Kommentar

Dan Jørgensen: Det kræver langsigtede investeringer at gøre Danmark til et grønt foregangsland

Danmark skal være et foregangsland på grøn teknologi. Dette betyder, at vi også må lave grønne investeringer, der ikke bringer CO2-reduktioner her og nu, men kan være afgørende for fremtidens bæredygtige samfund, skriver klimaminister, Dan Jørgensen, i dette debatindlæg
Debat
26. februar 2021

Regeringen anklages her i avisen den 24. februar af en række ngo’er for at svigte klimaet. Jeg har respekt for det høje ambitionsniveau. Men jeg må alligevel påpege, at kritikken rammer forbi. I det forgangne år har vi leveret aftaler, der reducerer vores CO2-udledninger med over syv millioner ton. Dermed er vi på kort tid nået mere end en tredjedel af vejen til de 70 procent, som vi skal nå i 2030. Det er ud fra alle objektive standarder ganske ambitiøst på klimaets vegne.

Ngo’erne er kritiske over for, at vi i regeringen investerer i ny teknologi, der skal hjælpe os med at nå de langsigtede klimamål. Det undrer mig. Skal Danmark ikke netop være et foregangsland, der også bruger ressourcer på at udvikle de løsninger, som skal hjælpe ikke bare os, men hele verden i fremtiden?

Historisk har vi vist vejen ved for eksempel at gå forrest, når det kommer til vindmøller og energieffektivitet. Det skal vi da også gøre i fremtiden. Betyder det, at vi også skal bruge ressourcer på løsninger, der ikke giver reduktioner her og nu? Ja, det gør det. Men det er nødvendigt.

Tag eksemplet med den nye kunstige energiø, vi nu bygger i Nordsøen. Den kommer formentlig ikke til at levere stort på vores 2030-målsætning, da det simpelthen tager ret lang tid at lave danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Men det kommer til at gøre Danmark til verdens førende og vil uden tvivl inspirere og påvirke andre steder i verden.

Det samme kunne jeg sige om de store milliardbeløb, et bredt flertal i Folketinget har sat af til at fange og lagre CO2 samt udvikling af Ptx-teknologi, der skal gøre det muligt at omdanne grøn el til brint og grønne brændstoffer. Vigtige – ja, helt essentielle – teknologier i den grønne omstilling. Giver det store reduktioner i morgen? Nej, men det er ekstremt vigtigt, at teknologien udvikles. Nogen skal gå forrest. Det gør Danmark.

Så kære ngo’er, fortsæt endelig med at lægge pres på beslutningstagere her i Danmark – herunder regeringen. Uanset hvor meget vi gør, er der også behov for jeres utålmodige stemme i debatten. Men hjælp også meget gerne med at gøre Danmark til et foregangsland ved at anerkende behovet for nye ambitiøse løsninger.

Dan Jørgensen er klimaminister.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels-Simon Larsen

Dan Jørgensen: Du tror jo ikke på videnskaben, der fortæller, at vi er på vej til klimakaos. I dag har været den varmeste februardag i år. Isen smelter med uhørt hast. Biodiversiteten forværres. Alligevel fortæller du, at omstillingen ikke vil kunne mærkes.
Jeg hælder mere til klimavidenskaben end til dig. Hvorfor uddanner regeringen videnskabsfolk, den alligevel ikke tror på? For mig er du en utroværdig minister.

Eva Schwanenflügel, Mette Johansson, erik pedersen, Hans Larsen og Thomas Vestergaard anbefalede denne kommentar
Flemming Allermand

Det er tydeligt, at Dan Jørgensen ikke forholder sig til kritikken. Den drejer sig om, at der ikke ligger en plan for, hvordan man når reduktionen på 70% inden 2030. At investere i ny teknologi, som heller ikke Dan Jørgensen kan regne med vil bidrage til reduktioner inden 2030, udgør IKKE et svar. Der skal foreligge en plan for 1) andre investeringer i kendt teknologi eller 2) andre typer indsatser der mindsker udledningen af drivhusgasser, som tilsammen giver reduktionen - INDEN 2030. At Dan Jørgensen kan henvise til, at man har en plan for 7/20 af den lovede reduktion er derfor en ren tilståelsessag!

Palle Bendsen, Niels-Simon Larsen, Eva Schwanenflügel, Mette Johansson og erik pedersen anbefalede denne kommentar

Er der mon nogen overhovedet der kan vække liv den mand ? Han er jo helt væk fra vinduet .
Mvh Hanne Pedersen

Niels-Simon Larsen, Eva Schwanenflügel og Mette Johansson anbefalede denne kommentar

Skal Danmark ikke netop være et foregangsland spørger Dan Jørgensen. Jo hr Jørgensen men Danmark bliver et tilbagegangsland ved at forære et transnationalt aktieselskab 1 mia kr. til en rørledning med fosilt brændstof. Især ikke når erstatnings-sukkerproduktionen er beregnet til at ophøre om ca 10 år. og biogas samtidig er ved at blive overhalet af nyere teknologi.