Klumme

I Tyskland tegner de kridtstreger på fortovet for at mindes seksuelle krænkelser

Med internetfænomenet ’kridtning’ tegner aktivister i Tyskland kridtstreger på fortove, som gengiver seksuelle tilråb, der er sket netop der. Det er både en munter aktionsform og et billede af den råhed og truende adfærd, der ligger i hverdagssexisme, skriver klummeskribent Karen Syberg i dette debatindlæg
»Hej, din liderlige røv«, »Vil du gifte dig med mig, din luder?«, og »I er jo smaskliderlige, 50 euro for et hurtigt nummer« er nogle af de ting, som kvinder skal lægge øre til i det tyske gadebillede. Tyske aktivist-grupper skriver de nedværdigende udsagn ned med kridt på gaden og poster det på Instagram, for at gøre opsmærksom på hverdagssexisme. 

»Hej, din liderlige røv«, »Vil du gifte dig med mig, din luder?«, og »I er jo smaskliderlige, 50 euro for et hurtigt nummer« er nogle af de ting, som kvinder skal lægge øre til i det tyske gadebillede. Tyske aktivist-grupper skriver de nedværdigende udsagn ned med kridt på gaden og poster det på Instagram, for at gøre opsmærksom på hverdagssexisme. 

Søren Svendsen

Debat
11. januar 2021

Kampen mod de patriarkalske kønsrollemønstre føres på stadigt flere måder. Ikke kun som #MeToo-underskriftindsamlinger, selv om bølgen fra branche til branche falder med stadigt mere dundrende drøn. Og ikke kun via lovgivning, selv om det trods alt er overraskende, at der ikke skulle gå et døgn, efter at den nye samtykkelov var trådt i kraft, før de første tre arrestationer faldt.

Uden internettet var denne opblussen næppe sket, men nu fortsætter kampen fra hashtags og Instagram videre ud i verden. Nu er eksempelvis tyske kvindegrupper begyndt at indtage fortovet i kampen mod hånende nedgøring af kvinder. Hashtagget #Ankreiden – ’kridtning’ – stammer oprindelig fra New York, men har bredt sig til andre lande.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Marianne Jespersen

Det lyder som en ok tilgang - den er tankevækkende, delvis munter, delvis alvorlig, midlertidig - og generel. Den kan igangsætte diskussion og synliggøre omfang.
Som opvokset på Nørrebro og levet et langt liv i storbyen bryder jeg mig dog ikke om den evige gentagelse af "forståelse for at piger ikke tør gå alene på gaden om natten". Det bliver et selvforstærkende mantra. Vi havde generelt ikke den tilgang som unge. Fik vi et beskidt tilråb, svarede vi igen, fik vi en meget sjælden gang en uønsket hånd stak vi gerne en syngende lussing, hvis nødvendigt. Tilråb kunne være hverdagskost, men var ikke så ofte nedværdigende, et par pift eller beundringsord hyppigere og tilråb generelt mere almindelige i dagslys. Essensen er: Vi var ikke bange for at gå i vores gader! Det var jo vores ret og det udstrålede vi. Og jeg er stadig ikke bange for at gå alene ud om natten, selv nu hvor jeg er en gammel kone! Det kan være fantastisk at opleve nattens stilhed og lyde alene. Prøv det uden at være bange.

Claus Bødtcher-Hansen

11/jan/2021

Hej Karen Syberg,
tak for at artikel med en beskrivelse
af noget, jeg på ingen måde forstår,
endsige begriber, finder sted :-( ...

Min faglige/terapeutiske erfaring er,
at kun et menneske med et meget lavt
selvværd kan finde på at tiltale et
andet menneske med så negative og
så nedgørende ord og talemåder ...

Jeg ønsker os alle helt fri for sådant !

Venlig hilsen
Claus

Claus@Privatmand.dk