International kommentar

Australien viser vejen. Sociale medier må betale for deres privilegerede plads i samfundet

Striden mellem Australiens regering og Facebook må blive et vendepunkt i opgøret med techgiganternes muligheder for at operere i et ansvarsfrit og ureguleret rum, skriver John Naughton i denne klumme
Det skelsættende ved den australske lov er, at den for første gang knæsætter det princip, at det er regeringer og ikke techvirksomheder, der beslutter, hvad der skal ske i deres jurisdiktioner, skriver John Naughton i denne klumme.

Det skelsættende ved den australske lov er, at den for første gang knæsætter det princip, at det er regeringer og ikke techvirksomheder, der beslutter, hvad der skal ske i deres jurisdiktioner, skriver John Naughton i denne klumme.

Lionel Bonaventure

Debat
24. februar 2021

Problemet med den seneste uges strid mellem Australiens regering og Google og Facebook er, at den ikke i tilstrækkelig grad har fokuseret på kernespørgsmålet, nemlig selve betingelserne for at sikre det liberale demokrati gunstige overlevelsesvilkår.

Australiens regering vil i denne uge vedtage en lov, der pålægger Facebook og Google at betale afgifter til de udgivere, hvis indhold de formidler.

Loven kom i stand for at imødekomme klager fra australske medier over den rolle, som de to techgiganter har spillet i den stadige forværring af vilkårene for kvalitetsjournalistik og i ødelæggelsen af de traditionelle mediers forretningsmodel.

Google har indgået aftaler med australske medieselskaber, hvorimod Facebook i første omgang valgte at udelukke dem fra sin platform. På Facebooks typiske bøllemanér var det en abrupt, klodset og brutal udelukkelse, der også fangede vigtige informationshjemmesider i censurens net, for eksempel det australske brandvæsen, der midt i en skovbrandssæson oplyser om farerne for naturbrande.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her