Klumme

Støjberg er i virkeligheden fuldstændig ligeglade med »barnebrudene«

Støjberg forsøger at bortlede sit lovbrud med, at det handlede om »barnebrudene«. Men gennemgår man hendes karriere, er det tydeligt, at hun aldrig har bekymret sig det mindste om minoriteters kvindekamp, skriver klummeskribent Khaterah Parwani i dette debatindlæg
Hvis jeg var minister, havde jeg besøgt de unge kvinder på asylcentrene, og jeg havde lyttet til de fageksperter, der advarede mod at handle hen over hovedet på kvinderne, skriver Khaterah Parwani.

Hvis jeg var minister, havde jeg besøgt de unge kvinder på asylcentrene, og jeg havde lyttet til de fageksperter, der advarede mod at handle hen over hovedet på kvinderne, skriver Khaterah Parwani.

Mads Claus Rasmussen

Debat
14. januar 2021

Mindre end to måneder efter Inger Støjbergs (V) ulovlige instruks om adskillelse af asylparrene bliver udlændingestyrelsen oplyst om, at de unge kvinder reagerer med voldsom mistrivsel, øgede depressionssymptomer, og at flere af dem har forsøgt at begå selvmord. Alvorlige konsekvenser for de unge kvinder, Inger Støjberg aldrig har taget sig tid til at møde. Og det er vel forståeligt. For sådan et møde ville have været en falliterklæring.

Mine alarmklokker ringer også, når jeg ser aldersforskellen mellem nogle af parrene, især de unge teenagepiger, der enten stod højgravide eller allerede var mødre. Det kræver ikke en matematikhaj at regne ud, hvor gamle de var, da de blev gift. En tragedie, der kommer af afskyelige omstændigheder som fattigdom, krig og terror.

Men disse omstændigheder har aldrig rigtig bekymret Inger Støjberg.

Uengageret i kvindekamp

Mens vi ser mod USA’s vanvid, har vi hurtigt glemt, hvordan trumpismen også sneg sig ind i Christiansborg og gav os en politiker, der er en haj til sociale medier og til at fordreje sandheder.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Peter Mikkelsen

Lige på kornet. Tak, Khaterah Parwani. Og tak til socialdemokraterne, der omsider har besluttet at bakke op om en rigsretssag mod Støjberg.

Jack Melchior, Erik Nielsen, Elisabeth Andersen, Edda Hardardottir, Dennis Jørgensen, Karen Møller Grothe, Kurt Bay, Josephine Kaldan, Karen Grue, Hanne Ribens, Jørgen Larsen, Henriette Bøhne, Carsten Wienholtz, Ole Svendsen, Jeppe Lindholm, Kristian Knudsen, peter juhl petersen, ingemaje lange, Poul Erik Pedersen, Lars Eriksson, Lisbeth Glud, Helle Walther, Lars Løfgren, Leif Schmidt, Jørgen Tryggestad, Klaus Lundahl Engelholt, Michael Gudnæs, Arne Albatros Olsen, Steen K Petersen, Elisabeth Gejl, Ete Forchhammer , Inge Lehmann, Marie Mollerup, søren ploug, Per Klüver, Marianne Jespersen, hannah bro, Eva Schwanenflügel, Gitte Loeyche, Michael Christensen, Jan Damskier, Lotte Tvede, David Zennaro, Curt Sørensen, Lillian Larsen, Inge ambrosius, Herdis Weins, Søren Nielsen og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

"Barnebrud" med det velvalgte Støjberg ord ser man jo små 5 årige pige gå hånd i hånd med en gammel mand M/K for sine øjne. Men der er tale om kvinder M/K, som ikke har nået den danske myndighedsalder på 18 år da de ankom til Danmark. F.eks. en 17 årig kvinde gift med en 25 årig mand. Og en 17 årig er altså ikke et barn.

Frem til 01. februar 2017 kunne man også blive gift i Danmark, hvis man var under 18 år. Det så jo også lidt dumt ud at man kunne det med den her Støjberg sag. Ik.

Jack Melchior, Erik Nielsen, Edda Hardardottir, Henriette Bøhne, Carsten Wienholtz, Ole Svendsen, peter juhl petersen, Lars Eriksson, Lisbeth Glud, Helle Walther, Leif Schmidt, Bjarne Bisgaard Jensen, Jørgen Tryggestad, Klaus Lundahl Engelholt, Arne Albatros Olsen, Steen K Petersen, Michael Christensen, Marie Mollerup, Rolf Højland, Per Klüver, Eva Schwanenflügel, Elisabeth Andersen, David Zennaro, Lillian Larsen, Hans Larsen, Herdis Weins og erik pedersen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Siden Anders Fogh Rasmussen blev formand for Venstre og sidenhen statsminister på kontrakt med de danske vælgere, har Venstre ikke været andet end svindel og bedrag over for vælgerne. For Anders Fogh Rasmussen's formål med sin indsats, som Den-Lille-Svindler ihærdigt overtog, blev fuldkommen holdt skjult for vælgerne - Afvikling af den danske velfærdsstat. Forført med en hård udlændinge politik som dækhistorie og lokkemad for vælgerne, som derved stemte i stort tal på Dansk Folkeparti - Venstre regeringernes parlamentariske grundlag.

