Kommentar

Vaccinen er kommet til de vestlige lande, men hvad med resten af verden?

Mens COVID-19-vaccinen er kommet til Vesten, venter resten af verden stadig på, at den forbundethed, der spredte coronavirus over hele kloden, også udbreder vacciner, skriver landsforkvinde for SF Ungdom Sofie Lippert i dette debatindlæg
Debat
5. januar 2021

Den seneste uge har tophistorien i TV Avisen handlet om vacciner. Om den første, der fik den. Om, hvilken rækkefølge man har valgt at vaccinere i. Om, hvorvidt man har indkøbt vacciner nok i EU, når nu blandt andet USA og Storbritannien har købt mange flere pr. indbygger.

Det er nærmest smukt at se plejehjemsbeboere modtage de første doser af vaccinen på dansk jord. Men samtidig er der noget underlig nationalromantisk ved den følelse. For mens vaccinen er kommet til Vesten, venter verden stadig på, at den forbundethed, der spredte virus over hele kloden, også udbreder vacciner.

NGO’er er i gang, og et internationalt samarbejde under navnet COVAX arbejder på højtryk for at samle midler nok til, at også verdens fattigste kan få adgang til nok vacciner.

Samtidig venter jeg foran aftennyhederne på at høre, hvordan det egentlig står til i det globale syd. Men debattens fokus er på Danmark og på sammenligninger med andre vestlige lande. Og når jeg sætter spørgsmålstegn ved prioriteringen på sociale medier, lyder svaret, at vi må redde egen røv, før vi kan hjælpe dem, der intet har.

Men pandemien er skabt af os, der har råd til at rejse på tværs af kloden – ellers havde vi blot haft at gøre med en epidemi.

Denne krise løses ikke af en ’hver mand for sig’-logik. For en sådan tankegang kræver, at alle lande både er lige meget skyld i pandemiens udbredelse og samtidig lige meget skyld i egen velstand.

Men det står lysende klart for mig, at det kun handler om held og privilegier, at vi overhovedet kan tage debatten om, hvorvidt vi mon har købt nok, når nu Storbritannien har købt flere. Og at jeg uden det held og de privilegier ikke kunne gøre andet end at vente på, at de vestlige lande nåede langt nok i egne vaccineprogrammer og indsamling af midler, til at vaccinen også nåede til mig.

Sofie Lippert er landsforkvinde for SF Ungdom.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Du har desværre fuldstændig ret, men det er ikke noget nyt, at der er mere fokus og presse på et sundhedsproblem i den rige del af verden. Der forskes heller slet ikke nær så meget i tropesygdomme som i cancer eller diabetes. Solidaritet med de fattige lande stikker ikke særlig dybt.