Kronik

Tidligere bandemedlem: Politiet kom aldrig, da jeg begik kriminalitet med mine hvide venner

Da jeg begik kriminalitet med mine hvide venner i provinsen, var politiet ingen steder at finde. Men når jeg tog til ghettoområdet i nabobyen, blev vi patruljeret og mistænkeliggjort konstant. Vi bør derfor forholde os meget kritisk til kriminalstatistikken, skriver tidligere bandemedlem Iman Azamigilan i dette debatindlæg
Iman Azamigilan begik som teenager adskillige lovovertrædelser, vold, tyveri og hærværk, og endte, da han var 18 år, i en rockergruppering. I dag er han ude af det kriminelle miljø.

Iman Azamigilan begik som teenager adskillige lovovertrædelser, vold, tyveri og hærværk, og endte, da han var 18 år, i en rockergruppering. I dag er han ude af det kriminelle miljø.

Sigrid Nygaard

Debat
16. januar 2021

Året er 2010, og en eftermiddag banker det på døren hjemme hos mine forældre. Jeg åbner døren og ser straks, at min folkeskoleven står derude og kigger ned i jorden. Han har sine forældre med. Hans mor står med et meget alvorligt blik og beder mig om at hente mine forældre.

Mens vi står i døråbningen, fortæller min vens mor, at hendes søn er blevet taget i at svindle sig til nogle penge på sit arbejde, og at hun ved, at jeg og fem andre venner var indblandet. Vi skal aflevere pengene tilbage, siger hun.

Det er vigtigt at pointere, at vi her taler om et ret omfattende svindelnummer: Et hul i det elektroniske system hos en supermarkedskæde muliggjorde, at vi til sammen kunne svindle os til næsten et sekscifret beløb, hvilket må siges at være meget for en flok unge drenge på omkring 16 år.

I dagene efter slog de andre involveredes forældre sig sammen og planlagde et møde med supermarkedskæden for at forhindre en politianmeldelse til gengæld, for at vi afleverede alle pengene igen.

Det lykkedes for dem at lave en aftale om, at vi ikke ville blive politianmeldt, da det jo ville få katastrofale konsekvenser for vores fremtid. For os som individer var det fantastisk, at episoden ikke fik et retligt efterspil. Det betød ganske enkelt, at vi ikke blev straffet for vores handlinger af staten, og at vi fortsat kunne bevæge os frit rundt i samfundet uden at blive stemplet som kriminelle.

Vores handlinger kom derfor ikke til at præge kriminalitetsstatistikkerne og heller ikke påvirke vores fremtidige job- og uddannelsesmuligheder.

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, om denne redningsaktion, som forældrene foretog, også ville have været mulig, hvis vi alle havde haft minoritetsbaggrund og boede i et udsat boligområde. Personligt tror jeg ikke, at det ville være realistisk.

Som en helt anden verden

Jeg har selv minoritetsbaggrund og er opvokset i en lille provinsby på Fyn, hvor jeg igennem min opvækst har haft en meget problematisk kriminel og udadreagerende adfærd. Min uhensigtsmæssige adfærd resulterede til sidst i, at jeg som 18-årig endte i en rockergruppering i den nærmeste storby på Fyn, som jeg heldigvis er ude af i dag.

Før jeg endte i denne rockergruppering, havde jeg haft en fortid i provinsen, hvor jeg havde begået adskillige lovovertrædelser. Alt fra vold, tyveri og hærværk.

Ud over at jeg selv begik en del lovovertrædelser, var jeg også vidne til, at andre unge med etnisk dansk baggrund begik kriminelle handlinger i provinsbyen. Jeg ved af erfaring, at der foregik mange lovovertrædelser og kriminel aktivitet i provinsbyen.

Der blev ofte begået hærværk, når de unge kedede sig. Folk kunne finde på alt fra at ødelægge andres ejendele til at udføre mindre brandstiftelser. Der foregik tyverier, hvor vi unge enten stjal ting for at få en økonomisk vinding eller i andre tilfælde simpelthen i forsøget på at udøve grænseoverskridende adfærd, der kunne skabe spænding. Volden var også en del af virkeligheden i provinsen, hvor mange konflikter imellem os unge blev løst med trusler og vold.

Alle disse episoder, som jeg har overværet eller selv været involveret i, har aldrig resulteret i politiets indblanding. Og i den sammenhæng er det vigtigt at pointere, at jeg nærmest var den eneste i dette provinsområde med minoritetsbaggrund, som havde denne uhensigtsmæssige adfærd. Stort set alle de andre havde etnisk dansk baggrund.