Afvikling af velfærdsstaten Danmark og indførelse af amerikanske tilstande af bagdøren - Det største bedrag i Danmarks historien. Gad vist om den fortælling kommer med i DR's dokumentar serie "Historien om Danmark"?

Birgitte Johansen, Jack Melchior, Erik Nielsen, Dennis Tomsen, John Damm Sørensen, Kjeld Pedersen, Klaus Schwab, Hanne Ribens, Carsten Wienholtz, Carl Chr Søndergård, Ole Svendsen, Jan Nielsen, Signe Hansen, Peter Mikkelsen, Karen Grue, Kristian Knudsen, Poul Erik Pedersen, Lars Eriksson, Lisbeth Glud, Peter Wulff, Lars Løfgren, Leif Schmidt, Bjarne Bisgaard Jensen, Egon Stich, Jørgen Tryggestad, olivier goulin, Michael Gudnæs, Jane Jensen, Arne Albatros Olsen, Pietro Cini, Steen K Petersen, Inge Lehmann, Mads Greve Haaning, lars helde, Dan D. Jensen, Marie Mollerup, søren ploug, Mads Troest, Marianne Jespersen, jens christian jacobsen, Fam. Tejsner, Morten Balling, Herdis Weins, Søren Nielsen, Eva Schwanenflügel, Jens Thaarup Nyberg, Helle Brøcker, Gitte Loeyche, Palle Jensen, Carsten Munk og Jan Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Kenneth Jacobsen

Og jeg vil så gerne gentage min mistanke mod fru Inger: at hun ikke engang nødvendigvis har noget særligt mod udlændinge. Hun er simpelthen opportunisten, der var villig til at tage jobbet med dets fordele og ulemper. Hvem gav hende opgaven? Det gjorde Lillelars (som da osse stemmer imod rigsretssagen). Hvorfor? Fordi hendes funktion var nødvendig ift DF og dem der er værre. Kort sagt: Støjberg er en politisk lakaj. Hvilket bestemt ikke fritager hende for at stå til ansvar for sine lovbrud og løgne overfor Folketinget. Men Løkkes ansvar som regeringsleder bør ikke glemmes - han sanktionerede hendes embedsførelse.

Jack Melchior, Erik Nielsen, Edda Hardardottir, John Damm Sørensen, Helle Walther, Hanne Ribens, Peter Gløde, Henriette Bøhne, Lars Jørgensen, Carsten Wienholtz, Stella Nielsen, Jan Fritsbøger, Ole Svendsen, Jan Nielsen, Signe Hansen, Peter Mikkelsen, Jeppe Lindholm, Poul Erik Pedersen, Lars Eriksson, Lisbeth Glud, Peter Wulff, Jesper Sano Højdal, Vibeke Olsen, Bjarne Bisgaard Jensen, Jørgen Tryggestad, olivier goulin, Claus Mortensen, Arne Albatros Olsen, Steen K Petersen, Ete Forchhammer , Michael Christensen, Anders Reinholdt, Inge Lehmann, Mads Greve Haaning, Ivan Mortensen, Mette Ravn Larsen, Marie Mollerup, søren ploug, Herdis Weins, Eva Schwanenflügel, Jens Thaarup Nyberg, Helle Brøcker, Christian Mondrup, Palle Jensen, Mogens Holme og Steen Obel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

"Og det er grunden til, at vi har det såkaldte partshøringsprincip, der skal sikre den enkeltes rettigheder, når vedkommende behandles af myndighederne, hvilket blev tilsidesat med Støjbergs ulovlige instruks. Det er dette princip, der er nødvendigt for, at myndighederne behandler os som mennesker, der har rettigheder, før de tager indgribende beslutninger, der påvirker vores tilværelse."

NETOP!!
Bedre kan det ikke siges.

I en tid, hvor ankestyrelsen fx omgør kommunernes økonomisk baserede afgørelser på handicapområdet med over 50% årligt, hvor tvangsadoptioner stiger af samme årsag, hvor syge borgere udsættes for psykisk tortur i jobcentrene, hvor flygtninge lever under fattigdomsgrænsen, hvor manglen på krisecentre for kvinder og børn synliggøres dramatisk under coronakrisen, kan det ikke understreges nok, hvor vigtige partshøringer og retssikkerhed er for de underpriviligerede borgere i vores rige samfund.

