Kommentar

Børn med nedsat immunforsvar risikerer at dø, hvis specialskolers personale ikke vaccineres

Hver dag går jeg og mine kolleger på en specialskole på arbejde med en klump i halsen. Mange af skolens børn har nedsat immunforsvar, og smitter vi dem med corona, risikerer de at dø. Sæt personalet på specialskolerne frem i vaccinekøen, skriver August Olsen i dette debatindlæg
Debat
17. februar 2021

Hvornår kan jeg tage på arbejde uden en klump i halsen? Den tanke er jeg overbevist om, at alle mine kolleger på en specialskole har lige for tiden. Vi bliver bedt om at holde maskinen kørende, mens vi må kigge lige så langt efter en vaccine, som de andre cirka tre millioner ’almindelige’ danskere.

Jeg arbejder som pædagogmedhjælper på en specialskole, hvor langt størstedelen af børnene har nedsat immunforsvar. Vi har også 11 børn med multiple – altså store fysiske og sanselige – funktionsnedsættelser.

Under corona er vi blevet bedt om at fortsætte som normalt. Spritte mere af og holde afstand. Men det er den rene utopi at tro, at vi kan holde afstand til børnene. Det er i den grad børn, der har brug for omsorg og nærkontakt.

Børnene har ingen udsigt til at blive vaccineret, da de alle er under 18. Mine kolleger og jeg må også vente til, at vi bliver udvalgt blandt de ’almindelige danskere’. Det er en utryg situation at gå på arbejde i. Den konstante frygt for, at man smitter børn med et nedsat immunforsvar, tager hårdt på alle.

Da jeg i efteråret fik en mistanke om, at jeg var smittet med COVID-19, ringede jeg til min leder, der vendte tilbage med beskeden: »Vi følger retningslinjerne. Så længe du ikke har været direkte i kontakt med en smittet, skal du møde på arbejde«.

Det gjorde jeg. Meget utryg og med en kæmpe klump i halsen. Da jeg nogle dage senere fik beskeden om, at jeg var testet positiv, for der kun én tanke igennem hovedet på mig: Hvem har jeg smittet? Havde jeg indirekte været årsag til, at et af skolens børn ville dø?