I en kronik, som Information bragte den 5. september i år, påpegede datadesignstudenten Daniel Juhász Vigild, at kriminelle aktiviteter har markant højere sandsynlighed for at føre til dom, hvis de bliver begået af individer med minoritetsbaggrund, end hvis de er begået af folk med etnisk dansk baggrund.

Samtidig påpeger skribenten, at den geografiske placering i landet har en stor betydning for, om borgeres kriminelle aktiviteter fører til en dom. Disse pointer kan jeg virkelig genkende fra mine egne erfaringer.

En ufattelig massiv tilstedeværelse

Jeg havde i perioden, hvor jeg boede i den fynske provinsby, også venner og bekendtskaber i et af de områder af Odense, som er placeret på landets ghettoliste.

Jeg kom af og til også i et af disse boligområder for at være sammen med venner og bekendte. Her mødte jeg en helt anden virkelighed, end jeg var vant til: Her var politiets tilstedeværelse ufatteligt massiv, og der gik ikke ti minutter uden synet af en politibil, der kørte forbi de forskellige boligblokke og kiggede mistænkeligt på os unge.

For mig var det en ubeskrivelig oplevelse at møde så meget politi, der samtidig var så interesseret i, hvad vi unge gik og foretog os. Under hele min opvækst i provinsen har jeg aldrig oplevet, at politiet på den måde har patruljeret for at se, hvad vi unge foretog os, de steder vi hang ud. Jeg erindrer kun de politibiler, der var ude i provinsen for at foretage eksempelvis fartkontrol ude på hovedvejen ved vores lille provinsby.

I den førnævnte kronik påpeger skribenten også med reference til en rapport fra Det Kriminalpræventive Råd, at etniske minoriteter sigtes oftere, uden at det fører til dom, samt at de oftere mistænkes og stoppes sammenlignet med andre danskere.

Nærmest alle de utilpassede unge med minoritetsbaggrund, som jeg mødte i ghettoen, havde stiftet bekendtskab med politiet, da de dagligt blev konfronteret af dem, sigtet og tjekket.

Derfor resulterede det også i, at mange af dem havde fået domme for nogle af deres kriminelle handlinger, selv om meget af det, de var dømt og sigtet for, var sammenligneligt med kriminalitet, som jeg selv og andre i provinsen havde udført uden nogen som helst form for sigtelser eller domme.

Rapporten fra Det Kriminalpræventive Råd understøtter også, at der er en stærkt forøget risiko for at blive opdaget i kriminelle handlinger i de udsatte boligområder, da det er en del af politiets operative strategier at have en skærpet indsats i disse områder.

En i forvejen udsat gruppe

Jeg har derfor ofte tænkt på, hvordan alle disse mennesker fra provinsens liv ville have set ud i dag, hvis politiet havde været bare halvt så meget til stede, havde været synlige og opsøgende med at fange unge ballademagere, på samme måde som de er ude i landets ghettoer.

En ting er i hvert fald sikker. De ville have bidraget til, at kriminalitetsstatistikkerne, som i dag ikke tager højde for alle de faktorer, der er med til at afgøre, hvorvidt du ender med at få en dom, i højere grad ville afspejle virkeligheden.

En af hovedkonklusionerne i rapporten fra Det Kriminalpræventive Råd er nemlig også, at der i kriminalitetsundersøgelserne potentielt ser en overrepræsentation blandt etniske minoriteter, fordi de ikke tager højde for, hvordan ’opdagelsesrisikoen’ afhænger af både etnisk og geografisk baggrund.

Derfor finder jeg det også problematisk, at man i den offentlige debat blandt meningsdannere og politikere refererer til kriminalitetsstatistikkerne for at understøtte egne holdninger og politiske handlinger.

Jeg håber derfor, at man i debatten bliver mere bevidst om, at der en del usikkerhed forbundet med disse statistikker. Derfor bør de ikke udnyttes til at dæmonisere og stigmatisere en i forvejen meget udsat gruppe i samfundet.

