Kommentar

I Tyrkiet er universiteter overtaget af kampvogne og politi, men den internationale presse er stille

Den tyrkiske stat har udpeget en repræsentant fra regeringspartiet som ny rektor på mit universitet og dernæst slået hårdt ned på protesterne mod det. Dette er et voldsomt angreb på den akademiske frihed, og det må ikke gå ubemærket hen i den internationale presse, skriver studerende Matilde Lu Ettrup i dette debatindlæg
Debat
11. januar 2021

Jeg er på mit andet år som studerende ved instituttet for sociologi på Bogazici University i Istanbul, et af de sidste undervisningsinstitutioner i landet, der insisterer på at fastholde en akademisk og politisk frihed.

Det er ikke nemt at gøre i et land, der med flere hundrede journalister, dommere og akademikere i fængsel holder en sørgelig rekord. Og siden regeringen nu er begyndt at udpege universiteternes rektorer, ser dette også ud til at blive umuligt fremover.

For fem dage siden blev det offentliggjort, at en repræsentant fra regeringspartiet AKP ville træde til som rektor for mit universitet. Siden da har der været daglige protester, og opbakningen fra den progressive presse, akademikere og venstrefløjsstemmer rundt om i landet er stor. Situationen ligner det, man oplevede efter militærkuppet i 1980, og jeg mærker tydeligt, hvordan situationen er symptomatisk for den generelle politiske udvikling i Tyrkiet.

Ikke alene er det dybt kontroversielt, at en stat udpeger rektoren for et af landets førende universiteter og danner fundament for, hvad der allerede er nok af i dette land: censur og frygt for at blive suspenderet eller fængslet for kritiske udtalelser. Også statens og politiets håndtering af protesterne giver grund til bekymring. På tredjedagen for de fredelige protester er 36 studerende anholdt. 17 af dem blev opsøgt om natten af specialstyrker i deres eget hjem og dømt for »overtrædelse af loven for møder og demonstrationer«.

Mit campus er i dag tømt for ansatte og studerende, og i stedet er kampvogne og politi kørt ind ad universitetets porte. Om semestret kan afsluttes, ved vi endnu ikke.

Og mens den tyrkiske presse er i oprør, er de internationale medier stille. Mens mine medstuderende og undervisere holder møder, arrangerer protester, bliver beskudt af tåregas og græder på min zoom-forbindelse, vil jeg håbe, deres kamp bliver hørt – også uden for Tyrkiets grænser.

Af Matilde Lu Ettrup, studerende i Tyrkiet

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

jens christian jacobsen

Tyrkiet er jo NATO-medlem og passer vores flygtninge.
Det kan man da ikke kritisere, vel?
Har du bestilt din billet hjem, Matilde?

Henrik Plaschke

Matilde Lu Ettrup

Tak for denne orientering om en dramatisk og dybt problematisk udvikling. Bogazici Universitet har, som du selv skriver det, altid insisteret på akademisk og politisk frihed.

Og, nej der er ikke megen international opmærksom om, hvad der sker i disse dage. Lad mig dog tilføje, at The Guardian for et par dage siden (6. januar) bragte en god artikel: ”Istanbul university students clash with police over rector appointment”. Artiklen findes på: www.theguardian.com/world/2021/jan/06/istanbul-university-students-clash...

Lars Christensen, Mette Johansson, Olaf Tehrani, Ete Forchhammer , Mikael Aktor og Steen Obel anbefalede denne kommentar
Henrik Plaschke

Man kan i øvrigt følge udviklingen i Tyrkiet på den uafhængige hjemmeside bianet.org/english/, der fremstilles af en gruppe modige iagttagere og aktivister med base i Istanbul.

Den seneste udvikling på Bogazici Universitetet gennemgås bl.a. på:
bianet.org/english/education/237342-we-won-t-abide-by-any-bargaining-we-want-free-universities
samt på
bianet.org/english/education/237353-bogazici-university-students-answer-i-am-declared-a-terrorist-because

hvor studerende svarer på Erdogans beskyldninger om ”terrorister” blandt de protesterende studerende.

Henrik Plaschke

Konfrontationen mellem Erdoganregeringen og de studerende på Bogazici Universitetet fortsætter – eller rettere forværres.

Ifølge en artikel i dagens Financial Times er mere end 150 mennesker blevet arresteret under protestdemonstrationer, og alene mandag aften blev 159 mennesker arresteret i forbindelse med demonstrationer.

Financial Times’ artikel: ”Protests at top Turkish university trigger more than 150 arrests” kan findes gennem google (men ikke via bladets hjemmeside – det er kun for abonnenter).

Også på www.bianet.org/english kan der findes opdaterede oplysninger.