Birgitte Johansen, Jack Melchior, Erik Nielsen, Edda Hardardottir, Dennis Tomsen, John Damm Sørensen, Josephine Kaldan, Peter Mikkelsen, Hanne Ribens, Lars Jørgensen, Elisabeth Andersen, Hanne Utoft, Stella Nielsen, Jan Fritsbøger, Ole Svendsen, Jeppe Lindholm, Lillian Larsen, Poul Erik Pedersen, Lars Eriksson, Lisbeth Glud, Niels Borre, Peter Wulff, Jesper Sano Højdal, Vibeke Olsen, Leif Schmidt, Bjarne Bisgaard Jensen, Jørgen Tryggestad, Jørgen Mathiasen, Ruth Sørensen, Jane Jensen, Arne Albatros Olsen, Steen K Petersen, Ete Forchhammer , Anders Reinholdt, Inge Lehmann, Eva Kjeldsen, Dan D. Jensen, Kenneth Jacobsen, Marie Mollerup, søren ploug, Marianne Jespersen, Freddie Vindberg og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Morten Reippuert Knudsen

lige på kornet... og symbolsk at hun stilles for en rigsretssag samtidig med Trump.

Edda Hardardottir, Dennis Jørgensen, Hanne Ribens, Elisabeth Andersen, Ole Svendsen, Jan Nielsen, Lillian Larsen, ingemaje lange, Poul Erik Pedersen, Lars Eriksson, Vibeke Olsen, Dan D. Jensen, olivier goulin, Steen K Petersen, Ete Forchhammer , Elisabeth Gejl, Michael Christensen, Inge Lehmann, søren ploug og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Dan D. Jensen

Hvorfor ikke tage Anders Fogh når rigsretten alligevel er sat ??

Dennis Jørgensen, Steen K Petersen, John Damm Sørensen, Hanne Ribens, Carsten Wienholtz, Stella Nielsen, Jan Fritsbøger, Jørgen Tryggestad, olivier goulin, Arne Albatros Olsen, Ete Forchhammer , Eva Kjeldsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Anders Grønbech

Det er lidt uforståeligt, at Inger Støjberg kobler "barnebrude" sammen med udlændinge. Hvis hun virkelig ville forhindre piger under en bestemt lavalder at gifte sig med en lidt ældre dreng/mand, burde hun helt udelade indvandrerselekteringen - og sætte alle lige for loven.
M.a.o. i Ingers univers er det OK at danske danner par, trods aldersgrænserne - men indvandrere skal skilles ad.
Det lugter langt væk af fremmedhad - og er det da også.

Jack Melchior, Edda Hardardottir, Steen K Petersen, Elisabeth Andersen, Jan Fritsbøger, Ole Svendsen, Hans Larsen, Erik Karlsen, Lillian Larsen, Peter Gløde, Inge Lehmann, Herdis Weins, Poul Erik Pedersen, Jesper Sano Højdal og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Ja, Grønbech. Den logiske konsekvens må vel være, at Støjberg går ind for at sætte den seksuelle lavalder op til 18 år.

Alt andet er dobbeltmoralsk. Hvorfor har ingen journalister belyst dette?

Elisabeth Andersen, Edda Hardardottir, Lillian Larsen, Inge Lehmann, Herdis Weins og Poul Erik Pedersen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Esben Lykke

Det lykkedes da at få fjernet Kongebrevet, og det er temmelig velbeskrevet.

Spørgsmålet er bare, om det gavner nogen som helst.

Steen K Petersen, Sven Elming og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Kristian Knudsen

(svindel og bedrag) Lars Løkke fik aldrig en rigtig sag.. Han er snart ligeså dygtig som Fogh...Støjberg udstillede sig.

Kristian Knudsen

(Jeppe Lindholm)- Afvikling af den danske velfærdsstat.- den store indsats fra venstre fra 2001.. enhver sin egen småkapitalist... i drømmen om komfort .. som så kan blive ædt af den smarteste. tak for kaffe.. jeg er også spændt på eftertanke.. håber på..

Niels Johannesen

Smagløs og usaglig motivgranskning...

Næste uge bliver det vel en kommentar om at Mette aldrig rigtig bekymrede sig om minkavlerne, at Dan inderst inde er ligeglad med klimaet eller at Sofie Carstens hjerte alligevel ikke banker for de krænkede kvinder.

Det er en forudsætning for en saglig og rationel debat at vi bedømmer andre på deres handlinger og udsagn - og ikke på hvad vi tror de føler.

Det er mig en gåde hvordan informations - i egen selvopfattelse intellektuelle og reflektererende -kommentatorkorps kan falde på halen over sådan en tynd kop te,

Eva Schwanenflügel

Niels Johannesen

16. januar, 2021 - 10:54

"Smagløs og usaglig motivgranskning...