Iman Azamigilan er tidligere rocker og bandemedlem og studerer i dag til socialrådgiver.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Og man kan jo supplere med, at "opdagelsesrisikoen", ud over at afhænge af etnisk og geografisk baggrund, også afhænger af klassemæssig baggrund.

søren ploug, David Breuer, Anders Reinholdt, Karen Grue, Ole Henriksen, Jens Ole Mortensen, Gert Romme, jens christian jacobsen, Inge Lehmann, Carsten Munk, Jørgen Larsen, Steen K Petersen, Hanne Utoft, Søren Dahl, Lone Hansen, Marianne Jespersen, Pernille Cauchi, Eva Schwanenflügel, Peter Mikkelsen, Troels Ken Pedersen, Christian Mondrup, David Zennaro, Jens Erik Starup, Bjarne Jørgensen, Hans Larsen og Dorte Sørensen anbefalede denne kommentar
Pernille Cauchi

Det vil være et skridt i den rigtige retning at få nedlagt de "ghettoer". Er det ikke ulovligt at forskelsbehandle folk udefra deres bopæl og etnicitet? Den hetz mod muslimer og andre minoriteter med ikke-hvid hudfarve må ophøre!
Det er jo racisme!

David Breuer, Jesper Edinger Andersson, Karen Grue, Eva Schwanenflügel, Gert Romme, Inge Lehmann, Søren Dahl, Lone Hansen og Marianne Jespersen anbefalede denne kommentar
John S. Hansen

Er egentlig ganske morsomt, at nogen seriøst går ud i det ærinde at beklikke det ubestridelige faktum, at indvandrere med ikke-vestlig baggrund begår markant mere kriminalitet end etniske Danskere og indvandrere med vestlig baggrund.

Flemming Olsen, Peter Beck-Lauritzen, Tomas Povlsen og Henrik Andersen anbefalede denne kommentar
Steen K Petersen

Jo det er et faktum @John S Hansen, men et faktum i den statestisk, er jo også, som skribenten skriver, der bliver holdt meget mere øje med disse grupperinger.

Det er lige som nede i det lokale supermarked, butikdetektiven holder altså mere øje med den hjemløse og lige sindende end han gør med med herren i habit.

Så et godt råd i disse tider, gå i habit, hvis du har kriminelle hensigter ;o)

søren ploug, Jesper Edinger Andersson, Anders Reinholdt, Claus Nielsen, Jens Erik Starup, Eva Schwanenflügel, Inge Lehmann og Jørgen Larsen anbefalede denne kommentar
Niels Johannesen

@ John S. Hansen

Hvis opdagelsessandsynligheden varierer på tværs af etniske grupper - og det er svært at afvise på forhånd at den gør - så er forskellen mellem personer med dansk og ikke-vestlig etnisk baggrund potentielt mindre end kriminalstatistikken viser. Det introducerer ubestrideligt et element af usikkerhed, som man er nødt til at forholde sig seriøst til. Jeg synes derfor at konklusionen er ganske sober:

"Jeg håber derfor, at man i debatten bliver mere bevidst om, at der en del usikkerhed forbundet med disse statistikker."

Det er snarere Information, der begår journalistisk helligbrøde ved at stramme konklusionen og i introduktionen citere kronikøren for noget han faktisk ikke selv skriver: "Vi bør derfor forholde os meget kritisk til kriminalstatistikken, skriver tidligere bandemedlem Iman Azamigilan"

Klaus Lundahl Engelholt, Annemarie Klæsøe, Ulrik Bjørn Jeppesen og Gert Romme anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Forøget risiko for at blive opdaget, skriver den tidligere kriminelle. Hvorfor faen så ikke blive ved i lokalområdet?

Jørgen Larsen

@Iman Azamigilan - Først og fremmest tak for en førstehåndberetning. Jeg tvivler som sådan ikke på den grundlæggende pointe, at geografi kan have en vis betydning for overrepræsentationen.

Men jeg synes altså Du i lighed med Daniel Juhász Vigild plukker lige lovlig selektiv i de omtalte rapporter. Den grundlæggende konklusion er sådan set klar nok - der ER UDEN TVIVL en voldsom OVERREPRÆSENTATION af folk med ikke-vestlig baggrund i kriminalstatistikken.

Jeg skal ikke gentage mig selv fra den tidligere debat. Men skal vi ikke lige slå fast, at næsten halvdelen af beboerne i de såkaldte udsatte områder er etniske danske. Hvis Du sammenligner etniske danske i det SAMME OMRÅDE og MED SAMME SOCIAL ØKONOMISKE BAGGRUND med folk med ikke-vestlig baggrund, hvem tror du så optræder mest i kriminalstatistikken?

