kan-have-slaebt-den-britiske-virus...

www.berlingske.dk/internationalt/naesten-en-tredjedel-af-britiske-corona...

Har regeringen stadig ikke fattet alvoren?

Anne-Marie Krogsbøll

Hvorfor skal nogle personage have lov at tage på ferie i fremmede lande og slæbe smitte med hjem, mens vi andre skal døje med stramme restriktioner frem til påske?

Som jens peter hansen så rammende udtrykte det i går: Vi andre kan ikke gå i byggemarkedet efter et bræt, uanset hvor få mennesker der er, mens disse personer har lov til at feste i Dubai? (frit efter hukommelsen).

Det er bindegalt, og jeg forstår ikke, at vi finder os i det. Luk dog for alle ikke-strengt-nødvendige rejser - måske kan det spare os for måneders/års nedlukning i den anden ende.

Beslutningstagerne hypper deres eget segments egoistiske interesser - ikke befolkningens velfærd!

Anne-Marie Krogsbøll

Hov, jeg glemte linket ang. restriktioner frem til påske:
ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ekspert-nedlukning-boer-forlaenges-helt-til-paaske/8434096

Hvorfor skal disse personer være fredede, når alle andre pålægges skrappe restriktioner?

Covid-19 vs. De fem forbandede år (besættelsen)....

Jeg tager Covid-19 til enhver tid - med alt hvad det indebærer.