Læserbrev

14-årig: »Det er uretfærdigt, at jeg hverken har stemmeret eller en rigtig stemme i debatten«

Der er uretfærdigt, at vi unge ikke høres hverken i debatten, de politiske processer eller ved stemmeurnerne, for rigtig meget politik handler om os og påvirker vores fremtid, skriver skoleelev Sofie Risager Villadsen i dette debatindlæg
Debat
4. februar 2021

I Danmark må alle over 18 år stemme. Alle over 18 år må stille op til Folketinget, og man har generelt mere at skulle have sagt i samfundet, som det er i dag.

Som en 14-årig pige har jeg oplevet, at politikere ikke tager mig alvorligt. Især højrefløjen bryder sig ikke om, når unge under 18 år stiller sig frem og modsiger dens holdninger. Morten Messerschmidt har selv sagt, at børn ikke skal stemme eller protestere, så her skriver jeg et debatindlæg, hvis det er det, der skal til, for at han og mange andre voksne lytter til os unge.

Meget politik handler nemlig om os unge. Skolereformer, klimapolitik, psykiatri og mange andre emner påvirker os direkte. Alligevel bliver børns holdninger tilsidesat, og vi bliver ikke hørt i processen, selv når politikerne bruger lang tid på nye tiltag.

Jeg kan selv huske, da skolereformen blev indført. Jeg gik i tredje klasse, og jeg havde timer til klokken 15.15 tre dage om ugen. Jeg synes, det var så meningsløst, at jeg som tiårig ofte havde længere skoledage end mine søskende, som gik i gymnasiet. Jeg synes, det var uretfærdigt, at skolereformen blev indført uden at lytte til os, som den påvirkede direkte. For jeg kan tydeligt huske, at jeg var sulten, træt og løbet helt tør for energi sidst på dagen.

Og nu står vi midt i en klimakrise. Igen nægter mange politikere at lytte til os unge. Vi bliver talt om i medierne, men vi får sjældent lov til selv at tale, selv om det er vores fremtid, det handler om.

Det er uretfærdigt, at jeg hverken har stemmeret eller en rigtig stemme i debatten. Jeg håber inderligt, at dette ændrer sig i fremtiden, og at alle, der kan stemme, bliver bedre til at lytte til os, der endnu ikke må.

Af Sofie Risager Villadsen, skoleelev

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hans Houmøller

Dejligt at det med at blive hørt og taget alvorligt tages op som debatindlæg. Der kommer forhåbentlig reaktioner og dermed debat ud af det, en debat skribenten finder det svært at få lov til at deltage i.
Når man åbner og læser linket, hvor Morten Messerschmidt udtaler sig, forstår man hvorfor.
Det er godt, at sådanne holdninger konfronteres og på en ordentlig måde.

Sofie Risager Villadsen, Christian Mondrup og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Jens Christian Jensen

Nu repræsentere Messerschmidt ikke hele højrefløjen, og jeg bryder mig ikke specielt meget om man. Jeg er dog enig i at en stemmeret på 18 år er fornuftigt.

Når nogle modsiger dine holdninger er det jo fordi at de er uenige med dig. Det sker både på højre- og venstrefløjen. Det skal man være klar til hvis man vil dialogen.

Jeg er sikker på at hvis du blander dig i debatten på en fornuftig måde vil du blive taget alvorligt, uanset din alder. Så bare giv den gas :-)

Steffen Gliese

Nej, og desværre må man som barn være frustreret over ofte ikke at blive hørt. Det er der ikke så meget at gøre ved, når man bliver voksen, forstår man, at det måske var en meget god regel.

Hans Houmøller

@Steffen Gliese, hvilken regel skriver du om?