Flemming Olsen, Jesper Pedersen, Tomas Povlsen, Jesper Edinger Andersson, Claus Nielsen, Emil Davidsen, Ulrik Bjørn Jeppesen og Peter Engelbrecht anbefalede denne kommentar
Dorte Sørensen

Ja Jørgen Larsen det ville være spændende - men mon ikke der ville være samme antal, da de vil være i samme socialgruppe.
Det er jo netop det der er galt med statistikken, da dens sammenligninger ikke er de bedste - Fx. bliver ikke vestlige indvandre sammenlignet med hele den danske befolkning hvor "høj og lav" er blandet sammen.

søren ploug, Anders Olesen, Jane Jensen, Anders Reinholdt og Steen K Petersen anbefalede denne kommentar
Anders Hüttel

146 stramninger mod flygtninge, indvandrere og ny-dansker som vores alles Inger Støjberg har fundet fletal til, er den mest afgørende faktor for de parallelsamfund vi ser NU.
Mette har travlt med corona og jeg bliver en dårligere udgave for hver eneste dag!

Svend Jespersen

Ærligt talt, Iman Azamigilan, jeg kan ikke tage dine udtalelser og konklusioner særligt alvorligt.

Du fik chancen for at ændre din kriminelle karriere og dine fremtidsmuligheder i 2010. Hvorfor udnyttede du ikke taknemmeligt den mulighed dengang? I stedet slynger du om dig med statistikker, rapporter og henvisninger til artikler for at berette om, hvor uretfærdigt ”samfundet” har behandlet dig, fordi du bor det ”forkerte” sted.

Hvor er din selvransagelse? Vidste du ikke, at dine handlinger var ulovlige? Hvor meget har du tænkt over, hvordan dine muligheder havde set ud i dag, hvis du i 2010 havde sagt nej til den vej, hvor du som 18-årig endte i en rockergruppering? Hvad sagde dine venner og forældre til det? Og hvad mener du selv og dine venner og forældre om den indsats fra nogle forældre, som i 2010 kunne have lært dig at vælge rigtigt?

Så, Iman Azamigilan, du befinder dig udelukkende, hvor du er i dag, pga. dine egne tidligere valg og handlinger.

Iman Azamigilan

Hej Svend Jespersen.

Jeg giver dig helt ret, i at jeg selv bærer ansvaret for hvor jeg står i dag pga. min tidligere valg og handlinger. Og du har igen ret i, at jeg dengang havde en god mulighed for at ændre min livsstil, men jeg valgte desværre den stikmodsatte retning, som jeg i dag kun kan fortryde, da det har haft store konsekvenser for samfundet, mine nærmeste og mig selv.
Kunne jeg skrue tiden tilbage, med den viden og erfaring jeg har nu, havde jeg selvfølgelig uden at tøve forsøgt at rette op på mit liv allerede dengang.
Men min fortid er nu som den har været, og det er svært at ændre på den nu, men istedet ser jeg frem ad og forsørger nu både at være til gavn for samfundet, mine nærmeste og mig selv.

Jeg synes desværre, at det er ærgerligt, at du og andre ikke kan tage mine udtalelser og konklusioner særlig alvorligt på baggrund af, at jeg engang har haft en problematisk livsstil og adfærd.
Det jeg pointere i kronikken, er at der i statistikkerne ikke tages højde for nogle relevante faktorer, som kan være med til at afspejle virkeligheden som den nu engang er. Min pointe er ikke, at jeg skal skyde skylden på alle mulige andre ift. mine egne valg.

Min pointe er, at vi har nogle kriminalitetsstatistikker der ikke afspejler den virkelige verden, og at disse statistikker, samtidig i den offentlige debat, bruges til at legitimere politiske handlinger og holdninger.
Jeg forsørger derfor at bringe mine erfaringer og viden ind, i et håb om at nuancere debatten lidt.

Mvh. Iman Azamigilan

Julie Keldborg Malmos, Magnus Fischer, Preben Bollerup Jensen, Maia Sap, Natasha Cosgrave, Jesper Edinger Andersson, Steen K Petersen, søren ploug og Jørgen Larsen anbefalede denne kommentar
Bent Christensen

Men den mægling mellem forbryder/offer findes jo også i ghettoen. Men hvad med person farlig kriminalitet ( voldtægt, grov vold og drab)

Flemming Olsen

Ville en stensikker løsning på overrepræsentationen i kriminalstatistikkerne ikke være, at personerne med minoritetsbaggrund ophørte med den kriminelle adfærd? At påpege at, politiet burde gå hårdere efter den såkaldt "hvide" kriminalitet for at skabe mere ligevægt i statistikkerne er vel at skubbe problemet fra sig ved at snakke om noget andet.