Kommentar

I Tyrkiet er universiteter overtaget af kampvogne og politi, men den internationale presse er stille

Den tyrkiske stat har udpeget en repræsentant fra regeringspartiet som ny rektor på mit universitet og dernæst slået hårdt ned på protesterne mod det. Dette er et voldsomt angreb på den akademiske frihed, og det må ikke gå ubemærket hen i den internationale presse, skriver studerende Matilde Lu Ettrup i dette debatindlæg
Debat
11. januar 2021

Jeg er på mit andet år som studerende ved instituttet for sociologi på Bogazici University i Istanbul, et af de sidste undervisningsinstitutioner i landet, der insisterer på at fastholde en akademisk og politisk frihed.

Det er ikke nemt at gøre i et land, der med flere hundrede journalister, dommere og akademikere i fængsel holder en sørgelig rekord. Og siden regeringen nu er begyndt at udpege universiteternes rektorer, ser dette også ud til at blive umuligt fremover.

For fem dage siden blev det offentliggjort, at en repræsentant fra regeringspartiet AKP ville træde til som rektor for mit universitet. Siden da har der været daglige protester, og opbakningen fra den progressive presse, akademikere og venstrefløjsstemmer rundt om i landet er stor. Situationen ligner det, man oplevede efter militærkuppet i 1980, og jeg mærker tydeligt, hvordan situationen er symptomatisk for den generelle politiske udvikling i Tyrkiet.

Ikke alene er det dybt kontroversielt, at en stat udpeger rektoren for et af landets førende universiteter og danner fundament for, hvad der allerede er nok af i dette land: censur og frygt for at blive suspenderet eller fængslet for kritiske udtalelser. Også statens og politiets håndtering af protesterne giver grund til bekymring. På tredjedagen for de fredelige protester er 36 studerende anholdt. 17 af dem blev opsøgt om natten af specialstyrker i deres eget hjem og dømt for »overtrædelse af loven for møder og demonstrationer«.