Næste uge bliver det vel en kommentar om at Mette aldrig rigtig bekymrede sig om minkavlerne, at Dan inderst inde er ligeglad med klimaet eller at Sofie Carstens hjerte alligevel ikke banker for de krænkede kvinder."

Hvis du gør en lille indsats, kan jeg garantere dig at du kan finde et ret stort antal artikler med netop disse temaer om både Mette, Dan og Sofie, blot du søger i Informations arkiv..

Det synes mig iøvrigt, at det var Støjberg selv der motivforskede, da hun ved sit diktat umyndiggjorde sagesløse 'pigers' liv og levned ved at adskille dem fra deres ægtemænd uden at spørge først, om det egentlig var det, de ønskede.

Jack Melchior, Steen K Petersen, Peter Gløde, Inge Lehmann, Lillian Larsen og Elisabeth Andersen anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

@ Eva Schwanenflügel

"Hvis du gør en lille indsats, kan jeg garantere dig at du kan finde et ret stort antal artikler med netop disse temaer om både Mette, Dan og Sofie, blot du søger i Informations arkiv."
- det gør vel ikke sagen bedre at vores medier efterhånden er fyldt med den slags føleri.

"Det synes mig iøvrigt, at det var Støjberg selv der motivforskede, da hun ved sit diktat umyndiggjorde sagesløse ’pigers’ liv og levned ved at adskille dem fra deres ægtemænd uden at spørge først, om det egentlig var det, de ønskede."
- måske, men det er jo en basal præmis i vores straffelov at børn netop ikke er i stand til at udtrykke deres egne ønsker når det angår romantiske relationer med voksne

Eva Schwanenflügel

@ Niels Johannesen

Der er vel ikke tvivl om hvad Støjberg føler, idet hun har skrevet og sagt det meget højt ved enhver lejlighed.

Og den stråmand med at sagen drejede sig om at beskytte uskyldige børn fra gamle, liderlige mænd er vist forlængst dementeret.

Steen K Petersen, Carsten Munk, Inge Lehmann, Lillian Larsen, Carsten Wienholtz, Elisabeth Andersen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

@ Eva Schwanenflügel

Jeg har ikke hørt Støjberg sige offentligt at hun "...i virkeligheden er fuldstændig ligeglade med barnebrudene" eller at hun "ikke bekymrer sig det mindste om minoriteters kvindekamp" hvilket er debattørens centrale påstand. Så det må altså være udtryk for hvad debattøren tror at Støjberg i virkeligheden tænker selvom når hun siger noget helt andet.

Og det er her jeg påpeger, at vi ville være bedre tjent med en offentlige debat uden den slags greb: lad os forholde os til hinandens handlinger og udsagn uden at bilde os ind at vi kan gennemskue hvad der i virkeligheden er andre menneskers dybere motiver.

Eva Schwanenflügel

@ Niels Johannesen

Klummeskribent Khaterah Parwani siger jo blot, at der overhovedet aldrig har været handling bag Støjbergs postulater; at hvis hun virkelig havde været så interesseret i kvindernes skæbne som hun foregav, så burde hun i det mindste have besøgt dem på asylcentrene.

Men nej, i handling og ord har Støjberg altid udtrykt, at én udlænding mindre var én forbedring mere.
Hendes korstog for 'pigernes frigørelse' har været en tynd fernis, et bekvemt og populistisk alibi, og intet andet.

Det er det samme, når politikerne kalder besparelser for reformer.
Rent newspeak.

Jack Melchior, Elisabeth Andersen, Steen K Petersen, Palle Jensen, Michael Christensen, Tina Peirano, Carsten Munk, Peter Gløde, Inge Lehmann, Lillian Larsen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar

En rigtig lortesag uanset hvad, - en sag om et parti der ville have støtte fra DF til sin politik, og mtte betale med en tosset fremmedpolitik, som vi i dag ser forskellige afskygninger af, men som tilfredsstillede DF, som til gengæld for de hårde udfald støttede regeringens øvrige politik kritikløst.

Efterspillet blev denne sag som Inger Støjberg står alene med, og muligheden for at bage en forsoningskage ikke ligge lige for.

Det politiske holdningsskifte i Venstre - og til dels også hos de Konservastive, som begge vil "lov og orden" nu vender ryggen til fortidens politik på området, - dengang forbigik man problemerne i tavshed, - en tavshed for forsvaret til at beholde regeringsmagten.

Steen K Petersen, Herdis Weins, Tina Peirano, Inge Lehmann, Eva Schwanenflügel og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Kjeld Pedersen

Puha, men blir helt svedt. Min daværende kone fra 17 og jeg 21, da vi fik vores første barn. Hun var altså en barnebrud og jeg en gammel, ond stodder.

Elisabeth Andersen, Steen K Petersen, Palle Jensen, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar